Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
- sterke daling lithiumprijzen en afgeleiden na weliswaar een sterke stijging. Gaat net zoals andere grondstoffen vb olie in cyclussen.
- slecht sentiment ev markt, grootste afnemer van batterijen
- onderwaardering van het bedrijf (volgens mijn visie). Is maar een kleine speler en wordt weinig gevolgd.
- kwartaal 3 gaat men uitbreiden wat voor minder productie zal zorgen en dus minder winst. Kwartaal 4 zal daar ook nog impact van hebben.
- slecht sentiment ev markt, grootste afnemer van batterijen
- onderwaardering van het bedrijf (volgens mijn visie). Is maar een kleine speler en wordt weinig gevolgd.
- kwartaal 3 gaat men uitbreiden wat voor minder productie zal zorgen en dus minder winst. Kwartaal 4 zal daar ook nog impact van hebben.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
ivm Lithiumprijzen, vondst van de grootste deposit tot nu toe.
https://www.chemistryworld.com/news/lit ... 32.article
https://www.chemistryworld.com/news/lit ... 32.article
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Het is hier wederom heel stilletjes.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Situatie is ook niet veranderd. Nog steeds dalende lithiumprijzen. Op korte termijn (komende jaar) ziet het er voor de cijfers niet zo goed uit maar voor langere termijn, geloof ik er wel in.
Is sowieso een volatiel aandeel, op een jaar tijd hebben ze op 22 Euro gestaan en op 49 Euro.
Mijn GAK is 31 Euro, toen ik aankocht was het 4% van mijn portefeuille, nu dus minder met een koers van 25 Euro.
Is sowieso een volatiel aandeel, op een jaar tijd hebben ze op 22 Euro gestaan en op 49 Euro.
Mijn GAK is 31 Euro, toen ik aankocht was het 4% van mijn portefeuille, nu dus minder met een koers van 25 Euro.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Mijn Gak is 32. Is inderdaad een swing trader aandeel dus als ze volgende keer de 49 aantikken gaan ze toch buiten bij mij. Ik koop dan wel later opnieuw aan.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik heb ze aan 28, heb me nu al twee keer laten vangen om ze te houden als ze boven de 40 staan. Is nu twee keer dat de 'analisten' op het moment dat ze boven de 40 noteren afkomen met nog hogere koersdoelen. twee keer dat amg bijna halveert. Nu, zal wss wel weer keren, maar idd deze keer sneller verkopen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Wir haben gerade erst angefangen...
Interview met dr. Schimmelbusch in 25 Duitse kranten.
Volgend jaar tweede helft 10.000 ton uit Bitterfeld, nadat (hopelijk) alle kwaliteitsstandaarden gehaald zijn. Naast Brazilië en Portugal, zijn ze ook in Zuid-Amerika actief maar daarover moet nog gecommuniceerd worden, aldus Heinz. Zinnwald wordt ook uitgebouwd.
Voor de vaste AMG-volgers staat er geen nieuws in dit artikel. Zou ook raar zijn als hier nieuwe, koersgevoelige informatie in zou staan. Postief is wel dat dit artikel in 25 titels is gepubliceerd. Dat komt de naamsbekendheid van het bedrijf en mogelijk daarmee ook het aandeel ten goede.
"We have just started"
Today's editions of more than 25 German newspapers contain an exciting interview and article about our CEO & Chairman, Dr. Heinz Schimmelbusch, and our refinery in Bitterfeld-Wolfen, #Germany, which will be the first of its kind in #Europe and will begin commissioning in the fourth quarter of 2023.
In this context, Dr. Schimmelbusch talked with the RND - RedaktionsNetzwerk Deutschland about important lithium topics such as the future of the European lithium market and the role of AMG, the importance of politics and the contribution of recycling in the #lithium business.
https://www.rnd.de/wirtschaft/bitterfel ... KOKFY.html
Interview met dr. Schimmelbusch in 25 Duitse kranten.
Volgend jaar tweede helft 10.000 ton uit Bitterfeld, nadat (hopelijk) alle kwaliteitsstandaarden gehaald zijn. Naast Brazilië en Portugal, zijn ze ook in Zuid-Amerika actief maar daarover moet nog gecommuniceerd worden, aldus Heinz. Zinnwald wordt ook uitgebouwd.
Voor de vaste AMG-volgers staat er geen nieuws in dit artikel. Zou ook raar zijn als hier nieuwe, koersgevoelige informatie in zou staan. Postief is wel dat dit artikel in 25 titels is gepubliceerd. Dat komt de naamsbekendheid van het bedrijf en mogelijk daarmee ook het aandeel ten goede.
"We have just started"
Today's editions of more than 25 German newspapers contain an exciting interview and article about our CEO & Chairman, Dr. Heinz Schimmelbusch, and our refinery in Bitterfeld-Wolfen, #Germany, which will be the first of its kind in #Europe and will begin commissioning in the fourth quarter of 2023.
