De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Een elektromotor is inderdaad efficienter, maar het systeem van batterijen laden is dat niet.Brembos schreef: ↑13 oktober 2023, 07:40 Bedankt voor de rechtzetting van de verkeerde informatie die Bassie geeft Umi. Een electromotor is inderdaad veel efficienter , stiller en onderhoudsvriendelijker dan de ouderwetse diesel van Bassie . Die moet naar het schijnt elke 3 jaar nog binnen om olie en zo te laten verversen.
Want het hele systeem van opwekking en laden moet 24/7 draaien, of er afgenomen wordt of niet.
Hierdoor maakt het dat het energie verlies vele malen hoger is dan nodig.
De diesel/benzine verbruiks slechts als je je verplaats.....ja de opwekking kost ook, waar, maar daarna is het opslag....tot in het oneindige. Deze opslag kost 0,0 energie.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Het gaat niet over het sluipverbruik, het gaat erover dat je centrales niet even stiller kan zetten.
Ze moeten 24/7 de maximale opwekking leveren, of je het nu afneemt of niet.
Hierdoor draaien ze bv 8GW/uur maar ook als het niet afgenomen wordt, ze moeten het wel kunnen leveren.
Alle NIET afgenomen stroom is verloren en gaat nergens heen.
Ergo, jouw EV neemt constant stroom af, ok je laad niet, je betaald niet, maar de centrale moet het wel opwekken.
Je snapt er dus geen reet van. Elektriciteit is een REAL-TIME gebeuren, zoals bv je horloge, die kan je niet even stilzetten want dan klopt de tijd niet meer. Diesel of Benzine kan je WEL stil zetten en dan is er geen verbruik.
Tijd loopt altijd door, Elektriciteit OOK.....dat is het probleem. De meeste mensen snappen electriciteit niet, hierdoor krijg je domme uitspraken die zinnig klinken maar niet zijn. Zo praten politiekers steeds over groene stroom productie op JAARBASIS....maar zo werkt het niet.
Stroom is een SECONDE-basis gebeuren, en als de vraag het vraagt MOET het er zijn of de boel klapt ineen.
M.a.w. de PIEK-capaciteit MOET altijd gegarandeerd zijn. 24/7......faalt het dan klapt de boel en is het licht uit.
Als je dit niet snapt....snap je geen bal van waar je het over hebt. Ga naar school en leer dan hoe het zit.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Dat is wanneer ik niet op reis ga. Dan komt de auto amper buiten maar vorig jaar zijn we een maand naar Noorwegen geweest en dan had ik toch 7000 km geboldEarthNvstr1 schreef: ↑13 oktober 2023, 19:02
200 km per maand ?!? Kan je niet beter *geen* auto kopen ?
Dus met reizen erbij zit ik ongeveer aan 10.000 km per jaar. Dus de meeste van mijn jaarlijkse km's rij ik in een maand en de rest van de tijd staat het ding meer stil dan wat anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Kijk...
Je hebt uiteraard gelijk dat voor electriciteit de afname en de productie op elk moment (of "per seconde" als je wil) gelijk moet zijn.
Men moet er dus voor zorgen dat er enige overproductie is (die je gewoon kan weggooien als de afname te weinig is) zodat je altijd aan de vraag kan voldoen in de mate van het redelijke.
In plaats van in dogma's te denken zou het zinvoller zijn om in oplossingen te denken. Niet dat ik dat laatste zomaar uit mijn mouw kan schudden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 oktober 2023, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De Beurs vandaag
Het ging weldegelijk over sluimerverbruik, Bassie.
Het systeem van elektriciteit werkt al +100 jaar zo. Dus je vertelt niks nieuws ( toch niet voor mij). En of je nu met een diesel, een benzine, een EV of een hybride rijdt, maakt niks uit.
Als men straks, hier aan de overkant, 80 Bpost EV's tegelijkertijd aan het net hangt, dan zullen de stoppen wel slaan. Gelukkig heb ik geen pelletkachel die niet zonder elektriciteit kan. Maar we zijn weer way out off topic.
