Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Je moet niet als buitenlander daar zijn om te werken, dan ben je slecht af.
Maar de Noren zelf verdienen meer dan zat.
De prijzen liggen wat hoger, dat is waar, maar de belastingen liggen weer veel lager, ze betalen zo'n 22%, da's wel iets minder dan de >50% die we hier moeten afdokken.
https://www.norsk.nl/nl/werken/lonen-en ... noorwegen/
Voor het gemak kan je de NOK als 10ct omrekenen.....Noren arm?
Ze betalen vrijwel niks.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Als je een bedrijf het met een P/E van 1, dan maakt het écht niet uit wat een ander wil betalen...Aerolla schreef: ↑21 september 2023, 14:24 Ik hecht persoonlijk weinig waarde aan de waardering van een bedrijf, omdat zelfs als de P/E gelijk is aan 1, je kunt ervan vinden wat je wil, maar zolang je niemand vindt die er meer voor wilt betalen, dan heb je er niks aan.
Je kan staan roepen dat Adyen 1000€ per aandeel zou moeten kosten, maar als niemand het wilt betalen, heeft dat weinig zin (en gebeurt dat ook niet dus)...
Onderwaardering is er altijd voor een reden, soms is die niet triviaal, of misschien niet terecht, maar ze is er wel (en is vaak ook heel hardnekkig)
Ik investeer liever in goede sectoren en bedrijven, los van hun waardering.
Voor mij is een koopwaardig aandeel daarom niet per see te kwantificeren als een ratio.
Dat blijf je gewoon in port houden; het bedrijf moet zelfs niet groeien. Elk jaar cash uitkeren via Buyback & dividend; die koers zal vanzelf wel stijgen op termijn.
Enfin, ik weet dat het hypothetisch bedoeld was, maar elke sector krijgt wel eens z'n 'dagje in de zon'. Ik heb genoeg aandelen gehad waar de markt niets van moest weten & die enkele jaren later meer dan verdubbelen & nog enkele jaren later nog eens verdubbelde om dan zelfs een te hoge multiple krijgen...
Vorig jaar hoorde Adyen nog bij de top10 bedrijven ter wereld, qua bedrijven met de hoogste marges (net achter Visa dacht ik).
S&P gaf een A- rating (= goede kwaliteit/investment grade).
Het gaat hier niet om zomaar het eerste het beste bedrijf...
edit wat leesvoer;
https://www.thewolfofharcourtstreet.com ... hesis?s=09
Je zult Ayden maar boven 2500 euro het stuk hebben gekocht. Eens kijken hoelang het duurt om terug break-even te staan.
De PE was toen >150 en waanzinnig duur, vergelijkbaar met Nvidia nu. Als je toen hebt gekocht heb je veel risico genomen. Verder totaal hypothetisch scenario dat niets bijbrengt aan de huidige discussie. Mss wel interessant om er een apart topic voor te openen want er is toch redelijk wat interesse en er staat nog wel wat te gebeuren komende maanden.
Ik heb alvast Spirax Sarco verkocht wegens zakkende pond en zal de opbrengt volledig herbeleggen in Adyen in de loop van volgende week. Putting my money where my mouth is.
Ik heb alvast Spirax Sarco verkocht wegens zakkende pond en zal de opbrengt volledig herbeleggen in Adyen in de loop van volgende week. Putting my money where my mouth is.
IddUmi schreef: ↑21 september 2023, 22:33Als je een bedrijf het met een P/E van 1, dan maakt het écht niet uit wat een ander wil betalen...Aerolla schreef: ↑21 september 2023, 14:24 Ik hecht persoonlijk weinig waarde aan de waardering van een bedrijf, omdat zelfs als de P/E gelijk is aan 1, je kunt ervan vinden wat je wil, maar zolang je niemand vindt die er meer voor wilt betalen, dan heb je er niks aan.
...
