Exmar
TIP
Re: Exmar
Het is ook niet enkel voor schuldaflossing interessant. De stevige knip in de koers van (extra) dividenden zal ervoor zorgen dat de prijs van Exmar een stuk lager dan €11,1 zal zijn. Waardoor Saverys weer op de vrije markt extra stuks kan aankopen zonder gevolgen voor de reeds overgenomen aandelen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Of ze verhogen de koers waardoor ze aandelen kunnen verkopen om de kosten te betalen.reteiP schreef: ↑21 september 2023, 11:55 Het is ook niet enkel voor schuldaflossing interessant. De stevige knip in de koers van (extra) dividenden zal ervoor zorgen dat de prijs van Exmar een stuk lager dan €11,1 zal zijn. Waardoor Saverys weer op de vrije markt extra stuks kan aankopen zonder gevolgen voor de reeds overgenomen aandelen.
Meestal geeft een hoger dividend een hogere koers.
Wat het ook is, als de koers zou dalen naar bv 10 euro, dan is er nog altijd winst op de aandelen
We gaan het zien, maar volgens mij hebben ze geen geld meer om bijkomende aankopen te doen, er zit immers een dure lening achter die ze ook moeten betalen.
Volgens de prospectus gingen ze die met dividend betalen na de koop van Exmar, maar dat is niet gelukt, echter de lening is er wel. Denk dat ze domweg geen andere keus hebben dan hoog dividend uit te keren.
Verder valt het me op dat KBC Securities ineens geen advies of analyse meer geeft.
Durven die niet? Vind het vreemd omdat ze altijd overal een mening over hebben.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Aha zo had ik het nog niet bekeken.reteiP schreef: ↑21 september 2023, 11:55 Het is ook niet enkel voor schuldaflossing interessant. De stevige knip in de koers van (extra) dividenden zal ervoor zorgen dat de prijs van Exmar een stuk lager dan €11,1 zal zijn. Waardoor Saverys weer op de vrije markt extra stuks kan aankopen zonder gevolgen voor de reeds overgenomen aandelen.
Maar dan heb je het over opkopen tegen prijs < € 11,10
Ik heb het KB eens opgesnord, https://www.fsma.be/sites/default/files ... 2007_1.pdf
En dat heeft het in Art. 45 niet over aankoop aan een hogere prijs die aanleiding geeft tot hogere prijs voor iedereen, maar over "gunstiger voorwaarden"
Als Saverex aandelen Exmar ex-dividend opkoopt aan pak € 7, lijken me dat toch "gunstiger voorwaarden".
Zeker ben ik wel niet.
Lijkt me toch om problemen vragen.
KB 27 APRIL 2007 schreef: Onderafdeling IX. - Verbodsbepalingen na de biedperiode
Art. 45.
Het is de bieder en de met hem in onderling
overleg handelende personen niet toegestaan
gedurende een jaar na het einde van de
biedperiode rechtstreeks of onrechtstreeks
effecten te verwerven waarop het openbaar bod
betrekking had, tegen voor de overdragers
gunstiger voorwaarden dan deze bepaald in het
openbaar bod, tenzij mits toekenning van het
prijsverschil aan alle effectenhouders die op het
bod zijn ingegaan.
Gaan ze ook niet doen.
Saverex zit met een lening die ze aangegaan zijn om Exmar over te kopen.
Die moet betaald worden.
Daar staat dit te lezen:
https://www.fsma.be/en/prospectus/exmar
Het aandeel zal dus niet dalen, mag niet van het KB, en ze hebben die financiering (=dure lening van Belfius!) te betalen.
Het aandeel zal dus stijgen in waarde, kan niet anders, indien niet zal de FSMA denk ik zwaar ingrijpen, ze kunnen niet anders.
Marktmanipulatie is strafbaar, dus op z'n vroegst zullen ze dit pas in 2015 proberen......maar die lening hé, die gaat niet weg
Dat is mijn analyse en ik heb veel aandelen gekocht....ga lekker profiteren van de uitkeringen tot die tijd
Saverex zit met een lening die ze aangegaan zijn om Exmar over te kopen.
Die moet betaald worden.
