Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Vidar, het is nu wel heel duidelijk dat noch de man op de twee filmpjes noch jij waarschijnlijk grote fans zijn van thematische ETFs.
Ik ben toch wel een verrast hierdoor en ook een beetje sceptisch, maar hoe denken de anderen hierover? Zijn er hier ook zo een slechte ervaringen met thematische ETFs?
Ik ben toch wel een verrast hierdoor en ook een beetje sceptisch, maar hoe denken de anderen hierover? Zijn er hier ook zo een slechte ervaringen met thematische ETFs?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Slechte ervaringen heb ik er niet mee, omdat ik er (bewust) nooit heb gehad.
Tegen de tijd dat een thema in je vizier komt, is het vermoedelijk al te populair geworden.
Met wat geluk kan je wel nog een stukje mee surfen, maar zorg dat je er op tijd terug uit bent dan.
Thema-hopping zou een strategie kunnen zijn. Misschien dan wel eerder voor één van je satellieten dan voor je core.
Om goede winst te maken moet je in thema's investeren voordat er fondsen zijn. Eens er fondsen beschikbaar zijn voor jou, zijn de grootste winsten al weg.CaesarDL schreef: ↑1 oktober 2023, 14:28 Vidar, het is nu wel heel duidelijk dat noch de man op de twee filmpjes noch jij waarschijnlijk grote fans zijn van thematische ETFs.
Fondsleveranciers starten vele fondsen op, de paar fondsen die in de voorbije periode succesvol waren worden dan naar de markt gebracht. Dit is dikwijls voorbij het hoogtepunt van het thema.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens deze video is klimaat een God topic. (02:30)
https://www.bolero.be/nl/academy/producten/41-etf
Alsook worden er fondsen begeerd vanaf 04:30.
16:30 risico's
18:30 fiscaliteit
https://www.bolero.be/nl/academy/producten/41-etf
Alsook worden er fondsen begeerd vanaf 04:30.
16:30 risico's
18:30 fiscaliteit
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben een IWDA belegger.
Ik vul dit bewust niet aan met thematische fondsen / ETF omdat er op elk moment veel thema's zijn die toekomstgericht zijn: AI, klimaat, water, hout, gezondheid, nieuwe energie, quantumcomputing, het nieuwe wonen, het nieuwe werken, het nieuwe eten, genetica, ...
Met al die thema's zijn heel veel bedrijven bezig. Er zullen in elk thema slechts enkele bedrijven zijn die fantastische winsten zullen hebben (of geen enkel bedrijf zal fantastische winsten hebben). Om echt een grote impact te hebben moet je een relatief grote positie hebben in die winnaars, maar het is een pure gok welke dat zullen zijn.
Bovendien zijn veel grote bedrijven ook bezig met die thema's: vb voor AI: Google, Apple, Microsoft, Nvidia, Tesla, IBM, ... Ze zijn er actief mee bezig en daarnaast: van zodra een bedrijfje een veelbelovende activiteit heeft, wordt het door een van de reuzen opgekocht (in de meeste gevallen is het een slag in het water en ze betalen veel te veel, maar zo werkt het).
En die reuzen spelen al een zeer grote rol in een zeer brede index. Je hebt ze dus al. In die mate dat tegenstanders van brede indexbeleggen hier elke dag doemberichten plaatsen dat het verkeerd zal aflopen voor de brede indexbeleggers omdat de S&P 500 gedomineerd wordt door een minuscuul aantal aandelen
Voor wat betreft de timing.
Twee weken geleden heb ik, om te beginnen, IWDA en CSPX aangekocht. Die staan nu al op 4% verlies.
Nu zou ik wat willen kopen ivm AI en semiconductors, maar op een moment dat:
er quasi zeker een renteverhoging komt in de US
de US quasi zeker in recessie gaan
de VIX richting 20 gaat
de fear & greed bijna op extreme fear staat
...
lijkt het me toch niet het moment om verder in te stappen. Of zie ik dat verkeerd?
Twee weken geleden heb ik, om te beginnen, IWDA en CSPX aangekocht. Die staan nu al op 4% verlies.
Nu zou ik wat willen kopen ivm AI en semiconductors, maar op een moment dat:
er quasi zeker een renteverhoging komt in de US
de US quasi zeker in recessie gaan
de VIX richting 20 gaat
de fear & greed bijna op extreme fear staat
...
lijkt het me toch niet het moment om verder in te stappen. Of zie ik dat verkeerd?
Niemand kan aa delenkoersen voorspellen.
Aandelen zijn een lange termijnbelegging.
Je koopt aandelen omdat je denkt dat ze over lange termijn gaan stijging.
