De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Niemand in dat conflict, ze zijn gewoon gestopt
Wat voor Israel minder een optie is, aangezien de afstand Israel/Gaza nogal wat kleiner is dan US/Afghanistan
Hoe dan ook: de Olieprijs is vandaag terug herbegonnen aan zijn klim
Wat voor Israel minder een optie is, aangezien de afstand Israel/Gaza nogal wat kleiner is dan US/Afghanistan
Hoe dan ook: de Olieprijs is vandaag terug herbegonnen aan zijn klim
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou nog rap mijn tank volgooien, maar dat gaat mijn verlies niet goedmaken op de beurs. Al 1500 euro weg op een half uur.
Sinds ik mijn Tesla's verkocht heb enkele jaren geleden zit ik niet meer op de beurs. Laat ze maar doen.
Geen zin meer om een gokje te wagen?
Vandaag staan de Amerikaanse defensie aandelen voorbeurs rond de +5%, maar Wells Fargo heeft ook al gezegd dat het voor de US spending geen verschil zal maken, tenzij het conflict verder uitbreidt.
We stijgen dus een beetje op hoop, onterecht volgens mij, maar bon.
Voor mij gaat het meer om gewaarwording: beleggers snappen meer en meer dat defensie zeer belangrijk wordt in de volgende jaren. En dat zal de koersen doen stijgen. Dat we er geen raket meer door zullen verkopen maakt niet veel uit.
We stijgen dus een beetje op hoop, onterecht volgens mij, maar bon.
Voor mij gaat het meer om gewaarwording: beleggers snappen meer en meer dat defensie zeer belangrijk wordt in de volgende jaren. En dat zal de koersen doen stijgen. Dat we er geen raket meer door zullen verkopen maakt niet veel uit.
Hoeveel duizenden, miljoenen munitie(raketten) worden er dagelijks afgeschoten ?
Daarnaast stijgen de defensiebudgetten ook aardig, de bedrijven kunnen zelfs niet volgen met maken.
Ik denk (ik weet het niet, maar een vermoeden) dat de grote omzetten van die moderne defensiebedrijven veelal zitten in innovatie en nieuwe ontwikkelingen en onderhouden van de vloot. eerder dan in de productie van dingen die effectief gebruikt worden.
Hoeveel % van de tanks/onderzeeërs/vliegtuigen in de wereld zal nooit in zijn levensduur 1 kogel/raket/bom schieten?
Zou dit niet een redelijk groot percentage zijn?
Die komen hoogstens buiten voor vliegshows of een militaire parade.
Het echte verbruik van militaire materiaal, denk ik dat op globale schaal misschien redelijk beperkt is.
Zelfs in Rusland, hoeveel militair materiaal staat daar niet nog stil?
Maar het is misschien een fout idee...
Hoeveel % van de tanks/onderzeeërs/vliegtuigen in de wereld zal nooit in zijn levensduur 1 kogel/raket/bom schieten?
Zou dit niet een redelijk groot percentage zijn?
Die komen hoogstens buiten voor vliegshows of een militaire parade.
Het echte verbruik van militaire materiaal, denk ik dat op globale schaal misschien redelijk beperkt is.
Zelfs in Rusland, hoeveel militair materiaal staat daar niet nog stil?
Maar het is misschien een fout idee...
Ik ben dit niet met je eens. Prijzen van consumptie-goederen stijgen bij inflatie, dit zag je dus ook in de supermarkten. Mensen waren niet instaat goederen te kopen. De inflatie liep richting de 10%.Yaris schreef: ↑5 oktober 2023, 16:24Volkomen fout.
Deflatie lijkt goed omdat de mensen rijker worden maar kan zeer schadelijk voor de economie zijn omdat consumenten hun bestedingen zullen uitstellen: over een jaar kunnen zij immers meer kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. De bedrijven zullen nu hun prijzen nog meer moeten verlagen om hun klanten te behouden. Hiermee is de indruk van de consument bevestigd: wachten loont. Ze zullen hierdoor nog langer wachten op nog lagere prijzen: een negatieve spiraal is geboren. Gevolg: de omzet van bedrijven loopt verder terug, faillissementen en massale werkloosheid. De economie valt stil.
