Bescherming tegen overmoed?
TIP
Re: Bescherming tegen overmoed?
Lange termijn is idd overroepen.Kempen123 schreef: ↑13 oktober 2023, 10:06Ja, maar... de wereld verandert, de markten veranderen, er komt alternatieve technologie. Of het management wordt overmoedig.
'Lange termijn' klinkt mooi, maar er kan van alles onvoorspelbaars gebeuren waardoor je enorm goede keuze van nu, over X jaar toch maar beter herzien wordt.
Of waardoor er nog betere opportuniteiten ontstaan die niet wilt missen.
Wil je beleggen, dan zul je moeten zoeken naar opportuniteiten, en als je die eenmaal aangekocht hebt goed in de gaten houden om te zien of ze naar verwachting presteren.
Een groot risiso op overmoed heb je ook bij de gedachte: Ik heb goed en weloverwogen geinvesteerd, nu kan ik 10 jaar slapen.
Op heel lange termijn valt alles weg. Zo is er vandaag nog 1 bedrijf uit de oorspronkelijke Dow Jones dat überhaupt nog bestaat...
Het is niet omdat deze bedrijven een andere naam hebben of zijn samengesmolten met andere dat ze niet meer bestaan .BlueB schreef: ↑14 oktober 2023, 15:18Lange termijn is idd overroepen.Kempen123 schreef: ↑13 oktober 2023, 10:06
Ja, maar... de wereld verandert, de markten veranderen, er komt alternatieve technologie. Of het management wordt overmoedig.
'Lange termijn' klinkt mooi, maar er kan van alles onvoorspelbaars gebeuren waardoor je enorm goede keuze van nu, over X jaar toch maar beter herzien wordt.
Wil je beleggen, dan zul je moeten zoeken naar opportuniteiten, en als je die eenmaal aangekocht hebt goed in de gaten houden om te zien of ze naar verwachting presteren.
Een groot risiso op overmoed heb je ook bij de gedachte: Ik heb goed en weloverwogen geinvesteerd, nu kan ik 10 jaar slapen.
Op heel lange termijn valt alles weg. Zo is er vandaag nog 1 bedrijf uit de oorspronkelijke Dow Jones dat überhaupt nog bestaat...
Het grootste deel van de originele dow jones bestaat vandaag nog steeds .
Unilever , British American Tobacco , Amstar Holdings , Peoples Energy Corporation , Millennium Chemicals , Spire Inc ,General Electric , NL Industries , North American Company , U.S. Steel , Michelin
Er is 1 bedrijf van de originele 12 die niet meer bestaat en dat is U.S. Leather Company
Als je het niet weet post het dan niet zou ik zeggen maar verkondig geen leugens .
Heel veel verschillende aandelen kopen van gezonde bedrijven die dividend uitkeren en die dan lang aanhouden.
Over het algemeen balanceert het dan in positieve zin uit.
Het rendement zal gewoon zo'n 2x de rente bedragen in dividend en als de koers ook nog eens wil meewerken dan verdien je nog meer bij verkoop.
Maar ja, bij een beurscrisis of de laatste maand zijn de computers weer automatisch gaan handelen en verkopen op geruchten.
Juist dan moet je cool blijven en je niet gek laten maken.
Gewoonlijk koop ik op zulke moment bij. Helaas was ik bij Adyen te vroeg.....spijtig.
Maar aan Cenergy heb ik dan wel weer goed verdient op de koers en het dividend, dat aandeel knalde eventjes omhoog over een paar maanden, iets van 72% als ik me niet vergis, toen toch maar verkocht.
Je indekken kan je niet, dan moet je in staatsobligaties gaan van AA en hogere staten, daar kan je weinig mis doen maar je verdient ook niks. Zelfs de Belgische emissie van een paar dagen geleden is iets waar ik me niet druk over maak.
Op 10000 euro een 278 euro 'verdienen' op 1 jaar, da's om te lachen, Shell of Euronav keert veel meer uit dan dat om iets te noemen.
Als je bang bent te verliezen....1 advies, blijf weg van de beurs.
Over het algemeen balanceert het dan in positieve zin uit.
Het rendement zal gewoon zo'n 2x de rente bedragen in dividend en als de koers ook nog eens wil meewerken dan verdien je nog meer bij verkoop.
Maar ja, bij een beurscrisis of de laatste maand zijn de computers weer automatisch gaan handelen en verkopen op geruchten.
Juist dan moet je cool blijven en je niet gek laten maken.
Gewoonlijk koop ik op zulke moment bij. Helaas was ik bij Adyen te vroeg.....spijtig.
Maar aan Cenergy heb ik dan wel weer goed verdient op de koers en het dividend, dat aandeel knalde eventjes omhoog over een paar maanden, iets van 72% als ik me niet vergis, toen toch maar verkocht.
Je indekken kan je niet, dan moet je in staatsobligaties gaan van AA en hogere staten, daar kan je weinig mis doen maar je verdient ook niks. Zelfs de Belgische emissie van een paar dagen geleden is iets waar ik me niet druk over maak.
Op 10000 euro een 278 euro 'verdienen' op 1 jaar, da's om te lachen, Shell of Euronav keert veel meer uit dan dat om iets te noemen.
Als je bang bent te verliezen....1 advies, blijf weg van de beurs.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
"Heel veel verschillende aandelen"
- > Shell, BP, Chevron, ExxonMobil, Total, Exmar, Euronav
"Gezonde bedrijven"
- > Bpost, Proximus

- > Shell, BP, Chevron, ExxonMobil, Total, Exmar, Euronav
"Gezonde bedrijven"
- > Bpost, Proximus
Op lange termijn zijn we allemaal dood!BlueB schreef: ↑14 oktober 2023, 15:18Lange termijn is idd overroepen.Kempen123 schreef: ↑13 oktober 2023, 10:06
Ja, maar... de wereld verandert, de markten veranderen, er komt alternatieve technologie. Of het management wordt overmoedig.
Lach maar, Bpost en Proximus hebben wel een monopolie.
Die gaan vanzelf weer omhoog.
Proximus heeft alle andere providers opgekocht buiten die op de kabel zitten, dus welke ISP je ook neemt, het is altijd Proximus die er achter zit.
Bpost heeft enorm veel extra opdrachten gekregen waar ze deftig aan verdienen, postbedeling is allang de enige taak niet meer.
Zo innen ze nu ook boetes, nummerplaten, etc.
Ik heb tijd en behoorlijk laag gekocht
Groeten Bas.
Ik heb een monopolie op achterlijk commentaar geven. Daarom is dat nog geen winstgevende business.
Ik heb nog meegewerkt aan de IPO plannen van De Post die echter door de financiële crisis in de vuilbak werden gekieperd en dacht toen al "welke belegger wil hier in godsnaam in investeren..."
Ik heb nog meegewerkt aan de IPO plannen van De Post die echter door de financiële crisis in de vuilbak werden gekieperd en dacht toen al "welke belegger wil hier in godsnaam in investeren..."