Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Als je direct wilt verkopen heeft het een nadeel want dan is het tegen de hoogste bid terwijl de werkelijke waarde meestal tussen de bid en ask zit.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Aankooporder aan offer gaat direct door
Verkooporder aan bid gaat direct door
Een grote spread wil zeggen dat je meestal aan minder interessante prijzen kunt kopen en aankopen. Als er bijvoorbeeld een spread is van 0,5% is die 0,5% ook het (maximale) verschil waaraan je kunt kopen en verkopen. Als er een spread is van 0,1% ga je goedkoper aankopen, en duurder verkopen
In het geval van een ETF of aandeel is een grote spread een signaal van lagere liquiditeit. Maar de gevolgen zijn niet hetzelfde. Want in het geval van een ETF kan de "authorized participant" gewoon nieuwe ETF stukken creeren. Als jouw kooporder gelijk of hoger is dan de indexwaarde op dat eigenste moment kan ipv een verkoper de AP je tegenpartij zijn.
Leg je limietorder ergens tussen bid en ask en het zal normaal quasi direct uitgevoerd zijn, al is de marktbeweging in de tussentijd mogelijk doorslaggevend.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
OK,mooihuisjetuintjefiets schreef: ↑18 oktober 2023, 14:03
Een grote spread wil zeggen dat je meestal aan minder interessante prijzen kunt kopen en aankopen. Als er bijvoorbeeld een spread is van 0,5% is die 0,5% ook het (maximale) verschil waaraan je kunt kopen en verkopen. Als er een spread is van 0,1% ga je goedkoper aankopen, en duurder verkopen
En kan dat niet "opgelost" worden met een limietorder?
-
- Verbannen Gebruiker
Dat kan. Maar dan reken je een beetje op geluk. Geluk om iets goedkoper aan te kopen. Of iets duurder te verkopen. Het kan werken, of niet.CaesarDL schreef: ↑18 oktober 2023, 14:16OK,mooihuisjetuintjefiets schreef: ↑18 oktober 2023, 14:03
En kan dat niet "opgelost" worden met een limietorder?
Het is zeer verleidelijk om het te doen.
Maar als je belegt op de lange termijn, dan maakt 0,1% eenmalig niet veel uit. Beter het achter de rug te hebben en er niet meer naar om te zien. Achteraf kan je altijd zeggen: als ik ... of als ik ... maar daar koop je niets mee. Je gaat nooit aan de beste prijs kopen of verkopen of het is puur geluk. Als belegger wil je niet afhankelijk zijn van geluk, behalve als je wilt gokken.
Als je een day-trader bent, is het uiteraard een heel andere zaak. Dan is elke 0,01% van belang.
Bedankt voor de goede raad en een daytrader ben ik zeker niet.huisjetuintjefiets schreef: ↑18 oktober 2023, 14:35
Dat kan. Maar dan reken je een beetje op geluk. Geluk om iets goedkoper aan te kopen. Of iets duurder te verkopen. Het kan werken, of niet.
Het is zeer verleidelijk om het te doen.
Maar als je belegt op de lange termijn, dan maakt 0,1% eenmalig niet veel uit. Beter het achter de rug te hebben en er niet meer naar om te zien. Achteraf kan je altijd zeggen: als ik ... of als ik ... maar daar koop je niets mee. Je gaat nooit aan de beste prijs kopen of verkopen of het is puur geluk. Als belegger wil je niet afhankelijk zijn van geluk, behalve als je wilt gokken.
Als je een day-trader bent, is het uiteraard een heel andere zaak. Dan is elke 0,01% van belang.
-
- Verbannen Gebruiker
Ben zoals reeds gezegd sedert een maand begonnen met ETFs: IWDA en CSPX en 2 AI (WTI2 en XMLD)
Heeft me nog niet veel (plezier) opgebracht moet ik zeggen, maar is natuurlijk te korte termijn.
Ik volg soms de beurs wat live op AMS en XET en zie daar dat de koersen naast de intrinsieke waarde (samengestelde koers van alle deelnemende bedrijven, wat te volgen via S&P 500, NASDAQ, nieuws enz..) ook de BID en ASK volgen. Is dat ook een soort van "appreciatie" van de beleggers die de koers bepalen of is dat enkel om de handel toe te laten?
Heeft me nog niet veel (plezier) opgebracht moet ik zeggen, maar is natuurlijk te korte termijn.
