Aankoop huis grootouders
TIP
Aankoop huis grootouders
Dag allemaal,
Graag had ik wat advies ingewonnen.
De situatie zit als volgt: Mijn grootmoeder is dementerende en er wordt momenteel naar een rusthuis voor haar gezocht. Mijn grootvader wilt nog graag in het huis blijven wonen maar maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. In de familie is niemand buiten ik en mijn vriendin geïnteresseerd in het huis, de familie zou ook graag hebben dat het huis in de familie kan blijven indien mogelijk.
Mijn grootvader overweegt de optie van een "gesplitste verkoop" waarbij hij het vruchtgebruik heeft en wij de naakte eigendom bezitten.
Voordeel hiervan is in mijn ogen: dat er geld is zodat mijn grootmoeder zonder zorgen naar een rusthuis kan gaan en hij nog een tijdje in het huis kan wonen + dat wij het huis al kunnen afbetalen.
Nadeel lijkt me dat ik geen recht heb op de verminderde registratierechten van 3 (of misschien zelfs 1% als we uiteindelijk het huis helemaal renoveren en energiezuinig maken). Wij zijn dan verplicht 12% registratierechten te betalen.
Zijn er andere verkoopopties die wij kunnen overwegen die voor alle partijen interessant zijn?
Zijn er nog bepaalde zaken die ik over het hoofd zie?
Graag jullie expertise.
Alvast bedankt.
De situatie zit als volgt: Mijn grootmoeder is dementerende en er wordt momenteel naar een rusthuis voor haar gezocht. Mijn grootvader wilt nog graag in het huis blijven wonen maar maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. In de familie is niemand buiten ik en mijn vriendin geïnteresseerd in het huis, de familie zou ook graag hebben dat het huis in de familie kan blijven indien mogelijk.
Mijn grootvader overweegt de optie van een "gesplitste verkoop" waarbij hij het vruchtgebruik heeft en wij de naakte eigendom bezitten.
Voordeel hiervan is in mijn ogen: dat er geld is zodat mijn grootmoeder zonder zorgen naar een rusthuis kan gaan en hij nog een tijdje in het huis kan wonen + dat wij het huis al kunnen afbetalen.
Nadeel lijkt me dat ik geen recht heb op de verminderde registratierechten van 3 (of misschien zelfs 1% als we uiteindelijk het huis helemaal renoveren en energiezuinig maken). Wij zijn dan verplicht 12% registratierechten te betalen.
Zijn er andere verkoopopties die wij kunnen overwegen die voor alle partijen interessant zijn?
Graag jullie expertise.
Alvast bedankt.
Re: Aankoop huis grootouders
Uit uw standpunt laat je het liefst de woning vererven zodat je de rest uitkoopt aan 1% RR. Als er voldoende erfgenamen zijn val je in de 3% erfbelasting schijf.
Uit standpunt van uw grootouders: zij hebben nu extra kapitaal nodig, dus dat geeft hen geen oplossing tenzij ze voldoende liquide middelen hebben.
Betreffende successie geef je een tikkeltje te weinig info over de familiale situatie (zijn er vanuit standpunt van uw grootouders nog andere kinderen, kleinkinderen, ...)
- > Verkoop op lijfrente aan u en uw partner?
Uit standpunt van uw grootouders: zij hebben nu extra kapitaal nodig, dus dat geeft hen geen oplossing tenzij ze voldoende liquide middelen hebben.
Betreffende successie geef je een tikkeltje te weinig info over de familiale situatie (zijn er vanuit standpunt van uw grootouders nog andere kinderen, kleinkinderen, ...)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Jens,JensGP schreef: ↑26 september 2023, 11:13 Uit uw standpunt laat je het liefst de woning vererven zodat je de rest uitkoopt aan 1% RR. Als er voldoende erfgenamen zijn val je in de 3% erfbelasting schijf.
Bedankt voor je antwoord.
Je eerste zin "Uit uw standpunt laat je het liefst de woning vererven zodat je de rest uitkoopt aan 1% RR. Als er voldoende erfgenamen zijn val je in de 3% erfbelasting schijf." snap ik niet zo goed.
Kan ik ergens iets terug vinden waar dit wordt uitgelegd?
Extra info:
Mijn grootouders hebben 4 kinderen en 7 kleinkinderen.
(3 koppels hebben 2 kinderen en één koppel één kind).
(De leeftijd van mijn grootouders is 85 en 84 jaar).
Er wordt verwacht dat mijn grootvader nog enkele jaren in het huis gaat wonen alvorens hij naar een serviceflat verhuist.
-
- Verbannen Gebruiker
In deze situatie botsen 2 zaken met elkaar: de rationele (financiële) kant, en de emotionele kant.
Een soortgelijke situatie doet zich voor wanneer ouders aan kinderen een stuk grond of een huis schenken in onderverdeeldheid. De emoties zeggen om de schenking in onverdeeldheid te doen (het is toch mooi als de kinderen samen iets krijgen). De rationele redenering is: verkoop het en verdeel het geld. Dan doet iedereen wat hij wil.
