aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
1) hoe lang je al klant bent doet er voor geen enkele bank (meer) toe.michelpruts20 schreef: ↑26 juli 2023, 12:00 Mijn zoon (23 jaar en alleenstaand) ging in maart 2023 een hypothecaire lening aan bij ING, rentevoet 4.07. Hij was 2 dagen te laat met het schattingsverslag want hij had een eerder voorstel van 3.80 maar de bank was helemaal niet medewerkend, geen klantenservice (ondertussen is dit filiaal ook gesloten in juli 2023). Nu lees ik bij de beste aangaande hypothecaire leningen van jullie site spaargids, dat er iemand een lening aangaat voor meer dan 300 000 euro, op 25 jaar tegen een rentevoet van 3.14 % na onderhandeling en komende van 4.57 %. Dit staat in jullie details en het ging ook om een hypothecaire lening bij ING. Geldt dan in de bank ook de regel wie je bent, wat je afkomst is en de slogan 'voor jonge mensen (mijn zoon is 23) NIETS, geen onderhandelingen mogelijk en wetende dat ze niet anders kunnen als ze willen kopen. Mijn zoon is al van kindsbeen af klant bij ING. Ik ben heel teleurgesteld in ING en ik wist niet dat ook hier geen enkele evenredigheid is en dat men volop kan sjoemelen bij de rentevoeten. Jonge mensen worden constant in het nauw gedreven niettegenstaande ze er hard voor gaan werken.
2) u bevindingen baseren op wat op deze site staat.. deze tarieven zijn vaak al verouderd tegen dat ze hier staan. Daarnaast heb je niet alle randinfo hoe men precies aan dit voorstel gekomen is. Bv. Wie weet is mama of papa private banker? De tarieven hier tonen enkel bepaalde trends, maar de kans dat u dezelfde krijgt is klein (bij veel banken wijzigt deze rentevoet soms dagelijks)
-
- Newbie
- Contacteer:
Aankoop appartement eind augustus 2023
223000 EUR aankoopprijs
23000 EUR eigen inbreng
14000 EUR Notaris en hypotheekkosten
Dus in totaal 37000 euro zelf gefinancieerd
Geleend bedrag 200000 EUR
Renovatie lening 25000 EUR
dus in totaal 225000 EUR geleend
ssv en woonverzekering verplicht.
Rente van 3.47 gekregen van AXA bank.
Wat denken jullie van dit rente percentage dat ik heb gekregen?
223000 EUR aankoopprijs
23000 EUR eigen inbreng
Best nog concrete voorstellen bij andere banken ook opvragen.
AXA was je huisbank ?
Je verplichte woon-brandverzekering kan soms wat wrang aanvoelen als ze een aantal stevige premieverhogingen doorvoeren de jaren nadien.
Heb je er een zicht op wat het verschil is indien je er niet meer aan tegemoet komt ? Ik dacht dat dat bij AXA is van een 0,2 à 0,25% bedroeg op je intrestvoet.
AXA was je huisbank ?
Je verplichte woon-brandverzekering kan soms wat wrang aanvoelen als ze een aantal stevige premieverhogingen doorvoeren de jaren nadien.
Heb je er een zicht op wat het verschil is indien je er niet meer aan tegemoet komt ? Ik dacht dat dat bij AXA is van een 0,2 à 0,25% bedroeg op je intrestvoet.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Op welke looptijd?HeyHypoLening schreef: ↑25 september 2023, 00:04 Aankoop appartement eind augustus 2023
223000 EUR aankoopprijs
23000 EUR eigen inbreng
Ik vind het verdomd duur geworden op 2 jaar tijd. De banken gaan zo hun lage intrestvoeten, die ze de tussen 2010 en 2021 gegeven hebben, snel goedmaken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hangt er vanaf zeker. De OLO op 10 jaar staat aan 3,45. Dan lijkt me 3,47 op 25jaar een krediet waar nauwelijks marge, of mogelijks zelfs negatieve marge op zit voor een bank. Marge die ze uiteraard wel zullen terugnemen via de verzekeringen en andere diensten. Wij hebben ons krediet ook afgesloten, hopelijk dalen die rentes de komende jaren zodat we kunnen herfinancieren
Het is inderdaad verdomd duur geworden. Totale kostprijs van een woning, dus bijgevolg maandelijkse aflossing is laatste 3 jaar gigantisch de hoogte ingegaan.
En dan nog maar gezwegen van de schrapping van de inbrengbaarheid van de lening, wat nog eens + €150/maand (in eerste 10 jaar) per koppel bedraagt.
Ik vind de huizen- en bouwgrondprijzen fors duurder dan de hypotheekrente. Mijn gedacht.MVT schreef: ↑26 september 2023, 08:12Het is inderdaad verdomd duur geworden. Totale kostprijs van een woning, dus bijgevolg maandelijkse aflossing is laatste 3 jaar gigantisch de hoogte ingegaan.
En dan nog maar gezwegen van de schrapping van de inbrengbaarheid van de lening, wat nog eens + €150/maand (in eerste 10 jaar) per koppel bedraagt.
Dat je behoorlijk genaaid bent. Want ze verplichten ook nog eens een Schuldsaldo waar ze geen enkel risico lopen.HeyHypoLening schreef: ↑25 september 2023, 00:04 Aankoop appartement eind augustus 2023
223000 EUR aankoopprijs
23000 EUR eigen inbreng
De rente is ook veel te hoog....