Onderwaardering is er altijd voor een reden, soms is die niet triviaal, of misschien niet terecht, maar ze is er wel (en is vaak ook heel hardnekkig)
Dat blijf je gewoon in port houden; het bedrijf moet zelfs niet groeien. Elk jaar cash uitkeren via Buyback & dividend; die koers zal vanzelf wel stijgen op termijn.
dacht dat het Buffer was die zei:
als je een aandeel wil kopen, stel je dan voor dat de beurs morgen voor 10 jaar dicht gaat.
Als je je dan nog comfortabel voelt als bezitter van dat aandeel aan die prijs, dan pas kan je het aandeel kopen.
m.a.w. kijk naar het bedrijf
Doe ik toch?el perro schreef: ↑22 september 2023, 13:02IddUmi schreef: ↑21 september 2023, 22:33
Als je een bedrijf het met een P/E van 1, dan maakt het écht niet uit wat een ander wil betalen...
dacht dat het Buffer was die zei:
als je een aandeel wil kopen, stel je dan voor dat de beurs morgen voor 10 jaar dicht gaat.
Als je je dan nog comfortabel voelt als bezitter van dat aandeel aan die prijs, dan pas kan je het aandeel kopen.
m.a.w. kijk naar het bedrijf
Zoals ik eerder zij zie ik nog een zeer grote runway voor de sector & dus ook het bedrijf. Goede software maken is niet eenvoudig. Zo bewijzen de concurrenten van Apple & Tesla ondertussen wel. Dus die concurrenten die negatieve marges draaien hebben nog wel wat werk voor de boeg imo. Ze kunnen wel met omzet 'kopen', maar winst kopen lukt hun tot op heden niet...
De jonge Buffett, dus toen hij z'n monsterrendementen haalde, redeneerde net iets anders. Die zou kiezen voor de 'P/E of 1', z'n bekende 'cigar butt'.
Adyen past imo wel in de categorie 'great business at a fair price'. De Buffett na "see's candy" zeg maar.
Ja, ik bevestigde wat je zei
(idd = inderdaad)
in het algemeen dan, over Adyen specifiek weet ik niet veel
Uit die "the wolf of harcourt street" link onthou ik wel dat >80% van de waarde in de terminal value zit
Gevoelig dus aan de parameters
(idd = inderdaad)
in het algemeen dan, over Adyen specifiek weet ik niet veel
Uit die "the wolf of harcourt street" link onthou ik wel dat >80% van de waarde in de terminal value zit
Gevoelig dus aan de parameters
Los over die 'idd' gelezen
Ik ben niet zo'n DCF kenner, dus geen idee hoe zich dat verhoudt tot andere aandelen, maar is eigen aan een groei-aandeel vermoed ik. In z'n DCF is ie overigens conservatief over de share count & verwatering. Ander vraagteken is de terminal growth rate.. Lease payments zijn ook te laag overigens.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Betreffende verwijderd bericht over Cisco die Splunk gaat wil kopen.
Voorlopig is het enkel een intentie én je zal een jaar moeten wachten.
M.a.w. normaal gezien (maar geen zekerheid) ongeveer een 7,5% winst (445->157) over een jaar en daarna niets meer.
Mogelijks is het interessenter om met hetzelfde geld nu Cisco te kopen.
M.a.w. normaal gezien (maar geen zekerheid) ongeveer een 7,5% winst (445->157) over een jaar en daarna niets meer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat zouden jullie doen moesten jullie aandelen Splunk hebben momenteel?EarthNvstr1 schreef: ↑22 september 2023, 18:30 Betreffende verwijderd bericht over Cisco die Splunk gaat wil kopen.
In de overweging dat je minstens 100 aandelen hebt, elke maand calls schrijven op een maand met een strike die 2USD hoger ligt dan de koers van dat moment.
Worst case verkoop je in oktober à 147 met 0,5 premie
Best case pak je 10 maand lang 0,5 premie en verkoop je aan pakweg 155.
Worst case verkoop je in oktober à 147 met 0,5 premie
Best case pak je 10 maand lang 0,5 premie en verkoop je aan pakweg 155.
