De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Iedereen met schulden wordt beter van inflatie, want hun schulden smelten weg. De economie wordt er beter van, want de mensen kopen liever vandaag dan morgen omdat morgen alles duurder is.
Je verwart deflatie met concurrentie en competitie.
Je verwart deflatie met concurrentie en competitie.
Misschien beter wat Coca Cola inslaan?
(-16,79%)jaar tot nu toe
(-4,82%)afgelopen jaar
(-16,79%)jaar tot nu toe
(-4,82%)afgelopen jaar
Abbott Laboratories, Alphabet, AMG, Diageo, General Mills, L3Harris, Mowi, PepsiCo, Pfizer, RTX, Skyworks Solutions
Beste koopjes momenteel mijn gedacht
Coca Cola is lekkerder, maar Pepsi is het beter bedrijf. Doritos en Cheetos zijn GOAT en dat is Pepsi makelij.
Beste koopjes momenteel mijn gedacht
Coca Cola is lekkerder, maar Pepsi is het beter bedrijf. Doritos en Cheetos zijn GOAT en dat is Pepsi makelij.
Rare assumptie van de gepensioneerde
De jonge gezinnen zijn vooral bezig met een eigen stek en "FI(RE)", want niemand gelooft nog in een (deftig) pensioen.
De vorige generaties hebben de jeugd enkel een torenhoge staatsschuld achtergelaten, zolang het getalleke op 't spaarboekske maar bleef stijgen was alles dik oké. Iets om over na te denken...
Helemaal geen assumptie hoor. En dat wij, door ons werken en sparen, de staatsschuld hebben gecreëerd is al helemaal te gek om te schrijven. Net jij zou beter moeten weten.
Kijk en luister eens rond: wat doen veel Vlamingen ( 20-40 jaar) met hun spaargeld? Velen hebben van thuis nog een steuntje gekregen om de woning te financieren. Dat zal de laatste generatie geweest zijn die nog centjes kreeg van thuis. Huren, samen hokken of thuis blijven wonen wordt de nieuwe standaard. Kijk maar naar de krapte op de huurmarkt en het geklaag van jonge gezinnen dat ze geen huurwoning vinden ( ondertussen hebben ze wel al 2 kids op de wereld gezet). Nee, dit zal niet voor onze volledige bevolking gelden, maar ze zijn wel met veel ...
Kijk en luister eens rond: wat doen veel Vlamingen ( 20-40 jaar) met hun spaargeld? Velen hebben van thuis nog een steuntje gekregen om de woning te financieren. Dat zal de laatste generatie geweest zijn die nog centjes kreeg van thuis. Huren, samen hokken of thuis blijven wonen wordt de nieuwe standaard. Kijk maar naar de krapte op de huurmarkt en het geklaag van jonge gezinnen dat ze geen huurwoning vinden ( ondertussen hebben ze wel al 2 kids op de wereld gezet). Nee, dit zal niet voor onze volledige bevolking gelden, maar ze zijn wel met veel ...
Investeerders vluchten uit consumer staples omdat de alternatieven (bonds, treasury) interessanter worden. Dat is de hoofdreden voor de daling bij de meeste van deze aandelen. Wanneer de rentes terug zullen zakken (wanneer onduidelijk) zal het negatieve effect hiervan (deels) ongedaan gemaakt worden. Ik heb midden 2022 de meeste van deze de deur uit gedaan, en overweeg nu pas terug in te stappen. Ik houd dus ook deze koersen goed in de gaten. Eerste aankopen en sommige van deze waarden zijn ondertussen terug overweegbaar.
Nu iets anders, na de kapitaalverhoging van Cofinimmo, overweeg ik een eerste instap te doen. De koers van +- 60 euro lijkt me een goede instap. In een soort "horror" scenario zie ik dat nog dalen naar 52-54 maar ik zou dan bijkopen. De verwachting is dat de aandelen eind 2027 noteren in de range van 80-85. Het dividend komt wel in gedrang in de toekomst vermoed ik, ik verwacht zelf 2 jaren van lager dividend (bv -40-50%). Maar dat zou de totale return over 5 jaar op +-12,5% zetten. Niet slecht voor vastgoed. Er zijn personen die verhuren voor een brutorendement van 3% op de particuliere markt
Los van Cofinimmo, ik denk dat het momenteel het instapmoment is van het decennia in beursgenoteerd vastgoed.
Dat is niets nieuws dat is al sinds +- 2005 dat de prijzen heel hoog zijn geworden. Onbetaalbaar vastgoed en te weinig woningen is al zeker iets waar men over klaagt sinds 1990. Is het nu moeilijk voor de jeugd, niet per se. Ja ze moeten veel betalen, maar zullen hun aankoopbedrag weggeinflateerd zien en over een paar jaar kunnen herfinancieren tegen 2%. Een koper die in 2010 kocht heeft een rente van 3.5% gehad met een inflatie van 1.25% en heeft dat voordeel niet gehad.pukkie007 schreef: ↑6 oktober 2023, 08:27 Helemaal geen assumptie hoor. En dat wij, door ons werken en sparen, de staatsschuld hebben gecreëerd is al helemaal te gek om te schrijven. Net jij zou beter moeten weten.
Heb ik gezegd dat het door het werken en sparen kwam, ik denk het niet? Een decenialang gebrek aan toekomstvisie voor de pensioenen en maar zo vroeg mogelijk op pensioen willen. Wij zitten wel met de gebakken peren, pensioenleeftijd 70+ binnenkort? Ik wil ze de kost niet geven die op 55jaar of jonger op pensioen zijn gegaan.