Ik volg soms de beurs wat live op AMS en XET en zie daar dat de koersen naast de intrinsieke waarde (samengestelde koers van alle deelnemende bedrijven, wat te volgen via S&P 500, NASDAQ, nieuws enz..) ook de BID en ASK volgen. Is dat ook een soort van "appreciatie" van de beleggers die de koers bepalen of is dat enkel om de handel toe te laten?
Je ziet het verkeerd om. Daar komen volgens mij al je vragen vandaan.CaesarDL schreef: ↑19 oktober 2023, 12:12 Ben zoals reeds gezegd sedert een maand begonnen met ETFs: IWDA en CSPX en 2 AI (WTI2 en XMLD)
De bid en ask zijn de enige die er toe doen. Pas als die bij elkaar komen, wordt er gehandeld, en komt er een nieuwe koers. Daar is geen vaste termijn voor, dat kan twee keer in een seconde zijn en dan een week weer niet. Het komt ook best wel voor dat zowel bid als ask beide boven (of onder) 'de koers' liggen. Dan zegt die koers dus eigenlijk niets over de echte waarde: die is gegarandeerd hoger (of lager) dan 'de koers'.
De koers is simpelweg: op deze prijs is het laatste gehandeld. En sinds die tijd kan er van alles, positief of negatief, gebeurd zijn. (Bij een groot, courant, aandeel, is er in de praktijk heel regelmatig handel, dus dan 'klopt' de koers meestal wel, maar ook niet altijd)
Die intrinsieke waarde is natuurlijk interessant, maar vooral bij (grote) ETFs zal de koers niet snel meer dan enkele honderdsten van procenten afwijken van de intrinsieke waarde, daar zorgen de grote partijen wel voor. [Nu: ik zeg wel: de koers zal niet veel afwijken van de intrinsieke waarde, maar ik bedoel natuurlijk: de bid en ask (of het gemiddelde daarvan, als je wilt) zullen niet veel afwijken van de intrinsieke waarde].
Dus als ik bvb koop, en koers staat op 200 en de ASK op 210 dan kan ik pas kopen met een limiet van 210 en wordt de koers dan ook 210?
Wie zijn de "groten"?
Wie zijn de "groten"?
Laatst gewijzigd door CaesarDL op 19 oktober 2023, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is pas een transactie als iemand de ask prijs betaald, of als er iemand zijn aandelen wil verkopen voor de bid prijs.
Als er een transactie tot stand komt verandert de laatste prijs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je zonder limiet zou kopen dan krijg je stuks aan 210.
Met limiet kan je zelf kiezen en die bijvoorbeeld op 200 leggen.
En nogmaals, aandelen en ETFs zijn verschillend in dit aspect. Aandelen worden niet uit het niets bijgemaakt maar ETFs wel door de AP. De eigenlijk liquiditeit die telt is in de onderliggende aandelen waaruit de ETF bestaat. De liquiditeit van de ETF zelf mag zeer laag zijn, dat moet niet afschrikken. Je hoeft niet van een tegenpartij te kopen, als de prijs die jij wil betalen hoog genoeg is tov de waarde van de onderliggende korf dan zal de AP jou nieuwe ETFs stuks maken en verkopen.
Het enige risico bij weinig liquide ETFs is dat ze niet verder gezet zullen worden door de uitgever wegens weinig succesvol, de niche ETFs hebben om die reden al vaker een hoger kostenpercentage.
Ik zou thema ETFs vermijden.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Als jij op dat moment gegarandeerd wilt kopen, dan moet je inderdaad 210 bieden (of zonder limiet). Als je maar 205 wilt betalen, moet je dat bieden en maar hopen dat/wachten op iemand die op die prijs wil verkopen. Soms lukt dat, soms niet.
Er zijn veel partijen die geautomatiseerd met supersnelle computersystemen de kleinste discrepanties opsporen en daarvan profiteren. Arbriteren heet dat.
Als bijv de Euro/Dollar koers in New York anders is dan in Brussel, kun je tegelijkertijd in Brussel kopen en in New York verkopen, en daardoor een paar centen verdienen. Dan loopt in Brussel de koers iets op, en in New York iets naar beneden, tot ze weer gelijk zijn. Een verschil tussen koersen 'weg-arbritreren', dus.
Hetzelfde geldt voor ETFs en de onderliggende waarden. Als het verschil te hoog oploopt tussen de koers van de onderliggende aandelen en de ETF is er wel iemand die dat ziet en daar een slagje uit slaat.
Dat bedoel ik met 'groten': Zij die heel veel handel doen, maar vaak met minimale (maar wel gegarandeerde) winsten.