De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik ben aan het denken om wat chemie/grondstoffen gerelateerde aandelen op te pikken
Ik twijfel tussen Umicore en AMG... of toch maar Solvay?
Ik twijfel tussen Umicore en AMG... of toch maar Solvay?
Ik heb wel vertrouwen in Tesla.Begin 2020 had ik er, net voor Corona , 10.000 usd in geinvesteerd en ik had toch een mooie meerwaarde bij de verkoop 2 jaar later.
Dus aan de vooravond van een recessie koop jij uitgerekend een staalbedrijf en basischemie? Oercyclische sectoren aan het begin van de economische cyclus en enorm kapitaalintensief. Hopelijk kan je er een swingtrade mee doen om rendement te halen, maar dit is echt vragen om miserieOrakel van Brakel schreef: ↑5 oktober 2023, 09:48 Ik heb wat Arcelor en Solvay bijgekocht.
Momenteel wel zwaar verlies op Cofinimmo. Dat is toch effe slikken
Waarom blijft iedereen hier toch steeds rommel kopen als je pakweg Skyworks (een semiconductorbedrijf zonder schulden én jaarlijks zakken de share count) aan 14x de winst? Waanzin. En dan maar afvragen waarom zoveel beleggers het slechter doen dan de markt...
En wat betreft COFB; schreef enkele dagen geleden nog dit na een vraag over het eveneens beroerde Atenor:
Je moet bij vastgoed wegblijven, period. Hebben een enorme rugwind en belachelijke waarderingen gehad 2018-2021 door de extreem lage rente. Die marktomgeving is voorgoed verleden tijd. Belgen hebben daar een vertekend beeld van, maar vastgoed is helemaal geen 'veilige' belegging.
Allee, we hebben weer iemand op het forum die denkt dat hij slimmer is dan Warren Buffett. Da’s weer effe geleden.
Bedankt om ons 2 dagen geleden te waarschuwen voor vastgoed, na de daling van 50%.
Bedankt om ons 2 dagen geleden te waarschuwen voor vastgoed, na de daling van 50%.
Aan de schrijfstijl te zien is het geen nieuweling. Hij gaat ook, als een ancien, vlot mee in de discussies. Een beetje tegenwind kan nooit kwaad.
Nee, je moet het maar eens opzoeken, het is een grappig verhaal.
Zijn oude account was aan het klagen dat hij niet in staat was om zijn account te verwijderen en dat het schandelig is ofzo, blijkbaar hebben de moderators het wel gedaan, maar enkele maand later is hij terug.
Waarom hij weg wou is me dan ook een raadsel
Mijn mening over alts is gekend: ze hebben per definitie ongelijk in elke discussie (zelfs als ze hetzelfde zeggen als ik, hebben ze nog altijd ongelijk )
Ik heb zijn oude posts gevonden aan de hand van de aandelen in zijn port, nogal heel specifiek
De account is al verwijderd, maar jullie kunnen het wel linken aan een naam
Iemand die net op het forum zit, heeft nooit dezelfde specifieke aandelen in port als gpv1, zeker omdat dat niet de grote bekende namen zijn...
De account is al verwijderd, maar jullie kunnen het wel linken aan een naam
Iemand die net op het forum zit, heeft nooit dezelfde specifieke aandelen in port als gpv1, zeker omdat dat niet de grote bekende namen zijn...
Albemarle ( ALB ) van uranium zou ik wegblijven .mickeymouse schreef: ↑4 oktober 2023, 17:34 Ik zou graag wat grondstofaandelen toevoegen aan mijn portefeuille. Vooral lithium en uranium. Ik twijfel echter om een lithium ETF en uranium ETF (bv. Global x) te kopen of losse aandelen zoals AMG en Cameco. Wat raden jullie aan?
Uranium is een zeer goede lange termijn investering, maar het beste is er momenteel af.
(we zijn reeds x4 gegaan in de voorbije 2 jaar ofzo)
Maar voor de lange termijn, is uranium absoluut een aanrader (ik zou zelfs zeggen een must) in iedere portefeuille.
Maar misschien niet als je niet tegen een tijdelijke daling kan.
Maar we kunnen zeker nog wel x2, maar dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren denk ik, en het zal geduld vergen.
(we zijn reeds x4 gegaan in de voorbije 2 jaar ofzo)
Maar voor de lange termijn, is uranium absoluut een aanrader (ik zou zelfs zeggen een must) in iedere portefeuille.
Maar misschien niet als je niet tegen een tijdelijke daling kan.
Maar we kunnen zeker nog wel x2, maar dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren denk ik, en het zal geduld vergen.
Belastingen verlagen wekt de inflatie helemaal niet aan. Belastingen verlagen zorgt voor meer koopkracht.Picaro schreef: ↑3 oktober 2023, 19:06Euh wat? Belastingen verlagen werkt inflatoir, niet deflatoir.Bassie schreef: ↑3 oktober 2023, 18:26 Gewoon blijven zitten, alle aandelen gaan weer stijgen als de rente daalt.
Het probleem is voor de 'bankiers' (lees politiekers) door hebben dat de ECB en de FED de economie kapot doen, dan zijn er vele banen om zeep.
Hoge rente is nooit goed.
Het grote probleem is dat de inflatie aangewakkerd is door de politiekers die weigerden belastingen te verlagen.
De arme burger is hier de dupe, die verliest zijn baan. Dat is er nu aan het gebeuren. Wie gaan de schuld krijgen? Wij de beleggers, let maar op.
