Welke online broker voor aandelen en ETF
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Welke online broker voor aandelen en ETF
De custodian speelt geen rol, want de effecten zitten daar niet, behalve als die custodian zelf een CSD is.
Bijvoorbeeld alle OLOs en alle Staatsbons (ook de jouwe dus) zitten bij de NBB (NBB-SSS), elektronisch uiteraard. Jouw vraag is dus: wat als de NBB failliet gaat? De ECB en de Belgische staat gaan de NBB alleen laten failliet gaan, als het hele monetaire systeem in Europa om zeep is. Zelfs als Belgie failliet gaat, gaat de ECB de NBB nooit laten failliet gaan. De ECB zelf gaat alleen failliet als zoveel Europese landen failliet zijn dat de overblijvende landen stoppen met de euro en weer eigen munten invoeren. Dan gaan de zorgen veel groter zijn dan de vraag of je je staatsbons terugkrijgt (je gaat ze nooit meer terugkrijgen).
NBB-SSS treedt zelfs op als CSD (ze zitten daar dus echt, elektronisch uiteraard) voor obligaties die de ECB uitgeeft als gevolg van de beslissing van de Europese Commissie om de landen te steunen na Covid. Heel veel expertise in Belgie op dat gebied (ook dankzij Euroclear).
Bovenstaande effecten zitten dus echt daar, bij NBB-SSS, niet bij jouw bank, niet bij de custodian van jouw bank. Die custodian is ofwel een participant van NBB-SSS, of heeft een sub-custodian die wel een participant is van NBB-SSS.
Jij hebt bijvoorbeeld jouw staatsbons gekocht bij Keytrade (of waar je ze ook kocht). Je hebt dus een rekening met die staatsbons erop bij Keytrade. Keytrade heeft een custodian. Keytrade heeft dus een rekening bij die custodian waar jouw staatsbons opstaan. Die custodian heeft een rekening bij NBB-SSS (waar de staatsbons echt staan) of heeft een rekening bij een andere custodian die dan een rekening heeft bij NBB-SSS.
NOOT: de custodian van Keytrade is ProCapital, dochter van Credit Mutuel Arkea, de moeder van Keytrade . ProCapital is een participant van NBB-SSS. Er zit dus geen extra partij tussen. De link is dus:jij en jouw Staatsbons==> Keytrade ==> ProCapital ==> NBB SSS.
Wat voor effecten (aandelen, obligaties, ...) van bedrijven? Veel ervan zitten bijvoorbeeld bij Euroclear. Sommigen zitten "echt" bij Euroclear, (voor de effecten waarvoor Euroclear de CSD is), ( elektronisch) ofwel zitten ze bij andere CSDs.
Euroclear staat onder toezicht van de NBB (voor hun activiteiten in Belgie) en elders door de lokale nationale bank.
Wat als Euroclear zelf failliet gaat?
Lees hiervoor dit document:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4fNzOVeJSE
-
- Newbie
- Contacteer:
Trading212 ziet er goed uit, veel opties en veel lagere kosten dan bijvoorbeeld DeGiro, volgens deze uitgebreide Trading212 review.
Ik heb een tweetal jaar geleden enkele aankopen gedaan via Trading212, en was er op zich tevreden mee. Omwille van consolidatie van mijn rekeningen en een gebrek aan vertrouwen, heb ik mijn rekening er uiteindelijk wel leeggehaald.
-
- Verbannen Gebruiker
Lop gaan we hier niet meer horenYaris schreef: ↑24 september 2023, 08:52huisjetuintjefiets schreef: ↑23 september 2023, 08:18 Maar lop snapt niets van custody maar denkt wel dat hij er alles van weet.Laat maar. Als zelfs de "experten" het niet eens raken zal ik maar geloven dat onze effecten veilig zijn bij onze broker.
Een voordepot staat voor effecten die de bank in eigen beheer heeft en staat bij de aangesloten bank en niet bij een derde partij zoals sommige hier beweren .