Dat is net wat Adyen doet; Adyen combineert de "3 middle men" -> Gateway + risk MGMT + processing/acquiring = Adyen stack.BlueB schreef: ↑20 september 2023, 10:11 Ik ben een complete leek in de wereld van online betalen. Begrijp ik het goed dat er aan de ene kant een site is waar je iets kunt kopen en aan de andere kant een bank waarlangs je kunt betalen en dat bedrijven als Adyen zorgen voor een veilige verbinding?
Mijn boerenverstand zegt dan "cut the middle man", maar dat zal niet mogelijk zijn omdat een verkoopsite dan met elke bank afzonderlijk connecties moet leggen.
Maar, aangezien Mastercard ed. reeds gekoppeld zijn à elke bank, zou ik verwachten dat die bedrijven de overhand nemen ipv Adyen. Of dat Alphabet en Apple hun gaan moeien.
Maar zoals gezegd, ik ben een leek, dus ben benieuwd waarom mijn visie geen steek houdt
De 'middle men' schrappen, dan moeten we terug naar cash of misschien bitcoin
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb zojuist mijn hoog dividend portefeuille uitgebreid met STAG & GLAD
GLAD staat ook op mijn watchlist. Heb momenteel wel ORCC en ARCC. GLAD heeft nog een relatief klein portfolio maar doet het aardig goed tot nu toe. Ook een zeer mooi dividendlangetermijnbelegger schreef: ↑26 september 2023, 10:35 Ik heb zojuist mijn hoog dividend portefeuille uitgebreid met STAG & GLAD
Ben momenteel een boek aan het lezen over 100 jaar Disney. Ik dacht het aandeel ook eens te bekijken.
Heb de indruk dat het best wel koopwaardig is nu:
- staat op laagste punt sinds 2013
- huidige CEO Bob Iger heeft nog een plan uitgewerkt voor Disney voor de komende jaren
- DisneyPlus: wijziging van strategie: afstappen van politiek van uitbreiding users at all cost en overgaan naar meer focus op kwaliteit. Men is van mening dat als de kwaliteit toeneemt de gebruikers zullen volgen
- Extra investeringen de komende jaren in de parken wereldwijd. Die hebben een zware periode gekend door de Covid en het aantal bezoekers is nog steeds niet op het pré-Covid peil. Maar dat komt wel.
Disney blijft een gignatische cashmachine met een grote moat. Ik denk dat als je een lange horizon hebt dat er zich nu wel een koopkans voordoet bij dit aandeel
De grootste uitdaging volgens bepaalde bronnen is het feit dat de huidige CEO nog max twee jaar blijft. Daarna moeten ze op zoek naar een nieuwe en het huidige management lijkt nog steeds niemand te hebben gevonden waarvan ze hopen dat die het minstens even goed zal doen als de huidige.
Heb de indruk dat het best wel koopwaardig is nu:
- staat op laagste punt sinds 2013
- huidige CEO Bob Iger heeft nog een plan uitgewerkt voor Disney voor de komende jaren
- DisneyPlus: wijziging van strategie: afstappen van politiek van uitbreiding users at all cost en overgaan naar meer focus op kwaliteit. Men is van mening dat als de kwaliteit toeneemt de gebruikers zullen volgen
- Extra investeringen de komende jaren in de parken wereldwijd. Die hebben een zware periode gekend door de Covid en het aantal bezoekers is nog steeds niet op het pré-Covid peil. Maar dat komt wel.
Disney blijft een gignatische cashmachine met een grote moat. Ik denk dat als je een lange horizon hebt dat er zich nu wel een koopkans voordoet bij dit aandeel
De grootste uitdaging volgens bepaalde bronnen is het feit dat de huidige CEO nog max twee jaar blijft. Daarna moeten ze op zoek naar een nieuwe en het huidige management lijkt nog steeds niemand te hebben gevonden waarvan ze hopen dat die het minstens even goed zal doen als de huidige.