Het is een soort val, en als je de gesplitste verkoop zou aanvaarden, zit je in een moeilijke situatie (je bent niet helemaal eigenaar), naast de financiële argumenten die je aanhaalt. En bovendien: hoe plak je een correcte prijs erop?
De rationele redenering is: je koopt het volledige huis en je grootvader betaalt een huurprijs. Dat laatste zal emotioneel zeer moeilijk zijn voor je grootvader, maar is het meest correcte. Hij ontvangt trouwens geld omdat ook het vruchtgebruik verkocht is.
Mijn raad zou zijn: doe de gesplitste verkoop niet. Als je grootvader niet akkoord gaat met de rationele oplossing, doe dan ook de andere oplossing niet. Stel dan een andere oplossing voor: verkoop het huis op basis van lijfrente (met de clausule dat je grootvader er kan blijven wonen). Maar dan best dat iemand anders het koopt, en niet jezelf
Gesplitste verkoop kan m.i. toch een oplossing bieden, los van registratierechten. Er zijn regels voor de schatting van de verdeling blote eigenaar/vruchtgebruik + de prijs moet ook niet dé topprijs zijn voor de regio. Daar is toch een win-win uit te halen voor beide partijen, los van de grootte registratierechten.
Daarnaast kan er ook een schenking plaatsvinden, zelfs van grootouder naar kleinkind.
Een goede notaris of fiscalist moet hierover goed advies kunnen verlenen.
Bijkomend voordeel is dat op het moment dat grootouders wegvallen, en we duimen voor hen dat dat nog lang is, er geen gedoe meer is met registratierechten en overdrachten/notaris voor die woning....
In praktijk blijft grootvader wonen zoals hij het gewoon is, dus geen stress voor hem en geen stress voor de toekomstige bezitter.
Daarnaast kan er ook een schenking plaatsvinden, zelfs van grootouder naar kleinkind.
Bijkomend voordeel is dat op het moment dat grootouders wegvallen, en we duimen voor hen dat dat nog lang is, er geen gedoe meer is met registratierechten en overdrachten/notaris voor die woning....
In praktijk blijft grootvader wonen zoals hij het gewoon is, dus geen stress voor hem en geen stress voor de toekomstige bezitter.
Veel zal afhangen welke prijs je ervoor moet betalen, en welke renovatie kosten er ( later ) aan zijn...
Met de huidige en later nog veel strengere wettelijke renovatie verplichtingen zou ik er wel 2 keer over nadenken voor je jezelf in een financieel fiasco stort, waar je later spijt van krijgt omdat je meer op emotie dan op financieel gebied iets beslist hebt..
Feit dat de familie géén interesse heeft zegt al genoeg..
Als je er een lening voor moet doen, en je moet er elke maand er een serieuze som voor ophoesten/
---- Hoelang gaan je grootouders nog leven
???? .
---- Ga je jezelf niet financieel blokkeren als je zelf een eigen huis wil kopen, en er een lening voor moet doen
?
Met de huidige en later nog veel strengere wettelijke renovatie verplichtingen zou ik er wel 2 keer over nadenken voor je jezelf in een financieel fiasco stort, waar je later spijt van krijgt omdat je meer op emotie dan op financieel gebied iets beslist hebt..
Als je er een lening voor moet doen, en je moet er elke maand er een serieuze som voor ophoesten/
---- Hoelang gaan je grootouders nog leven

---- Ga je jezelf niet financieel blokkeren als je zelf een eigen huis wil kopen, en er een lening voor moet doen

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn advies: hou je best buiten de zaken tussen je grootouders en hun kinderenDeprins schreef: ↑26 september 2023, 10:38 Dag allemaal,
Graag jullie expertise.
Alvast bedankt.
Los daarvan: "verplicht 12% registratierechten te betalen" omdat je al een eigendom hebt ?
Tja ...

En de waarde van een eigendom waarvan de woning niet meer te renoveren valt, kan je als volgt zien: waarde grond - sloopkost woning
Een win-winsituatie voor beide partijen? Je vergeet nog een derde partij: de overige erfgenamen …veje schreef: ↑26 september 2023, 17:15 Gesplitste verkoop kan m.i. toch een oplossing bieden, los van registratierechten. Er zijn regels voor de schatting van de verdeling blote eigenaar/vruchtgebruik + de prijs moet ook niet dé topprijs zijn voor de regio. Daar is toch een win-win uit te halen voor beide partijen, los van de grootte registratierechten.
Bij de verkoop van het huis kan de notaris de eigenaar met dementie aanspreken en beslissen of die persoon nog in staat is om een volmacht te geven aan een naaste of onder voorlopige bewindvoering gesteld moet worden.
Het huis van de grootouders. Over welk bouwjaar spreken we dan? 1950 ?
Wil je voor lange tijd 'gerust zijn', en volop 'mee zijn' met de huidige voorschriften, dan breek je best alles ,dat voor 1990 gebouwd is, af. Eerst een nieuw dak, dan nieuwe ramen en deuren en nog een nieuwe vloer om dan vast te stellen dat de riolering niet deugt ... Terug vloeren uitbreken, plafonds open kappen en lekken in muren opsporen? Nee toch?