In this context, Dr. Schimmelbusch talked with the RND - RedaktionsNetzwerk Deutschland about important lithium topics such as the future of the European lithium market and the role of AMG, the importance of politics and the contribution of recycling in the #lithium business.
https://www.rnd.de/wirtschaft/bitterfel ... KOKFY.html
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Vertaling van artikel / Interview Ceo Heinz Schimmelbusch :
Europa's eerste lithiumraffinaderij: "We zijn nog maar net begonnen"
Frank-Thomas Wenzel
06.10.2023, 00:00 uur
Frankfurt am Main. Heinz Schimmelbusch is op 79-jarige leeftijd nog steeds een pionier: aan het eind van het jaar wordt in Bitterfeld-Wolfen de eerste lithiumraffinaderij van Europa benaderd. Het werd opgericht door het bedrijf AMG, onder leiding van de manager. Lithium is de belangrijkste grondstof voor de accu's van elektrische voertuigen, daarom is de toekomst van de lokale auto-industrie nauw verbonden met het lichte metaal. Schimmelbusch wil volgend jaar de eerste 10.000 ton aan klanten leveren, wat genoeg is voor zo'n 250.000 elektrische auto's. Dit zou echter nog maar het begin moeten zijn: "Er zijn voorspellingen die beweren dat er in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton batterijcompatibel lithiumhydroxide nodig zal zijn in Europa. Als alles werkt, produceren we dan 100.000 ton", aldus Schimmelbusch in het RND-interview.
Heinz Schimmelbusch, geboren in 1944, is de CEO van de Advanced Metallurgical Group (AMG), gevestigd in Amsterdam. Veertien bedrijven behoren tot de groep, die in het tweede kwartaal met een omzet van 440 miljoen dollar een winst boekte van bijna 43 miljoen dollar (plus 44 procent ten opzichte van het jaar ervoor). Schimmelbusch stond ooit aan het hoofd van het metaalbedrijf - destijds een van de grootste Duitse industriële bedrijven. Toen het concern op de rand van faillissement stond door dubieuze termijntransacties, werd de verantwoordelijkheid bij Schimmelbusch en zijn CFO gelegd. Beiden ontkenden altijd een schuld.
Meneer Schimmelbusch, u wilt groot worden in de productie van lithium voor autobatterijen. In Bitterfeld-Wolfen wordt momenteel een raffinaderij gebouwd. Zit je nog in het plan?
Aan het einde van het jaar zal alles klaar zijn om de fabriek in Bitterfeld-Wolfen te starten. We staan op het plan. Daarna volgt de kwalificatieperiode - dat is het belangrijkste. We moeten een specifieke kwaliteit van lithiumhydroxide met batterijcapaciteit aan onze klanten bewijzen. Dit zijn zeer complexe processen. Dat duurt een half jaar. We gaan ervan uit dat we in de tweede helft van het jaar zo'n 10.000 ton kunnen produceren. Daarmee kunnen nu al accu's worden geproduceerd voor zo'n 250.000 elektrische auto's.
En heb je hier al klanten voor?
Klanten zijn verschillende klanten, die we niet publiekelijk hebben genoemd. Dit zijn fabrikanten van kathodes voor elektrische auto's of autofabrikanten die het lithiumhydroxide kopen en het vervolgens als kathodemateriaal doorgeven aan de cel- en kathodefabrikanten van hun keuze. Hier ontstaan productienetwerken.
Wat gaat er nu gebeuren?
We hebben een plan om de eerste 20.000 ton mooi in productie te brengen. Dan zijn we de eerste lithiumraffinaderij in Europa met een opmerkelijke voorsprong. Elon Musk doet hetzelfde voor Noord-Amerika. We volgen een heel eenvoudige strategie: We zijn intensief bezig met de projectontwikkeling van verdere lithiummijnen. Als de vooruitgang ver genoeg gevorderd is, bouwen we een tweede module in onze fabriek. 20.000 worden 40.000 ton.
Waar moeten de grondstoffen voor Bitterfeld vandaan komen?
We zijn momenteel lithium aan het ontmantelen in Brazilië. We hebben echter ook deelgenomen aan het bedrijf dat het belangrijke project in Zinnwald bij Dresden promoot. Wij zijn actief in Portugal. Omdat daar een grote lithiumafzetting is, die overeenkomt met de grootte van onze put in Brazilië. We zijn nog steeds elders actief, onder andere in Zuid-Amerika, maar we publiceren dit nog niet. En als we voldoende middelen hebben geïdentificeerd, zullen we dit harmoniseren met de volgende uitbreidingsfasen in Bitterfeld.
Waar produceren uw klanten?
De klantenkring bevindt zich in Europa. Want hier is de ontwikkeling van de batterij-industrie in volle gang. Er zijn voorspellingen dat in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton lithiumhydroxide met batterijcapaciteit nodig zal zijn in Europa. Als alles werkt, produceren we dan 100.000 ton. We zijn momenteel bezig met het duwen van de tweede module op de oprit in Bitterfeld.
Er zijn voorspellingen dat in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton lithiumhydroxide met batterijcapaciteit nodig zal zijn in Europa.
Heinz Schimmelbusch
Duitse autofabrikanten klagen dat de elektrische mobiliteit niet zo snel gaat als verwacht. Dreigt er een tegenvaller?
De Chinese CATL Group, 's werelds grootste batterijfabrikant, bouwt momenteel batterijfabrieken in Europa. Als Duitse autofabrikanten nu klagen dat ze minder elektrische auto's verkopen dan gehoopt, is dat omdat Chinese concurrenten deze auto's goedkoper kunnen produceren. Het maakt me overigens niet uit of er over zeven jaar 600.000 of 500.000 ton nodig is. 100.000 ton zal dat zeker zijn. Vandaar de afmetingen van onze raffinaderij. We zijn realistisch.
Vergeleken met de wereldmarktleiders in de lithiumsector is uw AMG Group eerder een kleine speler. Ben je niet bang om overspoeld te worden door de groten?
Houd er rekening mee dat we nog maar net zijn begonnen. En de anderen hebben geen raffinaderij in Europa. Wij hebben de know-how leider in Europa. We hebben een ontwikkelingslaboratorium in Frankfurt-Höchst dat batterijen als pilootproducten kan produceren. Wat er gebeurt, is op het niveau van wereldklasse.
