Bijkomende vragen langetermijnsparen en pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Bijkomende vragen langetermijnsparen en pensioensparen
Dag mensen
Als het kan, graag 2 vragen:
Als men jaarlijks niet moet betalen aan de belastingen en dus terugkrijgt, krijgt men dan ook het fiscaal voordeel van 30% gestort?
Zowel bij langetermijnsparen als pensioensparen kan men kiezen voor een tak21-rekening met een vaste interestvoet, bv. 1,60% of ook tak21-rekening 0%. Wat zijn de voor- en nadelen aan dit laatste?
Bedankt!
Als het kan, graag 2 vragen:
Als men jaarlijks niet moet betalen aan de belastingen en dus terugkrijgt, krijgt men dan ook het fiscaal voordeel van 30% gestort?
Zowel bij langetermijnsparen als pensioensparen kan men kiezen voor een tak21-rekening met een vaste interestvoet, bv. 1,60% of ook tak21-rekening 0%. Wat zijn de voor- en nadelen aan dit laatste?
Bedankt!
Re: Bijkomende vragen langetermijnsparen en pensioensparen
1) Ja, buiten enkele uitzonderingen (zoals doctoraatsstudenten en zieken)
Als je gewoon werkt, maar wel terugkrijgt, zal je dus méér terugkrijgen dan normaal.
2) Het verschil is de fiscale korf waarin je spaart (langetermijnsparen VS pensioensparen) en wat fiscaliteit.
Beide producten zijn dezelfde.
Het ene product geeft gewoon een lagere intrestvoet en is dus minder interessant in de markt gezet (vermoedelijk, tenzij je specifieker bent). Deze houden géén rekening met eventuele winstdeelname (niet gegarandeerd).
Achterliggend een TAK21 VERZEKERING (niet rekening) zorgen obligaties voor uw gegarandeerde intrestvoet (de verzekeringsmaatschappij investeert met jouw geld voornamelijk in obligaties en jij krijgt daar gegarandeerd X procent voor terug)
Als je gewoon werkt, maar wel terugkrijgt, zal je dus méér terugkrijgen dan normaal.
2) Het verschil is de fiscale korf waarin je spaart (langetermijnsparen VS pensioensparen) en wat fiscaliteit.
Beide producten zijn dezelfde.
Het ene product geeft gewoon een lagere intrestvoet en is dus minder interessant in de markt gezet (vermoedelijk, tenzij je specifieker bent). Deze houden géén rekening met eventuele winstdeelname (niet gegarandeerd).
Achterliggend een TAK21 VERZEKERING (niet rekening) zorgen obligaties voor uw gegarandeerde intrestvoet (de verzekeringsmaatschappij investeert met jouw geld voornamelijk in obligaties en jij krijgt daar gegarandeerd X procent voor terug)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
waarom zou iemand kiezen voor een lagere rente? Raar product toch?
Als ze niks moeten garanderen, kunnen ze agressievere strategieën gebruiken bij hun beleggingen en is de uiteindelijke opbrengst dikwijls hoger. Het gaat dus om hoe belangrijk je het vindt dat er een minimum gegarandeerd wordt.
Ik neem aan dat het om dezelfde verzekeraar gaat en om hetzelfde onderliggend product. Om de 1,6% te garanderen, zal er een bepaalde kost in rekening gebracht worden (dit is een risico voor de verzekeraar), daardoor zou in principe het rendement iets lager kunnen zijn. Eigenlijk komt het neer op: wanneer de marktrente tijdens de looptijd gemiddeld onder de 1,6% blijft, zal de gegarandeerde TAK21 de betere keuze zijn, in het andere geval zal de 0% TAK21 meer opbrengen via de winstdeelname.
Zijn er ook geen verschillen wat betreft de "eindbelasting"?vortex schreef: ↑16 oktober 2023, 09:18Ik neem aan dat het om dezelfde verzekeraar gaat en om hetzelfde onderliggend product. Om de 1,6% te garanderen, zal er een bepaalde kost in rekening gebracht worden (dit is een risico voor de verzekeraar), daardoor zou in principe het rendement iets lager kunnen zijn. Eigenlijk komt het neer op: wanneer de marktrente tijdens de looptijd gemiddeld onder de 1,6% blijft, zal de gegarandeerde TAK21 de betere keuze zijn, in het andere geval zal de 0% TAK21 meer opbrengen via de winstdeelname.