De politieker is gewoon dom, ook het enige beroep naast prostitutie waar je niks voor moet kennen maar wel goed opbrengt!
Inflatie heeft enkel te maken met wat je kan kopen voor je geld, als je belastingen en rente's verhoogt dan wakker je de inflatie juist aan omdat de kosten op arbeid en producten juist doet stijgen, hierdoor neemt de koopkracht af.
Bij dalende koopkracht gaan bedrijven over de kop en moet de staat meer uitkeringen voorzien, hierdoor moeten ze meer lenen, en dus meer rente betalen (die verhoogd is) en dus verdwijnt er meer geld uit de roulatie.
Je komt in een spiraal terecht waar de inflatie niet eens meer inflatie genoemd kan worden maar gewoon wanbeleid en verarming van de bevolking is.
Deflatie is goed voor de bevolking, maar de banken zijn daar niet blij mee, want hun verdien-model is gebaseerd op inflatie, net zoals die van de overheid. Inflatie zorgt er namelijk voor dat ze steeds meer geld kunnen innen zonder ooit een kloppende begroting te hoeven hebben. De burger verarmt ondertussen jaar na jaar.
Wat dat aangaat heeft de Islam het beter voor elkaar, daar is rente verboden, banken mogen je dit dan ook niet aanrekenen en dus hebben die een veel gezonder verdienmodel. Je kan veel vinden van religies, maar op dat punt heeft de Islam gelijk.
Banken hadden nooit in privéhanden mogen komen, want uiteindelijk zijn het slechts geldverdelers / bewaarders, vroeger, maar ze misbruiken hun monopolie. De staat had dit zelf in handen moeten houden en rentevrij.
De berekening van inflatie is ook zoiets geweldigs, ze kijken steeds naar 1 jaar geleden en zeggen dan dat de inflatie afneemt, ga je over 12 jaar kijken dan is de inflatie gewoon 50% geldontwaarding. Zo was bv een vat ruwe-olie met inflatiecorrectie 12 jaar geleden 150 euro en nu spotgoedkoop, toch is de prijs aan de pomp gestegen met zo'n 100%.
Inflatie is niet onschuldig, het is diefstal van prive-vermogen door waardevermindering. En de overheid kan steeds meer budget overschrijden want de inflatie doet het automatisch kloppen en dan kan je steeds meer uitgeven (wat ze ook elk jaar doen), en zo verarmen we zienderogen.
Er is overigens geen enkele manier je tegen inflatie in te dekken buiten belastingparadijzen te bezoeken en belastingen te ontwijken. Iets waar diezelfde overheden en banken grif aan meewerken voor de bovenkant van de samenleving.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Deflatie is nefast voor de huidige manier van kapitalisme. Dus zeggen dat het beter is dan inflatie is incorrect in de huidige economische omgeving.
Of je zou met Deflatie moeten een totaal andere economie beogen maar dat is vrij lastig te implementeren.
Of je zou met Deflatie moeten een totaal andere economie beogen maar dat is vrij lastig te implementeren.
Volkomen fout.
Deflatie lijkt goed omdat de mensen rijker worden maar kan zeer schadelijk voor de economie zijn omdat consumenten hun bestedingen zullen uitstellen: over een jaar kunnen zij immers meer kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. De bedrijven zullen nu hun prijzen nog meer moeten verlagen om hun klanten te behouden. Hiermee is de indruk van de consument bevestigd: wachten loont. Ze zullen hierdoor nog langer wachten op nog lagere prijzen: een negatieve spiraal is geboren. Gevolg: de omzet van bedrijven loopt verder terug, faillissementen en massale werkloosheid. De economie valt stil.
Een ander gevolg is dat wie schulden heeft, nog dieper in de schulden zakt. Bij inflatie worden schulden weggeërodeerd. Bij deflatie zien we een verzwaring van de schuldenlast.
Mensen die aankopen uitstellen? In Vlaanderen? In 2023?
Wake up, Yaris. We leven intussen in een tijd van nu en ik. Als een jong koppel 1.000 euro op de spaarrekening heeft staan, wordt er asap een reis geboekt.
Wake up, Yaris. We leven intussen in een tijd van nu en ik. Als een jong koppel 1.000 euro op de spaarrekening heeft staan, wordt er asap een reis geboekt.
Je snap dus deflatie niet. Bij deflatie moeten bedrijven hun producten verbeteren om nog te kunnen verkopen, want anders kopen mensen het niet meer.Yaris schreef: ↑5 oktober 2023, 16:24Volkomen fout.
Deflatie lijkt goed omdat de mensen rijker worden maar kan zeer schadelijk voor de economie zijn omdat consumenten hun bestedingen zullen uitstellen: over een jaar kunnen zij immers meer kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. De bedrijven zullen nu hun prijzen nog meer moeten verlagen om hun klanten te behouden. Hiermee is de indruk van de consument bevestigd: wachten loont. Ze zullen hierdoor nog langer wachten op nog lagere prijzen: een negatieve spiraal is geboren. Gevolg: de omzet van bedrijven loopt verder terug, faillissementen en massale werkloosheid. De economie valt stil.
Een ander gevolg is dat wie schulden heeft, nog dieper in de schulden zakt. Bij inflatie worden schulden weggeërodeerd. Bij deflatie zien we een verzwaring van de schuldenlast.
Bij inflatie verkopen ze goedkope shit zonder schroom. Ook gaan ze mensen minder en minder betalen om de prijs te doen dalen.
Niemand wordt beter van inflatie buiten banken en overheid. Dat je dit niet ziet is vreemd.
Groeten Bas.