Waarom lenen, als je het geld al hebt?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Waarom lenen, als je het geld al hebt?
Mogelijks doordat je "in de eerste helft van het leven" per se niet wou lenen. Anders had je misschien een nieuwe en minder bescheiden woning kunnen kopen "in de tweede helft van het leven".
-
- Verbannen Gebruiker
Na 3 maanden huren was ik tot de conclusie gekomen dat iets kopen evenveel kost als iets huren (kost lening, kost huur). En dat je door de fiscaliteit enorme cadeaus kreeg van de Belgische schatkist als je kocht. Dus enkele keren gekocht en verkocht, steeds appartementen of huizen die perfect in orde waren. Steeds groter. Want hoe groter het appartement of huis, hoe groter het cadeau.
Dat is de rode draad in de Belgische fiscaliteit: hoe meer je bezit, hoe groter het cadeau dat je krijgt.
Lenen voor een woning is nu fiscaal minder interessant. Maar nog steeds geen belasting op meerwaarde van aandelen. Hoe meer meerwaarde van aandelen, hoe groter het cadeau. In Nederland 2% belasting op jouw beleggingen. In Belgie 0,15%.
En je hoeft niet eens de grenzen van de wet op te zoeken
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toch wel serieus overdreven als je het mij vraagt.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 september 2023, 18:27 ... En dat je door de fiscaliteit enorme cadeaus kreeg van de Belgische schatkist als je kocht. Dus enkele keren gekocht en verkocht, steeds appartementen of huizen die perfect in orde waren. Steeds groter. Want hoe groter het appartement of huis, hoe groter het cadeau.
Dat is de rode draad in de Belgische fiscaliteit: hoe meer je bezit, hoe groter het cadeau dat je krijgt.
Ja, aankoop van een eigen woning werd fiscaal (zeer mooi) ondersteund.
Echter wel met de nodige limieten, dus al de rest van je post is er n.m.i. over.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt !
Maar in mijn situatie voelt dit niet als luxe aan: ik kom uit een groot gezin waar iedereen zijn loon moest afgeven. Niemand van ons kreeg financiele hulp van onze ouders toen we op eigen benen gingen staan, noch hebben we mogen verderstuderen.
Ik ben begonnen met 0,-- BEF spaargeld en een zeer laag beginnersloon. De eerste maanden had ik een lege portemonee op het einde van de maand, maar ik heb nooit schulden gemaakt.
Na avondschool en andere cursussen, kon ik mij wat méér veroorloven en zette ik regelmatig wat spaargeld opzij, zonder daar specifieke plannen mee te hebben.
In mijn (weliswaar goedkope) huurappartement heb ik een 20-tal jaren graag gewoond en pas tegen mijn 40ste kocht ik een goedgelegen (bescheiden) woning, waar ik mij sindsdien heel goed bij voel.
Hoewel ik al 15 jaar op spaargids zit, heb ik niet veel spaargeld meer over. Maar ik heb een groot deel van de wereld gezien (en ondanks ik in de loop der jaren een aantal tegenslagen te verwerken had) heb ik verder ook veel plezier gehad in mijn leven tot nu toe.
Mijn levensmotto is nog altijd: "beter rijk geleefd te hebben, dan rijk te sterven".
Respect voor jouw prestatie. Jij bent een self-made man/vrouw/x. Jij hebt weten aan te pakken. Mijn droom: "Rijk leven en rijk sterven". 't Is maar een droom.Nefertari schreef: ↑24 september 2023, 19:03Hangt ervan af hoe je het bekijkt !
Maar in mijn situatie voelt dit niet als luxe aan: ik kom uit een groot gezin waar iedereen zijn loon moest afgeven. Niemand van ons kreeg financiele hulp van onze ouders toen we op eigen benen gingen staan, noch hebben we mogen verderstuderen.
Ik ben begonnen met 0,-- BEF spaargeld en een zeer laag beginnersloon. De eerste maanden had ik een lege portemonee op het einde van de maand, maar ik heb nooit schulden gemaakt.
Na avondschool en andere cursussen, kon ik mij wat méér veroorloven en zette ik regelmatig wat spaargeld opzij, zonder daar specifieke plannen mee te hebben.