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Dag Bas
Ik denk dat dit antwoord anders had geformuleerd kunnen worden, niemand heeft daar toch een goed gevoel bij? De rentes zijn nu eenmaal wat ze zijn en ik denk dat alles rond de 3,50% momenteel vrij courant is... Heb jij het de voorbije weken/maanden zoveel beter gedaan? De vergelijkingsmodule op deze site laten alvast toch ook iets anders uitschijnen dan wat jij zegt...
Ik wil geen controverse starten trouwens, verre van, maar ik vind dit toch een bijzonder antwoord, vandaar even mijn reactie.
Groeten
Thomas
Ik denk dat dit antwoord anders had geformuleerd kunnen worden, niemand heeft daar toch een goed gevoel bij? De rentes zijn nu eenmaal wat ze zijn en ik denk dat alles rond de 3,50% momenteel vrij courant is... Heb jij het de voorbije weken/maanden zoveel beter gedaan? De vergelijkingsmodule op deze site laten alvast toch ook iets anders uitschijnen dan wat jij zegt...
Ik wil geen controverse starten trouwens, verre van, maar ik vind dit toch een bijzonder antwoord, vandaar even mijn reactie.
Groeten
Thomas
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat dat vermoedelijk wel redelijk zal zijn voor jouw dossier.HeyHypoLening schreef: ↑25 september 2023, 00:04 Aankoop appartement eind augustus 2023
223000 EUR aankoopprijs
23000 EUR eigen inbreng
Laat je in ieder geval geen slecht gevoel aanpraten door wie zegt dat je genaaid werd of dat het slecht is.
Als single en 50+ heb ik een 2-tal weken terug een simulatie gedaan bij Keytrade, en daar kwam ik aan 3.79%. Omdat ik te weinig kan lenen, ook een overbruggingskrediet bekeken, is aan 4.5% en kan maar gedurende 1 jaar. Dat was voor de nieuwbouw die ik op het oog had iets te kort (anderhalf jaar zou me iets meer zuurstof geven), maar ook dan kwam ik er niet.Tomasz schreef: ↑28 oktober 2023, 16:47 Dag Bas
Groeten
Thomas
Vervolgens gekeken bij Belfius, omdat die blijkbaar ook geen probleem hebben met de pensioenleeftijd. Daar kan ik veel minder lenen dan bij Keytrade, en zat ik aan een rentevoet van 4.19% . Of daar een overbruggingskrediet mogelijk is en voor hoelang, kon ik op de website niet terugvinden.
Doordat het te ontlenen bedrag veel te laag is, moest ik een kruis maken over mijn droom. Zelfs als ik al mijn beleggingen (aandelen, fondsen, vastrentend) verkocht, en juist 20k overhield op een spaarboekje, kwam ik er niet . En die 20k gingen het verschil niet maken...
Het zijn momenteel inderdaad geen goede tijden om geld te lenen, sinds het voorjaar van 2022 zijn de leningen beginnen stijgen en nu zijn ze hoogstens aan het stagneren. Iedereen die voor die tijd zijn lening aangegaan is, heeft geluk want die afbetaling is door de inflatie steeds minder gaan doorwegen... Ik weet dat we nu ook meer krijgen op het spaarboekje, maar eigenlijk is het toch een vrij pervers systeem op zich...annetje schreef: ↑31 oktober 2023, 13:46Als single en 50+ heb ik een 2-tal weken terug een simulatie gedaan bij Keytrade, en daar kwam ik aan 3.79%. Omdat ik te weinig kan lenen, ook een overbruggingskrediet bekeken, is aan 4.5% en kan maar gedurende 1 jaar. Dat was voor de nieuwbouw die ik op het oog had iets te kort (anderhalf jaar zou me iets meer zuurstof geven), maar ook dan kwam ik er niet.Tomasz schreef: ↑28 oktober 2023, 16:47 Dag Bas
Groeten
Thomas
Vervolgens gekeken bij Belfius, omdat die blijkbaar ook geen probleem hebben met de pensioenleeftijd. Daar kan ik veel minder lenen dan bij Keytrade, en zat ik aan een rentevoet van 4.19% . Of daar een overbruggingskrediet mogelijk is en voor hoelang, kon ik op de website niet terugvinden.
Doordat het te ontlenen bedrag veel te laag is, moest ik een kruis maken over mijn droom. Zelfs als ik al mijn beleggingen (aandelen, fondsen, vastrentend) verkocht, en juist 20k overhield op een spaarboekje, kwam ik er niet . En die 20k gingen het verschil niet maken...
Aan het stagneren zijn ze zeker nog niet. Daarjuist voor de aardigheid nog eens een test gedaan bij Keytrade, ondertussen zit ik al aan 3.99%. Bij Belfius heb ik niet meer gekeken, want dat zat 2 weken terug al boven de 4%.
Omdat er een indexverhoging komt op mijn loon van december, heb ik daar al rekening mee gehouden en zou ik nu iets meer kunnen ontlenen. Maar nog blijft het te weinig . Zeker met de rente die nog altijd aan het stijgen is.
Omdat er een indexverhoging komt op mijn loon van december, heb ik daar al rekening mee gehouden en zou ik nu iets meer kunnen ontlenen. Maar nog blijft het te weinig . Zeker met de rente die nog altijd aan het stijgen is.
Als 50+er nog een lening nemen , ik zou er nooit aan beginnen…. Dan liever schuldenvrij iets bescheidener wonen…