De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Neen ik kijk niet naar die termen, sterker nog ik begrijp ze zelfs niet eens.Aerolla schreef: ↑17 oktober 2023, 16:53 Dus je kijkt eigenlijk eerst naar de pay-out ratio en P/E om te beslissen(vertaald wat je letterlijk zelf zegt), maar de pay-out ratio interesseert je niet.
Toch een van de meest vreemde redeneringen die ik hier al heb gelezen...
Niet dat ik je strategie niet snap, ik vind ze zelfs ergens logisch, maar je kijkt dus vooral naar de pay-out ratio...
Het is een beetje puur dividendbeleggen, waar niks mee verkeerd is.
Ik heb boekhouden en economie gestudeerd maar die termen kregen wij niet indertijd.
Wel balansen en winst/verlies rekeningen etc.
Dus kijk ik naar de kerngegevens en lees jaarverslagen, daaruit trek ik een conclusie of ik iets koop of niet.
Ik koop voornamelijk op dividend, maar handel af en toe wel op koers, maar niet primair.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik heb naar
Denk ook wel dat Uranium gaat stijgen, zeker nu de winter eraan komt. Duitsland doet al kolencentrales open, maar gaan ze het niet mee redden, dus zou me niet verbazen dat overal kerncentrales gestart gaan worden of verlengd.
Dank voor de tip, maar heb gekozen voor RIO TINTO PLC (RIO), die doet het naar mij idee toch een beetje beter.
Denk ook wel dat Uranium gaat stijgen, zeker nu de winter eraan komt. Duitsland doet al kolencentrales open, maar gaan ze het niet mee redden, dus zou me niet verbazen dat overal kerncentrales gestart gaan worden of verlengd.
Groeten Bas.
Rio Tinto heb ik al meerdere malen overwogen.
Maar de ijzererts prijzen staan me niet aan.
Ik heb in de plaats het ontzettend slechte idee gehad om in Sibanye-Stillwater te investeren.
Misschien dat ik er ooit nog wel positie in neem, maar nu even niet.
Maar de ijzererts prijzen staan me niet aan.
Ik heb in de plaats het ontzettend slechte idee gehad om in Sibanye-Stillwater te investeren.
Misschien dat ik er ooit nog wel positie in neem, maar nu even niet.
Ze bouwen massaal windmolens en andere zaken waar ijzer en koper voor nodig is, ik zie daar niet direct een probleem.
Tijd zal het leren
Tijd zal het leren
Groeten Bas.
Kent er iemand een Twitter account dat TA op Belgische aandelen of de hele Bel 20 of andere Belgische indexen doet? (En ja, I know , Belgische aandelen zijn een zwaktebod, maar ik ga niet proberen te lopen voor ik kan gaan.)
Ik weet ook dat er sites zijn waar je dat kan vinden, maar traders hebben toch dikwijls inzichten die een meerwaarde bieden. Alleen vind ik er geen die veel over Belgische aandelen zeggen.
Ik weet ook dat er sites zijn waar je dat kan vinden, maar traders hebben toch dikwijls inzichten die een meerwaarde bieden. Alleen vind ik er geen die veel over Belgische aandelen zeggen.
@ aerolla: sibanye stillwater. Hebben dan beiden zelfde slechte idee gehad.
Ik heb in mijn leven nog nooit naar de pay out ratio gekeken van een bedrijf.Bassie schreef: ↑17 oktober 2023, 16:39Ik kijk anders, hoeveel omzet en winst maakt een bedrijf? Is dit voldoende?
Dan kijk ik naar de koers, die is voor die bank 98NOK en ze keren per jaar 8,2NOK uit.
Keren ze dit al jaren uit zonder problemen?
Wat de payout-ratio is kan me niet schelen, ik kijk niet naar zulke zaken want het zegt helemaal niks over een bedrijf.
Het is slechts een berekening.
Dat jij je daarop wil baseren, moet je zelf weten. Ik beleg gewoon met boeren verstand.
