Afschaffing 6% BTW-heffing op nieuwbouwwoning
Afschaffing 6% BTW-heffing op nieuwbouwwoning
Dag iedereen,
Wij staan op het punt in te stappen in een nieuwbouwproject.
Tot eind 2023 is er de tijdelijke (corona)maatregel waarbij je nieuwbouw kunt bouwen aan het gereduceerde tarief van 6%.
Aangezien deze maatregel eind dit jaar vervalt en vanaf dan terug in principe de 21%-heffing gehanteerd zal worden, wilde ik eens polsen hoe jullie daarover staan.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat we in 2024 terug naar een 21%BTW-heffing gaan voor het bouwen van een energiezuinige woning, wat is jullie mening daarover?
Als ik het goed begrijp stelt Van Peteghem vanaf 2024 een eenvormig gereduceerd tarief van 9% voor.
Voor ons bouwproject scheelt dit wel een slok op de borrel en ik kan me inbeelden dat we niet de enigen zijn in dit geval.
Wij staan op het punt in te stappen in een nieuwbouwproject.
Tot eind 2023 is er de tijdelijke (corona)maatregel waarbij je nieuwbouw kunt bouwen aan het gereduceerde tarief van 6%.
Aangezien deze maatregel eind dit jaar vervalt en vanaf dan terug in principe de 21%-heffing gehanteerd zal worden, wilde ik eens polsen hoe jullie daarover staan.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat we in 2024 terug naar een 21%BTW-heffing gaan voor het bouwen van een energiezuinige woning, wat is jullie mening daarover?
Als ik het goed begrijp stelt Van Peteghem vanaf 2024 een eenvormig gereduceerd tarief van 9% voor.
Voor ons bouwproject scheelt dit wel een slok op de borrel en ik kan me inbeelden dat we niet de enigen zijn in dit geval.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Afschaffing 6% BTW-heffing op nieuwbouwwoning
We zijn momenteel ook aan het bouwen en zitten met dezelfde vraag. België kennende zal dit in december beslist worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eerst goed kijken dat alle voorwaarden vervuld zijn. Samengevat en een link naar de faq's en cirulaire vind je op https://financien.belgium.be/nl/particu ... -maatregel
De verkoper, allicht bouwpromotor in dit geval, zou je ook het nodige moeten kunnen bezorgen maar kijk het vooral zelf ook na. In de overeenkomst zal immers altijd de prijs excl btw staan en als dan blijkt dat de voorwaarden toch niet vervuld waren hang je er toch zelf aan voor de extra 15%.
Voorstel Peteghem hing samen met fiscale hervorming die dood en begraven is.
De huidige wetgeving word dus allicht:
-ofwel verlengt de komende maanden (zoals al eens gebeurde), waarbij facturen opeisbaar tot ??/??/20?? in aanmerking komen voor 6% (indien alle andere voorwaarden vervuld)
-ofwel niet verlengd waardoor allicht niets in aanmerking komt voor 6%, want geld dan enkel voor facturen opeisbaar tot 31/12/2023, wat allicht geen enkele zal zijn dan.
-tenzei je project net in die gemeenten ligt die daarvoor al in aanmerking kwamen
ik zou momenteel dus uitgaat van 21% als ik jou was....
----------------------
Ook dit is weer een geval van steekvlamwetswijzigingen met als gevolg belachelijke onevenwichten tussen gemeenten en tijdpersiodes. Hoog tijd om 1 simpele regeling te maken en er 15 jaar vanaf te blijven. Het ene huis aan 6% en het andere aan 21% enkel op basis van ligging of factureringsjaar is gewoon belachelijk.....
--------------------------
Zo kocht ik mijn nieuwbouw AS-IS (stond er al) aan 21% toen de 6% nog gold na 5 jaar, het plan was om na 4 jaar een kleine uitbreiding, rolluiken,.... te plannen. In de tussentijd werd het 10 jaar en waren we de klos. Gelukkig was het gedeelte bouwgrond wel quasi onbelast: Dat was toen nog met (bij)abattement + verlaagd tarief voor bescheiden woning zodat er geen belasting over bleef)
De verkoper, allicht bouwpromotor in dit geval, zou je ook het nodige moeten kunnen bezorgen maar kijk het vooral zelf ook na. In de overeenkomst zal immers altijd de prijs excl btw staan en als dan blijkt dat de voorwaarden toch niet vervuld waren hang je er toch zelf aan voor de extra 15%.
Voorstel Peteghem hing samen met fiscale hervorming die dood en begraven is.
De huidige wetgeving word dus allicht:
-ofwel verlengt de komende maanden (zoals al eens gebeurde), waarbij facturen opeisbaar tot ??/??/20?? in aanmerking komen voor 6% (indien alle andere voorwaarden vervuld)
-ofwel niet verlengd waardoor allicht niets in aanmerking komt voor 6%, want geld dan enkel voor facturen opeisbaar tot 31/12/2023, wat allicht geen enkele zal zijn dan.
-tenzei je project net in die gemeenten ligt die daarvoor al in aanmerking kwamen
ik zou momenteel dus uitgaat van 21% als ik jou was....
----------------------
Ook dit is weer een geval van steekvlamwetswijzigingen met als gevolg belachelijke onevenwichten tussen gemeenten en tijdpersiodes. Hoog tijd om 1 simpele regeling te maken en er 15 jaar vanaf te blijven. Het ene huis aan 6% en het andere aan 21% enkel op basis van ligging of factureringsjaar is gewoon belachelijk.....

