De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Inderdaad, we weten het niet. De rente kan verder stijgen, een hele tijd op een hoog niveau blijven, of gauw terug dalen. Bijgevolg kun je ook niet zeggen dat de p/e te hoog is. We weten het niet. Ik vind de beurs nu ook niet goedkoop, maar het kan even goed NOG duurder worden. Aangezien ik het niet kan voorspellen, noch veranderen lig ik er niet wakker van.vortex schreef: ↑29 september 2023, 15:39 Om met je eigen woorden te antwoorden: de toekomstige rente kennen we niet en niemand kan ze voorspellen. Projecties = speculatie. Twee jaar geleden dacht vrijwel iedereen dat de nul rente het nieuwe normaal was, niemand dacht dat 5% (usd) een kleine twee kaar later realiteit zou zijn. Het enige wat we wel weten is dat de markt speculeert op een lagere rente en voorlopig nog bereid is om daar 20 keer de E voor te betalen.
Trimble is sinds eergisteren 10% gestegen, na aankondiging dat het 85% van haar Agriculture-activiteiten verkoopt aan het eveneens beursgenoteerde AGCO. De prijs bedraagt netto $1,5 miljard ($2 miljard bruto), waarvan $1,1 miljard naar schuldafbouw gaat en de rest naar inkoop van eigen aandelen.
De deal betekent op jaarbasis een verlies van $470 miljoen omzet en $170 miljoen AEBITDA. Aangezien de activiteiten vooral producten omvatten en in mindere mate software, zal de recurrente omzet van Trimble wel stijgen van 49% naar 55%.
Mijn nieuw verlaagd koersdoel van $63 à $66 gaat nu uit van een bedrijfsomzet van $3721 mio en een FCF van $670 mio (18% marge) tegen 2025. Multiple van 23 à 24, en 245 mio aandelen.
https://investor.trimble.com/news/news- ... fault.aspx
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Wat denk je dat de S&P500 zal doen als het terug naar z'n average van P/E = 15 beweegt? Vergeet niet dat de lage rentes en Tina de reden waren dat de waardering zo duur was opgelopen. Dit wordt nu ongedaan gemaakt door een zeer snelle stijging van de rente. Als je 4-5% "risicoloos" kan investeren in bonds, wie gaat dan voor een 4% yield in een index beleggen?
Dus opnieuw, als de S&P500 langzaam terug normaliseert naar P/E = 15, dan zit je maar liever niet in deze index. En dan geef ik de voorkeur aan aandelen met netto cash en een waardering rond pakweg P/E = 10.
https://www.gmo.com/europe/research-lib ... sforecast/
Waarop gebaseerd?
Real return = yield minus inflatie. Dus dit valt bij benadering te berekenen. Blijft ook maar een 'forecast' hé.
Maar met een groot verlies van 23€ bij de IPO naar 4,60€ nu.Jhn schreef: ↑7 oktober 2021, 17:00 Coucke zit weer eerst aan tafel!!
Coucke hoeksteeninvesteerder bij beursgang Ebusco
De Vlaamse zakenman Marc Coucke investeert een stevig bedrag in de Nederlandse producent van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco. Die trekt de komende weken naar de Amsterdamse beurs. Het bedrijf wil 300 miljoen euro ophalen, maar uitsluitend bij institutionele beleggers.
Ze hebben ook zoals last van de concurrentie uit China.
Het Nederlandse de aandeelhouder TV had vrijdag een gesprek met Ebusco's CEO, zie https://www.deaandeelhouder.nl/videos/c ... ds-ebusco/
Wie long term treasuries kocht tijdens corona is nu de helft van zijn geld kwijt. Ik weet niet of zo’n drawdown zich al ooit heeft voorgedaan. https://finance.yahoo.com/quote/TLT?p=T ... c=fin-srch
Zoveel rente-verhogingen van centrale banken op zo'n korte tijd, is volgens mij ook nooit eerder gezien (correct me if I'm wrong).
