Umicore
TIP
Re: Umicore
€21,60
Iedereen die afgelopen 7,5 jaar gekocht heeft staat op verlies. -62% sinds ATH van 2021 en -40% YTD.
En de batterijen en de edelmetalen en recyclage dan? Allemaal een grote scam en Umicore met al z'n schulden gaat de beloftes nooit waarmaken.
Beter is AMG. Die groeien tenminste en heeft nog extra verborgen waarde door de Technologies-tak. Die beursnotering komt er ooit wel eens. En AMG is nog steeds goedkoper op de beurs dan Umicore.
Believers zijn hier stil?
Iedereen die afgelopen 7,5 jaar gekocht heeft staat op verlies. -62% sinds ATH van 2021 en -40% YTD.
En de batterijen en de edelmetalen en recyclage dan? Allemaal een grote scam en Umicore met al z'n schulden gaat de beloftes nooit waarmaken.
Beter is AMG. Die groeien tenminste en heeft nog extra verborgen waarde door de Technologies-tak. Die beursnotering komt er ooit wel eens. En AMG is nog steeds goedkoper op de beurs dan Umicore.
Scam??Rise schreef: ↑25 september 2023, 20:20 €21,60
Umicore maakt bij mijn weten echte producten hoor...
Je kijkt naar de beurskoers, maar die is niet altijd de juiste raadgever. Umicore is wel degelijk fors gegroeid in die 7,5 jaar...
Onderliggende winst is meer dan verdubbeld op die periode. Grote fout die men gemaakt had is niet tijdig in te zetten op high nickel cathodes waardoor ze de markt wat achternalopen op dat gebied.
Er zit veel onzekerheid in de koers van Umicore; de markt houdt niet van onzekerheid..
- LFP/NMC-debacle,
- nieuwe euro7 norm (of beter gezegd geen nieuwe norm?),
- veel investeringen gepland met oplopende rente,
- fors gedaalde PGM prijzen,
- China exposure,
- recessievrees,
- snelheid uitfasering ICE-katalysatoren/afhankelijk van snelheid EV adoptie,
- ...
Veel tegenwinden momenteel voor een cyclische business maw.
Wel grappig dat je AMG aanhaalt. Ik ben daar destijds net uitgestapt owv 'loze beloftes' van dr. Schimmelbusch & oa het exuberante loon voor een small cap van zowel CEO/CFO als COO. Desondanks is het een zeer bekwame man overigens.
AMG Technologies? Dat is al 15jaar veel beloven & weinig leveren. 5x (kan ook 4 of 7 zijn) veranderen van interne structuur zodat je de voor/achteruitgang van die business units onmogelijk kunt opvolgen... Veel gespeculeer door kleine beleggers die beursgang. Umicore kan z'n RBM business ook naar de beurs brengen als ze dat willen
AMG heeft het geluk dat de Lithium/spodumen-prijzen zo fel zijn gestegen & een deel van die prijs mogelijk nog even vastligt.
Hun zijproject met 'lithium hydroxide' is overigens een risico. Zuiverheid, executie, opschaling,... Gaat sowieso uitstel zijn bij dat project (zie hun spodumene project destijds). Bij mijn weten heeft AMG +- evenveel relatieve schuld.
Enfin, volg het al jaren niet meer echt op.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb in maart van dit jaar door een fundamentele bril naar Umicore gekeken bij het bekendmaken van de resultaten FY22.
De gemiddelde ROE over de laatste 5 jaar is 13% (9.3% sinds 2012). Noteerde toen aan 2.3x P/B en met een 60% dividend pay-out ratio (5-jaar gemiddelde) en 2% dividendrendement (per einde december 2022), zou de verwachte return
0.4 * 13% / 2.3 + 0.6 * 2% = 2.3 + 1.2 = 3.5% (bruto) zijn.
Ondertussen staat de koers 30% lager en zou de berekening de volgende zijn:
0.4 * 13% / 1.5 + 0.6 * 3.7% = 3.5 + 2.2 = 5.7 % (bruto)
De P/E is ondertussen onder de 10 gezakt, maar de E was in FY22 wel bijzonder hoog (historisch gezien, gemiddelde laatste 10 jaar is 1.175). De verwachte return bij een cyclische business is het hoogst wanneer de P/E laag is bij een lager dan gemiddelde E.
Zoals eerder aangehaald, iedereen die de afgelopen jaren gekocht heeft en zijn of haar aandelen gewoon heeft bijgehouden, staat op verlies en ik wens niemand nog meer (koers)verlies toe, maar zoals ik naar Umicore kijk, moet ofwel de ROE en het dividend de hoogte in, ofwel de huidige koers toch lager gaan alvorens ik koper zou worden.
De gemiddelde ROE over de laatste 5 jaar is 13% (9.3% sinds 2012). Noteerde toen aan 2.3x P/B en met een 60% dividend pay-out ratio (5-jaar gemiddelde) en 2% dividendrendement (per einde december 2022), zou de verwachte return
0.4 * 13% / 2.3 + 0.6 * 2% = 2.3 + 1.2 = 3.5% (bruto) zijn.
Ondertussen staat de koers 30% lager en zou de berekening de volgende zijn:
0.4 * 13% / 1.5 + 0.6 * 3.7% = 3.5 + 2.2 = 5.7 % (bruto)
De P/E is ondertussen onder de 10 gezakt, maar de E was in FY22 wel bijzonder hoog (historisch gezien, gemiddelde laatste 10 jaar is 1.175). De verwachte return bij een cyclische business is het hoogst wanneer de P/E laag is bij een lager dan gemiddelde E.