--------------------------
Zo kocht ik mijn nieuwbouw AS-IS (stond er al) aan 21% toen de 6% nog gold na 5 jaar, het plan was om na 4 jaar een kleine uitbreiding, rolluiken,.... te plannen. In de tussentijd werd het 10 jaar en waren we de klos. Gelukkig was het gedeelte bouwgrond wel quasi onbelast: Dat was toen nog met (bij)abattement + verlaagd tarief voor bescheiden woning zodat er geen belasting over bleef)
Laatst gewijzigd door Lirec op 6 september 2023, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
de tijd heeft er zonet een artikel aan gewijd :-)
http://webcache.googleusercontent.com/s ... 90909.html
http://webcache.googleusercontent.com/s ... 90909.html
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je zou in Belgie schrik hebben om iets te doen. Dat zijn toch waanzinnige bedragen die je eventueel extra moet ophoesten. 15% extra op een nieuwbouw. Ik zou malheuren doen.
-
- Verbannen Gebruiker
De Belgen zijn de rijksten ter wereld.Orakel van Brakel schreef: ↑6 september 2023, 16:54 Je zou in Belgie schrik hebben om iets te doen. Dat zijn toch waanzinnige bedragen die je eventueel extra moet ophoesten. 15% extra op een nieuwbouw. Ik zou malheuren doen.
Overal elders zijn ze armer.
Als je alles optelt, kun je nergens beter zijn dan hier.
Maar dan moet je het volledige plaatje bekijken. Een huis bouwen voor 600.000 euro. Voor 1.200.000 verkopen. Geen belastingen op de winst.
500.000 beleggen in IWDA. Voor 1.500.000 verkopen. Geen belastingen op de winst.
700.000 obligaties kopen die aan pari zijn uitgegeven, en voor 1.000.000 verkopen. Geen belastingen op de winst. Geen euro roerende voorheffing.

Enfin, niet alle Belgen beseffen dit. Anders zou het snel gedaan zijn

-
- Hero Member
- Contacteer:
Mjah, dan moet je al 1.8m bijeen scharten eer je daar kan aan beginnen.
-
- Verbannen Gebruiker
10.800.000 Belgen denken als jij: ze zijn te lui; het is te lastig, het is te vermoeiend, het loont de moeite niet.Orakel van Brakel schreef: ↑6 september 2023, 17:11 Mjah, dan moet je al 1.8m bijeen scharten eer je daar kan aan beginnen.
Daarom zal er nooit politieke druk zijn om meerwaarde te belasten, en scoort de Peet met een non-event als de Staatsbon.
Het nettovermogen van de Belgen is 3000 miljard.
Staatsbon? Is nog geen rimpeling. 0,7,% van het nettovermogen

Wij gaan uit van een worst case scenario en dus 21%. Zo kan je enkel positief verrast worden.Orakel van Brakel schreef: ↑6 september 2023, 16:54 Je zou in Belgie schrik hebben om iets te doen. Dat zijn toch waanzinnige bedragen die je eventueel extra moet ophoesten. 15% extra op een nieuwbouw. Ik zou malheuren doen.
Maar de regering mag hier wel dringend klaarheid scheppen.
T'is maar hoe je het bekijkt eh.Orakel van Brakel schreef: ↑6 september 2023, 16:54 Je zou in Belgie schrik hebben om iets te doen. Dat zijn toch waanzinnige bedragen die je eventueel extra moet ophoesten. 15% extra op een nieuwbouw. Ik zou malheuren doen.
Eigenlijk was de standaard 21%. Dat verlagen naar 6% = een korting van 12,39%.
Je tijdelijke korting van 12,39% valt dus weg.
Dat voelt al heel anders aan dan "15% extra betalen" ;-)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gaat er om dat je plots een bruto jaarloon extra mag ophoesten. Je zal het maar meemaken.
Blijkbaar zou de maatregel enkel verlengd worden voor particulieren.
Het is nog niet helemaal duidelijk, maar bij ons gaat het om een groter project van 30 woningen die door een bouwfirma gebouwd wordt, ik vrees dat wij daar dus niet meer onder zullen vallen...
Het is nog niet helemaal duidelijk, maar bij ons gaat het om een groter project van 30 woningen die door een bouwfirma gebouwd wordt, ik vrees dat wij daar dus niet meer onder zullen vallen...
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat als je een 6 procent-woning hebt gekocht via een bouwpromotor, maar de bouw pas volgend jaar klaar is?
Voor hen komt er eind deze week duidelijkheid. Zij kunnen niet genieten van de verlenging, maar er komt wellicht een overgangsregeling waarbij bouwpromotoren die een omgevingsvergunning hebben aangevraagd voor 1 juli 2023 nog tot eind 2024 kunnen factureren aan 6 procent. Voor projecten waarbij de omgevingsvergunning is aangevraagd na 1 juli 2023 stopt de mogelijkheid om aan 6 procent btw te factureren eind dit jaar.
https://archive.ph/7F6M7
Voor hen komt er eind deze week duidelijkheid. Zij kunnen niet genieten van de verlenging, maar er komt wellicht een overgangsregeling waarbij bouwpromotoren die een omgevingsvergunning hebben aangevraagd voor 1 juli 2023 nog tot eind 2024 kunnen factureren aan 6 procent. Voor projecten waarbij de omgevingsvergunning is aangevraagd na 1 juli 2023 stopt de mogelijkheid om aan 6 procent btw te factureren eind dit jaar.
https://archive.ph/7F6M7
Van Peteghem heeft het nog eens duidelijk gezegd en bouwpromotorenprojecten vallen daar niet onder, wel particulieren voor eigen woning, afbraak/heropbouw tot 200 m2.