Wordt er ook gewerkt aan solid-state batterijen in Höchst?
We zijn momenteel bezig met de basisontwikkeling. We werken aan een proeffabriek die tot 200 ton per jaar semi-commercieel kan produceren. Dit is al voor een monsterproductie van materialen voor solid-state elektrolyten met lithiumhydroxide, die in vaste batterijen gaan. We bouwen het bedrijf op de lange termijn. En het zal ongelooflijk waardevol zijn. De vraag naar solid-state batterijen zal ergens tussen 2027 en 2030 beginnen. En als het begint, begint het ook echt. Dit is de toekomst.
Begrepen politici dat lithium een centrale factor is voor de toekomst van Duitsland als vestigingsplaats?
In het algemeen is een van de grootste problemen van onze industriële samenleving de snelheid waarmee politici bepaalde ontwikkelingen willen afdwingen. Deze dames en heren zouden veel intensiever moeten nadenken over waar de knelpunten zitten waar ze op moeten letten! Maar er zijn experts in het federale ministerie van Economische Zaken die heel precies begrijpen hoe belangrijk lithium en andere batterijmaterialen worden voor de Duitse economie.
Wordt dit inzicht ook goed toegepast in de praktische politiek?
De ontwikkelingsbank KfW staat centraal. We bouwen een grote fabriek in Brazilië voor de verwerking van lithium, dat vervolgens verder wordt verwerkt in Bitterfeld. Dit wordt gefinancierd door KfW. Een goed voorbeeld. KfW heeft een gigantische knowhow en met zijn leningen de perfecte toolkit. Maar KfW moet ook om eigen vermogen vragen. Dit is een heel krap knelpunt. In de VS daarentegen heeft de staat ons financiering verleend met 100 procent vreemd kapitaal, een looptijd van 30 jaar tegen 4,5 procent rente - voor een grote recyclingfabriek. Ondenkbaar in Duitsland. We hebben daarom in dit land een staatsfonds nodig dat naast KfW ook het eigen vermogen voor KfW-projecten cofinanciert. Dit fonds zou als aandeelhouder deelnemen aan de projecten, recht hebben op dividenden en vertegenwoordigd zijn in de toezichthoudende organen. Dat zou ons in staat stellen om innovatieve projecten hier heel erg te versnellen.
Welke rol zal recycling spelen in de lithiumindustrie?
Weet u hoe hoog het aandeel gerecycled lithium in autobatterijen in 2040 zal zijn? Minder dan 10 procent. Want de autoaccu's gaan zo'n 15 jaar mee. Bovendien kunnen ze slechts 70 procent van het lithium in de oude batterijen recyclen. De komst zal zich dus maar heel, heel langzaam ontwikkelen. Daarom zullen we niet investeren in deze bedrijven. Het recyclen van lithium zal echter op een dag naar onze raffinaderij komen om daar te worden verwerkt. Ik heb er zin in.
Je bent dus aangewezen op het delven van natuurlijke lithiumafzettingen. Bijvoorbeeld in Zinnwald. Steeds weer hoor je twijfels of dit echt iets gaat worden. Hoe gaat het?
Zoals ik al zei: We hebben nu een belang van 25,1 procent in het bedrijf dat Zinnwald promoot. Wij zijn ervan overtuigd dat de mijnbouw als een groot project in Tsjechië en Duitsland zal worden uitgevoerd - het ligt aan de grens. Er zijn zeer goede discussies, die worden ondersteund door het federale ministerie van Economische Zaken en de Saksische deelstaatregering. Het daar gewonnen lithium willen we verwerken op een afstand van 150 kilometer, namelijk in Bitterfeld. Dat is een enorm voordeel voor de levenscyclusanalyse. We willen het Zinnwald-project zo snel mogelijk ontwikkelen en beginnen met financieren. Daarom moeten de gebruikelijke overtuigingsprocessen nog plaatsvinden.
Europa's eerste lithiumraffinaderij: "We zijn nog maar net begonnen"
Frank-Thomas Wenzel
06.10.2023, 00:00 uur
Frankfurt am Main. Heinz Schimmelbusch is op 79-jarige leeftijd nog steeds een pionier: aan het eind van het jaar wordt in Bitterfeld-Wolfen de eerste lithiumraffinaderij van Europa benaderd. Het werd opgericht door het bedrijf AMG, onder leiding van de manager. Lithium is de belangrijkste grondstof voor de accu's van elektrische voertuigen, daarom is de toekomst van de lokale auto-industrie nauw verbonden met het lichte metaal. Schimmelbusch wil volgend jaar de eerste 10.000 ton aan klanten leveren, wat genoeg is voor zo'n 250.000 elektrische auto's. Dit zou echter nog maar het begin moeten zijn: "Er zijn voorspellingen die beweren dat er in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton batterijcompatibel lithiumhydroxide nodig zal zijn in Europa. Als alles werkt, produceren we dan 100.000 ton", aldus Schimmelbusch in het RND-interview.
Heinz Schimmelbusch, geboren in 1944, is de CEO van de Advanced Metallurgical Group (AMG), gevestigd in Amsterdam. Veertien bedrijven behoren tot de groep, die in het tweede kwartaal met een omzet van 440 miljoen dollar een winst boekte van bijna 43 miljoen dollar (plus 44 procent ten opzichte van het jaar ervoor). Schimmelbusch stond ooit aan het hoofd van het metaalbedrijf - destijds een van de grootste Duitse industriële bedrijven. Toen het concern op de rand van faillissement stond door dubieuze termijntransacties, werd de verantwoordelijkheid bij Schimmelbusch en zijn CFO gelegd. Beiden ontkenden altijd een schuld.
