De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik vind de elektrische offerings van VW/Audi/Skoda op zich OK, maar ik zal nooit nog een auto kopen uit de VAG stal wegens het verschrikkelijk slechte dealernetwerk in Belgie. Een gezien de consolidatie-trend bij dealers gaat dit er niet op beteren.
Excuses, volledig off topic.
Excuses, volledig off topic.
Re: De Beurs vandaag
Bij mijn werkgever gaat het allemaal richting ID3 en ID4 momenteel.
Bij een maat van mij die nog maar net een nieuwe diesel heeft gaat de werkgever ook full electric. Die zitten momenteel met Skoda en VW vooral maar daar zou op termijn Tesla ook wel een optie worden.
In België moderniseert de fleet altijd eerst via de bedrijfswagens en daar zie ik de Chinezen nog niet meteen doorbreken.
Benieuwd naar die Enyaq, lijkt me wel wat ruimer dan de VW modellen in dezelfde prijscategorie. En ik moet stilaan uitkijken want mijn bedrijfswagen is straks 7 jaar oud.
Bij een maat van mij die nog maar net een nieuwe diesel heeft gaat de werkgever ook full electric. Die zitten momenteel met Skoda en VW vooral maar daar zou op termijn Tesla ook wel een optie worden.
In België moderniseert de fleet altijd eerst via de bedrijfswagens en daar zie ik de Chinezen nog niet meteen doorbreken.
Benieuwd naar die Enyaq, lijkt me wel wat ruimer dan de VW modellen in dezelfde prijscategorie. En ik moet stilaan uitkijken want mijn bedrijfswagen is straks 7 jaar oud.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: De Beurs vandaag
Think again. Leasingmaatschappijen zijn die chinese wagens massaal aan het pushen in de wagenlijsten. Immers zijn de chinese merken voor veel werknemenrs de enige haalbare optie in een cafetariaplan.
Re: De Beurs vandaag
Dag Galactic, een heel ander vraagje. Is het je destijds gelukt om van Lynx NL naar IB over te stappen?Galactic schreef: ↑6 oktober 2023, 19:49Over KO spreek ik niet, maar je bent er van bewust dat een bedrijf als KHC met dalende volumes af te rekenen heeft, dit al jaren. De volumedaling bleek in de laatste paar kwartaalrapporten zelfs nog te versnellen. Ik heb deze eind 2022 de deur uit gedaan voor 40.xx om deze reden. Nu moet ik zeggen dat ik daarnet wel weer een kleine initiële aankoop heb gedaan op 31.38$. Ik verwacht geen grote groeier, het is voor mij wrs ook geen lange termijn investering.
Re: De Beurs vandaag
Dat zeiden ze x jaar geleden ook wel over de Chinese wagens met verbrandingsmotor.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: De Beurs vandaag
Werkelijk verbruik en rijkwijdte.....reteiP schreef: ↑12 oktober 2023, 10:31 Bij mijn werkgever gaat het allemaal richting ID3 en ID4 momenteel.
Bij een maat van mij die nog maar net een nieuwe diesel heeft gaat de werkgever ook full electric. Die zitten momenteel met Skoda en VW vooral maar daar zou op termijn Tesla ook wel een optie worden.
In België moderniseert de fleet altijd eerst via de bedrijfswagens en daar zie ik de Chinezen nog niet meteen doorbreken.
Benieuwd naar die Enyaq, lijkt me wel wat ruimer dan de VW modellen in dezelfde prijscategorie. En ik moet stilaan uitkijken want mijn bedrijfswagen is straks 7 jaar oud.
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... en-100-kmhVolkswagen ID.4: actieradius bij 100 km/h
Graag rijden we onze testroute van circa 100 kilometer lang in één keer, maar dat is vandaag niet praktisch. We hebben de auto maar een middag en testen de actieradius bij 100 km/h in twee delen: op en neer naar de grens met Duitsland (daar kunnen we overdag 130 km/h rijden).
Op de heenweg rijden we met 100 km/h over de A12 en klokken een stroomverbruik van 21,2 kWh/100 km. Op de terugweg neemt de ID.4 genoegen met 20,5 kWh/100 km. Zo komt het gemiddelde stroomverbruik uit op 20,9 kWh/100 km. Dat resulteert is een actieradius van 368 kilometer.
Niks 502km....en zo blijven de leugens maar doorgaan bij de EV-industrie.
En dat is bij 100km/uur, als je 130 gaat rijden is het nog veel minder...258km.
Als je dan kijk wat een lading kost......dan lach je niet meer....mijn Mercedes diesel haalt bij 100km/u 1500km uit een tank van 55L, wat een enorm veel lager verbruik is in KW/h.
Diesel heeft 11,86KW per kilo en het goedje weegt 830gr/Liter. Dus 55L = 55x0,83x11,86=541,409KW!
