Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Ooit eens bekeken... Mogelijke 'fraud'. Hebben ze een 'echt' product??MikeM schreef: ↑10 oktober 2023, 14:58 INMD InMode lijkt mij nog een goeie, afgestraft met alle andere medtechs de laatste tijd, met nu nog eens de oorlog in Israel (waar ze gevestigd zijn).
market cap 2.3B USD, PE van 12, meer dan 600M in cash
groeiend en mooie winstmarge
slechts 1% van de omzet is in Israel, de gebouwen van INMD zitten ver weg van de brandhaarden en er is een buffer voor 3 kwartalen van onderdelen, dus lijkt met niet super risicovol
Dacht dat er ook wel enkele short cases waren. Ik zou er voorzichtig mee zijn...
lol natuurlijk hebben ze echte productenUmi schreef: ↑11 oktober 2023, 06:53Ooit eens bekeken... Mogelijke 'fraud'. Hebben ze een 'echt' product??MikeM schreef: ↑10 oktober 2023, 14:58 INMD InMode lijkt mij nog een goeie, afgestraft met alle andere medtechs de laatste tijd, met nu nog eens de oorlog in Israel (waar ze gevestigd zijn).
market cap 2.3B USD, PE van 12, meer dan 600M in cash
groeiend en mooie winstmarge
slechts 1% van de omzet is in Israel, de gebouwen van INMD zitten ver weg van de brandhaarden en er is een buffer voor 3 kwartalen van onderdelen, dus lijkt met niet super risicovol
Dacht dat er ook wel enkele short cases waren. Ik zou er voorzichtig mee zijn...
Al geprobeerd? Of ken je iemand? Werkt het ook?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
@umi & gpv & co:
Mettler Toledo al eens gechecked? Begint nu echt wel interessant te worden qua prijs. EV/FCF 25x (‘24) & 23x (‘25). Niet ‘dirt’ cheap maar dat heb je volgens mij nooit met dit soort quality bedrijven. Leveren weegschalen voor allerlei sectoren, zoals retail (Colruyt gebruikt ze bv. bij hun kassa’s), maar indirect ook grote blootstelling aan healthcare markt.
Fundsmith heeft ze ook in hun portfolio aan veel hogere koersen dan de huidige.
Hier een filmpje met founder van Drona Capital, fonds met hoge concentratie (mooie quality holdings trouwens), die MT tipt als haar preferred holding:
https://m.youtube.com/watch?v=5-VyPHK-m ... b2xlZG8%3D
Mettler Toledo al eens gechecked? Begint nu echt wel interessant te worden qua prijs. EV/FCF 25x (‘24) & 23x (‘25). Niet ‘dirt’ cheap maar dat heb je volgens mij nooit met dit soort quality bedrijven. Leveren weegschalen voor allerlei sectoren, zoals retail (Colruyt gebruikt ze bv. bij hun kassa’s), maar indirect ook grote blootstelling aan healthcare markt.
Hier een filmpje met founder van Drona Capital, fonds met hoge concentratie (mooie quality holdings trouwens), die MT tipt als haar preferred holding:
Toevallig enkele dagen geleden mee op mijn watchlist gezet, dus ben ook wel benieuwd. Blootstelling aan Healthcare is niet zo indirect imo met toch een stevige voet in labomateriaal. Sector wordt de laatste tijd zwaar afgestraft, maar is dan ook jarenlang peperduur geweest. Zoals je zelf zegt kan je zelfs na dalingen van 50% en meer nog maar moeilijk over onderwaardering spreken. Kijk ook eens naar de koersen van bv. Illumina, Eurofins of Medtronic
Het kan verkeren. Ik stel mezelf ook vragen bij de toekomstige pricing power van sommige spelers en bijgevolg dus ook de marges. Je kan met M&A ook niet eeuwig blijven groeien. Geen idee echter in hoeverre dat op MTD van toepassing is. Mijn kennis vd sector is uiterst beperkt.
De vlieger "waardering is altijd hoog bij quality" gaat trouwens maar deels op. Een herwaardering kan snel gaan en een quality-bedrijf kan soms door omstandigheden toch niet zo kwaliteitsvol blijken (zie bv. KONE of Estee Lauder). Paypal is ook van PE's hoger dan 30 naar ~10 gegaan op basis van barslecht sentiment rond dalende marges. Ik ben zelf toch heel wat conservatiever geworden op vlak van multiples door de evoluties de laatste 3 jaar en vind die van MTD nog steeds te hoog momenteel.