Meneer Schimmelbusch, u wilt groot worden in de productie van lithium voor autobatterijen. In Bitterfeld-Wolfen wordt momenteel een raffinaderij gebouwd. Zit je nog in het plan?
Aan het einde van het jaar zal alles klaar zijn om de fabriek in Bitterfeld-Wolfen te starten. We staan op het plan. Daarna volgt de kwalificatieperiode - dat is het belangrijkste. We moeten een specifieke kwaliteit van lithiumhydroxide met batterijcapaciteit aan onze klanten bewijzen. Dit zijn zeer complexe processen. Dat duurt een half jaar. We gaan ervan uit dat we in de tweede helft van het jaar zo'n 10.000 ton kunnen produceren. Daarmee kunnen nu al accu's worden geproduceerd voor zo'n 250.000 elektrische auto's.
En heb je hier al klanten voor?
Klanten zijn verschillende klanten, die we niet publiekelijk hebben genoemd. Dit zijn fabrikanten van kathodes voor elektrische auto's of autofabrikanten die het lithiumhydroxide kopen en het vervolgens als kathodemateriaal doorgeven aan de cel- en kathodefabrikanten van hun keuze. Hier ontstaan productienetwerken.
Wat gaat er nu gebeuren?
We hebben een plan om de eerste 20.000 ton mooi in productie te brengen. Dan zijn we de eerste lithiumraffinaderij in Europa met een opmerkelijke voorsprong. Elon Musk doet hetzelfde voor Noord-Amerika. We volgen een heel eenvoudige strategie: We zijn intensief bezig met de projectontwikkeling van verdere lithiummijnen. Als de vooruitgang ver genoeg gevorderd is, bouwen we een tweede module in onze fabriek. 20.000 worden 40.000 ton.
Waar moeten de grondstoffen voor Bitterfeld vandaan komen?
We zijn momenteel lithium aan het ontmantelen in Brazilië. We hebben echter ook deelgenomen aan het bedrijf dat het belangrijke project in Zinnwald bij Dresden promoot. Wij zijn actief in Portugal. Omdat daar een grote lithiumafzetting is, die overeenkomt met de grootte van onze put in Brazilië. We zijn nog steeds elders actief, onder andere in Zuid-Amerika, maar we publiceren dit nog niet. En als we voldoende middelen hebben geïdentificeerd, zullen we dit harmoniseren met de volgende uitbreidingsfasen in Bitterfeld.
Waar produceren uw klanten?
De klantenkring bevindt zich in Europa. Want hier is de ontwikkeling van de batterij-industrie in volle gang. Er zijn voorspellingen dat in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton lithiumhydroxide met batterijcapaciteit nodig zal zijn in Europa. Als alles werkt, produceren we dan 100.000 ton. We zijn momenteel bezig met het duwen van de tweede module op de oprit in Bitterfeld.
Er zijn voorspellingen dat in 2030 jaarlijks meer dan 600.000 ton lithiumhydroxide met batterijcapaciteit nodig zal zijn in Europa.
Heinz Schimmelbusch
Duitse autofabrikanten klagen dat de elektrische mobiliteit niet zo snel gaat als verwacht. Dreigt er een tegenvaller?
De Chinese CATL Group, 's werelds grootste batterijfabrikant, bouwt momenteel batterijfabrieken in Europa. Als Duitse autofabrikanten nu klagen dat ze minder elektrische auto's verkopen dan gehoopt, is dat omdat Chinese concurrenten deze auto's goedkoper kunnen produceren. Het maakt me overigens niet uit of er over zeven jaar 600.000 of 500.000 ton nodig is. 100.000 ton zal dat zeker zijn. Vandaar de afmetingen van onze raffinaderij. We zijn realistisch.
Vergeleken met de wereldmarktleiders in de lithiumsector is uw AMG Group eerder een kleine speler. Ben je niet bang om overspoeld te worden door de groten?
Houd er rekening mee dat we nog maar net zijn begonnen. En de anderen hebben geen raffinaderij in Europa. Wij hebben de know-how leider in Europa. We hebben een ontwikkelingslaboratorium in Frankfurt-Höchst dat batterijen als pilootproducten kan produceren. Wat er gebeurt, is op het niveau van wereldklasse.
Wordt er ook gewerkt aan solid-state batterijen in Höchst?
We zijn momenteel bezig met de basisontwikkeling. We werken aan een proeffabriek die tot 200 ton per jaar semi-commercieel kan produceren. Dit is al voor een monsterproductie van materialen voor solid-state elektrolyten met lithiumhydroxide, die in vaste batterijen gaan. We bouwen het bedrijf op de lange termijn. En het zal ongelooflijk waardevol zijn. De vraag naar solid-state batterijen zal ergens tussen 2027 en 2030 beginnen. En als het begint, begint het ook echt. Dit is de toekomst.
Begrepen politici dat lithium een centrale factor is voor de toekomst van Duitsland als vestigingsplaats?
In het algemeen is een van de grootste problemen van onze industriële samenleving de snelheid waarmee politici bepaalde ontwikkelingen willen afdwingen. Deze dames en heren zouden veel intensiever moeten nadenken over waar de knelpunten zitten waar ze op moeten letten! Maar er zijn experts in het federale ministerie van Economische Zaken die heel precies begrijpen hoe belangrijk lithium en andere batterijmaterialen worden voor de Duitse economie.
Wordt dit inzicht ook goed toegepast in de praktische politiek?
