Juiste netto rendement obligatie ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Juiste netto rendement obligatie ?
Ik heb ondertussen geleerd -met de Excel-tabel van Spaarvarken en de geduldige hulp van leden- hoe ik het netto-rendement moet berekenen van een XS...obligatie.
Hoe moet ik met dezelfde Excel-tabel het netto-rendement berekenen van een DE...obligatie/een FR...obligatie of een BE...obligatie?
Hoe moet ik met dezelfde Excel-tabel het netto-rendement berekenen van een DE...obligatie/een FR...obligatie of een BE...obligatie?
Hoe moet ik met de Excel-tabel van Spaarvarken het netto-rendement berekenen van een obligatie met Isin DE.. of Isin FR...of Isin BE....?
DE en FR-obligaties kunnen voor zover ik weet op dezelfde manier omdat daar ook geen bronbelasting op geheven wordt.
Voor BE-obligaties is er een andere kolom in het bestand voorzien. Daar moet je "vorige coupondag" niet invullen.
Voor BE-obligaties is er een andere kolom in het bestand voorzien. Daar moet je "vorige coupondag" niet invullen.
Graag nazicht van de volgende obligatie DE000CB0HRY3
Aankoop tbv 10k euro en berekenen van het rendement met Excelbestand van Spaarvarken
Valutadatum 23/09/2023
Aankoopkoers 92,500
Makelaarsloon + eventuele wisselkoerskost (%) 0,30%
Beurstaks (%) 0,12%
RV op verlopen rente bruto -0,10%
Vervaldag 11/09/2025
Vorige coupondag 11/09/2023
Coupon (%) 0,100%
Roerende voorheffing (%) 30%
Koers inclusief makelaarsloon en beurstaks 92,89
Terugbetaling 100,00
Koers inclusief kost RV op verlopen rente 92,89
Bruto Restrendement tot vervaldag 4,150%
Bruto Restrendement tot vervaldag na makelaarsloon en beurstaks 3,928%
Netto Restrendement tot vervaldag 3,737%
Uitgifteprijs (indien lager dan terugbetalingsprijs) 99,95
Roerende voorheffing op positief verschil terugbetalings-en uitgifteprijs 30,00%
Kloppen deze getallen en is de obligatie koopwaardig?
Aankoop tbv 10k euro en berekenen van het rendement met Excelbestand van Spaarvarken
Valutadatum 23/09/2023
Aankoopkoers 92,500
Makelaarsloon + eventuele wisselkoerskost (%) 0,30%
Beurstaks (%) 0,12%
RV op verlopen rente bruto -0,10%
Vervaldag 11/09/2025
Vorige coupondag 11/09/2023
Coupon (%) 0,100%
Roerende voorheffing (%) 30%
Koers inclusief makelaarsloon en beurstaks 92,89
Terugbetaling 100,00
Koers inclusief kost RV op verlopen rente 92,89
Bruto Restrendement tot vervaldag 4,150%
Bruto Restrendement tot vervaldag na makelaarsloon en beurstaks 3,928%
Netto Restrendement tot vervaldag 3,737%
Uitgifteprijs (indien lager dan terugbetalingsprijs) 99,95
Roerende voorheffing op positief verschil terugbetalings-en uitgifteprijs 30,00%
Kloppen deze getallen en is de obligatie koopwaardig?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik gebruik geen Excel, ik doe een snelle berekening uit het hoofd. Maar ik begrijp tenminste het resultaat. Bij zo een Excel gooi je een hoop cijfers in een doos, je schudt er eens goed mee, en er komt een getal uit. Dan is het inderdaad moeilijk om te weten of het getal klopt
Vertrek van bruto rendement (beurs geeft dat) en aanpassingen voor:
- RV voor coupon
- RV voor meerwaarde
- RV voor lopende coupon (deel dat al voorbij is)
- taks
- kosten
Laatste 4 delen door resterende looptijd in jaren
Is benadering maar goed genoeg bij kleine coupon en meerwaarde
Vertrek van bruto rendement (beurs geeft dat) en aanpassingen voor:
- RV voor coupon
- RV voor meerwaarde
- RV voor lopende coupon (deel dat al voorbij is)
- taks
- kosten
Laatste 4 delen door resterende looptijd in jaren
Is benadering maar goed genoeg bij kleine coupon en meerwaarde
Om hoger rendement te halen moet je meer risico nemen.
Je hebt de geschiedenis van Comerzbank gevolgd. Je weet ook van ubs en cs?
Deze obligatie is achtergesteld. (Edit: misschien)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 september 2023, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Op basis van uw advies en het feit dat de obligatie achtergesteld is concludeer ik dat ze voor mij niet koopwaardig is.
Bedankt voor uw advies
Bij het googelen voor mijn antwoord had ik dat gevonden; van een gereputeerde bron; dacht ik; ik kan het niet meer terugvinden, dus misschien incorrect.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kan dat fout advies rustig negeren, deze obligatie is NIET achtergesteld, het is een gewone senior unsecured bond.
preferred senior notes
i.e. niet de laagste (subordinated) maar - op covered bonds na - de hoogste categorie.
commerzbank qualificeert denk ik wel als gereputeerde bron:
https://investor-relations.commerzbank. ... TN_973.pdf
i.e. niet de laagste (subordinated) maar - op covered bonds na - de hoogste categorie.
Zo een covered bond zul je nog niet te rap tegen komen, doorgaans heb je seniors (bonds die vooraan staan bij faling) en subordinated (achtergesteld). Covered en secured wil zeggen dat er collateral gereserveerd wordt, een hypotheek is daar een voorbeeld van, de woning doet dan dienst als collateral.el perro schreef: ↑24 september 2023, 15:05 preferred senior notes
Preferred senior debt heeft ook nog eens voorrang op de non-preferred senior debt.
Volgens JV staan er meer non-preferred schulden uit dan preferred.
Er staan wel veel Pfandbriefe/covered bonds uit.
Volgens JV staan er meer non-preferred schulden uit dan preferred.
Er staan wel veel Pfandbriefe/covered bonds uit.
Het is uiteraard niet te appreciëren wanneer een lid zegt dat "hij het vermoeden heeft" dat een obligatie achtergesteld is en meerdere leden aantonen dat dit niet correct is