Voorschot bij compromis
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Voorschot bij compromis
Goede middag allemaal,
Kan iemand ons helpen met volgende vraag.
Wij zijn bezig met de aankoop van onze eerste woning.
Bij de compromis moeten wij een voorschot van €7.500 betalen.
Wat gebeurd er met die €7,500?
Wordt die verrekend met de notariskosten? Of zijn we dat geld ‘kwijt’ bovenop de notariskosten?
Iemand die wat meer uitleg kan geven, want wij zijn het noorden kwijt.
Kan iemand ons helpen met volgende vraag.
Wij zijn bezig met de aankoop van onze eerste woning.
Bij de compromis moeten wij een voorschot van €7.500 betalen.
Wordt die verrekend met de notariskosten? Of zijn we dat geld ‘kwijt’ bovenop de notariskosten?
Iemand die wat meer uitleg kan geven, want wij zijn het noorden kwijt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Voorschot bij compromis
Die 7.5k betaal je nu al en wordt daarna in mindering gebracht.
Als je je bedenkt en terug krabbelt, ben je ze wsl wel kwijt. Hangt ervan af welke voorwaarden jullie hebben afgesproken.
Advies bij een notaris is trouwens gratis. Je kan dus zelfs bij een andere notaris gaan om vragen te stellen.
Als je je bedenkt en terug krabbelt, ben je ze wsl wel kwijt. Hangt ervan af welke voorwaarden jullie hebben afgesproken.
Advies bij een notaris is trouwens gratis. Je kan dus zelfs bij een andere notaris gaan om vragen te stellen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
In vermindering gebracht met de notariskosten eigenlijk?
Neem nu dat notaris €20.000 is en ons spaargeld ook €20.000
We geven €7500 voorschot bij compromis.
Dan komen wij toe met die €20.000 wegens die €7500 wordt afgetrokken. Of moeten wij €27.500 hebben?
Dan komen wij toe met die €20.000 wegens die €7500 wordt afgetrokken. Of moeten wij €27.500 hebben?
Hallo,
Ik zag u bericht hier staan en zag dat het al van begin augustus is. bij deze wou ik even informeren hoe het verder verlopen is want ik zit met ongeveer dezelfde vraag.
Is de aankoop van uw huis gelukt? Was die 7500€ een voorschot of hebt u nog andere bedragen moeten betalen bij de compromis?
want ik zie overal 10% van de aankoopprijs dat zou dan toch een hoger bedrag zijn normaal?
U zou me enorm helpen met deze vragen te beantwoorden. Ik sta namelijk ook op het punt een bod te doen maar ik vind het allemaal zo ingewikkeld..
alvast bedankt
Ik zag u bericht hier staan en zag dat het al van begin augustus is. bij deze wou ik even informeren hoe het verder verlopen is want ik zit met ongeveer dezelfde vraag.
Is de aankoop van uw huis gelukt? Was die 7500€ een voorschot of hebt u nog andere bedragen moeten betalen bij de compromis?
want ik zie overal 10% van de aankoopprijs dat zou dan toch een hoger bedrag zijn normaal?
U zou me enorm helpen met deze vragen te beantwoorden. Ik sta namelijk ook op het punt een bod te doen maar ik vind het allemaal zo ingewikkeld..
alvast bedankt
Een voorschot is niet verplicht he, vaak wordt daarom gevraagd en 10% is zo'n beetje de standaard geworden. Maar probleem is dat je dan een groot bedrag tijdelijk kwijt bent wat je ook niet kan beleggen en geen rente op krijgt. Wij hebben ook net een huis gekocht en die vroegen 10% ofwel 36.500 euro en ik heb gezegd dat ik 10K betaal en meer niet en ze gingen direct akkoord. Bij de aankoop van een vorig huis ging het zonder Immo en hebben we zelfs helemaal geen voorschot betaald, niet eens een compromis getekend.
Maar ik zou zeker niet zomaar akkoord gaan met 10% tenzij je het eenvoudig kunt missen, altijd onderhandelen. En zeker ook opschortende voorwaarden in het compromis zetten anders kun je fluiten naar je centen als je de hypotheek niet rond krijgt.
En nog belangrijker, stort het voorschot op een derdenrekening bij de notaris of de Immo en maak het nooit aan de verkoper zelf over.
Maar ik zou zeker niet zomaar akkoord gaan met 10% tenzij je het eenvoudig kunt missen, altijd onderhandelen. En zeker ook opschortende voorwaarden in het compromis zetten anders kun je fluiten naar je centen als je de hypotheek niet rond krijgt.
En nog belangrijker, stort het voorschot op een derdenrekening bij de notaris of de Immo en maak het nooit aan de verkoper zelf over.