Een ander gevolg is dat wie schulden heeft, nog dieper in de schulden zakt. Bij inflatie worden schulden weggeërodeerd. Bij deflatie zien we een verzwaring van de schuldenlast.
Prijzen van producten dalen slechts bij voldoende vraag en voldoende productie. Deflatie geeft mensen meer koopkracht, hierdoor kunnen ze producten makkelijker aanschaffen.
Bij inflatie daalt de koopkracht want je geld is steeds minder waard, doordat hun loon niet in de pas loopt met de inflatie gaan mensen er op achteruit.
Op korte termijn kan dit goed uitpakken, maar op lange termijn niet. Je ziet dit ook doordat een kleine groep steeds rijker wordt en de grote meerderheid het steeds moeilijker er moeilijker krijgt.
Inflatie zorgt hiervoor, deflatie houd dit tegen.
De economie valt niet stil bij defaltie, dit kan je nu merken aan de vele bedrijven die kapot gaan sinds hoge inflatie.
Rente heeft ook weinig met inflatie te maken, buiten dat als je geld te hard in waarde daalt dat je bij de geldmarkt meer rente moet betalen. Wie verdienen daaraan, juist, de banken. De burger is opnieuw de dupe, en de bedrijven ook want die trekken weg als de geldmarkt onstabiel is in een land. Inflatie is enkel zinvol voor banken en overheden, niet voor de economie, niet voor de burger.
Ideaal zou zijn dat de koers van je geld altijd gelijk blijft, gewoon vaste waarde zonder inflatie of deflatie.
Echter zou zorgen voor problemen bij de eeuwig hongerige overheden met hun bergotingen die steeds te krap zijn.
Kijk naar Turkije of de arme landen, met hun hyperinflatie, dan zie je het perverse effect van inflatie.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Israël en de Palestijnen is van een andere orde. Israël wil geen vrede. Netanyahu is een oorlogsmisdadiger en zal de Palestijnen blijven terroriseren. De man haat Palestijnen.
Bovendien is het fijn voor hem dat de USA door zijn terreur geld en wapens blijven leveren zodat hij zijn misdaden kan blijven voorzetten.
Israël heeft geen belang bij vrede, hierdoor zal het de Palestijnen blijven treiteren tot in het oneindige.
Waarom de EU nog steeds geen boycot instelt tegen Israël is me een raadsel, tegen Rusland waren ze heel snel.....hypocrieten in de EU.
Groeten Bas.
Ook de bevolking zit met haar gat vol schulden het is niet alleen de overheid .Bassie schreef: ↑9 oktober 2023, 15:44Ik ben dit niet met je eens. Prijzen van consumptie-goederen stijgen bij inflatie, dit zag je dus ook in de supermarkten. Mensen waren niet instaat goederen te kopen. De inflatie liep richting de 10%.Yaris schreef: ↑5 oktober 2023, 16:24
Volkomen fout.
Deflatie lijkt goed omdat de mensen rijker worden maar kan zeer schadelijk voor de economie zijn omdat consumenten hun bestedingen zullen uitstellen: over een jaar kunnen zij immers meer kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. De bedrijven zullen nu hun prijzen nog meer moeten verlagen om hun klanten te behouden. Hiermee is de indruk van de consument bevestigd: wachten loont. Ze zullen hierdoor nog langer wachten op nog lagere prijzen: een negatieve spiraal is geboren. Gevolg: de omzet van bedrijven loopt verder terug, faillissementen en massale werkloosheid. De economie valt stil.
Een ander gevolg is dat wie schulden heeft, nog dieper in de schulden zakt. Bij inflatie worden schulden weggeërodeerd. Bij deflatie zien we een verzwaring van de schuldenlast.
Prijzen van producten dalen slechts bij voldoende vraag en voldoende productie. Deflatie geeft mensen meer koopkracht, hierdoor kunnen ze producten makkelijker aanschaffen.
Bij inflatie daalt de koopkracht want je geld is steeds minder waard, doordat hun loon niet in de pas loopt met de inflatie gaan mensen er op achteruit.