De aanbieder zal het geld dat zij ontvangen beleggen.
Een groot gedeelte gaat in "zekere" beleggingen zoals obligaties, de rest in meer risicovolle beleggingen die mogelijk meer rendement zullen halen.
Vandaag is het rendement van overheidsobligaties zo'n 3.3%. Dit zal gebruikt worden voor het gegarandeerde rendement, zo'n 80-90% afhankelijk van wat gegarandeerd wordt.
De overschot zal belegd worden in meer risicovolle beleggingen. Elk jaar zal de maatschappij beslissen hoeveel ze van de extra winst zullen uitkeren als bonus. Dit is een zuiver commerciële beslissing.
De beleggers die een hoog basis rendement willen, zullen veel minder bonus ontvangen.
Zij die voor een lager basis rendement gaan, kunnen een hoger rendement halen als er goede bonussen worden uitbetaald.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Of een verlies indien die obligatie al in de portefeuille van de verzekeraar zat. Die obligatie noteren nu onder pari. Door de markt-to-market rapportering moeten ze bij de IFRS resultaten een papieren verlies rapporteren. Dat is ook de reden van de sell-off in de US. Zolang de rente stijgt maakt de obligatieportefeuille verlies.
Tenzij ze besluiten die obligaties tot vervaldag bij te houden dan mogen ze aan historische kosten blijven. Maar door de tak21 contracten die op vervaldag komen en de vervroegde uitstappers is het niet zeker of ze die obligatievervaldag wel halen. Dan moeten ze momenteel wel met verlies verkopen.
Een tak21 heeft een looptijd van 8 jaar dus veronderstel ik ook dat de verzekeraar een roterende aantal 8-jarige obligaties met vervaldagen in elk jaar aanhoudt.
Als het gaat om langetermijnsparen of pensioensparen dan is er inderdaad een verschil in eindbelasting. De winstbonus die uitgekeerd wordt, wordt niet belast. De gegarandeerde intrest wordt wel belast.luccc schreef: ↑16 oktober 2023, 10:48Zijn er ook geen verschillen wat betreft de "eindbelasting"?vortex schreef: ↑16 oktober 2023, 09:18
Ik neem aan dat het om dezelfde verzekeraar gaat en om hetzelfde onderliggend product. Om de 1,6% te garanderen, zal er een bepaalde kost in rekening gebracht worden (dit is een risico voor de verzekeraar), daardoor zou in principe het rendement iets lager kunnen zijn. Eigenlijk komt het neer op: wanneer de marktrente tijdens de looptijd gemiddeld onder de 1,6% blijft, zal de gegarandeerde TAK21 de betere keuze zijn, in het andere geval zal de 0% TAK21 meer opbrengen via de winstdeelname.
De maatschappij is zeker in de mogelijkheid om met jouw inleg obligaties te kopen die exact overeenkomen met je einddatum; er hoeft dus geen renterisico te zijn. ( de 30 jaar OLO rente staat vandaag boven de 4% - een goede winst voor de maatschappij dus ).Tycoon schreef: ↑16 oktober 2023, 14:19Of een verlies indien die obligatie al in de portefeuille van de verzekeraar zat. Die obligatie noteren nu onder pari. Door de markt-to-market rapportering moeten ze bij de IFRS resultaten een papieren verlies rapporteren. Dat is ook de reden van de sell-off in de US. Zolang de rente stijgt maakt de obligatieportefeuille verlies.
Tenzij ze besluiten die obligaties tot vervaldag bij te houden dan mogen ze aan historische kosten blijven. Maar door de tak21 contracten die op vervaldag komen en de vervroegde uitstappers is het niet zeker of ze die obligatievervaldag wel halen. Dan moeten ze momenteel wel met verlies verkopen.
Een tak21 heeft een looptijd van 8 jaar dus veronderstel ik ook dat de verzekeraar een roterende aantal 8-jarige obligaties met vervaldagen in elk jaar aanhoudt.
Andere beleggers in de tak 21 hebben hun eigen garantie op een hoger of lager percent.
Als er extrawinst is kan de maatschappij een bonus uitbetalen. Je kan dit zien als marketing om ook in de toekomst stortingen te kunnen ontvangen. Voor de stortingen uit het verleden hebben ze geen risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.