De ontwikkelingsbank KfW staat centraal. We bouwen een grote fabriek in Brazilië voor de verwerking van lithium, dat vervolgens verder wordt verwerkt in Bitterfeld. Dit wordt gefinancierd door KfW. Een goed voorbeeld. KfW heeft een gigantische knowhow en met zijn leningen de perfecte toolkit. Maar KfW moet ook om eigen vermogen vragen. Dit is een heel krap knelpunt. In de VS daarentegen heeft de staat ons financiering verleend met 100 procent vreemd kapitaal, een looptijd van 30 jaar tegen 4,5 procent rente - voor een grote recyclingfabriek. Ondenkbaar in Duitsland. We hebben daarom in dit land een staatsfonds nodig dat naast KfW ook het eigen vermogen voor KfW-projecten cofinanciert. Dit fonds zou als aandeelhouder deelnemen aan de projecten, recht hebben op dividenden en vertegenwoordigd zijn in de toezichthoudende organen. Dat zou ons in staat stellen om innovatieve projecten hier heel erg te versnellen.
Welke rol zal recycling spelen in de lithiumindustrie?
Weet u hoe hoog het aandeel gerecycled lithium in autobatterijen in 2040 zal zijn? Minder dan 10 procent. Want de autoaccu's gaan zo'n 15 jaar mee. Bovendien kunnen ze slechts 70 procent van het lithium in de oude batterijen recyclen. De komst zal zich dus maar heel, heel langzaam ontwikkelen. Daarom zullen we niet investeren in deze bedrijven. Het recyclen van lithium zal echter op een dag naar onze raffinaderij komen om daar te worden verwerkt. Ik heb er zin in.
Je bent dus aangewezen op het delven van natuurlijke lithiumafzettingen. Bijvoorbeeld in Zinnwald. Steeds weer hoor je twijfels of dit echt iets gaat worden. Hoe gaat het?
Zoals ik al zei: We hebben nu een belang van 25,1 procent in het bedrijf dat Zinnwald promoot. Wij zijn ervan overtuigd dat de mijnbouw als een groot project in Tsjechië en Duitsland zal worden uitgevoerd - het ligt aan de grens. Er zijn zeer goede discussies, die worden ondersteund door het federale ministerie van Economische Zaken en de Saksische deelstaatregering. Het daar gewonnen lithium willen we verwerken op een afstand van 150 kilometer, namelijk in Bitterfeld. Dat is een enorm voordeel voor de levenscyclusanalyse. We willen het Zinnwald-project zo snel mogelijk ontwikkelen en beginnen met financieren. Daarom moeten de gebruikelijke overtuigingsprocessen nog plaatsvinden.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Marktkapitalisatie / waarde nu 820 M euro, met bakken geld op de bank ( rond de 470 miljoen $ )
Een grote lening mbt Ohio2 ( Recyclage Vanadium ) die pas in 2049 afgelost hoeft te worden met maar een rente% van 4,5.
Zonder die lening niet eens een net debt.
Dit is dan toch een absurde lage waardering?
Dat is nog maar iets van 2 keer de ebitda.
Bitterfeld omzet wordt volgend jaar op basis van de huidige prijzen van iets van 250 miljoen $.
En op een koers van rond de 25,5 euro / K/W verhouding iets van een 5.
In het middelpunt van de energie / mobiliteits transitie die er zowiezo zit aan te komen , een absurd lage K/W verhouding.
Maar ja, wat kan er gezegd worden met betrekking tot de huidige Lithium prijzen ( tradingeconomics ) ?
Er vind welhaast dag per dag geen handel plaats, maar wel met de mogelijkheid deze markt heel stevig te manipuleren ( meeste contracten tussen afnemers en fabricanten zijn langlopende vaste contracten)
Een grote lening mbt Ohio2 ( Recyclage Vanadium ) die pas in 2049 afgelost hoeft te worden met maar een rente% van 4,5.
Zonder die lening niet eens een net debt.
Dit is dan toch een absurde lage waardering?
Dat is nog maar iets van 2 keer de ebitda.
Bitterfeld omzet wordt volgend jaar op basis van de huidige prijzen van iets van 250 miljoen $.
En op een koers van rond de 25,5 euro / K/W verhouding iets van een 5.
In het middelpunt van de energie / mobiliteits transitie die er zowiezo zit aan te komen , een absurd lage K/W verhouding.
Maar ja, wat kan er gezegd worden met betrekking tot de huidige Lithium prijzen ( tradingeconomics ) ?
Er vind welhaast dag per dag geen handel plaats, maar wel met de mogelijkheid deze markt heel stevig te manipuleren ( meeste contracten tussen afnemers en fabricanten zijn langlopende vaste contracten)
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En dit bericht dateert van een paar weken terug : Uitbreiding productie Lithium varianten in Portugal :
Bedrijf wel goed bezig. Niets op aan te merken, alleen , ...... zit de huidige Lithiumcarbonaat prijs ( China ) niet mee. ( Zeg maar : Zit tegen)
AMG tekent intentieverklaring voor lithiumconcentraatproductie
Om te leveren aan de Portugese keramiek- en glasindustrie.
(ABM FN-Dow Jones) AMG Brasil heeft een exclusief memorandum van overeenstemming getekend met Grupo Lagoa, om samen lithiumconcentraatproductie te gaan ontwikkelen. Dit meldde moederbedrijf AMG Critical Materials donderdagavond.
Grupo Lagoa exploiteert sinds 1984 een pegmatietmijn die levert aan de Portugese keramiek- en glasindustrie. De bedoeling van de samenwerking is om de lithiummineralen in de pegmatiet te concentreren tot spodumeenconcentraat van commerciële kwaliteit, aldus AMG, dat uitgebreide metallurgische tests uitvoerde om een levensvatbare minerale verwerkingsroute te bevestigen.