Op korte termijn kan dit goed uitpakken, maar op lange termijn niet. Je ziet dit ook doordat een kleine groep steeds rijker wordt en de grote meerderheid het steeds moeilijker er moeilijker krijgt.
Inflatie zorgt hiervoor, deflatie houd dit tegen.
De economie valt niet stil bij defaltie, dit kan je nu merken aan de vele bedrijven die kapot gaan sinds hoge inflatie.
Rente heeft ook weinig met inflatie te maken, buiten dat als je geld te hard in waarde daalt dat je bij de geldmarkt meer rente moet betalen. Wie verdienen daaraan, juist, de banken. De burger is opnieuw de dupe, en de bedrijven ook want die trekken weg als de geldmarkt onstabiel is in een land. Inflatie is enkel zinvol voor banken en overheden, niet voor de economie, niet voor de burger.
Ideaal zou zijn dat de koers van je geld altijd gelijk blijft, gewoon vaste waarde zonder inflatie of deflatie.
Echter zou zorgen voor problemen bij de eeuwig hongerige overheden met hun bergotingen die steeds te krap zijn.
Kijk naar Turkije of de arme landen, met hun hyperinflatie, dan zie je het perverse effect van inflatie.
Bij deflatie zou het voor velen onmogelijk worden deze ooit terug te betalen waardoor anderen met de gebakken peren achter blijven resultaat een volledig falen van het systeem op lange termijn .
Met een beetje inzicht zou je het totale plaatje moeten zien en waarom deflatie zeer slecht is voor iedereen .
Natuurlijk is deflatie slecht, voorbeeld Japan.
Het is niet omdat hoge inflatie slecht is, dat deflatie goed is (of niet slecht is). Beiden zijn slecht, maar op een andere manier. Het ideale is om een beetje inflatie te hebben, pakweg 1 a 2%.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Als je het van op een afstand bekijkt is inflatie/deflatie een voortdurende, onvoorspelbare golfbeweging van het evenwicht tussen de totale economische activiteit en de totale hoeveelheid geld.
Uiteindelijk is het onmogelijk om een economische activiteit exact correct uit te drukken in een cijfer=een hoeveelheid munt. Er is altijd een foutenmarge, het is mikken op een onvoorspelbaar bewegend doelwit.
Stel je eens voor dat we een bedrag zouden kleven op het weer van vandaag. Bijvoorbeeld: voor mij is het vandaag qua temperatuur best goed, wel een beetje bewolkt, voor mij is het weer van vandaag 20€ waard. Voor iemand die net geland is uit Griekenland met zijn bosbranden zal hetzelfde weer misschien wel 25€ waard zijn?
Uiteindelijk is het onmogelijk om een economische activiteit exact correct uit te drukken in een cijfer=een hoeveelheid munt. Er is altijd een foutenmarge, het is mikken op een onvoorspelbaar bewegend doelwit.
Stel je eens voor dat we een bedrag zouden kleven op het weer van vandaag. Bijvoorbeeld: voor mij is het vandaag qua temperatuur best goed, wel een beetje bewolkt, voor mij is het weer van vandaag 20€ waard. Voor iemand die net geland is uit Griekenland met zijn bosbranden zal hetzelfde weer misschien wel 25€ waard zijn?
Tjah. Heb jij ooit iets van geschiedenis meegekregen?
Bassie schreef: ↑9 oktober 2023, 15:48Israël en de Palestijnen is van een andere orde. Israël wil geen vrede. Netanyahu is een oorlogsmisdadiger en zal de Palestijnen blijven terroriseren. De man haat Palestijnen.
Bovendien is het fijn voor hem dat de USA door zijn terreur geld en wapens blijven leveren zodat hij zijn misdaden kan blijven voorzetten.
Israël heeft geen belang bij vrede, hierdoor zal het de Palestijnen blijven treiteren tot in het oneindige.
Waarom de EU nog steeds geen boycot instelt tegen Israël is me een raadsel, tegen Rusland waren ze heel snel.....hypocrieten in de EU.
Ik moeten braken van jouw post. Ik heb zaterdag een jacht op mensen gezien; jonge, ongewapende, onschuldige mensen die een muziekfestival bijwoonden.