Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
XS2374595127
5% netto tot vervaldatum ( 12.02.25)
Gekocht na omzetting USD naar EUR ( 1.052).
No time/ money to waste.
5% netto tot vervaldatum ( 12.02.25)
Gekocht na omzetting USD naar EUR ( 1.052).
No time/ money to waste.
5% ?
Op de website van Xetra is maar sprake van +- 4.2% geannualiseerd (https://www.boerse-frankfurt.de/bond/xs ... -000-21-25).
Of bedoel je in totaal (niet geannualiseerd) ?
Waar haal jij die 5% netto vandaan?
Merk dat hij onder pari noteert voor ongeveer 5%. Vermoedelijk bedoel je dat want ik zie geen coupon vermeld.
Maakt dus ongeveer 2,5 netto, wat voor obligatie zeker niet slecht is, dat bedoel ik niet.
Merk dat hij onder pari noteert voor ongeveer 5%. Vermoedelijk bedoel je dat want ik zie geen coupon vermeld.
Maakt dus ongeveer 2,5 netto, wat voor obligatie zeker niet slecht is, dat bedoel ik niet.
Die 2.5% netto lijkt ook niet echt correct.
Ik kom bij aankoop van nominaal 10000 euro aan 94.62% en 30 euro transactiekost aan 4.08% bruto (4.12 volgens Xetra) en 3.75% netto IRR.
Ik kom bij aankoop van nominaal 10000 euro aan 94.62% en 30 euro transactiekost aan 4.08% bruto (4.12 volgens Xetra) en 3.75% netto IRR.
Lezen, jongens! Het staat er nochtans duidelijk: 5% netto tot vervaldatum ... Ofte, op 1 jaar, 4 maanden en 13 dagen.
En eigenlijk is het iets meer want de aankoopprijs was 94,4% :
- dat is bijna 6% bruto
- dat is 5,48% netto
- op jaarbasis geeft dat 4,1% netto.
Als een obligatie na 16 maanden vervalt, vind ik het de moeite niet voor om te rekenen naar het jaarlijks rendement.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
En eigenlijk is het iets meer want de aankoopprijs was 94,4% :
- dat is bijna 6% bruto
- dat is 5,48% netto
- op jaarbasis geeft dat 4,1% netto.
Als een obligatie na 16 maanden vervalt, vind ik het de moeite niet voor om te rekenen naar het jaarlijks rendement.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Zoals ik in mijn eerste post al aangaf had ik al een vermoeden dat je het totale niet-geannualiseerde rendement bedoelde en niet het geannualiseerde zoals wel gebruikelijk is. Alleen kwam ik dan, zoals je zelf nu aangeeft, ergens rond de 5.5% uit. Die 5% kon ik dus nergens aan linken: te hoog voor het één en te laag voor het ander.
Vandaar mijn reactie (met mijn begrijpend lezen is nog niets mis
).
Vandaar mijn reactie (met mijn begrijpend lezen is nog niets mis
Wie heeft het over begrijpend (lezen)? Het staat er correct, alleen verwachtte je het jaarlijks rendement te lezen.
Enfin, ik zal volgende keer ook het jaarlijks rendement vermelden.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Enfin, ik zal volgende keer ook het jaarlijks rendement vermelden.
Die VW obligaties blijven aardig veel geven.
Zeker als je een langere looptijd neem bijvoorbeeld XS2343822503 tot 26/07/2029
Met een indicatieve aankoopprijs van 79.25 die heb overgenomen van de Bolero lijst kom ik met de rekenmodule van spaarvarkens op een netto rendement van 4.492%. Rating S&p is BBB+.
Aankoop obligatie : Verlopen rente bruto te betalen
bv. XS2343822503
Valutadatum 4/10/2023
Aankoopkoers 79,250
Makelaarsloon + eventuele wisselkoerskost (%) 0,20%
Beurstaks (%) 0,12%
RV op verlopen rente bruto -3,91%
Vervaldag 19/07/2029
Vorige coupondag 19/07/2023
Coupon (%) 0,625%
Roerende voorheffing (%) 30%
Koers inclusief makelaarsloon en beurstaks 79,50
Terugbetaling 100,00
Koers inclusief kost RV op verlopen rente 79,54
Bruto Restrendement tot vervaldag 4,815%
Bruto Restrendement tot vervaldag na makelaarsloon en beurstaks 4,756%
Netto Restrendement tot vervaldag 4,492%
Uitgifteprijs (indien lager dan terugbetalingsprijs) 99,25
Roerende voorheffing op positief verschil terugbetalings-en uitgifteprijs 22,53%
Volkswagen, mja... van reddit maar ik ga helemaal akkoord:
De dag dat ze dividend schrappen zal je mogelijk het geluk kunnen hebben dat zowel de koers van het aandeel als van de obligatie een duik nemen. Dan zou je een goeie instap kunnen maken. Want het dividend moet op de schop, zoveel is duidelijk.$200+ B long term debt with only $67 B in the bank will take them >10 years to pay down, never mind asset to debt ratio (I mean, sure they can finance). My measure is never more than 5 years and I prefer capability to pay down debt in less than 2 years. That last quarter 10 billion negative cash flow (plus the 3 prior quarters neg cash flow) doesn't bode well, even if this was a good quarter for them. They're paying a 7% dividend, when they should be paying down debt instead. It's not sustainable.
