lening aan familie / zwarte lijst /
TIP
Re: lening aan familie / zwarte lijst /
Je moet de persoon in kwestie goed kennen. Hier geld geleend en wel allemaal teruggekregen (na 4-5jaar) met interest van m'n broer.
M'n ma heeft geld geleend aan een nicht, daar kwamen alleen maar leugens naar boven en miserie en tot op heden nog geen geld teruggekregen.
Een vriendin van me 20000 EUR geleend aan schoonbroer, gaan ze nooit terugzien.
Als ze haar serviceflat niet verkocht krijgt, betekent dat de prijs te duur is, dus beter haar serviceflat wat lager prijzen dat ze uit haar schulden geraakt en dat is denk ik de beste oplossing.
Dus mijn advies is niet te lenen, aan niemand.
Je moet maar es zelf de berekening maken, hoe lang iemand moet sparen om je terug te betalen.
Bijv. 500 EUR per maand sparen is maar 6000 EUR op een jaar. En als die persoon al niet toekomt op het einde van de maand, no way dat die persoon 500 EUR opzij kan leggen elke maand.
Of stel dat die persoon 200 EUR per maand opzij kan leggen, is nog maar steeds 2400 EUR per jaar.
25000 EUR terugbetalen zou dan zeker 10 jaar duren.
M'n ma heeft geld geleend aan een nicht, daar kwamen alleen maar leugens naar boven en miserie en tot op heden nog geen geld teruggekregen.
Een vriendin van me 20000 EUR geleend aan schoonbroer, gaan ze nooit terugzien.
Als ze haar serviceflat niet verkocht krijgt, betekent dat de prijs te duur is, dus beter haar serviceflat wat lager prijzen dat ze uit haar schulden geraakt en dat is denk ik de beste oplossing.
Dus mijn advies is niet te lenen, aan niemand.
Je moet maar es zelf de berekening maken, hoe lang iemand moet sparen om je terug te betalen.
Bijv. 500 EUR per maand sparen is maar 6000 EUR op een jaar. En als die persoon al niet toekomt op het einde van de maand, no way dat die persoon 500 EUR opzij kan leggen elke maand.
Of stel dat die persoon 200 EUR per maand opzij kan leggen, is nog maar steeds 2400 EUR per jaar.
25000 EUR terugbetalen zou dan zeker 10 jaar duren.
Dag Roo,Roo schreef: ↑3 april 2020, 07:29Of hij het doet moet hij zelf weten. Het is misschien een andere situatie, maar ik heb voor ondernemende projecten al een paar keer geld van vrienden geleend (weliswaar met de belofte dat ik het zou terug betalen, zelfs wanneer het project zou falen). Vaak was dat om cashflow en/of fiscale redenen.TooTall schreef: ↑2 april 2020, 23:39 Tsja. Gewoon 1 antwoord. Niet doen.
Ik heb nog nooit van iemand gehoord "ik heb ooit eens geld geleend aan een vriend / familielid en dat is perfect afgelopen". Ik heb al vele malen gehoord "ik heb ooit eens geld geleend aan een vriend / familielid en ik heb het nooit teruggezien, en er is ruzie van gekomen".
Jammer, ik vind het zo jammer allemaal, eet gerust een boterham mee, maar daar stopt het.
Omgekeerd heb ik ook al een paar keer geld geleend aan andere vrienden ondernemers en/of in ondernemende projecten geïnvesteerd. Ook eigenlijk nog nooit problemen gehad.
Geld lenen aan een vriend of vriendin moet niet steeds een probleem zijn. Belangrijk is echter wel dat je 1) alles op papier zet, en 2) je vrijwel zeker bent dat deze persoon je zal terug betalen. Jefke die elke maand zijn geld er op café doordraait, die moet je bij wijze van spreken geen geld lenen.
Kan je mij eens een berichtje sturen hiervoor?
Roo is al sedert mei 2022 niet meer op dit forum geweest.