In mijn (weliswaar goedkope) huurappartement heb ik een 20-tal jaren graag gewoond en pas tegen mijn 40ste kocht ik een goedgelegen (bescheiden) woning, waar ik mij sindsdien heel goed bij voel.
Hoewel ik al 15 jaar op spaargids zit, heb ik niet veel spaargeld meer over. Maar ik heb een groot deel van de wereld gezien (en ondanks ik in de loop der jaren een aantal tegenslagen te verwerken had) heb ik verder ook veel plezier gehad in mijn leven tot nu toe.
Mijn levensmotto is nog altijd: "beter rijk geleefd te hebben, dan rijk te sterven".
Neen dus; maar zoals ik hiervoor uitlegde: was mijn bewuste keuze om indertijd (weliswaar geen hoge) huur te betalen en tegelijkertijd te proberen om te profiteren van de mooiste jaren van het jong leven. Alleen wat overbleef ging naar een spaarrekening, zonder specifiek spaardoel. (Nooit spijt van gehad)EarthNvstr1 schreef: ↑24 september 2023, 17:26 Ik neem aan dat je gedurende die tijd dan ook vooral opzij zette ipv uit te geven aan huur.
Dat kan best zo zijn; maar ik ben tevreden in mijn bescheiden woning (ik heb er dan geen luxe, maar wél het nodige confort).EarthNvstr1 schreef: ↑24 september 2023, 17:59Mogelijks doordat je "in de eerste helft van het leven" per se niet wou lenen. Anders had je misschien een nieuwe en minder bescheiden woning kunnen kopen "in de tweede helft van het leven".
Alle nieuwe huizen zijn veel te groot (en ik poets niet graag) én te ver afgelegen in verkavelingen buiten het gemeentecentrum.
Waar ik woon in het centrum, kan ik overal te voet naartoe gaan.
Dat betekent o.a. dat ik nooit een BOB nodig heb als ik wens deel te nemen aan het amusementsleven of uit eten ga in mijn gemeente.
In de periode waarover ik het heb, werd mij ook door zowat heel mijn omgeving aangeraden om zo vlug mogelijk iets te kopen. En toen ik dan jaren later wou kopen zonder te lenen, werd mij dat ook afgeraden.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 september 2023, 18:27Na 3 maanden huren was ik tot de conclusie gekomen dat iets kopen evenveel kost als iets huren (kost lening, kost huur).
En dat je door de fiscaliteit enorme cadeaus kreeg van de Belgische schatkist als je kocht. ...
Telkens omdat dit mij financieel of fiscaal voordeel zou opleveren, maar dat interesseerde mij niet.
Ik koos bewust voor een leven zonder financiele rompslomp.
Maar ik heb volop begrip voor jouw keuzes: voor mijzelf zou zoiets echter uitmonden in slapeloze nachten.
Misschien heb je wel genoten van een "sociale huurwoning"? Huren in de Privé is nooit gunstig of voordelig geweest; tenzij op de boeren buiten; geen luxe, comfort of stromend water? WC buiten? Vochtige of tochtige woning? Huren is dan mogelijk tegen een erg gunstige prijs. Inclusief champignons onder het dak.Nefertari schreef: ↑24 september 2023, 20:32In de periode waarover ik het heb, werd mij ook door zowat heel mijn omgeving aangeraden om zo vlug mogelijk iets te kopen. En toen ik dan jaren later wou kopen zonder te lenen, werd mij dat ook afgeraden.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 september 2023, 18:27
Na 3 maanden huren was ik tot de conclusie gekomen dat iets kopen evenveel kost als iets huren (kost lening, kost huur).
En dat je door de fiscaliteit enorme cadeaus kreeg van de Belgische schatkist als je kocht. ...
Telkens omdat dit mij financieel of fiscaal voordeel zou opleveren, maar dat interesseerde mij niet.
Ik koos bewust voor een leven zonder financiele rompslomp.
Maar ik heb volop begrip voor jouw keuzes: voor mijzelf zou zoiets echter uitmonden in slapeloze nachten.
