Welke online broker voor aandelen en ETF
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Welke online broker voor aandelen en ETF
Het hele leven is een gemaaktheid uit een complot! Ga niet beweren dat mensen een complottheorie volgen want alles is een complot! Gecompileerde exploitatie!huisjetuintjefiets schreef: ↑6 juni 2023, 07:48Op welke complot websites haal jij altijd jouw informatie?
Wat heeft het bijna-faillissement van Dexia, en het niet terugbetalen van de Arco-aandelen te maken met het bewaarbedrijf waar hun aandelen bewaard werden?
Verder weet je ook niet dat alle effecten uiteindelijk bij een klein aantal custodians worden aangehouden. Dat zijn dezelfde voor Bolero, de giro, IB, DB, ... of welke bank en broker dan ook.
En neen, ze worden bij de custodians niet bijgehouden op jouw eigen naam. Hoogstens in zeer uitzonderlijke gevallen.
Degiro is een prima broker voor kleinere bedragen. Sinds de tarieven zijn verhoogd beleg ik nu gewoon om de twee maanden ipv maandelijks. Dan liggen mijn transactiekosten op 0,5%.
Bolero en KBC is één hetzelde net als RE bel en Belfius .huisjetuintjefiets schreef: ↑6 juni 2023, 07:48Op welke complot websites haal jij altijd jouw informatie?
Wat heeft het bijna-faillissement van Dexia, en het niet terugbetalen van de Arco-aandelen te maken met het bewaarbedrijf waar hun aandelen bewaard werden?
Verder weet je ook niet dat alle effecten uiteindelijk bij een klein aantal custodians worden aangehouden. Dat zijn dezelfde voor Bolero, de giro, IB, DB, ... of welke bank en broker dan ook.
En neen, ze worden bij de custodians niet bijgehouden op jouw eigen naam. Hoogstens in zeer uitzonderlijke gevallen.
Als Bolero zijn effecten zou bewaren bij derden kun je hiervan dan gemakkelijk een link posten .
Maar dat ga je niet kunnen want de depot bank = KBC
Dat effecten niet op naam worden aangehouden hangt af van de structuur .
En zo uitzonderlijk is het echt niet voor kleintjes gooien ze alles samen om de kosten te drukken dat is alles .
En dan nog is er een onderscheid stel je maar voor dat jij kiest voor uitlenen en je buurman niet maar het is volgens u één pot ! Denk dat er problemen zouden van komen .
Het staat zelfs letterlijk te lezen bij Bolero als je een beetje tussen de regels kunt lezen .
ik kopieer en plak
Ingeval van onvermogen van Bolero - KBC Bank NV, garandeert het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten uw cashtegoeden ten belope van maximaal € 100.000 per persoon per financiële instelling (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen).
Wat betreft uw effecten zelf, geniet u reeds een grote wettelijke bescherming. U blijft immers te allen tijde eigenaar van deze effecten. Daarbovenop voorziet het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten in een garantie tot maximaal € 20.000 per klant, mocht Bolero - KBC Bank NV in gebreke blijven voor het teruggeven van de financiële instrumenten. Ook hier is het zo dat een klant per financiële instelling slechts éénmaal aanspraak kan maken ten belope van € 20.000 (indien u dus twee effectenrekeningen heeft bij Bolero - KBC Bank NV, blijft de waarborg beperkt tot € 20.000).
Voor meer informatie over het Beschermingsfonds voor deposito's en financiële instrumenten kunt u terecht op www .beschermingsfonds.be
Waarom denk je staat er als Bolero en KBC in gebreke blijft !
Er staat letterlijk mocht Bolero - KBC Bank NV in gebreke blijven voor het teruggeven van de financiële instrumenten.
Dan is er het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten !
Er is nergens sprake van een derde partij want deze onafhankelijke derde partij bestaat niet !
Zo zie je dat Bolero helemaal niet zo veilig is zoals iedereen hier denkt .
Integendeel een bank waar iedereen hier zo in geloofd is stukken onveiliger dan een broker die veel meer gecontroleerd word en aan regelgeving is onderworpen .
De wet verplicht een instelling in dit geval bolero een andere partij aan te stellen voor het bewaren van de effecten .