"Deze samenwerking biedt een unieke kans voor beide partijen, aangezien we de operationele ervaring van AMG in Brazilië aanzienlijk kunnen benutten vanwege de overeenkomsten van onze mijn en activiteiten. Door gebruik te maken van onze ervaring in Brazilië zal het geplande proces de voortdurende levering van keramische en glazen materialen aan lokale klanten mogelijk maken", aldus het bedrijf.
De basisengineering voor een omvangrijke proeffabriek met een verwerkingscapaciteit tot 80.000 ton pegmatiet per jaar is gestart, meldde AMG donderdag.
"Aanvullende geologische studies, inclusief diamantboringen, worden momenteel uitgevoerd om de huidige schattingen van de omvang en de kwaliteit van de voorraden te bevestigen, die volgens ons een industriële spodumeenproductie van vergelijkbare omvang als onze bestaande Braziliaanse activiteiten kunnen ondersteunen", zei het bedrijf.
De industriële fabriek zal worden gebouwd afhankelijk van de toestemming van de relevante Portugese autoriteiten en andere belanghebbenden, het succes van de proeffabriek en de bevestiging van de beschikbare hulpbronnen, volgens AMG, dat geen verdere financiële details bekendmaakte.
Door: ABM Financial News.
Bedrijf wel goed bezig. Niets op aan te merken, alleen , ...... zit de huidige Lithiumcarbonaat prijs ( China ) niet mee. ( Zeg maar : Zit tegen)
AMG tekent intentieverklaring voor lithiumconcentraatproductie
Om te leveren aan de Portugese keramiek- en glasindustrie.
(ABM FN-Dow Jones) AMG Brasil heeft een exclusief memorandum van overeenstemming getekend met Grupo Lagoa, om samen lithiumconcentraatproductie te gaan ontwikkelen. Dit meldde moederbedrijf AMG Critical Materials donderdagavond.
Grupo Lagoa exploiteert sinds 1984 een pegmatietmijn die levert aan de Portugese keramiek- en glasindustrie. De bedoeling van de samenwerking is om de lithiummineralen in de pegmatiet te concentreren tot spodumeenconcentraat van commerciële kwaliteit, aldus AMG, dat uitgebreide metallurgische tests uitvoerde om een levensvatbare minerale verwerkingsroute te bevestigen.
"Deze samenwerking biedt een unieke kans voor beide partijen, aangezien we de operationele ervaring van AMG in Brazilië aanzienlijk kunnen benutten vanwege de overeenkomsten van onze mijn en activiteiten. Door gebruik te maken van onze ervaring in Brazilië zal het geplande proces de voortdurende levering van keramische en glazen materialen aan lokale klanten mogelijk maken", aldus het bedrijf.
De basisengineering voor een omvangrijke proeffabriek met een verwerkingscapaciteit tot 80.000 ton pegmatiet per jaar is gestart, meldde AMG donderdag.
"Aanvullende geologische studies, inclusief diamantboringen, worden momenteel uitgevoerd om de huidige schattingen van de omvang en de kwaliteit van de voorraden te bevestigen, die volgens ons een industriële spodumeenproductie van vergelijkbare omvang als onze bestaande Braziliaanse activiteiten kunnen ondersteunen", zei het bedrijf.
De industriële fabriek zal worden gebouwd afhankelijk van de toestemming van de relevante Portugese autoriteiten en andere belanghebbenden, het succes van de proeffabriek en de bevestiging van de beschikbare hulpbronnen, volgens AMG, dat geen verdere financiële details bekendmaakte.
Door: ABM Financial News.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Slechts een paar maanden terug was er alom te lezen over de schrikbarende vrees voor Lithium tekorten, ook gevoed door allerhande overheden , Europese beleidsmakers.
Vrees voor Lithium tekorten, door de groei van de electrische wagens / Europa / Wereldwijde export China.
( Autoverkopen Nederland / Europa zijn doorgekomen over de maand september : Groei EV's : boven de 100 % ( tov 2022)
Nu lijkt het of Lithium niets waard meer zou zijn.
Wie zou er een zinnig verhaal kunnen over vertellen ?
Welhaast alle landen in de Europese Unie moesten batterij productiefaciliteiten opzetten, moesten trachten te voorzien in levering van de benodigde grondstof ervoor ( Lithium) , om niet te afhankeleijk te zijn van export vanuit China.
En nu, amper enkele maanden verder lijkt Lithium niets waard meer te zijn.
Maar is dit zo ?
Slechts een paar maanden terug was er alom te lezen over de schrikbarende vrees voor Lithium tekorten, ook gevoed door allerhande overheden , Europese beleidsmakers.
Vrees voor Lithium tekorten, door de groei van de electrische wagens / Europa / Wereldwijde export China.
( Autoverkopen Nederland / Europa zijn doorgekomen over de maand september : Groei EV's : boven de 100 % ( tov 2022)
Nu lijkt het of Lithium niets waard meer zou zijn.
Wie zou er een zinnig verhaal kunnen over vertellen ?
Welhaast alle landen in de Europese Unie moesten batterij productiefaciliteiten opzetten, moesten trachten te voorzien in levering van de benodigde grondstof ervoor ( Lithium) , om niet te afhankeleijk te zijn van export vanuit China.
En nu, amper enkele maanden verder lijkt Lithium niets waard meer te zijn.
Maar is dit zo ?
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Er zijn net heel wat lithium deposits gevonden het laatste jaar. De vrees van tekorten is dus weg maw.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Er zijn van heel veel grondstoffen veel deposits gevonden, maar de bottleneck zit hem altijd in het opstarten/vergunnen van de projecten. (en vooral de bijhorende vertragingen)
Voor mij is de lage prijs eerder een gevolg van een verlaagde vraag, eerder dan van een overaanbod.