Als een bedrijf geen winst maakt maar toch dividend uitkeert dan is er iets grondig mis.
Zelden vergist met deze logica.
Bedrijven die enorme winsten maken maar niks uitkeren zoals Microsoft, Google of Meta die laat ik links liggen.
En als ik het zou doen, dan hoop ik dat het bedrijf een zo laag mogelijke pay out ratio heeft. In eerste instantie omdat je de helft van je dividend kwijt bent à taksen, maar vooral omdat ik hoop dat het bedrijf zijn winst gebruikt om te investeren ("we keren de winst niet uit omdat we er van overtuigd zijn dat we iets nuttigs kunnen doen met die cash") of buybacks doet ("ons aandeel staat zo laag dat de beste investering onszelf is")
Nu ja, ik ben sowieso niet op zoek naar dividendaandelen, muv PBR waarbij ik na 18m al de helft v mijn aankoop terug heb verdiend met het dividend.
Ps. Wie Microsoft 5j geleden kocht, heeft op vandaag 3% dividendrendement, dus dat niks uitkeren valt nog wel mee
Er zijn hier weinig bankenliefhebbers maar wordt KBC(KW 6,72) of KBC Ancora(KW 9,39) niet te goedkoop?
Een collega heeft dit aandeel enkele maanden geleden nog tegen een koers van rond de €70 aangekocht op advies van zijn BNP Paribas adviseur.
Vandaag staan we €54,66 voor KBC(YTD -9,5%) en €36,30 voor Ancora.(YTD -15%)
Een collega heeft dit aandeel enkele maanden geleden nog tegen een koers van rond de €70 aangekocht op advies van zijn BNP Paribas adviseur.
Vandaag staan we €54,66 voor KBC(YTD -9,5%) en €36,30 voor Ancora.(YTD -15%)
Beurslogica
UCB kreeg een Amerikaanse goedkeuring voor Zylbrisq én het psoriasismiddel Bimzelx. Vooral dat laatste zorgt ongetwijfeld voor een zucht van opluchting op het hoofdkantoor van UCB in Anderlecht, want Bimzelx is een potentieel blockbustermiddel en de lancering op de lucratieve Amerikaanse markt is cruciaal voor de beurswaardering van UCB. Bimzelx moet later dit decennium de rol van omzetmotor overnemen van huidig sterkhouder en reumamiddel Cimzia, dat de komende jaren zijn patentbescherming verliest
Koers vandaag : € 75,32 (-4,85%)
UCB kreeg een Amerikaanse goedkeuring voor Zylbrisq én het psoriasismiddel Bimzelx. Vooral dat laatste zorgt ongetwijfeld voor een zucht van opluchting op het hoofdkantoor van UCB in Anderlecht, want Bimzelx is een potentieel blockbustermiddel en de lancering op de lucratieve Amerikaanse markt is cruciaal voor de beurswaardering van UCB. Bimzelx moet later dit decennium de rol van omzetmotor overnemen van huidig sterkhouder en reumamiddel Cimzia, dat de komende jaren zijn patentbescherming verliest
Koers UCB is vandaag superzenuwachtig, van plus 3 % naar min 5%
Op zich is dat niet zo onlogisch. De bijsluiter is veel strenger uitgevallen dan verwacht en dit zal een impact hebben op de verkoopcijfers. Daarnaast worden ze binnenkort afhankelijk van een beperkter aantal geneesmiddelen. Je moet er ook rekening mee houden dat ze in de US zullen moeten concurreren met J&J die al een aantal jaren vergelijkbare middelen op de markt heeft (e.g. Stelara, Tremfya). In België gebruiken de meeste patiënten ook Stelara en Tremfya. Het is nog maar de vraag of Bimzelx in staat zal zijn om veel marktaandeel te veroveren.karine schreef: ↑18 oktober 2023, 09:24 Beurslogica
Sintorama bedoelt: wie luistert nu naar advies van BNP Paribas.