Ze noemen dit de depositaris in het geval van Bolero is dit KBC die in realiteit de zelfde instelling is .
Handig gevonden toch .
Hoe het zit met Belfius weet ik niet precies maar als je het tarieven verschil ziet heb ik een licht vermoeden .
Rechtstreeks beleggen via belfius zijn de kosten voor het bewaren van effecten veel hoger dus ook de tarieven .
Maar via re bel kan het plots wel stukken goedkoper waarom ? Misschien omdat ze geen bewaarkosten van derde partijen hebben ? Zo doet Bolero het toch .
Laatst gewijzigd door lop op 6 juni 2023, 23:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik ben erg tevreden van Trade Republic.
Niet alle aandelen zijn beschikbaar maar aan 1 euro per transactie en 2% bruto op je cash ben ik happy.
Doet heel hard denken aan Binck van vroeger.
Beetje admin voor Buitenlandse rekening maar zo moeilijk is dat ook weer niet...
Niet alle aandelen zijn beschikbaar maar aan 1 euro per transactie en 2% bruto op je cash ben ik happy.
Doet heel hard denken aan Binck van vroeger.
Beetje admin voor Buitenlandse rekening maar zo moeilijk is dat ook weer niet...
Kan iemand bevestigen wat lop schrijft, dat de custodian van Bolero KBC is? Dat onze effecten bij Bolero dus risico lopen als KBC overkop gaat? Of is dat een verzinsel van lop?lop schreef: ↑6 juni 2023, 20:08 Bolero en KBC is één hetzelde .
Als Bolero zijn effecten zou bewaren bij derden kun je hiervan dan gemakkelijk een link posten .
Maar dat ga je niet kunnen want de depot bank = KBC
(...)
Er is nergens sprake van een derde partij want deze onafhankelijke derde partij bestaat niet !
Zo zie je dat Bolero helemaal niet zo veilig is zoals iedereen hier denkt .
(...)
Ze noemen dit de depositaris in het geval van Bolero is dit KBC die in realiteit de zelfde instelling is .
Staat letterlijk op de website van Bolero
Ingeval van onvermogen van Bolero - KBC Bank NV, garandeert het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten uw cashtegoeden ten belope van maximaal € 100.000 per persoon per financiële instelling (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen).
Wat betreft uw effecten zelf, geniet u reeds een grote wettelijke bescherming. U blijft immers te allen tijde eigenaar van deze effecten. Daarbovenop voorziet het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten in een garantie tot maximaal € 20.000 per klant, mocht Bolero - KBC Bank NV in gebreke blijven voor het teruggeven van de financiële instrumenten. Ook hier is het zo dat een klant per financiële instelling slechts éénmaal aanspraak kan maken ten belope van € 20.000 (indien u dus twee effectenrekeningen heeft bij Bolero - KBC Bank NV, blijft de waarborg beperkt tot € 20.000).
Ja, dat had ik al gelezen. Dus dat er staat "Bolero - KBC Bank NV" wil zeggen dat KBC de custodian van Bolero is?
Neen, Bolero is de merknaam van de onlinebroker van KBC bank. Tot 2018 was dat de merknaam bij KBC securities. Onze effecten bij Bolero staan op een effectenrekening van KBC bank. Maar voor zover ik het begrijp is zuster KBC securities de custodian van KBC bank. Maar die is ook lid van de KBC groep.
Is het dan veilig om al je effecten bij Bolero te hebben staan? Maar anderzijds, er moet al veel gebeuren voor KBC in gebreke blijft.
-
- Verbannen Gebruiker
De custodian van Bolero is inderdaad KBC (meer bepaald KBC Securities).Yaris schreef: ↑22 september 2023, 21:06 Kan iemand bevestigen wat lop schrijft, dat de custodian van Bolero KBC is? Dat onze effecten bij Bolero dus risico lopen als KBC overkop gaat? Of is dat een verzinsel van lop?
Maar lop snapt niets van custody maar denkt wel dat hij er alles van weet.
Wat lop niet weet, is dat de effecten zelf niet bij KBC Securities zitten (behalve bijvoorbeeld de KBC beleggingsfondsen, maar de aandelen en obligaties in die fondsen dan weer niet).
