Langetermijnsparen : nieuwe contracten vanaf 2024 en Fiscale Hervorming
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen : nieuwe contracten vanaf 2024 en Fiscale Hervorming
Iemand de laatste stand van zaken? Mijn bankbediende zei dat het er naar uit ziet dat er toch niets gaat veranderen?
Zal de eerste keer zijn dat regering met terug werkende kracht te werk gaat, zeg nooit nooit.
Dus zekerheid is starten maar in 2023.
Vervalt voordeel stoppen met storten.
Rente aftrek voor meer dan eigen woning is een ander verhaal.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Persoonlijk ben ik nooit een fan geweest van 2de en 3de pensioen-pijler.
Ik zou liever zien dat men vrij zou kunnen bijstorten in het wettelijk pensioen, zoals dat een tijd geleden kon voor het 'afkopen van de studiejaren'.
Zulk systeem zou een veralgemeend recht moeten zijn.
Op die manier zou men tijdens inactiviteitsperiodes als thuisblijvende ouder of als hoogstudent toch aan wettelijke pensioen-opbouw kunnen doen.
Ook bij einde loopbaan (< 67j) of zonder reden, gewoon om zijn pensioen op te trekken.
Bvb van een erfenis storten naar wettelijk pensioen.
Wel steeds via een echt verzekeringsprincipe (sterftetafels) en niet het systeem dat wie voor 65 (67) sterft, zijn kapitaal aan zijn erfgenamen kan nalaten. Dat is geen pensioenVERZEKERING maar een spaarvorm en die mag niet gesubsidieerd worden.
Dat is pure onzin. Nochtans al jaren aan de gang
Ik zou liever zien dat men vrij zou kunnen bijstorten in het wettelijk pensioen, zoals dat een tijd geleden kon voor het 'afkopen van de studiejaren'.
Zulk systeem zou een veralgemeend recht moeten zijn.
Op die manier zou men tijdens inactiviteitsperiodes als thuisblijvende ouder of als hoogstudent toch aan wettelijke pensioen-opbouw kunnen doen.
Ook bij einde loopbaan (< 67j) of zonder reden, gewoon om zijn pensioen op te trekken.
Bvb van een erfenis storten naar wettelijk pensioen.
Wel steeds via een echt verzekeringsprincipe (sterftetafels) en niet het systeem dat wie voor 65 (67) sterft, zijn kapitaal aan zijn erfgenamen kan nalaten. Dat is geen pensioenVERZEKERING maar een spaarvorm en die mag niet gesubsidieerd worden.
Dat is pure onzin. Nochtans al jaren aan de gang
Een salaris wagen, zonnepanelen, elektrische wagen, cafetaria plannen, renovatie enz. mag wel gesubsidieerd worden?spaarfreakje schreef: ↑7 oktober 2023, 00:48 Dat is geen pensioenVERZEKERING maar een spaarvorm en die mag niet gesubsidieerd worden.
Huishuur die als een lachertje wordt belast.
Elk belasting voordeel is een subsidie.
Of is het alleen maar waar men zelf niet van kan of wil genieten.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zou daar niet aan meedoen. Als je sterft, ben je al je wettelijke pensioenrechten kwijt. Beter zelf sparen. Als je sterft, gaat de rest van je geld naar de erfgenamen.spaarfreakje schreef: ↑7 oktober 2023, 00:48 Ik zou liever zien dat men vrij zou kunnen bijstorten in het wettelijk pensioen
Of wil je dat die pensioenrechten bij overlijden overgedragen worden naar je erfgenamen?
Dat is exact wat 2e en 3e pijler doen voor loontrekkenden. Of pensioensparen voor zelfstandigen.
Het zou inderdaad beter zijn dat er in Belgie een opbouw bestaat zoals in andere landen. En niet dat de werkende mensen voor de gepensioneerden betalen.
Maar als je dat nu wilt invoeren, moet je de werkende mensen 2 keer laten betalen: voor de gepensioneerden van nu, en voor hun eigen pensioen later.