De bewering dat een broker zoals Bolero veiliger is is helemaal niet waar integendeel .
Want ze werken met een voordepot via KBC
Voor Interactive Brokers is die informatie te vinden (zijn externe partijen als JP Morgan), maar op welke custodian doet Degiro eigenlijk beroep?lop schreef: ↑27 september 2023, 18:06Een voordepot staat voor effecten die de bank in eigen beheer heeft en staat bij de aangesloten bank en niet bij een derde partij zoals sommige hier beweren .
De bewering dat een broker zoals Bolero veiliger is is helemaal niet waar integendeel .
-
- Verbannen Gebruiker
Je maakt je wel heel belachelijk. Ik heb hier geen plezier meer aan.lop schreef: ↑27 september 2023, 18:06Een voordepot staat voor effecten die de bank in eigen beheer heeft en staat bij de aangesloten bank en niet bij een derde partij zoals sommige hier beweren .
-
- Verbannen Gebruiker
Van lop ga je hierop geen antwoord krijgen.pmu schreef: ↑27 september 2023, 18:08Voor Interactive Brokers is die informatie te vinden (zijn externe partijen als JP Morgan), maar op welke custodian doet Degiro eigenlijk beroep?lop schreef: ↑27 september 2023, 18:06
Een voordepot staat voor effecten die de bank in eigen beheer heeft en staat bij de aangesloten bank en niet bij een derde partij zoals sommige hier beweren .
Lop snapt niet dat de custody-arm van degiro uiteindelijk gebruik maakt van dezelfde CSD als om het even welke andere custodian, KBC, of wat dan ook.
Lop snapt niet dat elk effect uiteindelijk op 1 plaats zit. Elke custodian heeft ofwel een rechtstreekse rekening bij die plaats (NBB voor OLOs, Staatsbons; Euroclear of Clearstream voor heel veel aandelen en obligaties; veel nationale CSDs voor andere; een paar andere ICSD behalve Euroclear en Clearstream), of een rekening bij een bank die daar een rekening heeft, of een rekening bij een bank die daar rekening heeft ... enzovoort.
Het is simpel. De custodian van jouw bank heeft een rekening bij de CSD waar jouw effect zit. Of heeft een rekening bij een bank die een rekening heeft bij de CSD waar jouw effect zit. Of heeft een rekening bij een bank die een rekening heeft bij een bank die een rekening heeft bij de CSD waar jouw effect zit.
Lop snapt gewoon niets van custody.
Lop denkt dat je met een papieren aandeel of een papieren obligatie naar een bank kunt gaan en daar de betaling van het dividend of coupon kunt vragen. Dat je daar je papieren aandeel of obligatie kunt laten registreren.
Lop heeft de evolutie van de laatste 50 jaar gemist dat effecten nu op elektronische wijze geregistreerd staan.
Hoe moeilijk is het om te begrijpenhuisjetuintjefiets schreef: ↑27 september 2023, 18:14Van lop ga je hierop geen antwoord krijgen.
Lop snapt niet dat de custody-arm van degiro uiteindelijk gebruik maakt van dezelfde CSD als om het even welke andere custodian, KBC, of wat dan ook.
Lop snapt niet dat elk effect uiteindelijk op 1 plaats zit. Elke custodian heeft ofwel een rechtstreekse rekening bij die plaats (NBB voor OLOs, Staatsbons; Euroclear of Clearstream voor heel veel aandelen en obligaties; veel nationale CSDs voor andere; een paar andere ICSD behalve Euroclear en Clearstream), of een rekening bij een bank die daar een rekening heeft, of een rekening bij een bank die daar rekening heeft ... enzovoort.
Het is simpel. De custodian van jouw bank heeft een rekening bij de CSD waar jouw effect zit. Of heeft een rekening bij een bank die een rekening heeft bij de CSD waar jouw effect zit. Of heeft een rekening bij een bank die een rekening heeft bij een bank die een rekening heeft bij de CSD waar jouw effect zit.
