Beginnende belegger ETF
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Hallo, Welke ETF (acc) van Bolero’s playlist vormt een goede aanvulling op VWCE?
Ik dacht aan IUSN voor de small caps. Wat is het verschil met ZPRS?
https://www.bolero.be/uploads/media/648 ... 010723.pdf
Bedankt.
Ik dacht aan IUSN voor de small caps. Wat is het verschil met ZPRS?
https://www.bolero.be/uploads/media/648 ... 010723.pdf
Bedankt.
Goede aanvulling ja. De prijs is het verschil. ZPRS is duurder qua TER per jaar.
Ben ook begonnen met IWDA en CSPX.
Ben ook aan het denken om ETFs ivm halfgeleiders en AI aan te schaffen omdat ik daar wel sterk in geloof.
Deze zijn in Europa zowel beschikbaar in EUR als in USD. Om alle wisselkoersongemakken te voorkomen, zou ik ze graag nemen in EUR en dan is dat meestal op XETRA.
Daar hebben sommigen echter een laag volume en heb ook gelezen dat dit vermijdbaar is.
Wat te kiezen dan: toch de USD of toch de EUR ondanks dat lager volume?
Ben ook aan het denken om ETFs ivm halfgeleiders en AI aan te schaffen omdat ik daar wel sterk in geloof.
Deze zijn in Europa zowel beschikbaar in EUR als in USD. Om alle wisselkoersongemakken te voorkomen, zou ik ze graag nemen in EUR en dan is dat meestal op XETRA.
Daar hebben sommigen echter een laag volume en heb ook gelezen dat dit vermijdbaar is.
Het is niet omdat een fonds in euro noteert dat je niet afhankelijk van de wisselkoers bent. De onderliggende aandelen zijn immers meestal Amerikaans en noteren in hun eigen munt, de dollar. Voor de fondswaarde in euro wordt de prijs omgerekend aan de geldende wisselkoers.
Maar rekent de broker geen bijkomende kosten aan als je niet handelt in euro?
Laag volume op een dochter notering maakt niks uit, je (ver)koopt toch vrijwel altijd (aan)van een market maker. Zolang het fonds op zich maar groot genoeg is, zal er vlot en met weinig spread in te handelen zijn. Dus ja, wanneer je geen behoefte hebt om een deel van je kapitaal in USD aan te houden, is er geen reden waarom je niet in de euro versie van een ETF zou beleggen.CaesarDL schreef: ↑30 september 2023, 09:28 Om alle wisselkoersongemakken te voorkomen, zou ik ze graag nemen in EUR en dan is dat meestal op XETRA.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt, dan hou ik het bij euro op XETRA.
In dit verband nog een vraagje over de morningstar rating.
Voor wat betreft AI,heb ik twee kandidaten weerhouden:
L&G Artificial Intelligence UCITS ETF IE00BK5BCD43
Deze heeft 0,49% kosten en heeft Gold op morningstar.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc IE00BDVPNG13
Deze heeft O,40% kosten en Bronze op morningstar.
Wisdom heeft op alle grafieken duidelijk een groter rendement gehad dan L&G en minder kosten.
Dat Gold tov Bronze, is dat van groot belang? Is dat een doorslaggevende parameter?
In dit verband nog een vraagje over de morningstar rating.
Voor wat betreft AI,heb ik twee kandidaten weerhouden:
L&G Artificial Intelligence UCITS ETF IE00BK5BCD43
Deze heeft 0,49% kosten en heeft Gold op morningstar.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc IE00BDVPNG13
Deze heeft O,40% kosten en Bronze op morningstar.
Wisdom heeft op alle grafieken duidelijk een groter rendement gehad dan L&G en minder kosten.
Dat Gold tov Bronze, is dat van groot belang? Is dat een doorslaggevende parameter?
Ik weet niet op welke basis Morningstar die ratings toekent en wat voor belang ze hebben. Gold, Silver of Bronze, wat is het verschil? Neem de best presterende etf. Je hebt ze zelf al gevonden. Kies het fonds dat jij het beste vindt, niet dat een analist van Morningstar ooit het beste gevonden heeft.
Bedankt Yaris, ik ga het zo doen.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc in EUR op XETRA.
Nu nog een goed moment afwachten.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc in EUR op XETRA.
Nu nog een goed moment afwachten.
Filmpjes van 12 minuten bekijken duurt te lang. Beter is het een oneliner te lezen:
Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.
Of plaatjes te bekijken:
Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.
Of plaatjes te bekijken:
Beide zaken stemmen wel tot nadenken in een eerste tijd.
Voor wat betreft de thematische ETFs, doet dat filmpje me precies als een idioot voelen dat ik wil investeren in iets waarin ik geloof. Dat ik een "naive investor" ben. Tja, daar ga ik toch een beetje meer over lezen en luisteren wat jullie erover denken. Ik denk dat AI toch voor een enorme evolutie staat en dat dit zal weerspiegeld worden op de beurs. Of zie ik dat verkeerd?
Ivm de timing, is het al even raar. Men stelt voor om onmiddellijk de volledige investering te doen, whatever de toestand op de beurs is. Ik zou (zal?) toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen en eventueel een stukje investeren als de beurs wat lager staat en later wat meer eventueel.
Maar ok, beide zaken zetten me toch tot nadenken.
Voor wat betreft de thematische ETFs, doet dat filmpje me precies als een idioot voelen dat ik wil investeren in iets waarin ik geloof. Dat ik een "naive investor" ben. Tja, daar ga ik toch een beetje meer over lezen en luisteren wat jullie erover denken. Ik denk dat AI toch voor een enorme evolutie staat en dat dit zal weerspiegeld worden op de beurs. Of zie ik dat verkeerd?
Ivm de timing, is het al even raar. Men stelt voor om onmiddellijk de volledige investering te doen, whatever de toestand op de beurs is. Ik zou (zal?) toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen en eventueel een stukje investeren als de beurs wat lager staat en later wat meer eventueel.
Maar ok, beide zaken zetten me toch tot nadenken.
There have been three periods of at least 13 years when the S&P 500 underperformed what is considered the riskless benchmark, one-month Treasury bills — the 15 years from 1929 to 1943, the 17 years from 1966-82, and the 13 years from 2000-12.
Misschien komt er wel weer zo'n periode aan.