Je kan vandaag 4% goedkoper kopen dan een paar weken geleden. Het is mogelijk dat de prijs nooit meer lager zakt.
Voor hetzelfde geld, zakken ze de volgende weken nog verder.
Gemiddeld hebben de aandelen 1x per jaar een korrektie -10% die om de paar jaar doorzakt naar een beer markt -20%. Jemoet er rekening mee houden day je in je cariere, 1 of meerdere crashes van -50% kan meemaken en dat je na vele jaren nog met verlies kan staan.
Aandelen zijn een lange termijnbelegging.
Je koopt aandelen omdat je denkt dat ze over lange termijn gaan stijging.
Je kan vandaag 4% goedkoper kopen dan een paar weken geleden. Het is mogelijk dat de prijs nooit meer lager zakt.
Voor hetzelfde geld, zakken ze de volgende weken nog verder.
Gemiddeld hebben de aandelen 1x per jaar een korrektie -10% die om de paar jaar doorzakt naar een beer markt -20%. Jemoet er rekening mee houden day je in je cariere, 1 of meerdere crashes van -50% kan meemaken en dat je na vele jaren nog met verlies kan staan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zie mijn plaatje op de vorige pagina. Er is altijd wel ongunstig nieuws of een dreigende crisis die je doet besluiten dat het beter is te wachten. Als je wacht tot alle dreigingen en crisissen achter de rug zijn, wanneer is dat dan?
In juni 2011 ben ik in fondsen beginnen beleggen. Een maand later brak de eurocrisis uit. Mijn portefeuille daalde 20%! Maar ik ben blijven zitten en heb verder geïnvesteerd en heb daar de vruchten van geplukt.
Heb al enkele malen VanEck Semiconductor gekocht en verkocht en hier is timing wel belangrijk tegenover bv een IWDA. VanEck Semiconductor is dit jaar al 44% gestegen en daar zou ik netjes afblijven.
Maar zoals al vaker geschreven haalt beleggen in themafondsen blijkbaar weinig uit omdat vaak het vet al van de soep is maar het biedt soms wel eens een buitenkansje na een stevige daling.(ik heb wel een water ETF in port voor de lange termijn)
Van de andere kant zie ik ook niet direct wat het probleem is met bv een farma en gezondheids etf aan een portefeuille toe te voegen voor de lange termijn ?
Heb twee ETFs aangekocht op XETRA in EUR op aanraden van hier om de wisselkoersmiserie te vermijden.
Maar het gebeurt soms dat er een gans uur geen nieuwe koers komt. Dat vind ik raar en eigenlijk vervelend.
En wat ik mij afvraag, als je iets ordert tijdens dat uur, wordt dit dan uitgevoerd als aan de voorwaarden voldaan is of is dit enkel ook maar telkens er een nieuwe koers komt?
Maar het gebeurt soms dat er een gans uur geen nieuwe koers komt. Dat vind ik raar en eigenlijk vervelend.
En wat ik mij afvraag, als je iets ordert tijdens dat uur, wordt dit dan uitgevoerd als aan de voorwaarden voldaan is of is dit enkel ook maar telkens er een nieuwe koers komt?
Welke etfs?
Als een verkoper je biedprijs korrekt vindt zal de transactie plaatsvinden.
Als een verkoper je biedprijs korrekt vindt zal de transactie plaatsvinden.
WisdomTree AI WTI2
L&G AI XMLD
L&G AI XMLD
-
- Verbannen Gebruiker
Het is niet raar. Er is alleen maar een koers als er een transactie is. Geen koers gedurende een uur wil zeggen: geen transactie gedurende een uur.
Soms wordt ook een indicatieve gepubliceerd. Bijvoorbeeld 's morgens als er bij opening van de markt geen enkele transactie kan plaatsvinden. Of 's avonds bij afsluiten van de beurs.
Sommige ETFs (net zoals sommige aandelen, oblugaties, ...) zijn zeer illiquide: er zijn zeer weinig transacties. Dat betekent ook dat er (meestal) een grote spread is: een groot verschil tussen bid en offer.
Als je je koers voor aankoop gelijkzet aan de offer, dan gaat je order direct uitgevoerd worden (als je je baseert op real-time informatie).
Grote ETF zoals IWDA zijn zeer liquide met zeer kleine spread.
De meeste obligaties zijn ook zeer illiquide. Enkel obligaties van US government en zo zijn zeer liquide. Van veel van de obligaties die ik aangekocht heb, is mijn aankoop de enige van de dag geweest. En toch let ik erop dat de spread niet te groot is.
Dus als ik order aan de bid binnen dat uur, gaat het toch door?
Een grote spread, heeft dat negatieve gevolgen?
Een grote spread, heeft dat negatieve gevolgen?