Lop snapt gewoon niets van custody.
Lop denkt dat je met een papieren aandeel of een papieren obligatie naar een bank kunt gaan en daar de betaling van het dividend of coupon kunt vragen. Dat je daar je papieren aandeel of obligatie kunt laten registreren.
Lop heeft de evolutie van de laatste 50 jaar gemist dat effecten nu op elektronische wijze geregistreerd staan.
Een voordepot is een deel van de effecten dat de aangesloten bank onder zijn beheer houd zoals bijvoorbeeld ING ook een eigen bewaarbedrijf heeft losgekoppeld van de bank . Zo gaat het ook met Bolero .
Met een beetje moeite kun je dit gemakkelijk terugvinden door gewoonweg de term voordepot in te tikken in uw browser .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voordepot
Is dus een beetje zoals de SPV's
Die sommige banken ook gebruiken voor de bewaring van effecten .
Dat zijn de bewaarrekeningen als je met margin werkt is dus nog een ander geval .pmu schreef: ↑27 september 2023, 18:08Voor Interactive Brokers is die informatie te vinden (zijn externe partijen als JP Morgan), maar op welke custodian doet Degiro eigenlijk beroep?lop schreef: ↑27 september 2023, 18:06
Dat is een overeenkomst tussen de cliënt de broker en deze die je het geld leent om met margin te werken .
Het is logisch dat deze die je het geld van hebt geleend ook het onderpand heeft .
De giro werkte vroeger met Euroclear nederland is nu met DE Clearstream .
Daarbovenop heeft Degiro verschillende SPV's met nomineerekeningen bij verschillende CSD's
Maar jullie denken werkelijk dat alles word bewaard door enkele bedrijven en dat er geen enkel verschil in zit bij wie werkt met margin , aandelen op naam aanhoud enz .
Met een beetje een nuchtere look zou je wel inzien dat dit geen waar zal zijn
Bij degiro is het nu een Driehoeks rekening tussen Flatex bank die het onderpand aanhoud , de giro als broker en een SPV als bewaarder voor Flatex bank in het geval dat je met margin werkt tenminste .
Zonder margin valt het onderpand weg en worden de effecten bewaard door DE Clearstream .
Aandelen op naam worden ook bewaard via een SPV
Is dus niet zo simpel zoals de kenners hier u willen doen geloven .
-
- Verbannen Gebruiker
Jij denkt dus echt dat de effecten bij het bewaarbedrijf van ING zitten, en die van Bolero bij KBC?
En hoe "zitten" die effecten daar dan wel? Als PDF file, als een cijfertje in een database? Een papieren kopie? En als iemand die klant is bij ING zijn 1000 aandelen verkoopt aan iemand die klant is van Bolero, dan bellen beide bewaarbedrijven naar elkaar om te zeggen: ik verminder in mijn database met 1000 en jij verhoogt met 1000, OK? Of: ik stuur mijn PDF met aandelen naar jou?
(Maar ik ben uiteraard niet van plan om die PDF te deleten, of mijn aantal met 1000 te verminderen. Ik verkoop ze gewoon nog een keer).
Je snapt toch wel dat dit in het elektronische tijdperk niet werkt op die manier? Toen alles op papier was, lagen ze echt bij de custodian en werden ze fysiek verstuurd naar de andere custodian. Maar in het elektronische tijdperk kan het niet op die manier.
Alle custodians hebben rekeningen bij sub-custodians ... tot ze bij de CSD komen waar de effecten echt zitten. Waar gewoon geregistreerd wordt hoeveel effecten op welke rekening staan.
Hoe kan clearing en settlement anders werken nu alles elektronisch is? Snap jij wel wat er bij komt kijken nu effecten op meerdere beurzen genoteerd zijn, en alle handel elektronisch is? Het is oh zo simpel als je het idee kunt loslaten van effecten die alleen maar op papier bestaan.