Het systeem van elektriciteit werkt al +100 jaar zo. Dus je vertelt niks nieuws ( toch niet voor mij). En of je nu met een diesel, een benzine, een EV of een hybride rijdt, maakt niks uit.
Als men straks, hier aan de overkant, 80 Bpost EV's tegelijkertijd aan het net hangt, dan zullen de stoppen wel slaan. Gelukkig heb ik geen pelletkachel die niet zonder elektriciteit kan. Maar we zijn weer way out off topic.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Welja, misschien moet je je mobiliteit dan eens grondig herdenken.Trivium schreef: ↑13 oktober 2023, 19:39Dat is wanneer ik niet op reis ga. Dan komt de auto amper buiten maar vorig jaar zijn we een maand naar Noorwegen geweest en dan had ik toch 7000 km geboldEarthNvstr1 schreef: ↑13 oktober 2023, 19:02
200 km per maand ?!? Kan je niet beter *geen* auto kopen ?
Dus met reizen erbij zit ik ongeveer aan 10.000 km per jaar. Dus de meeste van mijn jaarlijkse km's rij ik in een maand en de rest van de tijd staat het ding meer stil dan wat anders.
Re: De Beurs vandaag
Maar je vergeet dat het stroomnet constante opwekking moet hebben om het aan te kunnen, of het nu wordt afgenomen of niet.pukkie007 schreef: ↑13 oktober 2023, 19:44 Het ging weldegelijk over sluimerverbruik, Bassie.
Het systeem van elektriciteit werkt al +100 jaar zo. Dus je vertelt niks nieuws ( toch niet voor mij). En of je nu met een diesel, een benzine, een EV of een hybride rijdt, maakt niks uit.
Als men straks, hier aan de overkant, 80 Bpost EV's tegelijkertijd aan het net hangt, dan zullen de stoppen wel slaan. Gelukkig heb ik geen pelletkachel die niet zonder elektriciteit kan. Maar we zijn weer way out off topic.
Een diesel of benzine heeft dit verbruik net, als je niet rijdt dan verbruik je geen diesel. Het beetje electra dat je gebruikt kan je meer dan 6 maanden laten staan, dan is je start-accu leeg, maar is geen probleem, even de lader of startkabel eraan en hij start weer, echter je hebt geen enkele berandstof verbruikt.
Bij een EV heb je niet enkel het sluimer verbruik, maar ook het verbruik dat centrales verstoken om het net te voorzien van voldoende stroom.....het probleem is dat zelfs al neemt er niemand iets af, deze centrales staan gewoon 8GW te produceren en dat verdwijnt gewoon in het niets. Maar de brandstoffen om dit op te wekken worden WEL verbruikt.
Dit deel van het EV-rijden verzwijgen ze altijd.
Het sluimerverbruik is niet zo belangrijk, maar het nutteloze opwekking die nergens heen gaat wel.
Bpost gaat echt niet overdag laden maar 's nachts, dus gaan er weeral centrales gebrouwd moeten worden en deels zinloos energie staat te verbruiken zonder afname.
Elektriciteit is niet efficient als brandstof voor vervoer, en het is verre van schoon.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Hier worden zo'n onwaarheden verteld, dat ik niet kan laten te reageren..
Er moet inderdaad altijd genoeg generator vermogen draaien/beschikbaar zijn voor de max te verwachten belasting.
Maar het is niet zo dat er grote hoeveelheden energie in het niets verdwijnen.
Overdag, als iedereen verbruikt, genereren de generatoren bv 7GW (bij een verbruik van 7GW), s'nacht genereren diezelfde generatoren maar 1GW (bij een verbruik van 1GW).
De primaire energievraag (gas, steenkool, ...) voor de stoomketel zal dus ook op en neer gaan, samen met de electriciteitsvraag.
Dus: is er weinig energievraag (s'nacht), krijgt de stoomketel 10 ton kolen per uur), waarmee de generator bv 1 GW opwekt. Overdag, bij een grote energievraag, zal de stoomketel 70 ton kolen per uur verbranden, waarmee de generator 7 GW kan opwekken.