De effecten zitten namelijk bij sub-custodians, central depositories, clearing & settlement banken, centrale banken en andere. KBC Securities heeft dus rekeningen bij al die instituten die zelf weer rekeningen hebben bij andere instituten tot de uiteindelijke plaats waar de effecten echt staan.
Dus als KBC failliet gaat, is er niets aan de hand. Alleen als er heel verregaande en gesofisticeerde fraude zou zijn, waarbij er tientallen betrokkenen zijn bij meerdere departementen binnen KBC en buiten KBC, kan het verkeerd lopen. Maar daar zijn dan weer andere garanties die gaan meespelen, zoals garanties van clearing en settlement organisaties.
Maar dat laatste punt geldt voor elke bank. Fraude kan evengoed bij IB of de custody-arm van IB, Saxo, Keytrade, ...
Daarom dat ik mijn aankopen bij 5 verschillende banken/brokers doe.
Bedankt voor je verhelderende en geruststellende uitleg, huisjetuintjefiets. Ik heb momenteel twee brokers: Bolero en MeDirect. Ik was van plan al mijn effecten bij Bolero te zetten maar hou ze beter verdeeld over de twee.
Jij kent het verschil niet tussen een voordepot en een girodepot blijkbaarhuisjetuintjefiets schreef: ↑23 september 2023, 08:18De custodian van Bolero is inderdaad KBC (meer bepaald KBC Securities).Yaris schreef: ↑22 september 2023, 21:06 Kan iemand bevestigen wat lop schrijft, dat de custodian van Bolero KBC is? Dat onze effecten bij Bolero dus risico lopen als KBC overkop gaat? Of is dat een verzinsel van lop?
Maar lop snapt niets van custody maar denkt wel dat hij er alles van weet.
Wat lop niet weet, is dat de effecten zelf niet bij KBC Securities zitten (behalve bijvoorbeeld de KBC beleggingsfondsen, maar de aandelen en obligaties in die fondsen dan weer niet).
De effecten zitten namelijk bij sub-custodians, central depositories, clearing & settlement banken, centrale banken en andere. KBC Securities heeft dus rekeningen bij al die instituten die zelf weer rekeningen hebben bij andere instituten tot de uiteindelijke plaats waar de effecten echt staan.
Dus als KBC failliet gaat, is er niets aan de hand. Alleen als er heel verregaande en gesofisticeerde fraude zou zijn, waarbij er tientallen betrokkenen zijn bij meerdere departementen binnen KBC en buiten KBC, kan het verkeerd lopen. Maar daar zijn dan weer andere garanties die gaan meespelen, zoals garanties van clearing en settlement organisaties.
Maar dat laatste punt geldt voor elke bank. Fraude kan evengoed bij IB of de custody-arm van IB, Saxo, Keytrade, ...
Daarom dat ik mijn aankopen bij 5 verschillende banken/brokers doe.
KBC is werkt via het eerste en is alleen verzekerd bij omvallen door ......
Wat is het gemakkelijk als je jezelf kunt verzekeren tegen dat je dochter uw auto plat rijd .
Al is het losgekoppeld het blijft hetzelde bedrijf .
Er is maar 1 girodepot en dat is Euroclear dat jullie hier tientallen bedrijven in zien is onzin alle brokers zitten bij deze aangesloten er is 0 verschil tussen brokers zoals Mexem en Degiro .
Alleen banken werken soms anders wat hun winst vergroot maar ook het risico .
huisjetuintjefiets schreef: ↑23 september 2023, 08:18 Maar lop snapt niets van custody maar denkt wel dat hij er alles van weet.
Laat maar. Als zelfs de "experten" het niet eens raken zal ik maar geloven dat onze effecten veilig zijn bij onze broker.
-
- Verbannen Gebruiker
Met het hele internet tot jouw beschikking, kun je goed uitmaken wie wel, en wie geen expert is
Gewoon googelen op custodians, custody banks, euroclear, clearstream, roles of central banks, central securities depository (csd).
Ik had al gegoogeld maar je leest overal dat je effecten veilig zijn bij de custodian als de broker failliet gaat. Maar ik heb nergens gevonden wat er gebeurt als de custodian zelf failliet gaat.