Voor mij is de lage prijs eerder een gevolg van een verlaagde vraag, eerder dan van een overaanbod.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://gocar.be/nl/autonieuws/economie ... aily_nl_v2
Gepubliceerd op 10 okt. 2023 - David Leclercq
Elektrische auto’s: prijs van lithium schiet omhoog
De transitie van de auto is volledig gericht op de grootschalige productie van elektrische auto’s. Die zou democratischer moeten worden, maar de exploderende prijs van lithium – essentieel voor de batterij – stelt een probleem.
De elektrische auto vindt geleidelijk zijn weg naar ons dagelijks leven en onze gewoontes. Er zijn nog enkele psychologische barrières, maar die zullen afnemen naarmate de consument beseft dat het perfect mogelijk is om zich dagelijks te verplaatsen met een auto op batterijen. Het enige grote obstakel dat overblijft, is de prijs van deze auto’s, die nog altijd veel hoger is dan die van een auto met verbrandingsmotor. De prijs is het pijnpunt in deze strijd, zeker gezien de hoge inflatie die nu al enkele maanden woekert in onze contreien.
Met dit probleem in het achterhoofd, doen automerken en ontwerpbureaus van batterijfabrikanten er alles aan om de kosten te drukken: meer robotisering van de productielijnen, kleinere batterijen enzovoort. Deze aanpak wordt ook gevolgd door overheden, die de aankoop stimuleren. Vlaanderen heeft net de sprong gewaagd met een aankooppremie van 5.000 euro in 2024 voor nieuwe elektrische auto’s die minder dan 40.000 euro kosten. Deze premie zal dalen over de jaren, maar positief is dat ook kopers van tweedehandsauto’s een (lagere) premie krijgen.
Lithiumprobleem
Allemaal goed en wel, maar we beginnen ons af te vragen of al deze inspanningen zullen volstaan om de prijs van batterijen (en dus van elektrische auto’s) te verlagen. De prijs van lithium, het mineraal dat essentieel is in de productie van batterijpakketten, blijft stijgen. Dat komt niet alleen door de toenemende vraag, maar ook door de ontginningskosten, die ook blijven oplopen.
In sommige lithiummijnen zijn de kosten zelfs verdubbeld. Deze trend zal zich voortzetten, aangezien de kosten van nieuwe mijnbouwprojecten ook stijgen. In Australië had Liontown Resources de kosten van zijn nieuwe faciliteiten geraamd op 300 miljoen dollar. Na een herberekening blijkt dat het project uiteindelijk… 600 miljoen dollar kost. Idem dito voor mijnbouwbedrijf Rio Tinto in Argentinië, dat onlangs aankondigde dat de fabriek om lithium te verwerken 355 miljoen dollar zou kosten, in plaats van de oorspronkelijk geschatte 140 miljoen.
Inflatie op elk vlak
In een analyse stelt The Wall Street Journal dat de hogere kosten soms te wijten zijn aan de ambities van de bedrijven zelf (een klein project wordt plots veel groter). Maar het is vooral de algemene inflatie die speelt (materialen, duurdere arbeid of tekorten aan arbeidskrachten enzovoort). De mijnbouwsector ondergaat dezelfde economische regels als andere sectoren. Als de investeringen toenemen, zet dat automatisch de prijzen onder druk. En het is altijd de eindconsument die de prijs betaalt.
De feiten liegen er niet om: de prijs van een ton steenkool is met 45 procent gestegen, de prijs van ijzererts met 10 procent. En dan hebben we het nog niet eens over de energieprijzen gehad… Het probleem is dat de situatie niet alleen lithium treft. Koper staat ook onder druk en is ook een bepalende factor voor elektrische auto’s. Maar dat is niet alles. Er is een hele reeks mineralen nodig om de sector van de groene transitie te ondersteunen (windturbines, ecologische materialen enzovoort), waardoor de vraag alleen maar toeneemt, zoals een vertegenwoordiger van AMP Capital aan Business AM vertelt. Na enkele jaren van te weinig investeringen wordt het knelpunt alleen maar groter.
Deze situatie zal de markt waarschijnlijk niet tot rust brengen of kunnen beantwoorden aan de steeds dringendere vraag naar decarbonisatie. Onder deze omstandigheden valt te verwachten dat de prijzen van elektrische auto’s niet zullen dalen. Tenzij nieuwe technologieën, zoals natriumbatterijen, snel op de markt komen. Maar ook dan zal mijnbouw nodig blijven, wat het idee van een betaalbare elektrische auto nog altijd bedreigt.
Gepubliceerd op 10 okt. 2023 - David Leclercq
Elektrische auto’s: prijs van lithium schiet omhoog
De transitie van de auto is volledig gericht op de grootschalige productie van elektrische auto’s. Die zou democratischer moeten worden, maar de exploderende prijs van lithium – essentieel voor de batterij – stelt een probleem.
De elektrische auto vindt geleidelijk zijn weg naar ons dagelijks leven en onze gewoontes. Er zijn nog enkele psychologische barrières, maar die zullen afnemen naarmate de consument beseft dat het perfect mogelijk is om zich dagelijks te verplaatsen met een auto op batterijen. Het enige grote obstakel dat overblijft, is de prijs van deze auto’s, die nog altijd veel hoger is dan die van een auto met verbrandingsmotor. De prijs is het pijnpunt in deze strijd, zeker gezien de hoge inflatie die nu al enkele maanden woekert in onze contreien.