Het is dus niet zo dat de generator altijd 70 ton kolen per uur verbruikt, of er nu 1 GW of 7 GW word afgenomen. Moest dat wel zo zijn zou de netfrequentie stijgen/dalen naargelang er teveel/teweinig electriciteit zou opgewekt worden. Zie ook hier
Er verdwijnt dus nergens iets in het niets!
Je hebt natuurlijk wel verliezen door transport, maar dat kan men beperken door hoogspanning te gebruiken (of door een nog hogere DC spanning te gebruiken voor transport over zeer lange afstanden).
Diesel/benzine hebben ook verliezen (in een andere vorm), of denk je dat de diesel/benzine zomaar uit de grond komt aan het tankstation?
Elektriciteit is veel schoner als diesel/benzine, de manier van opwekken kan vervuilend (bruinkool) of juist heel proper (fuelcell) zijn.
Ze verzwijgen dit niet, het is gewoon niet correct wat je daar schrijft.Bassie schreef: ↑14 oktober 2023, 17:16 Maar je vergeet dat het stroomnet constante opwekking moet hebben om het aan te kunnen, of het nu wordt afgenomen of niet.
Bij een EV heb je niet enkel het sluimer verbruik, maar ook het verbruik dat centrales verstoken om het net te voorzien van voldoende stroom.....het probleem is dat zelfs al neemt er niemand iets af, deze centrales staan gewoon 8GW te produceren en dat verdwijnt gewoon in het niets. Maar de brandstoffen om dit op te wekken worden WEL verbruikt.
Dit deel van het EV-rijden verzwijgen ze altijd.
Er moet inderdaad altijd genoeg generator vermogen draaien/beschikbaar zijn voor de max te verwachten belasting.
Maar het is niet zo dat er grote hoeveelheden energie in het niets verdwijnen.
Overdag, als iedereen verbruikt, genereren de generatoren bv 7GW (bij een verbruik van 7GW), s'nacht genereren diezelfde generatoren maar 1GW (bij een verbruik van 1GW).
De primaire energievraag (gas, steenkool, ...) voor de stoomketel zal dus ook op en neer gaan, samen met de electriciteitsvraag.
Dus: is er weinig energievraag (s'nacht), krijgt de stoomketel 10 ton kolen per uur), waarmee de generator bv 1 GW opwekt. Overdag, bij een grote energievraag, zal de stoomketel 70 ton kolen per uur verbranden, waarmee de generator 7 GW kan opwekken.
Het is dus niet zo dat de generator altijd 70 ton kolen per uur verbruikt, of er nu 1 GW of 7 GW word afgenomen. Moest dat wel zo zijn zou de netfrequentie stijgen/dalen naargelang er teveel/teweinig electriciteit zou opgewekt worden. Zie ook hier
Er verdwijnt dus nergens iets in het niets!
Je hebt natuurlijk wel verliezen door transport, maar dat kan men beperken door hoogspanning te gebruiken (of door een nog hogere DC spanning te gebruiken voor transport over zeer lange afstanden).
Diesel/benzine hebben ook verliezen (in een andere vorm), of denk je dat de diesel/benzine zomaar uit de grond komt aan het tankstation?
Elektriciteit is geen brandstof, het is een energiedrager.
Elektriciteit is veel schoner als diesel/benzine, de manier van opwekken kan vervuilend (bruinkool) of juist heel proper (fuelcell) zijn.
Re: De Beurs vandaag
1. Wat is de efficiëntie van (het hele traject van) gascentrale tot elektrische wagen?Umi schreef: ↑13 oktober 2023, 06:58Bassie schreef: ↑12 oktober 2023, 17:02 [
Werkelijk verbruik en rijkwijdte.....
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... en-100-kmh
Niks 502km....en zo blijven de leugens maar doorgaan bij de EV-industrie.
En dat is bij 100km/uur, als je 130 gaat rijden is het nog veel minder...258km.
