Waarde LVMH
TIP
Re: Waarde LVMH
Via Christian Dior koop je eigenlijk ook gewoon LVMH.panamapapers schreef: ↑12 mei 2023, 14:17Om die reden zou ik eerder een kleinere speler zoals Hermès of Christian Dior verkiezen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja CD is de holding boven LVMH. Maakt dan onderliggend inderdaad weinig verschil. Maar je kan het aandeel dan wel met een discount kopen.
Bij die PE 20 had ik het over beleggen in het algemeen, niet over LVMH. Een PE van 20 is (VOOR MIJ) wel een soort grens. Ik sluit niet uit dat ik investeer in een bedrijf met een PE hoger dan 20, maar dan moet er wel een duidelijk, VOOR MIJ overtuigend, verhaal zijn waarom het bedrijf een hoge PE waard is.panamapapers schreef: ↑12 mei 2023, 14:17
<PE van 20? Sorry maar dan begrijp je echt de kwaliteit niet van het bedrijf. Al eens gekeken welke merken er onder de motorkap zitten? Dat is zo uitgebreid. Gaat wel een stukje verder dan handtassen en champagne. Wat er mede voor zorgt dat hun inkomsten zo stabiel blijven. LVMH is pure kwaliteit en dominantie in de luxe sector. Doordat ze zo’n prijszettingsmacht hebben kunnen ze heel stabiele inkomsten en vrijekasstromen genereren. FCF CAGR van de voorbije 5 jaar was 10%. Die vrije kasstroom kunnen ze opnieuw investeren in nieuwe merken (/ overnames) aan hoge returns (>20%) waardoor je - in combinatie met share buybacks een mooi compounding effect krijgt. Ze hebben zoveel ervaring met de distributie en kennis van de luxe markt, dat ze een merk in een minimum van tijd wereldwijd succesvol kunnen lanceren. Aan een PE multiple van 20 zou ik zeker geïnteresseerd zijn.
Je zit alleen met de ‘law of large numbers’. Om die reden zou ik eerder een kleinere speler zoals Hermès of Christian Dior verkiezen. Ik heb zelf een positie in Moncler. Groeit nog een stukje sneller dan deze mastodont. Maar is momenteel niet meer koopwaardig.
Als je een bedrijf koopt met een PE van 30, betekent dat dus dat je 30 jaar moet wachten alvorens je je geld terug hebt, op basis van de huidige winst. Dat gaat er bij mij niet in. Hoe zal de situatie over 30 jaar zijn? Beter, slechter, wie het weet mag het zeggen. Als natuurlijk de huidige winst door toeval ongebruikelijk laag is, of als er echt een geloofwaardig verhaal is waarom de winst over 5 of 10 jaar tienmaal hoger is, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar 30 keer een realistische te verwachten winst betalen voor een deel van een bedrijf: nee, never nooit niet.
En LVMH is ongetwijfeld een goed bedrijf, met mooie producten en een enthousiaste klantenkring. En ik wil nog best wel geloven dat de winst wel een beetje kan groeien over de komende jaren. Maar zoveel groeien dat ik 30 maal de huidige winst wil betalen? Dat zie ik niet. Het kan immers kan ook dalen. Er kunnen ook kinken in de kabel komen. En dan halveert de koers. Want in die 30 zitten ook verwachtingen, en als die niet uitkomen kan het rap naar beneden gaan.
Uiteindelijk moet je nooit vergeten dat je investeert in een team van mensen die proberen een gezonde winst te maken en het bedrijf te laten groeien met hun vaardigheden. Wat zijn die vaardigheden bij LVMH om een PE van 30 verantwoorden? Om over 5 jaar een dubbele winst te hebben? Ik zie ze niet. 15 of 20 misschien, maar dat is voor mij echt de limit voor een bedrijf als LVMH.
Maar goed, als jij ze wel ziet, is dat prima, de markt heeft kopers en verkopers nodig.
Als je op 15 wacht voor een LVMH dan ga je op uw sterfbed nog aan het wachten zijn. Als je wacht op 20, dan zou het nog wel eens kunnen lukken.
Ken je de PE van Lotus trouwens?
Ken je de PE van Lotus trouwens?
Die is nog hoger, en daar ben ik nog minder enthousiast over. Het is prima dat anderen dat wel zijn, als zij geloven in het verhaal van Lotus, maar ik zie die waarde niet.
Ik zit niet te wachten op een K/W van 15 voor LVMH. Er zijn genoeg bedrijven met wel een aantrekkelijk K/W en/of een (voor mij) aantrekkelijk verhaal.
DAt de markt blijkbaar een K/W van 30 aan LVMH toekent is prima, laat mij maar contrair zijn, dan ben ik goed gezelschap.
Een Louis Vitton blijft nog steeds even duur, maar het aandeel van LVMH vind ik nu toch wel interessant voor het moment...