This is basically an auto stock functioning as a utility - as if everyone is going to keep buying no matter what. Really?! There are other brands out there.
The question you should be asking yourself is why was the stock so over valued before now? A P/E of 5 is about right for this crappy stock.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Er zijn tig bedrijven die maar dividend blijven uitbetalen ipv hun schuld af te bouwen. De waarde van hun aandelen zitten meestal in een negatieve flow, maar het management kan het blijkbaar allemaal niet schelen. Van de aandelen blijf ik af, maar een intrest van 4% op een korte termijn obligatie laat ik niet liggen. Moest VW straks toch kelderen dat zal het niet het enige kind van de rekening zijn. Schrale troost natuurlijk.
-
- Verbannen Gebruiker
Een bedrijf als VW heeft de voorbije jaren zeer laag geleend. Vb ik heb VW obligatie die loopt tot 2030 met rente van 0,375%.
Dat is een enorme hefboom voor VW. Veel goedkoper dan extra kapitaal.
(Ik heb ze pas gekocht toen ze netto rendement 5% gaf; is BBB+)
Maar hoe zullen ze herfinancieren met de investeringen die ze willen doen de komende jaren? Ze lossen die schulden niet af en hebben geen free cash flow over (zeker niet na dividend). Zullen dat ook lage rentes zijn?huisjetuintjefiets schreef: ↑2 oktober 2023, 17:28 Een bedrijf als VW heeft de voorbije jaren zeer laag geleend. Vb ik heb VW obligatie die loopt tot 2030 met rente van 0,375%.
Het hoeft geen vraag te zijn, de 'lage' prijs van de obligaties geeft exact weer wat de markt denkt over de kredietwaardigheid van Volkswagen. Ze zouden uiteraard ook hun eigen obligaties kunnen terugkopen voor een onmiddellijke return.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zal zeker aan veel hogere rentes zijn (5% op die termijn aan de rentevoeten van vandaag ipv 0,35%).
Het is BBB+, met de bijhorende rendementen (VW staat niet lager geprijsd dan andere BBB+). Dat is investment grade (voor wat het waard isDe 'lage' prijs van de obligaties geeft exact weer wat de markt denkt over de kredietwaardigheid van Volkswagen.
Ik zou zeker niet alles van obligaties in VW steken (of om het even welk bedrijf). Ik heb er een tot 2024 en dan die tot 2030. Voor de rest vooral AAA, AA en A en wat B. In elk geval alleen investment grade.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik kreeg een bericht van DB met mijn obligaties die onder pari zijn uitgegeven, met de boodschap dat ze op vervaldag RV zullen rekenen op verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Dit is in lijn met wat ik eerder al een paar keer heb geschreven: volgens de wet is dat enkel pro rata temporis dat ik de obligatie in bezit heb gehad maar in de praktijk doen de banken dat voor de volledige looptijd.
Zoals ik ook al een paar keer schreef: zorg dat je enkel obligaties koopt dicht tegen 100, of 100 of erboven. Dan is het de moeite niet om je druk te maken. Ik lig dus niet wakker dat ze 30% RV gaan afhouden op 0,05% of 0,15%.
Dit is in lijn met wat ik eerder al een paar keer heb geschreven: volgens de wet is dat enkel pro rata temporis dat ik de obligatie in bezit heb gehad maar in de praktijk doen de banken dat voor de volledige looptijd.
Zoals ik ook al een paar keer schreef: zorg dat je enkel obligaties koopt dicht tegen 100, of 100 of erboven. Dan is het de moeite niet om je druk te maken. Ik lig dus niet wakker dat ze 30% RV gaan afhouden op 0,05% of 0,15%.