Met dit probleem in het achterhoofd, doen automerken en ontwerpbureaus van batterijfabrikanten er alles aan om de kosten te drukken: meer robotisering van de productielijnen, kleinere batterijen enzovoort. Deze aanpak wordt ook gevolgd door overheden, die de aankoop stimuleren. Vlaanderen heeft net de sprong gewaagd met een aankooppremie van 5.000 euro in 2024 voor nieuwe elektrische auto’s die minder dan 40.000 euro kosten. Deze premie zal dalen over de jaren, maar positief is dat ook kopers van tweedehandsauto’s een (lagere) premie krijgen.
Lithiumprobleem
Allemaal goed en wel, maar we beginnen ons af te vragen of al deze inspanningen zullen volstaan om de prijs van batterijen (en dus van elektrische auto’s) te verlagen. De prijs van lithium, het mineraal dat essentieel is in de productie van batterijpakketten, blijft stijgen. Dat komt niet alleen door de toenemende vraag, maar ook door de ontginningskosten, die ook blijven oplopen.
In sommige lithiummijnen zijn de kosten zelfs verdubbeld. Deze trend zal zich voortzetten, aangezien de kosten van nieuwe mijnbouwprojecten ook stijgen. In Australië had Liontown Resources de kosten van zijn nieuwe faciliteiten geraamd op 300 miljoen dollar. Na een herberekening blijkt dat het project uiteindelijk… 600 miljoen dollar kost. Idem dito voor mijnbouwbedrijf Rio Tinto in Argentinië, dat onlangs aankondigde dat de fabriek om lithium te verwerken 355 miljoen dollar zou kosten, in plaats van de oorspronkelijk geschatte 140 miljoen.
Inflatie op elk vlak
In een analyse stelt The Wall Street Journal dat de hogere kosten soms te wijten zijn aan de ambities van de bedrijven zelf (een klein project wordt plots veel groter). Maar het is vooral de algemene inflatie die speelt (materialen, duurdere arbeid of tekorten aan arbeidskrachten enzovoort). De mijnbouwsector ondergaat dezelfde economische regels als andere sectoren. Als de investeringen toenemen, zet dat automatisch de prijzen onder druk. En het is altijd de eindconsument die de prijs betaalt.
De feiten liegen er niet om: de prijs van een ton steenkool is met 45 procent gestegen, de prijs van ijzererts met 10 procent. En dan hebben we het nog niet eens over de energieprijzen gehad… Het probleem is dat de situatie niet alleen lithium treft. Koper staat ook onder druk en is ook een bepalende factor voor elektrische auto’s. Maar dat is niet alles. Er is een hele reeks mineralen nodig om de sector van de groene transitie te ondersteunen (windturbines, ecologische materialen enzovoort), waardoor de vraag alleen maar toeneemt, zoals een vertegenwoordiger van AMP Capital aan Business AM vertelt. Na enkele jaren van te weinig investeringen wordt het knelpunt alleen maar groter.
Deze situatie zal de markt waarschijnlijk niet tot rust brengen of kunnen beantwoorden aan de steeds dringendere vraag naar decarbonisatie. Onder deze omstandigheden valt te verwachten dat de prijzen van elektrische auto’s niet zullen dalen. Tenzij nieuwe technologieën, zoals natriumbatterijen, snel op de markt komen. Maar ook dan zal mijnbouw nodig blijven, wat het idee van een betaalbare elektrische auto nog altijd bedreigt.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Is dit artikel, nog maar pas gepubliceerd, actueel ?
Op welke planeet heeft deze acteur verbleven ?
Blijft hij Up to Date / Leest hij de actualiteit ?
(- Zou het zelf niet weten - ) / ( Haal het artikel gewoon maar aan. )
_________________________________
5 jaren terug, met de wetenschap van o.a. dit artikel was het niet zo verwonderend dat je een deel van je portefeuille ( steeds groter deel ) in Lithium wilde beleggen / bedrijven die dit gaan ontginnen / leveren / uitbreiden.
Er zou uiteraard voldoende Lithium in de aardboden aanwezig zijn. Alleen ( en ook De Standaard hamert er telkenmale op ) : Eer alle vergunningen en investeringen, nodig voor uitvoer / levering van Lithium klaar zijn , zijn we minimaal 5 tot 10 jaren verder. ( De Standaard maakt er gewoon 10 jaren van)
( Verbrandingsmotor / mobiliteit van de afgelopen 100 jaren ( vorige eeuw ) : Natuurlijk was er ook voldoende petroleum voorhanden / in de bodem aanwezig. Anders zou de verbrandingsmotor niet hebben kunnen doorbreken.
Op welke planeet heeft deze acteur verbleven ?
Blijft hij Up to Date / Leest hij de actualiteit ?
(- Zou het zelf niet weten - ) / ( Haal het artikel gewoon maar aan. )
_________________________________
5 jaren terug, met de wetenschap van o.a. dit artikel was het niet zo verwonderend dat je een deel van je portefeuille ( steeds groter deel ) in Lithium wilde beleggen / bedrijven die dit gaan ontginnen / leveren / uitbreiden.
Er zou uiteraard voldoende Lithium in de aardboden aanwezig zijn. Alleen ( en ook De Standaard hamert er telkenmale op ) : Eer alle vergunningen en investeringen, nodig voor uitvoer / levering van Lithium klaar zijn , zijn we minimaal 5 tot 10 jaren verder. ( De Standaard maakt er gewoon 10 jaren van)
( Verbrandingsmotor / mobiliteit van de afgelopen 100 jaren ( vorige eeuw ) : Natuurlijk was er ook voldoende petroleum voorhanden / in de bodem aanwezig. Anders zou de verbrandingsmotor niet hebben kunnen doorbreken.