Als je dan kijk wat een lading kost......dan lach je niet meer....mijn Mercedes diesel haalt bij 100km/u 1500km uit een tank van 55L, wat een enorm veel lager verbruik is in KW/h.
Diesel heeft 11,86KW per kilo en het goedje weegt 830gr/Liter. Dus 55L = 55x0,83x11,86=541,409KW!
Doen we dat in euro....55x1,79=98,45 euro.
Reken we dat even om naar prijs per KW=0,182 Euro per KW....oeps....Diesel rijden is wel heeeeeel goedkoop
Want met 1 liter Diesel doe je net geen 30km aan 100km/u....dus EV-snelheid
En dan betalen we 21% BTW en hoge accijnzen....kan je nagaan hoe duur EV's gewoon zijn in kosten.
BTW, 'gratis' laden via je eigen zonnepanelen is ook onzin want die dingen heb je ook betaald en voor dat bedrag kan je gigantisch veel diesel tanken....meer dan je nodig hebt gedurende de levensduur van je EV......
Wat zei Bart de Wever alweer: Gratis Bestaat Niet.....maar diesel is quasi gratis vergeleken met een EV
Ge vergeet wel 1 cruciaal punt... De efficiëntie van een dieselmotor ligt bij zo'n 25à30%
Dus doe die prijs maar x3à4. Dan kom je aan 60 à 73 cent per
2. Volgens mij is de vermenigvuldiging met 3 of 4 helemaal niet nodig, want er werd al met eindverbruikcijfers gerekend...
Re: De Beurs vandaag
1. counteren we door de vraag om te draaien; Wat is de efficiëntie van olie oppompen, het transport & nadien de raffinage ervan?
Een gascentrale is uiteraard veel efficiënter dan een brandstofmotor, wat die exact is weet ik niet. Een EV heeft +-5% laadverlies aan de paal (afhankelijk van de laadoptie) + <10% verlies in drivetrain.
2. Het is thans correct. Hij vertrekt van de energiedichtheid van diesel. Die startwaarde betwist ik niet, maar een brandstofmotor verliest >70% van die energie aan warmteverliezen etc. Dus slechts 30% van de thermische energie wordt omgezet in mechanische energie & zorgt ervoor dat de auto in beweging komt.
Re: De Beurs vandaag
Energie verdwijnt in het niets? Een Nobelprijskandidaat op Spaargids! Of je hebt geen benul waar je over spreekt, kan ook natuurlijk.het probleem is dat zelfs al neemt er niemand iets af, deze centrales staan gewoon 8GW te produceren en dat verdwijnt gewoon in het niets.
Het verbruik en de opwekking moet op elk moment gelijk zijn, klopt. Dat wil niet zeggen dat het volledige net altijd maximaal gevoed wordt, economisch, technisch én fysisch onmogelijk. Energie verdwijnt nooit. Alles dat op het net gezet wordt gaat er dus ook ergens weer af. Je kan dat doen door minder te injecteren (gascentrales lager laten draaien, windmolens uitschakelen, zonnepanelen afkoppelen) of meer te verbruiken (pompcentrale Coo, massaal straatverlichting aanzetten). Een gascentrale van absolute minimumlast naar maximumcapaciteit brengen duurt 1 uur trouwens. Groot voordeel van gas tov kernenergie: flexibiliteit.
En als je dan toch, foutief, wil spreken over 'nutteloze opwekking'. Al eens een boorplatform gezien? Het oliedebiet is amper te regelen, vooral op zee. Alles dat naar boven komt dat boven de quota ligt 'verdwijnt' niet, nee: dat wordt afgefakkeld. Om nog maar te zwijgen over de productieprocessen in de raffinaderijen.