Daar staat dit te lezen:
https://www.fsma.be/en/prospectus/exmar
Aangezien Saverex geen vermogen bezit de overname te betalen en ze geen 95% van de aandelen hebben, hebben ze een lening moeten aangaan. Het staat er immers, ze wilden de financiering van de overname uit de winsten van Exmar betalen.Dividendbeleid
De Bieder zal het toekomstige dividendbeleid van Exmar op een ad hoc basis beoordelen, in het licht
van toekomstige investeringen, de financieringsgraad van Exmar, de schrapping van de notering van het
Exmar aandeel en de herfinanciering van de Bieder.
Herfinanciering
Indien het Bod succesvol is, heeft de Bieder de intentie om de financiering van het Bod terug te betalen
door middel van uitkeringen door de Doelvennootschap.
Het aandeel zal dus niet dalen, mag niet van het KB, en ze hebben die financiering (=dure lening van Belfius!) te betalen.
Het aandeel zal dus stijgen in waarde, kan niet anders, indien niet zal de FSMA denk ik zwaar ingrijpen, ze kunnen niet anders.
Marktmanipulatie is strafbaar, dus op z'n vroegst zullen ze dit pas in 2015 proberen......maar die lening hé, die gaat niet weg
Dat is mijn analyse en ik heb veel aandelen gekocht....ga lekker profiteren van de uitkeringen tot die tijd
Groeten Bas.
Mijn glazen bol werkt goed
Denk ook wel miljoen of zo kosten aan experts voor prospectus, en de waardering door Degroof Petercam.
Niet goedkoop dat soort mannen.
Zeker die waardering van DP, daar mag wel royale vergoeding tegenover staan
+ kosten korte termijn financiering/bankkosten
voor de particulier:De uitgiftepremie beschikbaar maken is gunstig, dan volgt een (bijna) belastingvrije uitkering via kapitaakvermindering. Ok en daar us die al als voorstel 5 als voorstel 1 op blz 2 can de pdf). 1 € bruto uitgiftepremie en 4,40€ bruto interim dividend. Dat's meer dan de 4,72€ bruto die hij voor 85% nodig heeft.
€ 1.00 uitgiftepremie = belastingvrij
€ 4.40 dividend -> € 1.32 RV (30%)
-------------------------------------
totaal: € 4.08 netto = € 5.40 bruto - € 1.32 RV (24%)
Begrijp wel niet goed het enthousiasme op de beurs n.a.v. aankondiging dividend.
1) dividend getelefoneerd.
2) resterende aandeelhouders zijn toch vooral particulieren, die dus RV betalen.
Groot stuk waarde uitkeren als dividend ⇒ waardedaling voor de particulier
2) resterende aandeelhouders zijn toch vooral particulieren, die dus RV betalen.
Wel ik kan je hierop antwoorden, Exmar had een slechte reputatie. Dus de grote spelers met hun computers negeren dit aandeel gewoon.el perro schreef: ↑21 september 2023, 19:35 Begrijp wel niet goed het enthousiasme op de beurs n.a.v. aankondiging dividend.
Een ander antwoord kan ik niet verzinnen.
Wacht maar tot het dividend betaald is, dan zijn ze wel wakker.
Inlijven van een bedrijf is goedkoper dan via dividend gaan, maar winst verschuiven mag aan laag tarief.
Dus nemen ze de volgende optie.
Ze kunnen niet anders vanwege de lening, waarom zwijgt iedereen over die lening? Komaan gasten, wat denk je dat een lening van honderden miljoenen kost?
Er is geen keuze......buiten hoe doen we dit zo goedkoop mogelijk?
Ze zijn gewoon zo stom geweest het in de prospectus in te schrijven hoe ze dit gingen betalen.
Ben ik de enige die dit ziet?
De waarde gaat niet dalen, eerder stijgen. Zodra de computers het opmerken.
Groeten Bas.
-
- Newbie
- Contacteer:
Vandaag verkocht aan 11,16.
Ik koop ze wel terug als het dividend er af is.
Geen zin om 1,32 EUR RV kwijt te zijn.
Ondertussen wel aangeraden aan mijn zoon.
Die kan nog een deel van de RV recupereren.
Jij bent gek. Je krijgt 5,40 euro dividend met slechtste netto waarde iets van 4 euro.leergierig schreef: ↑21 september 2023, 21:23 Vandaag verkocht aan 11,16.
Je snapt toch dat de RV enkel op het dividend is en niet op de koers.
Groeten Bas.