Zoals eerder aangehaald, iedereen die de afgelopen jaren gekocht heeft en zijn of haar aandelen gewoon heeft bijgehouden, staat op verlies en ik wens niemand nog meer (koers)verlies toe, maar zoals ik naar Umicore kijk, moet ofwel de ROE en het dividend de hoogte in, ofwel de huidige koers toch lager gaan alvorens ik koper zou worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb 22% verlies nu. En heb 200 stuks in portefeuille.
Heb 100 stuks in portefeuille en een geschreven put...
In het verleden heb ik ze wel winstgevend gehad.
Als ik nu alle lijnen optel inclusief negatieve waarde van de put sta ik ongeveer break-even.
In het verleden heb ik ze wel winstgevend gehad.
Als ik nu alle lijnen optel inclusief negatieve waarde van de put sta ik ongeveer break-even.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Bedankt voor uw transparantie. Ben je van plan om nog bij te kopen?Orakel van Brakel schreef: ↑27 september 2023, 09:15 Ik heb 22% verlies nu. En heb 200 stuks in portefeuille.
ik volg het bedrijf niet maar ik vermoed dat ze ook concurrentie handicap hebben omdat ze energie verslindend bedrijf zijn en dus dure energierekening hebben in europa ... ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Neen, niet meteen. Maar dan eerder omdat ik meer in ETF's wil beleggen. Het gemiddelde van mij portefeuille verslaat de index niet. Dus waarom nog al die moeite doen?bryanv schreef: ↑27 september 2023, 10:40Bedankt voor uw transparantie. Ben je van plan om nog bij te kopen?Orakel van Brakel schreef: ↑27 september 2023, 09:15 Ik heb 22% verlies nu. En heb 200 stuks in portefeuille.
Ik heb mijn 250 stuks verkocht aan 23.67. Verlies was iets van een 30% denk ik. Ik was Thomas Leysen gevolgd, zoals ik hierboven schreef. Hij heeft 40.000 stuks gekocht aan dezelfde prijs als ik. Normaal doet die altijd goeie trades… Ik heb ze ook wel verkocht omdat ik bijna heel mijn portefeuille geliquideerd heb om er trackers mee te kopen (een paar holdings ga ik nog wel houden). Grafiek ziet er wel niet goed uit. Chombar heeft net gekocht voor 200.000 euro, da’s wel een positief signaal.
https://derijkstebelgen.be/vermogende/r ... se-chombar
Mevrouw Chombar heeft onlangs voor €200k Umicore aandelen gekocht.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- Catalysts zitten ze wereldwijd & zijn de grootste concurrenten BASF(DE) & JMAT(UK) -> geen handicap tov concurrentie
- E&ST/RBM wereldwijd (China, Polen, Z-Korea,Finland,België) -> transport/CO2 is hier ook een grote kost, Umicore zit dichtbij de waardeketen. Concurrentie beweegt ook richting Europa.
- Recycling is een ander verhaal & ook het meest energie intensief. Vooral Umicore Hoboken is daar belangrijk & is zeker een grote tegenwind voor de resultaten zoals het MGMT vorig jaar had gecommuniceerd. (weet het niet meer uit het hoofd; maar ging over meer dan 50M)
Energieprijzen zijn 2/3de vastgelegd voor 2024/25 & 1/3de voor 2026/27 aan vrij 'normale' prijzen.
Soit, die hoge energieprijzen drijft een bedrijf ook tot verbeteringen. Zie oa link hieronder, al was het eerste doel CO2-uitstoot verminderen. CO2 is ook een grote kost & die zal in de toekomst waarschijnlijk enkel toenemen. Hier staan ze dan weer sterk tov de concurrentie.
https://www.umicore.com/en/newsroom/new ... c-happens/
& dit bvb uit de CC transcript
Early this year, we launched a major operational excellence programme in our largest recycling facility in Hoboken, which also started to generate savings and will gradually offset the increase in payroll and energy costs in Belgium. The programme includes the use of automation and digitalization, as well as lean methods to improve the appraisal performance. And initiatives range from automation of the sampling activities, to automation of the loading and unloading of process steps, to the optimization of maintenance and downtime cycles.
Ik zou aanraden voor de twijfelaars om eens te lezen in de 'stories'. Er zit nog wat aan te komen.
https://www.umicore.com/en/newsroom/news/
Klopt, uiteraard kleingeld voor Chombar. Maar ook die wil geen geld verliezen met een investering. Zit al van 2017 in de board & koopt volgens mij nu voor het eerst echt in.reteiP schreef: ↑27 september 2023, 14:48 https://derijkstebelgen.be/vermogende/r ... se-chombar
Recent waren er nog 2 'kleinere inside aankopen' van de nieuwe CTO Geert Olbrechts.
Die vind ik nog net iets belangrijker, gezien zijn kijk op hun technologie roadmap voor de komende jaren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen toevalEarthNvstr1 schreef: ↑27 september 2023, 18:14Is jouw nick gerelateerd aan het onderwerp ? Of is dat puur toeval ? Just curious.
- Rhodium prijs lijkt uitgebodemd
https://pmm.umicore.com/en/prices/rhodium/
- Investering in RBM-plant in Canada gaat door, inclusief zéér forse subsidies van de Canadese/regionale overheden.
- Vrij groot LT contract tem 2035. Bedoeling is dat ze zo'n 50GWh per jaar zullen afnemen tegen 2030.
https://pmm.umicore.com/en/prices/rhodium/
- Investering in RBM-plant in Canada gaat door, inclusief zéér forse subsidies van de Canadese/regionale overheden.
- Vrij groot LT contract tem 2035. Bedoeling is dat ze zo'n 50GWh per jaar zullen afnemen tegen 2030.