Pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen
Hallo
Ik ben 37 jaar en heb eigenlijk nog geen pensioenspaarfonds opgestart, is het nu nog interessant om hiermee te beginnen of lijkt dit al te laat? (heb wel één via het werk)
Ik ben bij Argenta & bij KBC, dus bij één van beide iets opstarten zou dus mogelijk zijn. Of kijk ik beter weg van mijn bank naar een andere instelling?
Ik ben 37 jaar en heb eigenlijk nog geen pensioenspaarfonds opgestart, is het nu nog interessant om hiermee te beginnen of lijkt dit al te laat? (heb wel één via het werk)
Ik ben bij Argenta & bij KBC, dus bij één van beide iets opstarten zou dus mogelijk zijn. Of kijk ik beter weg van mijn bank naar een andere instelling?
Re: Pensioensparen
Pensioensparen is de grootste grap die er is. Je kan dat bedrag beter zelf beleggen in een tracker oid. Jaarlijks in januari 990€ aankopen IWDA, betekent < 1% kosten, en klaar.
Buy bitcoin
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Komt zulke aankoop IWDA in aanmerking voor fiscale aftrek pensioensparen?
(Ik denk steeds: kleine beetjes helpen ook de jaarlijkse belastingen te drukken, zolang het duurt).
Nee, maar ik snap je opmerking niet. Elk jaar een beetje minder belasting betalen ok, maar dan wel akkoord gaan met de eindbelasting. Als de totale uitkomst een pak hoger is door eenvoudig te beleggen met minder kosten, dan toch liever dat.
Buy bitcoin
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
N.m.i. kan je best aan fiscaal pensioensparen doen via een pensioenspaarverzekering.Svh86 schreef: ↑2 oktober 2023, 15:23 Ik ben 37 jaar en heb eigenlijk nog geen pensioenspaarfonds opgestart, is het nu nog interessant om hiermee te beginnen of lijkt dit al te laat? (heb wel één via het werk)
https://www.wikifin.be/nl/pensioen-en-p ... tussen-een
Dit maximaal voor het bedrag (momenteel 990 EUR /jr) met 30% belastingvermindering.
Daarbovenop kan je dan nog altijd andere beleggingen doen met eventueel meer risico.
Behalve als je ouder bent dan 42 en je belastingsvoordeel jaarlijks herbelegt in een tracker.
Het is niet zozeer dat het fiscaal voordeel op pensioensparen oninteressant is. Dat is het namelijk wel, ondanks de eindbelasting. Het tegenargument voor pensioensparen is echter dat er beter presterende producten bestaan dan een gemiddeld pensioenspaarfonds. Daarbij dient wat mij betreft wel rekening gehouden te worden met het feit dat zo'n fonds voor minstens 30% in obligaties dient te beleggen. Een vergelijking met een ETF als IWDA is bijgevolg niet zo eerlijk.
Rekening houdende met kosten, eindbelasting, resterende looptijd, belastingsvoordeel en opbrengst van tracker waar je je belastingsvoordeel in steekt heb je vanaf ongeveer je 42ste (historisch gezien) een beter rendement dan als je hetzelfde bedrag gewoon in een tracker zou beleggen.
Het fiscaal voordeel op pensioensparen maakt het, zelfs met een potentieel lager rendement t.o.v. van een brede aandelenbelegging door het stuk obligaties, zeker niet oninteressant. Het is geen perfecte belegging, maar voor de meeste mensen een heel goede manier om iets op te bouwen. Al is het maar omdat het je in een bepaalde discipline dwingt. Je hoeft ook maar minstens 5 keer stortingen te doen, het hoeft niet elk jaar dus. En het hoeft ook niet het maximumbedrag te zijn.
Een pensioenspaarfonds heeft wat mij betreft de voorkeur boven een pensioenspaarverzekering, omdat bij die laatste de rendementen te laag zijn. Je mag ook beide doen, maar niet in hetzelfde jaar in beide storten. Dus mocht de rente richting het niveau van de jaren 1980
In de fondsen zit een flinke obligatiecomponent, maar door de flink gestegen rente is de waarde daarvan sterk gedaald, wat het vandaag eigenlijk een beter instapmoment maakt dan de afgelopen jaren.