Doen we dat in euro....55x1,79=98,45 euro.
Reken we dat even om naar prijs per KW=0,182 Euro per KW....oeps....Diesel rijden is wel heeeeeel goedkoop
Want met 1 liter Diesel doe je net geen 30km aan 100km/u....dus EV-snelheid
En dan betalen we 21% BTW en hoge accijnzen....kan je nagaan hoe duur EV's gewoon zijn in kosten.
BTW, 'gratis' laden via je eigen zonnepanelen is ook onzin want die dingen heb je ook betaald en voor dat bedrag kan je gigantisch veel diesel tanken....meer dan je nodig hebt gedurende de levensduur van je EV......
Wat zei Bart de Wever alweer: Gratis Bestaat Niet.....maar diesel is quasi gratis vergeleken met een EV
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Bassie schreef: ↑12 oktober 2023, 17:02 [
Werkelijk verbruik en rijkwijdte.....
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... en-100-kmhVolkswagen ID.4: actieradius bij 100 km/h
Graag rijden we onze testroute van circa 100 kilometer lang in één keer, maar dat is vandaag niet praktisch. We hebben de auto maar een middag en testen de actieradius bij 100 km/h in twee delen: op en neer naar de grens met Duitsland (daar kunnen we overdag 130 km/h rijden).
Op de heenweg rijden we met 100 km/h over de A12 en klokken een stroomverbruik van 21,2 kWh/100 km. Op de terugweg neemt de ID.4 genoegen met 20,5 kWh/100 km. Zo komt het gemiddelde stroomverbruik uit op 20,9 kWh/100 km. Dat resulteert is een actieradius van 368 kilometer.
Niks 502km....en zo blijven de leugens maar doorgaan bij de EV-industrie.
En dat is bij 100km/uur, als je 130 gaat rijden is het nog veel minder...258km.
Als je dan kijk wat een lading kost......dan lach je niet meer....mijn Mercedes diesel haalt bij 100km/u 1500km uit een tank van 55L, wat een enorm veel lager verbruik is in KW/h.
Diesel heeft 11,86KW per kilo en het goedje weegt 830gr/Liter. Dus 55L = 55x0,83x11,86=541,409KW!
Doen we dat in euro....55x1,79=98,45 euro.
Reken we dat even om naar prijs per KW=0,182 Euro per KW....oeps....Diesel rijden is wel heeeeeel goedkoop
Want met 1 liter Diesel doe je net geen 30km aan 100km/u....dus EV-snelheid
En dan betalen we 21% BTW en hoge accijnzen....kan je nagaan hoe duur EV's gewoon zijn in kosten.
BTW, 'gratis' laden via je eigen zonnepanelen is ook onzin want die dingen heb je ook betaald en voor dat bedrag kan je gigantisch veel diesel tanken....meer dan je nodig hebt gedurende de levensduur van je EV......
Wat zei Bart de Wever alweer: Gratis Bestaat Niet.....maar diesel is quasi gratis vergeleken met een EV
Ge vergeet wel 1 cruciaal punt... De efficiëntie van een dieselmotor ligt bij zo'n 25à30%
Dus doe die prijs maar x3à4. Dan kom je aan 60 à 73 cent per kW.
Mijn huidige stroomtarief (alle kosten in) is zo'n 36cent, de helft dus!
Mijn zonnepanelen kosten mij 9cent per kW (over 25jaar berekend & 2 omvormers, dat is exclusief de gekregen subsidies & de 5jaar 0 euro aan kadastraal inkomen)
Ik heb overschot trouwens & met de digitale meter is het zeer interessant, want die stroom verkoop ik op dit moment slechts aan 6 cent terwijl verbruiken 36cent kost... Gratis bestaat idd niet, maar goedkoop wél!
Onderhoud op een EV kost minder dan de helft van een diesel.
Straf dat je mercedes 3,7L verbruikt... Daar geloof ik weliswaar niets van!
Mijn golf diesel doet ook 3,8L volgens VW... Ik zit echter op zo'n 6L momenteel!!
Als je wil weten wat een EV kan rijden kijk je op 'EV database'.. WLTP is een verbetering tov de vorige versie NEDC (not even damn close), maar uiteraard niet voor elke situatie realistisch, maar dat geldt evenzeer voor diesels. EPA (USA variant) is realistischer trouwens. Verbruik is nu eenmaal sterk afhankelijk van zeer veel parameters (geldt ook voor ICE).
https://ev-database.org/car/1314/Volksw ... erformance
Re: De Beurs vandaag
Bedankt voor de rechtzetting van de verkeerde informatie die Bassie geeft Umi. Een electromotor is inderdaad veel efficienter , stiller en onderhoudsvriendelijker dan de ouderwetse diesel van Bassie . Die moet naar het schijnt elke 3 jaar nog binnen om olie en zo te laten verversen.