Je snapt toch wel dat niet elke custodian kan zeggen: ik heb 10 000 000 aandelen Apple? Het zou wat worden. Als niemand het centraal controleert, kan het niet werken. Of je moet bitcoin technologie gebruiken. En dat is niet het geval tot nader order.
En als effecten in onderpand gegeven worden, dan wordt dat ook bij de CSD geregistreerd. Als ze op gesegregeerde rekening staan, is er een gesegregeerde rekening bij de CSD.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 18 oktober 2023, 14:51, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Als dit je bron van info is hoe custody werkt ... sorry lop.lop schreef: ↑28 september 2023, 02:05 Met een beetje moeite kun je dit gemakkelijk terugvinden door gewoonweg de term voordepot in te tikken in uw browser .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voordepot
Is dus een beetje zoals de SPV's
Sorry man maar niet alles is real time zoals jij geloofd .huisjetuintjefiets schreef: ↑18 oktober 2023, 14:26Jij denkt dus echt dat de effecten bij het bewaarbedrijf van ING zitten, en die van Bolero bij KBC?
En hoe "zitten" die effecten daar dan wel? Als PDF file, als een cijfertje in een database? Een papieren kopie? En als iemand die klant is bij ING zijn 1000 aandelen verkoopt aan iemand die klant is van Bolero, dan bellen beide bewaarbedrijven naar elkaar om te zeggen: ik verminder in mijn database met 1000 en jij verhoogt met 1000, OK? Of: ik stuur mijn PDF met aandelen naar jou?
(Maar ik ben uiteraard niet van plan om die PDF te deleten, of mijn aantal met 1000 te verminderen. Ik verkoop ze gewoon nog een keer).
Je snapt toch wel dat dit in het elektronische tijdperk niet werkt op die manier? Toen alles op papier was, lagen ze echt bij de custodian en werden ze fysiek verstuurd naar de andere custodian. Maar in het elektronische tijdperk kan het niet op die manier.
Alle custodians hebben rekeningen bij sub-custodians ... tot ze bij de CSD komen waar de effecten echt zitten. Waar gewoon geregistreerd wordt hoeveel effecten op welke rekening staan.
Hoe kan clearing en settlement anders werken nu alles elektronisch is? Snap jij wel wat er bij komt kijken nu effecten op meerdere beurzen genoteerd zijn, en alle handel elektronisch is? Het is oh zo simpel als je het idee kunt loslaten van effecten die alleen maar op papier bestaan.
Je snapt toch wel dat niet elke custodian kan zeggen: ik heb 10 000 000 aandelen Apple? Het zou wat worden. Als niemand het centraal controleert, kan het niet werken. Of je moet bitcoin technologie gebruiken. En dat is niet het geval tot nader order.
En als effecten in onderpand gegeven worden, dan wordt dat ook bij de CSD geregistreerd. Als ze op gesegregeerde rekening staan, is er een gesegregeerde rekening bij de CSD.
Tussentijd staan ze soms maanden geparkeerd bij de instelling zelf .
En soms blijven ze zelfs daar staan .
Jij denkt werkelijk dat elk aandeel dat aangekocht of verkocht wordt direct doorgegeven word dat is pas onmogelijk .
Iedere weldenkend mens zal dit snappen .
Dat je 3 weken nodig hebt om te antwoorden zegt al genoeg zeker
-
- Verbannen Gebruiker
Je blijft maar weigeren te antwoorden op de vraag: als de effecten bij een custodian zitten, hoe is dat dan: een PDF file, een cijfer in een database, een kopie op papier?
Jij snapt gewoon niets van effecten en effectenhandel. In jouw tijd waren alle effecten op papier. Die periode is al lang gepasseerd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe zit dat eigenlijk juist met dat "bewaren van effecten" ? Is dat een PDF file ? Is dat een cijfer in een database ? Is dat ... ?