De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nieuwe belastingen in Nederland
De banken en verzekeraars gaan meteen onderuit, voor mijn port is het alvast slecht nieuws voor Prosus en Wolters Kluwer.De opvallendste maatregelen zijn een belasting op de inkoop van eigen aandelen van 15 procent - hetzelfde tarief als de Nederlandse dividendbelasting - en een verhoging van de bestaande bankentaks.
Vraagje, ik sta met enkele BEL20 aandelen op -20% sinds eerste aankoop. Bv. Recticel, DEME, WDP,... Het maakt zeker geen groot deel uit van de portefeuille en het zijn duidelijk aandelen die het zwaarder te verduren krijgen gezien de niche waar ze in zitten, maar ik vraag mij af of het nu interessanter is om de GAK te verkleinen voor deze aandelen of ik gewoon een groter aandeel in mijn ETF's aankoop die systematisch wel beter presteren?
Als ze morgen 10% hoger schieten, zou je dan spijt hebben. De beurs doet je twijfelen. Ik heb al elke keer spijt gehad aan die twijfel te hebben toegegeven. Volhouden en verder kijken, imho.
Buy bitcoin
Dat hangt af van uw mening over die bedrijven.bryanv schreef: ↑22 september 2023, 20:20 Vraagje, ik sta met enkele BEL20 aandelen op -20% sinds eerste aankoop. Bv. Recticel, DEME, WDP,... Het maakt zeker geen groot deel uit van de portefeuille en het zijn duidelijk aandelen die het zwaarder te verduren krijgen gezien de niche waar ze in zitten, maar ik vraag mij af of het nu interessanter is om de GAK te verkleinen voor deze aandelen of ik gewoon een groter aandeel in mijn ETF's aankoop die systematisch wel beter presteren?
Is er iets fundamenteels veranderd sinds uw aankoop?
Leer bij over de bedrijven, ipv op koersgrafieken te turen.
Op koersgrafieken turen is het droeve lot van fondsen/ETF beleggers
En wie de inspanning om bij te leren niet kan opbrengen.
-
- Verbannen Gebruiker
Toch niet van de pure ETF belegger. Die doet zijn aankoop, en gaat dan lui in zijn hangmat liggen, tot de volgende aankoop.
Zalig toch om niets van individuele aandelen te kennen en toch succesvol te zijn met IWDA?En wie de inspanning om bij te leren niet kan opbrengen.
IWDA geeft extra tijd om veel bij te leren over custody, clearing & settlement , de werking van centrale banken, quantum computers, waterstoftechnologie, economie, geschiedenis, om op reis te gaan, naar concerten te gaan, en soms een paar dagen lekker lui nietsdoen
En geeft extra tijd om met kennis van zaken de goede obligaties te kopen. Ook hier weer: aankopen en er niet meer naar omzien, tot er een bericht komt dat de obligatie ten einde is.
Na eerst de keuzestress van welke MSCI World index, welke beurs, welke beurstaks en welke ETF. Zie het netto artikel "Mispak u niet aan de misleidende eenvoud van trackers" waar IWDA als 3de uit de test komt.
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 93617.html
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 93617.html
De belasting op inkoop van eigen aandelen is niet nieuw, die bestond van 2007 tot 2009. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0021865/ ... de%20beurs.Bae1 schreef: ↑22 september 2023, 18:25 Nieuwe belastingen in NederlandDe banken en verzekeraars gaan meteen onderuit, voor mijn port is het alvast slecht nieuws voor Prosus en Wolters Kluwer.De opvallendste maatregelen zijn een belasting op de inkoop van eigen aandelen van 15 procent - hetzelfde tarief als de Nederlandse dividendbelasting - en een verhoging van de bestaande bankentaks.
Ze willen die terug invoeren, nu de afschaffing van de dividendbelasting begraven is. Die laatste is een van de redenen waarom Shell en Unilever Nederland verlieten.
Ook merken ze in het budget 2024 de volledige gevolgen van de sluiting van de Groningse gasvelden op. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... tober-2023
Dan vergeet je nog:
- Wanneer kopen?
- Wanneer verkopen?
- Hoeveel?
- Gespreid of alles ineens? Indien gespreid, met welke tussenpozen?
- Welke broker?
-
- Verbannen Gebruiker
Pfff .... jullie zien overal problemen waar er geen zijn.
Ik, als luie hangmatbelegger, doe het zo:
IWDA en SWRD. IWDA is evidentie. SWRD als alternatief voor IWDA. Ik heb toch wel 15 minuten gegoogeld om overtuigd te zijn van SWRD.
Direct wanneer er cash is
- Wanneer kopen?
Nooit, behalve als je geld nodig hebt om uit te geven[*]Wanneer verkopen?
Alles direct wat je wilt beleggen[*]Hoeveel?
Alles ineens[*]Gespreid of alles ineens? Indien gespreid, met welke tussenpozen?
Om het even welke bank of broker. Bij voorkeur de goedkoopste. Spreiden over 3 kan geen kwaad.[*]Welke broker?[/list]
Kan je doen wanneer je de andere helft in obligaties (en misschien plukje goud) steekt. Anders is het best creepy en zou ik spreiden over 6 maanden, zeker wanneer de trend dalend is. Ik denk dat er maar weinig beleggers het psychologisch aankunnen om hun portefeuille met 50% te zien dalen, zonder vuurkracht om bij te kopen. Ook al beweren ze vandaag misschien dat ze daar tegen kunnen. In goede tijden is iedereen een “dynamische” belegger.