Wil je voor lange tijd 'gerust zijn', en volop 'mee zijn' met de huidige voorschriften, dan breek je best alles ,dat voor 1990 gebouwd is, af. Eerst een nieuw dak, dan nieuwe ramen en deuren en nog een nieuwe vloer om dan vast te stellen dat de riolering niet deugt ... Terug vloeren uitbreken, plafonds open kappen en lekken in muren opsporen? Nee toch?
Bedankt voor je antwoord.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 september 2023, 16:59In deze situatie botsen 2 zaken met elkaar: de rationele (financiële) kant, en de emotionele kant.
Een soortgelijke situatie doet zich voor wanneer ouders aan kinderen een stuk grond of een huis schenken in onderverdeeldheid. De emoties zeggen om de schenking in onverdeeldheid te doen (het is toch mooi als de kinderen samen iets krijgen). De rationele redenering is: verkoop het en verdeel het geld. Dan doet iedereen wat hij wil.
Het is een soort val, en als je de gesplitste verkoop zou aanvaarden, zit je in een moeilijke situatie (je bent niet helemaal eigenaar), naast de financiële argumenten die je aanhaalt. En bovendien: hoe plak je een correcte prijs erop?
De rationele redenering is: je koopt het volledige huis en je grootvader betaalt een huurprijs. Dat laatste zal emotioneel zeer moeilijk zijn voor je grootvader, maar is het meest correcte. Hij ontvangt trouwens geld omdat ook het vruchtgebruik verkocht is.
Mijn raad zou zijn: doe de gesplitste verkoop niet. Als je grootvader niet akkoord gaat met de rationele oplossing, doe dan ook de andere oplossing niet. Stel dan een andere oplossing voor: verkoop het huis op basis van lijfrente (met de clausule dat je grootvader er kan blijven wonen). Maar dan best dat iemand anders het koopt, en niet jezelf
Ik denk dat het voor mijn grootvader misschien vooral moeilijk gaat zijn door het volgende: Wat als ik van slechte wil ben en na een jaar zeg dat hij het huis niet meer mag huren? Kan dit misschien in een clausule opgenomen worden?
Bedankt voor je antwoord.veje schreef: ↑26 september 2023, 17:15 Gesplitste verkoop kan m.i. toch een oplossing bieden, los van registratierechten. Er zijn regels voor de schatting van de verdeling blote eigenaar/vruchtgebruik + de prijs moet ook niet dé topprijs zijn voor de regio. Daar is toch een win-win uit te halen voor beide partijen, los van de grootte registratierechten.
Schenking is momenteel niet mogelijk omdat hetzelfde bedrag dan ook aan de andere erfgename geschonken zou moeten worden, wat momenteel niet mogelijk is.
Is het bijvoorbeeld een optie dat er een schenking plaatsvindt (van een deel van het onroerend goed) maar dat we een bedrag terug schenken?
Dag Ludo,ludo schreef: ↑26 september 2023, 17:46 Veel zal afhangen welke prijs je ervoor moet betalen, en welke renovatie kosten er ( later ) aan zijn...
---- Hoelang gaan je grootouders nog leven???? .
---- Ga je jezelf niet financieel blokkeren als je zelf een eigen huis wil kopen, en er een lening voor moet doen?
De prijs die we betalen zal de geschatte prijs zijn, op deze manier wordt niemand van de familie benadeeld.
De reden waarom de andere kleinkinderen niet geïnteresseerd zijn is omdat er erg veel grond aan het huis is.
Iets wat veel geld kost maar waar de meeste niet in geïnteresseerd zijn, wij dus wel + het heeft inderdaad een emotionele waarde voor mij.
Dat er later nog extra kosten bijkomen daar zijn wij ons bewust van.
Het zal dan ook een totaalrenovatie worden wat redelijk wat geld zal kosten maar onze financiële situatie laat dit toe.
De bedenkingen over "hoe lang gaan je grootouders nog leven" ( ik hoop nog erg lang) en " of we onszelf dan niet gaan blokkeren" zijn terecht.
Ik weet dat het gevoelige materie is, maar heel de familie staat erachter.EarthNvstr1 schreef: ↑26 september 2023, 18:07Mijn advies: hou je best buiten de zaken tussen je grootouders en hun kinderenDeprins schreef: ↑26 september 2023, 10:38 Dag allemaal,
Graag jullie expertise.
Alvast bedankt.
Los daarvan: "verplicht 12% registratierechten te betalen" omdat je al een eigendom hebt ?
Tja ...
En de waarde van een eigendom waarvan de woning niet meer te renoveren valt, kan je als volgt zien: waarde grond - sloopkost woning
Wij bezitten momenteel nog geen eigendom, de 12% zou zijn omdat de verminderde registratierechten enkel van toepassing zijn bij aankoop van de eerste "volle" eigendom waar je ten laatste na 2 jaar gedomicilieerd moet zijn.
Het huis zelf valt zeker te renoveren.
Dat is al geregeld.
Mijn grootvader heeft de volmacht van mijn grootmoeder.