De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De nasdaq is de voobije weken bijna 10% gedaald.
De bredere markten staan zo'n 4-5% lager.
Gemiddeld is er elk jaar een correctie (-15%) van de markt, dit is nog niet het geval.
Merk op dat er de laatste marktdag terug een stijging was/is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is 24 dan zo abnormaal voor de S&P500 ?BRT schreef schreef: Je zou maar eens in een tracker zitten momenteel ! Bv. De S&P500 heeft een P/E van 24. Waar is de risico premie? Geef mij maar small en mid caps met een netto cash positie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karine op 29 september 2023, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik weet het niet, al leid ik uit de grafiek af dat het antwoord is "ja, slechts 3 periodes noteerde de p/e hoger dan 25"
Ik zie er toch meer dan 3, tenzij je periodes anders wens te definiëren.
Langjarig lijkt een cijfer rond de 15 'gemiddeld' maar.... de wereld is uiteraard veranderd, de big tech mastodonten zijn zo'n groeimotoren dat ze mogelijk een hoger cijfer rechtvaardigen?
-
- Verbannen Gebruiker
Beleggers worden verondersteld vooruit te kijken. Niet achteruit.BRT schreef: ↑28 september 2023, 22:07
Je zou maar eens in een tracker zitten momenteel ! Bv. De S&P500 heeft een P/E van 24. Waar is de risico premie?
Daarom moet je niet naar de huidige p/e kijken maar naar de toekomstige. En bij alle projecties zakt de p/e van de s&p 500 onder de 20.
Als je niet gelooft in projecties, dan is het moeilijk beleggen. Want dan kun je niet in de berichten geloven van bedrijven die groei en winstgroei voorspellen. Of beursanalisten (inclusief de leden van spaargids die analyses en projecties maken van koopwaardige aandelen). Of economisten, EU, ECB, Wereldbank, OESO, ... die economische groei voorspellen.
Of je kunt je daar ook niet druk in maken, en de markt voor je laten werken en een brede ETF kopen. P/E hoog of laag: brede aandelenindices gaan omhoog.
Inderdaad... is het morgen niet, dan is het overmorgen of volgende maand of volgend jaar.... (tenzij de wereld vergaat maar dan lig ik ook niet wakker van de beurs)huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2023, 12:27Beleggers worden verondersteld vooruit te kijken. Niet achteruit.BRT schreef: ↑28 september 2023, 22:07
Je zou maar eens in een tracker zitten momenteel ! Bv. De S&P500 heeft een P/E van 24. Waar is de risico premie?
Daarom moet je niet naar de huidige p/e kijken maar naar de toekomstige. En bij alle projecties zakt de p/e van de s&p 500 onder de 20.
Als je niet gelooft in projecties, dan is het moeilijk beleggen. Want dan kun je niet in de berichten geloven van bedrijven die groei en winstgroei voorspellen. Of beursanalisten (inclusief de leden van spaargids die analyses en projecties maken van koopwaardige aandelen). Of economisten, EU, ECB, Wereldbank, OESO, ... die economische groei voorspellen.
Of je kunt je daar ook niet druk in maken, en de markt voor je laten werken en een brede ETF kopen. P/E hoog of laag: brede aandelenindices gaan omhoog.
De toekomstige p/e kennen we niet en niemand kan ze voorspellen. Projecties = speculatie.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2023, 12:27 Daarom moet je niet naar de huidige p/e kijken maar naar de toekomstige. En bij alle projecties zakt de p/e van de s&p 500 onder de 20.
Bovendien bestaan er 2 manieren om de p/e te laten zakken: ofwel gaat de prijs naar beneden, ofwel stijgen de bedrijfswinsten.
Laatst gewijzigd door sintorama op 29 september 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het onredelijk te denken dat die rente zal zakken over een jaar?
Dat is in elk geval wat de markt denkt. De equity risk premium is op dit moment zeer laag, met een 10 jaars rente van meer dan 4.5% en een earnings yield van 5% (PE 20) of minder. De markt verwacht dus dat de rente inderdaad terug zal dalen op relatief korte termijn (of dat de earnings gigantisch gaan toenemen).
Om met je eigen woorden te antwoorden: de toekomstige rente kennen we niet en niemand kan ze voorspellen. Projecties = speculatie. Twee jaar geleden dacht vrijwel iedereen dat de nul rente het nieuwe normaal was, niemand dacht dat 5% (usd) een kleine twee kaar later realiteit zou zijn. Het enige wat we wel weten is dat de markt speculeert op een lagere rente en voorlopig nog bereid is om daar 20 keer de E voor te betalen.