Klopt helemaal wat je zegt, als je de bril van koper op zet. Natuurlijk heeft de verkoper ook zijn wensen/rechten, en daar zal je altijd een middenweg in moeten vinden. Geen voorschot is niet meer van deze tijd, geen compromis ook niet.martijnk schreef: ↑27 september 2023, 11:24 Een voorschot is niet verplicht he, vaak wordt daarom gevraagd en 10% is zo'n beetje de standaard geworden. Maar probleem is dat je dan een groot bedrag tijdelijk kwijt bent wat je ook niet kan beleggen en geen rente op krijgt. Wij hebben ook net een huis gekocht en die vroegen 10% ofwel 36.500 euro en ik heb gezegd dat ik 10K betaal en meer niet en ze gingen direct akkoord. Bij de aankoop van een vorig huis ging het zonder Immo en hebben we zelfs helemaal geen voorschot betaald, niet eens een compromis getekend.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je als koper het 'al) moeilijk hebt om een voorschot van 10% te betalen van de kostprijs van de woning dan stel ik me al vragen ... betalen zal je toch vroeg of laat.
-
- Full Member
- Contacteer:
26.500 euro x 2% x 3 mnd. = 132 euro
26.500 euro x 1% x 3 mnd. = 66 euro
(tenzij je het natuurlijk van plan bent te beleggen in een aandeel dat in 3 mnd. tijd 100% stijgt dan is het wel de moeite )
-
- Hero Member
- Contacteer:
Termijn rekening 3m is nu 3,4% bruto. Dat is net geen 160 Euro waar je amper iets voor moet doen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mocht ik verkoper zijn en de kandidaat-koper zit te bikkelen op het voorschotbedrag dan zou ik me alvast al vragen stellen over hun kredietwaardigheid en misschien de tweede in de rij die net iets minder bood maar wel zonder problemen het voorschotbedrag wou aanvaarden de voorkeur geven, dan ben je vet met je 160 euro waar je niks voor hoeft te doen.
Je moet 27.500€ bij voorschot 10%, 35.000€ bij voorschot 5% eigen middelen hebben of meer bij een lager voorschot hebben. Het voorschot gaat van de aankoopprijs af en is voor de verkoper. Het gaat niet van de notariskosten af. Het voorschot staat op een rekening van de notaris of hij houdt de bankcheque bij.Nickydelodder schreef: ↑2 augustus 2023, 11:47 In vermindering gebracht met de notariskosten eigenlijk?
Meestal staat de bank ook maar een lening tot 90% van de aankoopprijs toe. Vandaar ook het standaard 10% voorschot om te bewijzen dat je dat als minimum eigen middelen hebt.
Stel: Aankoopprijs: 150.000 €
- Voorschot 5%, betaald met eigen middelen : 7.500 €
Rest nog te betalen aan verkopers: 142.500€
+ Notariskosten: 20.000€
Totaal nog te betalen: 162.500€
- lening 90% van aankoopprijs: 135.000€
Nog te betalen met eigen middelen: 27.500€
Totaal betaald met eigen middelen (voorschot + notaris): 7.500€ + 27.500€ = 35.000€.
Krijg je een 100% lening kom je toe met 20.000€ eigen middelen in dit voorbeeld. Want nog te betalen met eigen middelen 12.500€. Totaal betaald met eigen middelen: 7.5k voorschot en 12.5k notariskosten.
Maar van de NBB mogen de banken een 100% lening maar beperkt toestaan.
Voorbeeld met het standaard voorschot van 10%. Dan heb je 27.500€ aan eigen middelen nodig.
Stel: Aankoopprijs: 75.000 €
- Voorschot 10%, betaald met eigen middelen : 7.500 €
Rest nog te betalen aan verkopers: 67.500€
+ Notariskosten: 20.000€
Totaal nog te betalen: 87.500€
- lening 90% van aankoopprijs: 67.500€
Nog te betalen met eigen middelen: 20.000€
Totaal betaald met eigen middelen (voorschot + notaris): 7.500€ + 20.000€ = 27.500€.
Edit: Verduidelijking dat voorschot door notaris wordt bijgehouden.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 28 september 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Technisch gezien is het een voorschot op de betaling van de aankoopprijs van de woning.Nickydelodder schreef: ↑2 augustus 2023, 11:41 Bij de compromis moeten wij een voorschot van €7.500 betalen.
Maar uiteindelijk maakt dat niet veel uit. Je zal zowiezo dat stuk moeten kunnen betalen zonder lening wellicht. De notaris zal uiteindelijk alles verrekenen.
Wat wel belangrijk is: betaal het voorschot *NOOIT* aan de verkoper!
Ga eens langs bij je notaris voor een gesprek over de aankoop van een woning.
Ga eens langs bij je huisbank voor een gesprek over de aankoop van een woning.
Niet met een concrete woning, maar gewoon om inzicht te krijgen in wat mogelijk is en waarmee je rekening moet houden.