Hypothecaire lening volledig aflossen of niet?
TIP
Re: Hypothecaire lening volledig aflossen of niet?
Een laatste bedenking; gezien ik momenteel een jaarlijks belastingvermindering geniet van €684 op mijn lening lijkt het mij toch wel een optie om alles vervroegd af te lossen? Zorgt in eerste instantie voor een rentebesparing op van €2246. Als ik dan vanaf 2024 een contract langetermijnsparen start heb ik ook een jaarlijkse belastingaftrek van €705 wat meer is dan voor mijn lening.
Is dit een correcte gedachtegang of zie ik iets over het hoofd?
Ga ik doen, bedankt voor de tip!Tycoon schreef: ↑16 oktober 2023, 11:00Zoals Vortex zegt nog dit jaar te starten.Aledubpe schreef: ↑16 oktober 2023, 09:28
Een laatste bedenking; gezien ik momenteel een jaarlijks belastingvermindering geniet van €684 op mijn lening lijkt het mij toch wel een optie om alles vervroegd af te lossen? Zorgt in eerste instantie voor een rentebesparing op van €2246. Als ik dan vanaf 2024 een contract langetermijnsparen start heb ik ook een jaarlijkse belastingaftrek van €705 wat meer is dan voor mijn lening. Is dit een correcte gedachtegang of zie ik iets over het hoofd?
Maar kijk je aanslagbiljet nog eens goed na. Je krijgt met de Vlaamse belastingvermindering LT en de gewone interestaftrek meer dan alleen die 684€ voor de kapitaalsaflossing. Op de interest krijg je ook nog een belastingvermindering beperkt tot x% van het geïndexeerd KI. Die aftrek gaat er als eerste af en staat in de berekening als "Onroerende voorheffing"!
Vergelijk in Tax-Calc een aangifte met lening met een aangifte met fiscaal LT-sparen. Beslis dan op basis van die uitkomst. Ik voorspel dat die met uw lening een groter voordeel oplevert dan die met fiscaal LT-sparen.
Heb de simulatieberekening gemaakt voor aanslagjaar 2022
a) Aangifte met fiscaal voordeel lening: € 2891 teruggave
b) Aangifte met fiscaal LT sparen: € 2200 teruggave
Verschil van €691
Kanttekening: als ik mijn lening volledig aflos moet ik €2250 minder rente betalen aan de bank. Dus €2250 : 5 jaar = €450 nog af te trekken van €691
691 - 450= €241 minder jaarlijks voordeel. Ultiem komt het dus op €1205 minder voordeel, gespreid over 5 jaar.
a) Aangifte met fiscaal voordeel lening: € 2891 teruggave
b) Aangifte met fiscaal LT sparen: € 2200 teruggave
Verschil van €691
Kanttekening: als ik mijn lening volledig aflos moet ik €2250 minder rente betalen aan de bank. Dus €2250 : 5 jaar = €450 nog af te trekken van €691
691 - 450= €241 minder jaarlijks voordeel. Ultiem komt het dus op €1205 minder voordeel, gespreid over 5 jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste leden,
Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier al veel uit bijgeleerd!
Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier al veel uit bijgeleerd!