Ik begin het in overweging te nemen
Ik begin het in overweging te nemen
Terwijl je er naar kijkt, neem ook eens Richemont onder de loep.
P/e 17 (22 lvmh)
P/book 3 (6 lvmh)
Cash/share 30% (3% lvmh)
ROA 8% (11% LVMH)
Net debt 8% (50%lvmh)
Ik had Christian Dior en Capri in portefeuille, maar door de mogelijke overname van Capri op zoek gegaan naar een alternatief en die gevonden bij Richemont.
Voor de arbitrage spelers. Tapestry wil Capri kopen a 57 USD, koers is nu 52 en er zijn geruchten dat een derde partij ook een bod zou doen (mogelijks Kering)
P/e 17 (22 lvmh)
P/book 3 (6 lvmh)
Cash/share 30% (3% lvmh)
ROA 8% (11% LVMH)
Net debt 8% (50%lvmh)
Ik had Christian Dior en Capri in portefeuille, maar door de mogelijke overname van Capri op zoek gegaan naar een alternatief en die gevonden bij Richemont.
Voor de arbitrage spelers. Tapestry wil Capri kopen a 57 USD, koers is nu 52 en er zijn geruchten dat een derde partij ook een bod zou doen (mogelijks Kering)
Ik heb ze al een tijd en ze keren goed uit. Wat de koers ook doet op dit moment, het is een goed aandeel met hoog rendement.
https://www.lvmh.com/investors/lvmh-share/dividend/
An interim dividend of €5.50 will be paid on Wednesday, December 6th, 2023. Altijd leuk
Het aandeeel staat op dit moment laag, maar de verwachting is dat de rente gaat dalen eind dit jaar, dan gaan aandelen als deze (normaal) weer snel de hoogte in.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wel met dubbele RV ... er schiet niet veel van over.
Dit jaar kan je nog een deeltje recupereren met het dubbel belastingsverdrag maar blijkbaar loopt dit ook op zijn einde.
Normaal niet, want ik heb alle papieren getekend om van de dubbele RV af te zijn.Abatoetnie schreef: ↑12 oktober 2023, 17:38Wel met dubbele RV ... er schiet niet veel van over.
Dit jaar kan je nog een deeltje recupereren met het dubbel belastingsverdrag maar blijkbaar loopt dit ook op zijn einde.
Maar het was mijn impressie dat ze daar nu een eind aan maken en automatisch laten gebeuren, zonder dat je het nog moet aanvragen.
Ik vind het jammer dat Europa geen standaard RV heft in het land waar de aandelen op de beurs zitten en dan gewoon 50/50% doen met waar de aandeelhouder zit.
Gemiste kans voor het EP, want dan zou je steeds bv 30% betalen, maar dan eender waar in Europa.
Al vind ik de 30% overdreven daar ze ook beurstaks heffen maar op koerswinsten niks heffen.
De trouwe belegger wordt gestraft maar de gokker beloont, tijd dat ze zit gelijk trekken door bv altijd 15% te heffen, zowel op dividend als op verkoop-winst.
Zo verdienen ze meer geld aan de beurs op belastingen en de echte belegger houd meer over tegenover de gokker.
Op dit moment hebben ze de gokkers beloond voor de banken-crisis, en de beleggers bestraffen ze.
Zo jammer.
Groeten Bas.
LVMH noteert aan minder dan 20x de winst momenteel. Zelfs minder dan 20x EV/FCF. En uiteindelijk is dat laatst wat telt.Kempen123 schreef: ↑15 mei 2023, 07:21Die is nog hoger, en daar ben ik nog minder enthousiast over. Het is prima dat anderen dat wel zijn, als zij geloven in het verhaal van Lotus, maar ik zie die waarde niet.
Ik zit niet te wachten op een K/W van 15 voor LVMH. Er zijn genoeg bedrijven met wel een aantrekkelijk K/W en/of een (voor mij) aantrekkelijk verhaal.
DAt de markt blijkbaar een K/W van 30 aan LVMH toekent is prima, laat mij maar contrair zijn, dan ben ik goed gezelschap.
Chinese consument heeft cash & als de vastgoedcrisis daar overwaait zie ik wel een fors herstel daar. Gigantische groeimarkt nog voor hun. Heel Azië in feite..
Ik heb geen aandelen trouwens.
& dat is net beleggen; proberen in te schatten welke cashflows een bedrijf op LT kan genereren...
De winst blijft niet gelijk...
Op een eenvoudige grafiek zie ik dat LVMH over de afgelopen 5 jaar met zowat 138% gestegen is. Dior met 86,5%.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt? Het ligt precies toch niet aan het dividend. Of hadden ze redelijk veel cash bij Dior of zo?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt? Het ligt precies toch niet aan het dividend. Of hadden ze redelijk veel cash bij Dior of zo?
LVMH heeft een erg slimme baas en wedt niet op één paard.
Dior is een holding die bijna alleen aandelen van LVMH als actief heeft, Joker…