Re: De Beurs vandaag
Bassie is op dit forum gekend als zijnde een "niet zo betrouwbare bron". Hij manipuleert of verzint graag cijfers om zijn stelling - in dit geval zijn voorliefde voor fossiele brandstoffen en zijn afkeer voor alles wat elektrisch is - kracht bij te zetten.
Bedankt om hem te confronteren met de fouten in zijn redenering. Of het helpt, is nog iets anders ...
-
- Jr. Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 jan 2014
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Ik heb sedert februari een skoda enyaq. Bij 100% opgeladen, haal ik nu ongeveer 450 km actieradius. Dat was in februari wel anders, toen was ik tevreden als ik 350 km haalde. Koud weer heeft een zeer negatieve invloed op de actieradius, deels omdat de batterij moet opgewarmd worden, maar ook binnen in de wagen. Een elektromotor heeft niet zoveel restwarmte om te gebruiken in de wagen..
Mijn boordcomputer zegt momenteel een verbruik van 17,5 kWh per 100 km. Toen ik hem pas had in februari, was dit meer dan 22-23 kWh per 100 km. Al weet ik niet hoe accuraat deze info is.
Elektrisch rijden is comfortabel, enkel het laden vind ik een minpunt. Ik heb het geluk een laadpaal thuis en op het werk te hebben, dan valt het wel mee. Ik ben deze zomer naar Zuid-Frankrijk op reis geweest. Zolang je op de autosnelweg blijft is alles perfect om te laden. Eens er af is het behelpen. Gelukkig heb ik een kabel om via een gewoon stopcontact bij te laden, al gaat dat traag.
Mijn boordcomputer zegt momenteel een verbruik van 17,5 kWh per 100 km. Toen ik hem pas had in februari, was dit meer dan 22-23 kWh per 100 km. Al weet ik niet hoe accuraat deze info is.
Elektrisch rijden is comfortabel, enkel het laden vind ik een minpunt. Ik heb het geluk een laadpaal thuis en op het werk te hebben, dan valt het wel mee. Ik ben deze zomer naar Zuid-Frankrijk op reis geweest. Zolang je op de autosnelweg blijft is alles perfect om te laden. Eens er af is het behelpen. Gelukkig heb ik een kabel om via een gewoon stopcontact bij te laden, al gaat dat traag.
Re: De Beurs vandaag
Volgens mij worden deze wagens pas interessant vanaf bidirectioneel laden wat velen nog niet ondersteunen en waarvoor de laadpalen nog te duur zijn. Hier thuis staat de wagen 80% van de tijd in de garage en dan zou de zware batterij ons huis van elektriciteit kunnen voorzien.(ook de reden dat ik nog geen batterij koop)
Alleen zal de prijs van de elektriciteit in de winter veel bepalen en een probleem blijven.
Alleen zal de prijs van de elektriciteit in de winter veel bepalen en een probleem blijven.
Re: De Beurs vandaag
Wordt inderdaad voor velen pas interessant als je een vehicle tot grid systeem kunt installeren.
Wij rijden heel weinig met de auto, alleen om op reis te gaan of grote boodschappen te doen. De rest doen we zoveel mogelijk met de fiets, ook in de winter trouwens. Een EV die stil staat verbruikt in tegenstelling tot een auto op fossiele brandstof ook electriciteit. De batterij loopt immers langzaam leeg en als je maar 200 km per maand rijdt kan dat sluipverbruik aardig oplopen.
Wij rijden heel weinig met de auto, alleen om op reis te gaan of grote boodschappen te doen. De rest doen we zoveel mogelijk met de fiets, ook in de winter trouwens. Een EV die stil staat verbruikt in tegenstelling tot een auto op fossiele brandstof ook electriciteit. De batterij loopt immers langzaam leeg en als je maar 200 km per maand rijdt kan dat sluipverbruik aardig oplopen.
Re: De Beurs vandaag
Dat sluipverbruik zal wel meevallen. Je EV één keer per maand opladen tot 80 à 85% en je kan, in jouw geval, een hele maand rijden, Trivium.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Dat doe ik te voet voor die enkele meters.
200 km per maand ?!? Kan je niet beter *geen* auto kopen ?
Re: De Beurs vandaag
En jij bent hier vooral bekend als iemand die altijd rechtse ideologieën zit te pumpen en mensen die eerder links denken passen natuurlijk niet zo goed in dat kraam .m-peeters schreef: ↑13 oktober 2023, 10:10Bassie is op dit forum gekend als zijnde een "niet zo betrouwbare bron". Hij manipuleert of verzint graag cijfers om zijn stelling - in dit geval zijn voorliefde voor fossiele brandstoffen en zijn afkeer voor alles wat elektrisch is - kracht bij te zetten.
Bedankt om hem te confronteren met de fouten in zijn redenering. Of het helpt, is nog iets anders ...