Jullie generatie hoefde niet te kiezen tussen een eigen woning of een gezin met 2 kinderen. Nu wordt het een of het ander langer en langer uitgesteld. We zeggen eigenlijk dus hetzelfde, vanwaar haal je dan dat er met die "€1000 spaargeld direct een reis wordt geboekt"?pukkie007 schreef: ↑6 oktober 2023, 08:27
Ik zou dan eerder kiezen voor een woning ipv kinderen. Woningen worden normaal gezien op termijn meer waard dan wat je er initieel voor betaald hebt, terwijl kinderen alleen maar duurder worden naarmate ze ouder worden. Daarbij zijn we ook nog eens met veel te veel op deze aardbol.
Ze hadden beter een Nederlands model ingevoerd waarbij iedereen spaart voor zijn eigen pensioen. In plaats van de huidige generatie te laten betalen voor de pensioenen van de vorige generatie. Nu wordt de pensioenleeftijd altijd maar opgetrokken omdat er 0 reserves zijn omdat de vorige generatie, vaak veel te vroeg gestopt is. Toen ik begon te werken, gingen ze allemaal vlotjes op pensioen op hun 58 en waren ze aan het klagen dat de vorige generatie al op 52-54 op pensioen kon gaan. Op lange termijn is dat gewoon geen rendabel model. Voor ons zal het minstens 65 zijn en vaak 67 of nog ouder. Op deze manier los je het probleem natuurlijk ook op want velen zullen hun pensioen niet meer halen ...
Maar bon we kunnen er niet veel meer aan veranderen en ik geef ook de vorige generatie geen schuld. Het is gewoon een gebrek aan beleid geweest in de politiek. Hoe zou je zelf zijn indien je nu nog op je 55 op pensioen kon gaan. Ik zou alleszins ook niet twijfelen.
Maar bon we kunnen er niet veel meer aan veranderen en ik geef ook de vorige generatie geen schuld. Het is gewoon een gebrek aan beleid geweest in de politiek. Hoe zou je zelf zijn indien je nu nog op je 55 op pensioen kon gaan. Ik zou alleszins ook niet twijfelen.
Ik denk dat je daar nu ook niet hoeft in te kiezen. Voor 250-275k kun je op veel plaatsen nog een rijhuisje kopen. Er is niets mis met een rijhuis om te beginnen. Als je met 2 geen rijhuis van 250-275k kunt afbetalen dan scheelt er wat aan je prioriteiten. Je moet roeien met de riemen die je hebt maar zoals velen liggen klagen omdat ze zonder startkapitaal geen nieuwbouw of volledig afgewerkte open bebouwing kunnen kopen, tja weinig compassie mee.Bae1 schreef: ↑6 oktober 2023, 09:24 Jullie generatie hoefde niet te kiezen tussen een eigen woning of een gezin met 2 kinderen. Nu wordt het een of het ander langer en langer uitgesteld. We zeggen eigenlijk dus hetzelfde, vanwaar haal je dan dat er met die "€1000 spaargeld direct een reis wordt geboekt"?
Het is zeker allemaal mogelijk. Voor velen mits enkele opofferingen en wat water bij de wijn qua locatie en grootte.
Maar de veronderstellingen dat men tegenwoordig alleen maar op reis gaat of de dag begint met een avocadotoast zijn wel vermoeiend en achterhaald ondertussen.
Altijd grappig die wij en jullie discussies. Wij ouderen hebben er wel voor gezorgd dat de levensstandaard aanzienlijk is gestegen. Wie vandaag op pensioen is of gaat zal best wel het verschil tussen nu en het begin van zijn loopbaan kennen, de evolutie over die afgelopen 45 jaar is enorm. Als de realisatie van een betere levensstandaard al geen toekomstvisie was, ben ik benieuwd wat de jonge generatie er van gaat bakken, nu is het aan jullie, eens zien hoe de wereld er over 40 jaar zal uitzien. Vergeet niet dat jullie dan rekenschap mogen afleggen aan volgende generaties. Moeilijk kan het niet zijn, jullie weten immers wat wij allemaal verkeerd gedaan hebben, zijn beter opgeleid, beschikken over heel veel meer informatie, beschikken over heel veel meer technologie en hebben naar eigen zeggen wel een toekomstvisie
O en met klagen en zagen over de vorige generaties gaat het niet lukken hoor, de jeugd zal toch wat daadkracht aan de dag moeten leggen om iets ten goede te veranderen. Maar misschien eerst nog 5 paar schoenen bij Zalando bestellen, 8 uur per dag TikTok-en, een wat pizza laten leveren voor je er aan begint
Eerder de "Die jeugd van tegenwoordig"-discussie, inderdaad spijtig dat we nog altijd niet slimmer geworden zijn.
En daar gaan we weer met de vermoeiende onzin, blijkbaar is de boodschap nog niet aangekomen. Ik hoop oprecht dat ik binnen 30jaar niet zo verzuurd naar de nieuwe generatie kijk.
Wat heeft bovenstaande nu nog met de dagdagelijkse beurs te zien...
Het ging van cola naar inflatie en deflatie. Van sparen naar verschil in generaties, en we stevenden af op een welles-nietes verhaal. Ik wil er wel over doorbomen maar dan idd beter in een ander topic.