-
- Hero Member
- Contacteer:
salariswagen en cafetariaplannen, beschouw ik als uitbetaling in het zwart en zou zwaar beboet moeten wordenMadame schreef: ↑7 oktober 2023, 09:08Een salaris wagen, zonnepanelen, elektrische wagen, cafetaria plannen, renovatie enz. mag wel gesubsidieerd worden?spaarfreakje schreef: ↑7 oktober 2023, 00:48 Dat is geen pensioenVERZEKERING maar een spaarvorm en die mag niet gesubsidieerd worden.
Begin dit jaar stelde minister Vincent Van Peteghem zijn plannen voor een fiscale hervorming voor. Daarin werd onder andere gepleit voor de afschaffing van het fiscale voordeel van het langetermijnsparen. De mogelijkheid om nog nieuwe contracten met een fiscale aftrekbaarheid af te sluiten zou vervallen vanaf 1 januari 2024. Voor bestaande contracten zou er niets veranderen. Maar de hervorming is niet doorgegaan. Dat is goed nieuws voor de toekomstige langetermijnspaarders. Zij kunnen hier ook na 1 januari 2024 nog mee starten met fiscaal voordeel. Voldoet u nu al aan de voorwaarden voor de belastingvermindering, dan hoeft u niet te wachten. Hoe vroeger u start, hoe sneller u van het fiscale voordeel gebruik kunt maken. Bovendien blijft de kans bestaan dat deze formule in de toekomst alsnog wordt afgeschaft.
De druk is eventjes van de ketel om nog in 2023 te starten met LT . Voorlopig nog in andere zaken investeren, beleggen,...
Groeten,
Christ
De druk is eventjes van de ketel om nog in 2023 te starten met LT . Voorlopig nog in andere zaken investeren, beleggen,...
Groeten,
Christ
Als je het zo voorstelt wordt er in Belgïe héél veel gesubsidieerd. Want bijna niemand betaalt het maximale belastingtarief.Madame schreef: ↑7 oktober 2023, 09:08Een salaris wagen, zonnepanelen, elektrische wagen, cafetaria plannen, renovatie enz. mag wel gesubsidieerd worden?spaarfreakje schreef: ↑7 oktober 2023, 00:48 Dat is geen pensioenVERZEKERING maar een spaarvorm en die mag niet gesubsidieerd worden.
In een land waar het officieel belastingtarief lager ligt en er weinig aftrekposten, daar is er dan geen subsidie.
Vb: in België is het maximale tarief van de personenbelasting 50%. Als ik nu maar 28% personenbelasting betaal, dan wordt mijn loon voor 22% gesubsidieerd.
In een ander land waar het maximumtarief 20% is en er geen korting is, dan is er daar 0% subsidie.
Ik zou toch liever in het land met de 20% maximumtarief wonen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee hoor, er zijn heel veel manieren om van het huidige systeem naar een nieuw systeem over te gaan.huisjetuintjefiets schreef: ↑7 oktober 2023, 12:57 Het zou inderdaad beter zijn dat er in Belgie een opbouw bestaat zoals in andere landen. En niet dat de werkende mensen voor de gepensioneerden betalen.
Maar als je dat nu wilt invoeren, moet je de werkende mensen 2 keer laten betalen: voor de gepensioneerden van nu, en voor hun eigen pensioen later.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe je het ook noemt, uiteindelijk komt het idd. op hetzelfde neer.Tissik9 schreef: ↑17 november 2023, 16:35Als je het zo voorstelt wordt er in Belgïe héél veel gesubsidieerd. Want bijna niemand betaalt het maximale belastingtarief.Madame schreef: ↑7 oktober 2023, 09:08
Een salaris wagen, zonnepanelen, elektrische wagen, cafetaria plannen, renovatie enz. mag wel gesubsidieerd worden?
In een land waar het officieel belastingtarief lager ligt en er weinig aftrekposten, daar is er dan geen subsidie.
Vb: in België is het maximale tarief van de personenbelasting 50%. Als ik nu maar 28% personenbelasting betaal, dan wordt mijn loon voor 22% gesubsidieerd.
In een ander land waar het maximumtarief 20% is en er geen korting is, dan is er daar 0% subsidie.
Ik zou toch liever in het land met de 20% maximumtarief wonen.
Daar heeft Madame gelijk in en dat is eigenlijk gewoon "beleid".
Voordat hier iets veranderd zijn we wel een eeuw verder met al die regeringen en hun belangen. ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is hier nog nieuws over? Verdacht stil hieromtrent..