Spreiden kan nuttig zijn.Barryke schreef: ↑23 september 2023, 16:03
Kan je doen wanneer je de andere helft in obligaties (en misschien plukje goud) steekt. Anders is het best creepy en zou ik spreiden over 6 maanden, zeker wanneer de trend dalend is. Ik denk dat er maar weinig beleggers het psychologisch aankunnen om hun portefeuille met 50% te zien dalen, zonder vuurkracht om bij te kopen. Ook al beweren ze vandaag misschien dat ze daar tegen kunnen. In goede tijden is iedereen een “dynamische” belegger.
Maar met spreiden ga jij niet bereiken wat je wil bereiken.
Na 6 maand ben je volledig belegd. Je hebt het punt van risico (en rendement) gewoon verschoven.
+ Als na 6 maand de beurs 50% zakt heb je nog altijd dezelfde psychologische uitdagingen.
+ Als na 6 maand de beurs 50% zakt heb je nog ook geen "vuurkracht" om bij te kopen.
+ Er zijn maar heel weinig beleggers die zullen extra bijkopen als de beurs in de voorbije periode 50% gezakt is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik vind spreiden vooral zinvol om te vermijden dat je al je geld belegt en de dag erna de beurs crasht. Als er een beurscrash plaatsvindt maanden na je instap is het niet zo erg.
Bedankt voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid ben ik voor het meest belegd in trackers. Ik heb wel vertrouwen in de opgesomde bedrijven die momenteel -20% staan. Dat komt wel goed volgens mij. Er is een reden dat ze hebben moeten inboeten en kan daar gerust mee leven. Hopelijk moet ik niet teveel inboeten op een tracker voor ze opnieuw break even staan. Enkel zegt het mij wel dat ik er goed aan heb gedaan om mijn grootste posities in trackers te steken gezien het voor mij als beginnend belegger te moeilijk is om een enkel bedrijf te waarderen aan zijn huidig koerswaarde. Heb ik niet genoeg vooronderzoek gedaan voor ik ze aankocht? Zou kunnen. Ik leer nog iedere dag bij.
Ik denk en kom wel tot de conclusie dat het niet logisch is om mijn GAK positie te verkleinen van deze opgesomde bedrijven als ze niet beter presteren dan de index sinds mijn eerste aankoop. De index stijgt historisch gezien naarmate de tijd altijd, terwijl dit van losse aandelen geen feit is en ik wellicht te weinig kennis heb om deze die beter presteren, niet kan uitkiezen.
Ik denk en kom wel tot de conclusie dat het niet logisch is om mijn GAK positie te verkleinen van deze opgesomde bedrijven als ze niet beter presteren dan de index sinds mijn eerste aankoop. De index stijgt historisch gezien naarmate de tijd altijd, terwijl dit van losse aandelen geen feit is en ik wellicht te weinig kennis heb om deze die beter presteren, niet kan uitkiezen.
Waarom zou je extra geld steken in aandelen die slecht spenderen? Waarom denk jij dat ze terug breakeven zounden gaan in de toekomst. Vergeet niet dat historisch de meeste aandelen, in het verleden, verlies geleden hebben. Er zijn maar een beperkt aantal aandelen dat winst maakt.
De transacties die je zou doen hebben waarschijnlijk professionele experts als tegenpartij. Waarom denk jij dat je meer weet dan hen? Waarom denk jij dat zijn verkeerd zouden zijn en jij het wel aan jet juiste eind zou hebben ?
De transacties die je zou doen hebben waarschijnlijk professionele experts als tegenpartij. Waarom denk jij dat je meer weet dan hen? Waarom denk jij dat zijn verkeerd zouden zijn en jij het wel aan jet juiste eind zou hebben ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
We hebben je dat al vaak proberen uit te leggen...
Als iemand verkoopt, is dat niet persee omdat het een slecht aandeel is, misschien is die professionele belegger aan het herbalanceren, of is het een computer die voor zijn online vriendinnetje een handtas wilt kopen.
Of misschien de vriendjes van MSCI die aan fantastisch aandeel moeten verkopen omdat iemand zijn IWDA positie verkoopt.
Ik heb al zoveel aandelen verkocht waarvan ik wist dat ze nog gingen stijgen...
Soms zijn er gewoon andere belangen dan met 1 aandeel winst halen, bijvoorbeeld je spreiding verhogen, of omdat er een ander beter alternatief is.
Verkopen is geen waarde-oordeel over een aandeel.
Als iemand verkoopt, is dat niet persee omdat het een slecht aandeel is, misschien is die professionele belegger aan het herbalanceren, of is het een computer die voor zijn online vriendinnetje een handtas wilt kopen.
Of misschien de vriendjes van MSCI die aan fantastisch aandeel moeten verkopen omdat iemand zijn IWDA positie verkoopt.
Ik heb al zoveel aandelen verkocht waarvan ik wist dat ze nog gingen stijgen...
Soms zijn er gewoon andere belangen dan met 1 aandeel winst halen, bijvoorbeeld je spreiding verhogen, of omdat er een ander beter alternatief is.
Verkopen is geen waarde-oordeel over een aandeel.