-
- Full Member
- Contacteer:
De laatste tijd nog in "nieuwe" huizen geweest ? Konijnen en kippen zijn beter gehuisvest. De huizen zijn tegenwoordig zo klein geworden dat ik me afvraag hoe een gezin met meerdere kinderen daar comfortabel kunnen leven met elk zijn eigen stukje privacy.
Dit is de nieuwste trend: tiny houses! Kippen mogen niet gehouden worden in "batterijen"; mensen wel.Abatoetnie schreef: ↑24 september 2023, 22:48De laatste tijd nog in "nieuwe" huizen geweest ? Konijnen en kippen zijn beter gehuisvest. De huizen zijn tegenwoordig zo klein geworden dat ik me afvraag hoe een gezin met meerdere kinderen daar comfortabel kunnen leven met elk zijn eigen stukje privacy.
Hier in de buurt hebben nieuwbouwwoningen gemakkelijk 200-300m2 bwb oppervlakte met 3+ slaapkamers, hoe is dat een kippenhok? Het zijn vooral de tuintjes die triestig klein worden.Abatoetnie schreef: ↑24 september 2023, 22:48De laatste tijd nog in "nieuwe" huizen geweest ? Konijnen en kippen zijn beter gehuisvest. De huizen zijn tegenwoordig zo klein geworden dat ik me afvraag hoe een gezin met meerdere kinderen daar comfortabel kunnen leven met elk zijn eigen stukje privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
"Hier in de buurt" ... in "Knokke Zoete" of "Latem" misschien ... maar overal elders zie je de kippenhokjes uit de grond schieten.
Vlaming bouwt steeds kleiner: "Want grote huizen kunnen we niet meer betalen"
Nieuwbouwwoningen worden steeds kleiner. Ter vergelijking: in 1990 was de oppervlakte van een nieuwe woning nog 222 vierkante meter. Vorig jaar, in 2016, was dat 133 vierkante meter. In ruim 25 jaar tijd is onze woonoppervlakte dus bijna gehalveerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08/16 ... 1-3048092/
Eventjes heel vlug google er bij gehaald, als je meer linken nodig hebt moet je maar roepen :
https://www.homeproved.com/nl/woonadvie ... mpt-met-20
https://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_01089132
https://www.oximo.be/nl/nieuws/zo-groot ... e-woningen
Gewoon in de Kempen....Abatoetnie schreef: ↑25 september 2023, 09:00 "Hier in de buurt" ... in "Knokke Zoete" of "Latem" misschien ... maar overal elders zie je de kippenhokjes uit de
https://immo.vlan.be/nl/projectdetail/ ... om_102245
https://www.danneels.be/nieuwbouw/wone ... /3205384/
https://www.danneels.be/nieuwbouw/wone ... l/3251866
-
- Full Member
- Contacteer:
Die paar voorbeelden die jij toont zijn NIET de hedendaagse norm en de gemiddelden, al toon je er nog 100.
Het is overduidelijk dat de gemiddelde bewoonbare oppervlakte alsmaar kleiner wordt, daarover moet je niet eens discussiëren.
Het is overduidelijk dat de gemiddelde bewoonbare oppervlakte alsmaar kleiner wordt, daarover moet je niet eens discussiëren.
Neen hoor: ik heb nooit gebruik gemaakt van dergelijke "sociale voordelen".Sammy2 schreef: ↑24 september 2023, 21:37 Misschien heb je wel genoten van een "sociale huurwoning"? Huren in de Privé is nooit gunstig of voordelig geweest; tenzij op de boeren buiten; geen luxe, comfort of stromend water? WC buiten? Vochtige of tochtige woning? Huren is dan mogelijk tegen een erg gunstige prijs. Inclusief champignons onder het dak.
Ik huurde toen een modern nieuwbouw appartement (C.V., badkamer, aparte WC, keuken, 2 slaapkamers, grote living, berging) op wandelafstand van winkels, bankkantoren, e.d. ; dus geen gebrek aan comfort voor mij.
Mijn huurprijs lag beneden het normale gemiddelde doordat ik het geluk had om te kunnen huren van familie.