En ohja, het is energetisch efficiënter om brandstof te verbranden in een centrale, stoom te maken, turbines aan te drijven, via hoogspanning te transporteren en je batterij op te laden dan diezelfde brandstof in je ICE-motor te ontsteken. Is niet eens een discussie, dat heet thermodynamica. Het schoentje wringt em bij de batterij. Behalve de significant zwaardere auto's is het productieproces (incl ontginning en raffinage van zeldzame metalen) moeilijk schoon/efficiënt te noemen. Ik ben nota bene géén voorstander van massaal elektrisch rijden. Efficiëntie is daar echter geen factor in (en kan het ook niet zijn, want elektrisch is energetisch nu eenmaal het efficientst).
Maar let's be honest, die Bassie is er niet op uit om iets bij te leren. Enkel om zijn eigen zelfverklaarde intelligentie op de meest arrogante manier mogelijk ten toon te stellen. Lijkt me dan ook weinig interessant dat iedereen die trol blijft voeden ipv het effectief over de beurs te hebben.
Re: De Beurs vandaag
De rest van je betoog kan er wel mee door maar dit hierboven is pertinente onzin. Het debiet van een olie boorput is wel degelijk regelbaar en zelfs afsluitbaar, er komt dus geen overtollige of ongewenste olie naar boven en er wordt al zeker geen olie afgefakkeld. Wat er mogelijks wel afgefakkeld wordt is de gas fractie die sommige oliebronnen ook vrijgeven, dit gas kan niet samen met de olie door transportleidingen of mag niet in opslagtanks terecht komen. Zo een olie platform is trouwens meer dan een boorput, daar gebeurt immers een eerste raffinage stap, namelijk ontgassen, ontwateren en verwijderen van vaste stof. De energie die daarvoor nodig is wordt uit de gasfractie of het residu van de voorzuivering gehaald, zo een platform heeft met andere woorden een eigen WKK centrale die op het niet bruikbare deel van de oliebron draait. Ook verderop in de raffinage wordt het grootste deel van de energie geleverd door de rest fracties waarvoor geen andere bestemming bestaat. Kortom het kost grote hoeveelheden energie om van aardolie een bruikbare brandstof te maken, maar die wordt voor 100% door de bron zelf geleverd. Die raffinage energie en bijhorende CO2 uitstoot moet je trouwens ook voor energie centrales die op fossiele brandstof draaien in rekening brengen, de EV promotoren kijken echter niet verder dan het accu en E-motor rendement, terwijl de grote verliezen en CO2 uitstoot hogerop in de keten zitten. Wat wel onmiskenbaar waar is dat de milieu impact (fijnstof, NOx) van een fossiele centrale veel kleiner is dan de impact die verbrandingsmotoren veroorzaken voor dezelfde hoeveelheid nuttige energie. Wat betreft de klimaat impact (CO2) hangt het er van af hoe de stroom opgewekt wordt, is dat grotendeels door fossiel, dan scoren die EV's niet beter dan fossiele auto's.Rise schreef: ↑15 oktober 2023, 00:32
En als je dan toch, foutief, wil spreken over 'nutteloze opwekking'. Al eens een boorplatform gezien? Het oliedebiet is amper te regelen, vooral op zee. Alles dat naar boven komt dat boven de quota ligt 'verdwijnt' niet, nee: dat wordt afgefakkeld. Om nog maar te zwijgen over de productieprocessen in de raffinaderijen.
BTW: olie aandelen doen het momenteel voortreffelijk, zowel Shell als Total staan all-time-high, uitgefaseerd zijn de fosils nog lang niet. Zo, toch weer een mooie on-topic post
Laatst gewijzigd door vortex op 15 oktober 2023, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De Beurs vandaag
Kan een moderator hier een aparte topic voor opstarten? Dit heeft niets met de dagelijkse beurs te zien.
Re: De Beurs vandaag
Post misschien eens iets over de dagelijkse beurs hé, de afgelopen 10 pagina's (mag je ook 100 voor nemen) wordt er amper iets tot niets over de dagelijkse beurs gepost, is het dan verwonderlijk dat er enkel maar off-topic berichten te vinden zijn? Probleem ligt dus bij de on-topic posts, als die er niet meer zijn, kan er ook geen discussie meer over gevoerd worden en blijft er enkel nog off-topic over. Doe er met andere woorden iets aan ipv te klagen