-
- Newbie
- Contacteer:
Op het moment dat het dividend betaald wordt gaat dat ook van de koers.
Waar baseer je dat op?leergierig schreef: ↑21 september 2023, 21:47 Op het moment dat het dividend betaald wordt gaat dat ook van de koers.
Want is namelijk niet zo.
Heb je wel enig idee hoe de beurs, RV en koersen werken?
Voorbeeld, Alfabet (Google) betaald nooit dividend....toch stijgt het aandeel.
Ageas betaald goed dividend, en het aandeel daalt tot ze uitbetalen, want ook niet zou moeten gebeuren.
Je redenatie slaat nergens op. Ik denk dat de koers zwaar stijgt.....maar mijn glazen bol werkt niet altijd.
Dat je verkocht hebt is dom, want ze keren bruto 5,40 euro uit, dus als het aandeel naar 10 euro gaat doe je nog enorme winst.
De koers gaat echt niet naar 5 euro, want zo laag moet die zakken om je verlies te doen maken op koers.
Ergo.....waarom verkocht je? Heb je enig idee hoe de beurs werkt?
Groeten Bas.
Na ik hier alles eens nalees, stel je deze vraag blijkbaar beter eens aan jezelf
Je geeft aan dat Exmar na het dividend nog boven 10 zou blijven...haha
Het is heel logisch dat de koers daalt met (ongeveer) het dividend op de datum van ex-dividend
Uiteraard is de koersschommeling aan nog meer zaken verbonden, dus de koers kan altijd reageren, maar de regel is:
ex dividend dag: koers zakt met bruo-dividend
@leergierig, @boogje
Best is een clown/trol te negeren.
Kwestie van de hoeveelheid afval in threads te beperken.
Best is een clown/trol te negeren.
Kwestie van de hoeveelheid afval in threads te beperken.
Je vergeet dat de meerderheids aandeelhouder gelden kan overmaken naar de holding zonder belastingen te betalen.Boogje schreef: ↑22 september 2023, 12:31Na ik hier alles eens nalees, stel je deze vraag blijkbaar beter eens aan jezelf
Je geeft aan dat Exmar na het dividend nog boven 10 zou blijven...haha
Het is heel logisch dat de koers daalt met (ongeveer) het dividend op de datum van ex-dividend
Uiteraard is de koersschommeling aan nog meer zaken verbonden, dus de koers kan altijd reageren, maar de regel is:
ex dividend dag: koers zakt met bruo-dividend
Waarom zou dan de koers dalen?
Want een groot deel van het dividend is voor de meerderheidsaandeelhouder gewoon belastingsvrij, dus betaald die een giga-dividend uit.
Wij profiteren ook, maar moeten wel 30% betalen, evengoed is het aandeel dan meer waard.
Er is geen enkele reden dat het zou zakken. Hij zakt dan ook nog steeds niet.
Wacht maar tot het dividend komt, dan stijgt die.
De overname is dan ook niet zo noodzakelijk, ze kunnen immers veel winsten via dividend goedkoop doorsluizen.
Want er is een regeling van bedrijf naar bedrijf die dat mogelijk maakt, en die gebruiken ze nu.
Ze betalen dus de 30% niet die wij betalen....begint er nu een lampje te branden?
Groeten Bas.
LOl Grappig dat net jij de beurskennis van anderen in vraag stelt LOLBassie schreef: ↑21 september 2023, 21:56Waar baseer je dat op?leergierig schreef: ↑21 september 2023, 21:47 Op het moment dat het dividend betaald wordt gaat dat ook van de koers.
Want is namelijk niet zo.
Heb je wel enig idee hoe de beurs, RV en koersen werken?
Voorbeeld, Alfabet (Google) betaald nooit dividend....toch stijgt het aandeel.
Ageas betaald goed dividend, en het aandeel daalt tot ze uitbetalen, want ook niet zou moeten gebeuren.
Je redenatie slaat nergens op. Ik denk dat de koers zwaar stijgt.....maar mijn glazen bol werkt niet altijd.
Dat je verkocht hebt is dom, want ze keren bruto 5,40 euro uit, dus als het aandeel naar 10 euro gaat doe je nog enorme winst.
De koers gaat echt niet naar 5 euro, want zo laag moet die zakken om je verlies te doen maken op koers.
Ergo.....waarom verkocht je? Heb je enig idee hoe de beurs werkt?