Als ik vandaag iets uit die brede sector zou moeten kopen kies ik Waters. PE net onder de 20 en eveneens in port bij Fundsmith.
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
De vlieger "waardering is altijd hoog bij quality" gaat trouwens maar deels op. Een herwaardering kan snel gaan en een quality-bedrijf kan soms door omstandigheden toch niet zo kwaliteitsvol blijken (zie bv. KONE of Estee Lauder). Paypal is ook van PE's hoger dan 30 naar ~10 gegaan op basis van barslecht sentiment rond dalende marges. Ik ben zelf toch heel wat conservatiever geworden op vlak van multiples door de evoluties de laatste 3 jaar en vind die van MTD nog steeds te hoog momenteel.
Als ik vandaag iets uit die brede sector zou moeten kopen kies ik Waters. PE net onder de 20 en eveneens in port bij Fundsmith.
Heb mij ook al afgevraagd wat ze daar bij Fundsmith allemaal aanvangen laatste jaren. Zwaar de mist in gegaan met Amazon, McCormick en P&G veel te duur betaald, tenenkrommende timing voor Alphabet (zowel bij koop als verkoop) en stel mij ook hoe langer hoe meer de vraag wat die 6,5% Philip Morris-positie daar in godsnaam nog staat te doen. Dat zij MTD in port hebben aan hogere koersen zou ik dus niet zomaar als een argument zien.Fundsmith heeft ze ook in hun portfolio aan veel hogere koersen dan de huidige.
Nog een suggestie die hier nog nooit gepasseerd is: Teradyne. Op één na grootste speler (na Advantest) in de uiterst geconcentreerde markt (samen 95% market share) van semiconductor-testequipment. Is voor Teradyne ~2/3e vd omzet. Daarnaast een segment robotica (Universal Robots) dat groeit met 30-40% per jaar. Is mijn inziens een uitstekende keuze om te profiteren van de halfgeleidersector zonder rechtstreeks in chipproductie te zitten.
Conservatief MGMT, geen enkele earnings miss sinds 2009. Uitstekende balance sheet: geen schulden en bijna een miljard cash.
Maar as always: waardering... Ander puntje is de Capital allocation. Ruim 75% van de cashflow naar buybacks. Je hoeft maar naar het koersverloop te kijken om te zien dat de overgrote meerderheid daarvan sinds midden 2020 is ingekocht aan koersen (ver) boven het huidige niveau. Historisch gezien ook meer buybacks bij hoge koersen en minder bij lage. Typisch fenomeen bij veel quality-bedrijven en nefast voor waardecreatie.
Vanaf $80 durf ik in te stappen.
Conservatief MGMT, geen enkele earnings miss sinds 2009. Uitstekende balance sheet: geen schulden en bijna een miljard cash.
Maar as always: waardering... Ander puntje is de Capital allocation. Ruim 75% van de cashflow naar buybacks. Je hoeft maar naar het koersverloop te kijken om te zien dat de overgrote meerderheid daarvan sinds midden 2020 is ingekocht aan koersen (ver) boven het huidige niveau. Historisch gezien ook meer buybacks bij hoge koersen en minder bij lage. Typisch fenomeen bij veel quality-bedrijven en nefast voor waardecreatie.
Vanaf $80 durf ik in te stappen.
Ik werk in de brede sector zeg maar, dus professioneel kom ik er wel mee in aanraking. Altijd zeer goede producten/materialen.panamapapers schreef: ↑31 oktober 2023, 21:29 @umi & gpv & co:
Ik heb er in de vlugte naar gekeken toen Fundsmith instapte, maar vond het toen wel duur. Soit, er zal wel ergens verborgen waarde inzitten vermoed ik?
Waters wordt hier ook gesuggereerd; ik vermoed dat daar bvb de recurring revenue (vooral door 'service') een stuk hoger is dan bij Mettler? Maar ook de concurrentie is daar groter denk ik (met oa Thermo Fisher, Agilent, PerkinElmer, Shimadzu, Abott, ...)