Vandaag een beetje Ageas bijgekocht aan €36,88
Aandelen % terug op niveau en het draagt stevig bij aan de extra inkomen pijler.
Aandelen % terug op niveau en het draagt stevig bij aan de extra inkomen pijler.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Wat je moet je daar nu mee?
UBS verlaagt deze morgen zijn advies over Ageas tot "verkopen" !
Het koersdoel wordt op 35.50 euro gezet.
Daarmee verschilt UBS dus grondig met de doorsnee spaargidser,die alles een stuk positiever ziet...
Of zien spaargidsers ,alles wat Belgisch is, te rooskleurig??
Daarmee verschilt UBS dus grondig met de doorsnee spaargidser,die alles een stuk positiever ziet...
Ageas een van de vele "koopjes op de beurs van Brussel". Financiële equivalent van Brusselse jongeren.
Ze verschillen ook met de doorsnee analisten, die een hoger koersdoel hebben.Divi schreef: ↑2 oktober 2023, 15:17 Wat je moet je daar nu mee?
En los van het UBS rappport zal de renteboost een belangrijkere reden zijn: grote boekhoudkundige impact.
Ageas is misschien Belgisch qua notering maar in werkelijkheid eerder een Azië aandeel.
Lijkt me dat de 1 miljard nettowinst kaap voor altijd bereikt is nu, met over meerdere jaren duidelijke groei. Terwijl de market cap vandaag slechts 7 miljard is...
Het gaat wel over de ETF en niet over de long termTreasury notes zelf. Daarnaast verscheen gisteren "Once Unthinkable Bond Yields Now the New Normal For Markets" en dat gaat over de obligaties zelf en niet de ETF's. ZieBarryke schreef: ↑2 oktober 2023, 14:20 Wie long term treasuries kocht tijdens corona is nu de helft van zijn geld kwijt. Ik weet niet of zo’n drawdown zich al ooit heeft voorgedaan. https://finance.yahoo.com/quote/TLT?p=T ... c=fin-srch
https://finance.yahoo.com/news/once-unt ... 00548.html
Zij die gisteren of vandaag dat bericht van Bloomberg/Yahoo lazen verkopen nu die iShares 20+ Year Treasury Bond ETF omdat die in de klappen deelt met de dalende yields op zijn obligaties.At the heart of the selloff were the world’s longest-dated government securities, those most exposed to the ever growing list of headwinds. Oil prices are rising, the US government is piling on more debt and flirted with a shutdown, and tensions with China are on the rise. For anyone who doubted the tough inflation-fighting talk of Jerome Powell and Christine Lagarde against this backdrop, the read-across is not pretty.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 2 oktober 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had ooit ageas (dit hoort met een kleine letter geschreven te worden) gekocht in de veronderstelling dat het een interessante lange termijn belegging kon zijn, met een mooi dividend tijdens het wachten. Nadien zette ik mijn hoop op rentestijgingen die positief zouden moeten zijn voor ageas. Ik heb ondertussen afscheid genomen van ageas en mijn veronderstellingen.
Ik heb ze sinds 2014. Gekocht, verkocht, terug gekocht, veel dividend, veel bijgekocht.sintorama schreef: ↑2 oktober 2023, 15:49 Ik had ooit ageas (dit hoort met een kleine letter geschreven te worden) gekocht in de veronderstelling dat het een interessante lange termijn belegging kon zijn, met een mooi dividend tijdens het wachten. Nadien zette ik mijn hoop op rentestijgingen die positief zouden moeten zijn voor ageas. Ik heb ondertussen afscheid genomen van ageas en mijn veronderstellingen.
De koers is nu niet top (zacht uitgedrukt) en desondanks sta ik op 11% CAGR netto.
Het zijn ondertussen 29 lijnen in mijn portefeuille.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nooit verkocht maar bijna zelfde verhaal, gisteren alvast mijn aankomende dividend omgezet in aandelen . Sta op 7.7% geannualiseerd.
Oorspronkelijke positie is x3
Oorspronkelijke positie is x3
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!