De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het moet zijn dat jij een uitzonderlijk talent hebt. Immers, alle andere beleggers die hun huiswerk ook goed gedaan (zouden moeten) hebben, spelen tov de markt met jouw een zero sum game.
Maar: hoe meer mensen in indexfondsen stappen, hoe makkelijker het wordt om de markt te verslaan.
Uiteraard, en dat geldt overigens voor elke belegger.
Natuurlijk moeten indexbeleggers die attitude ook hebben. In theorie (dit is overigens ook een echt zuiver theoretisch gegeven) kan er een kantelpunt komen waarop actief beheerde fondsen weer een voordeel hebben tov indexfondsen. Dat punt hebben we echter nog lang niet bereikt. Maar blijven heroverwegen is inderdaad belangrijk.
Indexbeleggers zijn overigens net HET toonbeeld van zichzelf in twijfel durven trekken: ze kwamen immers tot de conclusie dat ze niet over de nodige vaardigheden beschikken om beter te doen dan de brede markt. Het ultieme bewijs van nederigheid.
zoek niet naar de naald in de hooiberg, koop gewoon heel de hooiberg
En dan sta je daar met een berg hooi, wat moet je daarmee aanvangen...
Bovendien, de hooiberg (volgens sommigen IWDA) bevat minder dan 2,6% van de wereldwijd verhandelbare aandelen.
Dus veel geluk met de volledige hooiberg te kopen, dat is nog niet zo evident (en goedkoop).
Je zou maar eens in een tracker zitten momenteel ! Bv. De S&P500 heeft een P/E van 24. Waar is de risico premie? Geef mij maar small en mid caps met een netto cash positie.
(Diezelfde small/mids hebben wel klappen gekregen, dus zal maar zwijgen over mijn rendement ytd )
Ik kwam deze zonet tegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het is een analogie. Elke analogie loopt ergens spaak. In een hooiberg kan een hooisprietje ook niet veranderen in een speld en vice versa. Bij bedrijven gebeurt dat wel.
De discussie of IWDA (of een andere brede tracker) al dan niet als "de markt" beschouwd kan worden is al eens gevoerd. Het maakt niet uit. IWDA geeft je tegen lage kosten een resultaat dat zeer dicht tegen de doorsnede van de markt ligt. Amen en uit.
Wat denken jullie over de mogelijk aankomende shutdown?
Ik heb op YahFin gelezen dat shutdowns gemiddeld de Nasdacq 10% lager duwen.
Ik heb op YahFin gelezen dat shutdowns gemiddeld de Nasdacq 10% lager duwen.
Interessant, maar ze duren niet zo lang doorgaans
En dan komt die 10% er weer bij (ik verwacht geen -10% tenzij het plots heel erg lang zou duren...)
Ik zou eerder zeggen -2 of 3% de eerste dag, en meestal is er na 2 of 3 dagen toch een oplossing.
En dan komt die 10% er weer bij (ik verwacht geen -10% tenzij het plots heel erg lang zou duren...)
Ik zou eerder zeggen -2 of 3% de eerste dag, en meestal is er na 2 of 3 dagen toch een oplossing.
Ik ben nooit echt een liefhebber geweest van Umicore maar als ik hoor wat dit bedrijf in de toekomst kan gaan betekenen voor de enorme recyclage van batterijen en wat de koers het laatste jaar heeft gedaan vraag ik me af of dit bedrijf niet te zwaar is afgestraft?
Umicore
-13,10 (-37,04%)jaar tot nu toe
-23,38 (-51,20%)afgelopen 5 jaar
Umicore
-13,10 (-37,04%)jaar tot nu toe
-23,38 (-51,20%)afgelopen 5 jaar
Tja, wat denk je over de mogelijk aankomende recessie? Of over de mogelijk aankomende aardbeving/tornado? Of de mogelijk aankomende rentestijgingen? Of het mogelijk aankomende banenrapport? Of de mogelijk aankomende (de-)escalatie in de handelsoorlog met China? Of de mogelijk aankomende dood van Putin? Of de mogelijk aankomende doorbraak in kernfusie?
Ik denk er alvast niet veel van. De toekomst is onzeker. Suck it up.
Dat interesseert me eigenlijk ook weinig.sintorama schreef: ↑29 september 2023, 09:23 Tja, wat denk je over de mogelijk aankomende recessie? Of over de mogelijk aankomende aardbeving/tornado? Of de mogelijk aankomende rentestijgingen? Of het mogelijk aankomende banenrapport? Of de mogelijk aankomende (de-)escalatie in de handelsoorlog met China? Of de mogelijk aankomende dood van Putin? Of de mogelijk aankomende doorbraak in kernfusie?
Europa wil in ieder geval dat batterijgedoe erdoor krijgen en ik denk dat Umicore hier aardig kan in meespelen.
Ongeveer 15-25% van de aandelen van een bedrijf worden typisch aangehouden door "trackers".BRT schreef: ↑28 september 2023, 22:07Je zou maar eens in een tracker zitten momenteel ! Bv. De S&P500 heeft een P/E van 24. Waar is de risico premie? Geef mij maar small en mid caps met een netto cash positie.
(Diezelfde small/mids hebben wel klappen gekregen, dus zal maar zwijgen over mijn rendement ytd )
Dus een betere statement zou zijn:"Je zou maar eens niet in een tracker zitten momenteel"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.