Qua professionele weegschalen ken ik eigenlijk geen concurrent van Mettler
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Bij Waters idd 51% recurring revenue. Voor Mettler kan ik niet meteen iets vinden dus ga er automatisch van uit dat dit veel lager is. Als ze inderdaad geen noemenswaardige concurrentie hebben is dat wel een serieus pluspunt. Marges zijn vrij hoog en ondanks bijna stagnerende omzet en currency headwinds de EPS wel double digit laten groeien. Argument van afkalvende pricing power is hier dus misschien niet zo van toepassing.
Trouwens ivm PerkinElmer: bedrijf verkocht een deel van hun activiteiten aan een PE fonds en de rest ging door onder de nieuwe naam 'Revvity'. Incasseerden enkele dagen geleden nog een klap van -18% na cijfers. Ik verwacht nog wel wat neerwaartse druk voor de sector komende weken/maanden.
*10 november voorbeurs komen ze met cijfers, alvast iets om in de gaten te houden.
Trouwens ivm PerkinElmer: bedrijf verkocht een deel van hun activiteiten aan een PE fonds en de rest ging door onder de nieuwe naam 'Revvity'. Incasseerden enkele dagen geleden nog een klap van -18% na cijfers. Ik verwacht nog wel wat neerwaartse druk voor de sector komende weken/maanden.
*10 november voorbeurs komen ze met cijfers, alvast iets om in de gaten te houden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waters Corp. verkoopt liquid chromatography machines. Je hebt daar consumables voor nodig en het zijn die consumables die voor zoveel recurring revenue zorgen. En die zijn extreem winstgevend. Die toestellen kosten >€75k en worden overal gebruikt (in opleidingen ed.), waardoor er hoge switching costs zijn.
Recurring revenue voor Mettler is volgens mij een stuk minder. Maar moet ik verder uitzoeken. Ze doen ook wel de kalibratie wat wel voor service inkomsten zorgt. Er zijn concurrenten, maar die opereren lokaal waardoor de markt heel gefragmenteerd is. Dankzij hun wereldwijde schaal hebben ze maw een enorm voordeel. Hun exposure aan verschillende sectoren vind ik wel interessant. De vraag is hoe snel ze blijven groeien en hoe sterk de moat is zodat ze hun winstgevendheid op peil kunnen houden.
Recurring revenue voor Mettler is volgens mij een stuk minder. Maar moet ik verder uitzoeken. Ze doen ook wel de kalibratie wat wel voor service inkomsten zorgt. Er zijn concurrenten, maar die opereren lokaal waardoor de markt heel gefragmenteerd is. Dankzij hun wereldwijde schaal hebben ze maw een enorm voordeel. Hun exposure aan verschillende sectoren vind ik wel interessant. De vraag is hoe snel ze blijven groeien en hoe sterk de moat is zodat ze hun winstgevendheid op peil kunnen houden.
Bwaa, als je het ene toestel kent, kan je ook wel snel je weg vinden met eentje van de concurrentie. Meestal is het vooral de software wat leren kennen.panamapapers schreef: ↑1 november 2023, 20:55 Waters Corp. verkoopt liquid chromatography machines. Je hebt daar consumables voor nodig en het zijn die consumables die voor zoveel recurring revenue zorgen. En die zijn extreem winstgevend. Die toestellen kosten >€75k en worden overal gebruikt (in opleidingen ed.), waardoor er hoge switching costs zijn.
Niet enkel consumables. Op de verkoop van het toestel maken ze meestal geen winst (of amper), maar hun service-contracten tellen wel door, zeker als je een 'service binnen 24u-contract' hebt. 500à1000 euro voor enkel vervoerskosten is niet vreemd bvb.
Ik kan me precies herinerren dat op m'n vorig werk Thermo Fischer de kalibratie kwam doen van de balansen van Mettler Toledo
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Thermo verdeelt deze natuurlijk ook.
Q3 cijfers worden zeer slecht onthaald. Aandeel gaat nabeurs tot 18% lager naar €47. Markt straft 'slechte' cijfers echt genadeloos af. Net zoals Trimble een mooie koopkans, alleen jammer dat ik bij beide al een startpositie hadAristobuddha schreef: ↑5 oktober 2023, 17:25 Nog geen interesse in Fortinet, gpv1?
Ik dacht dat je ze in het verleden al eens gehad had.
Ondanks de iets mindere cijfers de laatste earnings, toch nog steeds mooie vooruitzichten en in een groeiende sector.
Aan huidige koers ($ 57 ) mooi potentieel van bijna 40%: 2025 FCF 2,4 miljard en share buyback van 2 miljard.