Kortom, voor de leek die geen zin heeft zich te verdiepen in beleggingen / de beurs, én die beschermd moet worden om niet gillend weg te lopen bij een beurscrash, is een pensioenspaarfonds zeker een valabele optie.
Disclaimer: de Belgische overheid bepaalt de regels, en laat nu net die instantie totaal niet betrouwbaar zijn qua rechtszekerheid.
Een pensioenspaarfonds heeft wat mij betreft de voorkeur boven een pensioenspaarverzekering, omdat bij die laatste de rendementen te laag zijn. Je mag ook beide doen, maar niet in hetzelfde jaar in beide storten. Dus mocht de rente richting het niveau van de jaren 1980
In de fondsen zit een flinke obligatiecomponent, maar door de flink gestegen rente is de waarde daarvan sterk gedaald, wat het vandaag eigenlijk een beter instapmoment maakt dan de afgelopen jaren.
Kortom, voor de leek die geen zin heeft zich te verdiepen in beleggingen / de beurs, én die beschermd moet worden om niet gillend weg te lopen bij een beurscrash, is een pensioenspaarfonds zeker een valabele optie.
Disclaimer: de Belgische overheid bepaalt de regels, en laat nu net die instantie totaal niet betrouwbaar zijn qua rechtszekerheid.
Heb het eens herbekeken en inderdaad begint het de moeite te worden vanaf 40-45 jaar zoiets. Maar daarvoor zijn er veel betere opties. Hoe later hoe beter, da's totaal tegengesteld aan hoe beleggen normaalgezien werkt (meer tijd, minder risico).
Buy bitcoin
-
- Hero Member
- Contacteer:
Moet de eerste jeugd nog tegenkomen die consistent 1000 euro/jaar in een tracker stopt tot zijn pensioen. Maar theoretisch heb je volledig gelijk.
Hoewel het volledig klopt raad ik het altijd aan om bovenstaande. Na 20 jaar 2,1 kind, huis en een auto heb je waarschijnlijk een leuk potje opgebouwd en die trackers al 8x verkocht.
Die 1000€/jaar is peanuts, gewoon doen, on bovenstaande redenen
Hoewel het volledig klopt raad ik het altijd aan om bovenstaande. Na 20 jaar 2,1 kind, huis en een auto heb je waarschijnlijk een leuk potje opgebouwd en die trackers al 8x verkocht.
Die 1000€/jaar is peanuts, gewoon doen, on bovenstaande redenen
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dit ++NVSTR schreef: ↑5 oktober 2023, 16:53 Het fiscaal voordeel op pensioensparen maakt het, zelfs met een potentieel lager rendement t.o.v. van een brede aandelenbelegging door het stuk obligaties, zeker niet oninteressant. Het is geen perfecte belegging, maar voor de meeste mensen een heel goede manier om iets op te bouwen. Al is het maar omdat het je in een bepaalde discipline dwingt. Je hoeft ook maar minstens 5 keer stortingen te doen, het hoeft niet elk jaar dus. En het hoeft ook niet het maximumbedrag te zijn.
NVSTR schreef: ↑5 oktober 2023, 16:53 Het fiscaal voordeel op pensioensparen maakt het, zelfs met een potentieel lager rendement t.o.v. van een brede aandelenbelegging door het stuk obligaties, zeker niet oninteressant. Het is geen perfecte belegging, maar voor de meeste mensen een heel goede manier om iets op te bouwen. Al is het maar omdat het je in een bepaalde discipline dwingt. Je hoeft ook maar minstens 5 keer stortingen te doen, het hoeft niet elk jaar dus. En het hoeft ook niet het maximumbedrag te zijn.
Klaar en duidelijk uitgelegd. Chapeau
Pensioenspaarregels blijven in 2024 onveranderd.