Case: tegen dan 755 miljoen aandelen en multiple van 25 = koersdoel $ 79 dollar.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Edit: forse neerwaartse bijstelling vd omzetverwachting voor Q4 wel, tweede keer al dit jaar. Ik heb me niet gehouden aan mijn "conservatief qua multiples"-regel en betaal er op korte termijn wel de prijs voor. Lesson learned.
Laatst gewijzigd door Rise op 2 november 2023, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Merci voor de comments Umi & Rise.
En Fundsmith had net een (kleine) positie in Fortinet gemeld. Ik had gedacht dat ze ook een positie in Adyen genomen hadden, na Julian zijn lofzang op de jaarlijkse meeting. Hun timings zijn niet al te goed de laatste tijd. Ze hebben natuurlijk lange tijd de wind mee gehad (low interest rates + QE + lange bull markt). Het is nu in dit soort klimaat dat ze zich gaan moeten bewijzen. Mijn inziens handelen ze teveel. Maar blijkt precies vaak dat hun thesis niet meer strookt met strategie van de bedrijven (Amazon / Adobe). Die overname van Figma bij die laatste vond ik zelf ook wel uiterst bedenkelijk. Beetje zelfde scenario als Unilever dat GSK tak wou overkopen voor belachelijk hoge som. Dan moet je als beheerder wel handelen…
Ze zullen zich wel op de borst slaan dat ze Meta niet verkocht hebben. Ben zelf toch ook blij dat ik die storm heb uitgezeten.![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
En Fundsmith had net een (kleine) positie in Fortinet gemeld. Ik had gedacht dat ze ook een positie in Adyen genomen hadden, na Julian zijn lofzang op de jaarlijkse meeting. Hun timings zijn niet al te goed de laatste tijd. Ze hebben natuurlijk lange tijd de wind mee gehad (low interest rates + QE + lange bull markt). Het is nu in dit soort klimaat dat ze zich gaan moeten bewijzen. Mijn inziens handelen ze teveel. Maar blijkt precies vaak dat hun thesis niet meer strookt met strategie van de bedrijven (Amazon / Adobe). Die overname van Figma bij die laatste vond ik zelf ook wel uiterst bedenkelijk. Beetje zelfde scenario als Unilever dat GSK tak wou overkopen voor belachelijk hoge som. Dan moet je als beheerder wel handelen…
Ze zullen zich wel op de borst slaan dat ze Meta niet verkocht hebben. Ben zelf toch ook blij dat ik die storm heb uitgezeten.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Newbie
- Contacteer:
Exact dezelfde reactie als op de Q2 cijfers. -20% is wel zwaar overdreven. Bijgekocht.Rise schreef: ↑2 november 2023, 22:09Q3 cijfers worden zeer slecht onthaald. Aandeel gaat nabeurs tot 18% lager naar €47. Markt straft 'slechte' cijfers echt genadeloos af. Net zoals Trimble een mooie koopkans, alleen jammer dat ik bij beide al een startpositie hadAristobuddha schreef: ↑5 oktober 2023, 17:25 Nog geen interesse in Fortinet, gpv1?
Ik dacht dat je ze in het verleden al eens gehad had.
Ondanks de iets mindere cijfers de laatste earnings, toch nog steeds mooie vooruitzichten en in een groeiende sector.
Aan huidige koers ($ 57 ) mooi potentieel van bijna 40%: 2025 FCF 2,4 miljard en share buyback van 2 miljard.
Case: tegen dan 755 miljoen aandelen en multiple van 25 = koersdoel $ 79 dollar.
Edit: forse neerwaartse bijstelling vd omzetverwachting voor Q4 wel, tweede keer al dit jaar. Ik heb me niet gehouden aan mijn "conservatief qua multiples"-regel en betaal er op korte termijn wel de prijs voor. Lesson learned.
Q3 resultaten waren bezwaarlijk goed te noemen en de outlook voor volgend jaar is 'flat' met EPS guidance $39,8. Aandeel is desondanks niet afgestraft op cijfers en ook netjes mee gestegen laatste week. Noteert nu aan forward PE van 26, met vlakke groeivooruitzichten. Mooi bedrijf, maar aan deze waardering gewoon geen margin of safety.panamapapers schreef: ↑31 oktober 2023, 21:29 @umi & gpv & co: