Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
Voor alle duidelijkheid: bedoel je hiermee de uitgifteprijs of de tussentijdse aankoopprijs op de secundaire markt?Zoals ik ook al een paar keer schreef: zorg dat je enkel obligaties koopt dicht tegen 100, of 100 of erboven.
-
- Verbannen Gebruiker
De uitgifteprijs (het was inderdaad onduidelijk van mezelf)
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag voor de eerste keer een obligatie bij Bolero op termijn (ik ben pas een jaar geleden bij Bolero gestart).
Ook hier RV op meerwaarde tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs niet correct, volledig volgens de verwachting
Maar het maakt niets uit: ik heb in totaal 0,06% RV betaald.
In percentage van de winst is dat iets meer dan 1,5% meerwaardebelasting. Ik heb het al dikwijls gezegd: België is een belastingparadijs voor spaarders en beleggers die opletten
Ook hier RV op meerwaarde tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs niet correct, volledig volgens de verwachting
In percentage van de winst is dat iets meer dan 1,5% meerwaardebelasting. Ik heb het al dikwijls gezegd: België is een belastingparadijs voor spaarders en beleggers die opletten
Ben eens benieuwd,op 22/10 loopt ook Belgische staatsobligatie af, eveneens Bolero....huisjetuintjefiets schreef: ↑16 oktober 2023, 13:52 Vandaag voor de eerste keer een obligatie bij Bolero op termijn (ik ben pas een jaar geleden bij Bolero gestart).
niet correct in welke zin ?huisjetuintjefiets schreef: ↑16 oktober 2023, 13:52 Vandaag voor de eerste keer een obligatie bij Bolero op termijn (ik ben pas een jaar geleden bij Bolero gestart).
-
- Verbannen Gebruiker
Volgens de wet moet de RV betaald worden voor de duur dat je de obligatie in bezit hebt gehad. Opeenvolgende eigenaars moeten dus elk een deel betalen.
In de praktijk rekenen de Belgische banken/brokers de volledige RV aan aan de laatste eigenaar. Wat dus niet correct is. Vandaar steeds obligaties met uitgifteprijs zeer dicht bij 100 (of 100 of erboven) aankopen (*). Dan is de RV zo weinig dat je je niet druk moet maken om een fout.
De vorige eigenaars (en eventueel de laatste ook) moeten de RV, indien niet afgehouden door de bank/broker zelf aangeven.
(*) en uiteraard met zeer lage coupon
Valt daar niets tegen te doen?huisjetuintjefiets schreef: ↑15 oktober 2023, 09:35 Dit is in lijn met wat ik eerder al een paar keer heb geschreven: volgens de wet is dat enkel pro rata temporis dat ik de obligatie in bezit heb gehad maar in de praktijk doen de banken dat voor de volledige looptijd.
Bij de registered en obligaties op naam weet de betalings-, depotinstelling, broker en in principe ook de fiscus wie de opeenvolgende eigenaren zijn.
Dat is het nadeel van een obligatie aan toonder. Daar weet de broker en fiscus niet wie de vorige eigenaar was. De fiscus wilt de volledige verschuldigde RV en om geen problemen te hebben houdt de broker die op vervaldag in. Je kan bij de fiscus bezwaar indienen en het teveel terugvragen via de bewijsstukken. Maar dan zouden ze ook uw obligatieverkopen controleren en nagaan of je de rv op de ontvangen verlopen interesten of op uw deel van de meerwaarde bij uitgifte onder pari hebt aangegeven en betaald.
Voor de ondernemingen gaf CBN in 1990 een advies hoe je die zerobonds, kapitalisatiebons, obligaties, kasbons en de verschuldigde rv erop moet boeken. Het is dus niet nieuw, volgens het artikel bestaan die regels al sinds 1976. Zie
https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/boek ... en-kasbons
Merk op dat de verkoper in het voorbeeld 1 rv verschuldigd is op de ontvangen verlopen interesten en dat bij een obligatie die aan 100% werd uitgegeven. Je ontsnapt dus nooit aan de rv op de ontvangen verlopen interesten!
Dat is het nadeel van een obligatie aan toonder. Daar weet de broker en fiscus niet wie de vorige eigenaar was. De fiscus wilt de volledige verschuldigde RV en om geen problemen te hebben houdt de broker die op vervaldag in. Je kan bij de fiscus bezwaar indienen en het teveel terugvragen via de bewijsstukken. Maar dan zouden ze ook uw obligatieverkopen controleren en nagaan of je de rv op de ontvangen verlopen interesten of op uw deel van de meerwaarde bij uitgifte onder pari hebt aangegeven en betaald.
Voor de ondernemingen gaf CBN in 1990 een advies hoe je die zerobonds, kapitalisatiebons, obligaties, kasbons en de verschuldigde rv erop moet boeken. Het is dus niet nieuw, volgens het artikel bestaan die regels al sinds 1976. Zie
https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/boek ... en-kasbons
Merk op dat de verkoper in het voorbeeld 1 rv verschuldigd is op de ontvangen verlopen interesten en dat bij een obligatie die aan 100% werd uitgegeven. Je ontsnapt dus nooit aan de rv op de ontvangen verlopen interesten!
-
- Verbannen Gebruiker
Ik kies de obligaties die ik koop zo dat het de moeite niet is om me er druk over te maken: lage coupon of 0. Uitgifteprijs tegen de 100 of 100 of erboven.sintorama schreef: ↑17 oktober 2023, 13:10Valt daar niets tegen te doen?huisjetuintjefiets schreef: ↑15 oktober 2023, 09:35 Dit is in lijn met wat ik eerder al een paar keer heb geschreven: volgens de wet is dat enkel pro rata temporis dat ik de obligatie in bezit heb gehad maar in de praktijk doen de banken dat voor de volledige looptijd.
De meeste obligaties van 2018-2021 voldoen aan die voorwaarden. Dus keus genoeg op de secundaire markt. En sommige lopen nog tot 2035, 2040, 2050, 2060 ....
Als de fiscaliteit niet verandert, zitten we nog jaren goed
Ik heb vandaag een Duitse staatsobligatie gekocht op die manier. Bestaat er eigenlijk een goeie tool om dergelijke bonds te vinden? De bank-applicatie is daar namelijk onnoemelijk onhandig voor.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2023, 15:21 Ik kies de obligaties die ik koop zo dat het de moeite niet is om me er druk over te maken: lage coupon of 0. Uitgifteprijs tegen de 100 of 100 of erboven.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
De zoekfunctie van de beurs van Frankfurt is goed, met handige filters. Maar ik heb gemerkt dat de filters niet altijd correct werken: er worden obligaties weggelaten die je wel zou moeten zien.Gudrun schreef: ↑17 oktober 2023, 15:53Ik heb vandaag een Duitse staatsobligatie gekocht op die manier. Bestaat er eigenlijk een goeie tool om dergelijke bonds te vinden? De bank-applicatie is daar namelijk onnoemelijk onhandig voor.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2023, 15:21 Ik kies de obligaties die ik koop zo dat het de moeite niet is om me er druk over te maken: lage coupon of 0. Uitgifteprijs tegen de 100 of 100 of erboven.
Het is dus zoeken: een bredere selectie nemen en ze dan een voor een bekijken. Of sommige bekijken op basis van de marktprijs: zoek je obligaties op 7 jaar of zo, met een rendement van 4 of 5% of zo (of 3% voor AAA), dan moet de marktprijs ... zijn.
Omgekeerd kan ook: je neemt een groot bedrijf (of supranational of national) waar je obligaties van wil en die veel obligaties uitgeven, dan scan je gewoon de obligaties.
Bij DB kun je alle verhandelbare raadplegen. Dus ook bekijken. Bolero publuceert ook een lijst maar keuze is beperkt voor lage coupon en hoge uitgifteprijs.
Is zeer tijdrovend. Als ik een interessante vind, of er wordt hier op forum melding van gemaakt, noteer ik die.
Dan moet je ze ook kunnen kopen. Bij Bolero heb je er veel, en je kunt er laten toevoegen. Bij DB idem. Vroeger bij Keytrade ook. Een paar maand geleden kon je bij Keytrade bijna niets meer kopen. Ervoor heb ik er ook een 8-tal gekocht. Ik weet niet wat de status nu is.
Ik heb een portefeuille opgebouwd van 35 à 40 met resterende looptijd 1 jaar (nu 0 jaar) tot 12 jaar. Gespreid EUR en USD. Gespreid corporate en government/quasi government/supranational.
Vanaf nu is het simpel Komt er 1 op termijn, dan koop ik direct een nieuwe op 8 à 12 jaar (behalve als ik het geld nodig heb). Gisteren zo gedaan met de 1e. Direct een nieuwe gekocht.
Bolero is veel te duur.
Ga naar de Giro in NL. transactiekosten 2 Euro, maakt niet uit hoeveel obligaties. En 0,0 bewaarloon of beurstax.
Gewoon een kortlopende 0% obligatie kopen.
De veiligste zijn de Duitse staatsobligaties.
Een leuke is die met ISIN nr. DE0001141802, die doet momenteel 96,566. Dat is wel 3,434 : 0,96566 = 3,56% en hij loopt tot 19/10/24. En geen roerende voorheffing van 30% want het is een 0% obligatie.
Komt dus overeen met een termijndeposito op 1 jaar van 5,08%waar wel 30% roerende voorheffing op zit
Ga naar de Giro in NL. transactiekosten 2 Euro, maakt niet uit hoeveel obligaties. En 0,0 bewaarloon of beurstax.
Gewoon een kortlopende 0% obligatie kopen.
De veiligste zijn de Duitse staatsobligaties.
Een leuke is die met ISIN nr. DE0001141802, die doet momenteel 96,566. Dat is wel 3,434 : 0,96566 = 3,56% en hij loopt tot 19/10/24. En geen roerende voorheffing van 30% want het is een 0% obligatie.
Komt dus overeen met een termijndeposito op 1 jaar van 5,08%waar wel 30% roerende voorheffing op zit
laat ons eerlijk zijn, in de praktijk wie doet dat ?huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2023, 12:58De vorige eigenaars (en eventueel de laatste ook) moeten de RV, indien niet afgehouden door de bank/broker zelf aangeven.
en hoe gaat de fiscus dat controleren ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben een beginnende belegger (met wel wat spaargeld) en een maand of 2 gestart met een all world etf (DCA in te leggen) voor later.
Nu lijken 0% of bijna 0% bonds een optie om op gerichte jaren terug spaargeld vrij te krijgen en niet zomaar op de spaarboek te laten staan. Is eigenlijk een beetje gericht voor ons zoontje en de schoolkosten ervan (termijnen +-9j/+- 15j/+-18jaar). (Hoogstwaarschijnlijk beleg ik deze terug, maar zou de vrijheid wat in het midden willen laten met een deel van ons spaargeld.)
Ik lees dat er naar de uitgifteprijs moet gekeken worden voor het rendement uit te rekenen en deze is niet altijd 100% dacht ik gezien te hebben. Als ik dan bv de DE0001141802 bekijk, zie ik hier geen vermelding van of zit ik ergens verkeerd in mijn denkwijze?
Er is veel informatie over te vinden, maar heb denk ik een probleem met de bomen en het bos...
Misschien heeft iemand een mooie duidelijk uitleg/ of artikel over hoe het juist in zijn werk gaat/ waar je naar moet kijken?
Nu lijken 0% of bijna 0% bonds een optie om op gerichte jaren terug spaargeld vrij te krijgen en niet zomaar op de spaarboek te laten staan. Is eigenlijk een beetje gericht voor ons zoontje en de schoolkosten ervan (termijnen +-9j/+- 15j/+-18jaar). (Hoogstwaarschijnlijk beleg ik deze terug, maar zou de vrijheid wat in het midden willen laten met een deel van ons spaargeld.)
Ik lees dat er naar de uitgifteprijs moet gekeken worden voor het rendement uit te rekenen en deze is niet altijd 100% dacht ik gezien te hebben. Als ik dan bv de DE0001141802 bekijk, zie ik hier geen vermelding van of zit ik ergens verkeerd in mijn denkwijze?
Er is veel informatie over te vinden, maar heb denk ik een probleem met de bomen en het bos...
Misschien heeft iemand een mooie duidelijk uitleg/ of artikel over hoe het juist in zijn werk gaat/ waar je naar moet kijken?
Er is maar één zekerheid in het leven, al de rest is bezigheid. You better enjoy it.
-
- Verbannen Gebruiker
Je gaat nergens een artikel vinden waar alles wordt uitgelegd, maar wel veel verschillende goede artikels. Obligaties zijn veel complexer dan aandelen. Best dus zoveel mogelijk lezen daarover. Hier op het forum vind je veel info maar elders ook.Maarten003 schreef: ↑20 oktober 2023, 10:05 Er is veel informatie over te vinden, maar heb denk ik een probleem met de bomen en het bos...
Maar het is nu een zeer goed moment voor obligaties. Laat je niet ontmoedigen dat je er wat tijd moet insteken.
Hier op het forum vind je veel goede obligaties. Ik heb er zelf ook gepost. Nadeel is dan wel dat je je baseert op de mening van anderen.
De uitgifteprijs van obligaties vind je bijvoorbeeld hier:
https://markets.businessinsider.com/bon ... 000a284451
Ik heb zelf o.a. deze gekocht:
EU 2020-2025 Eur 0% EU000A284451
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0% DE000A2YNZV0
BMW 2019-2027 eur 0,375% XS2055728054
Vw 2021-2024 eur 0% XS2343821794
Vw 2021-2030 eur 0,375% XS2374594823
Belgie 20-27 eur 0%, (BE0000351602)
Belgie 21-31 eur 0% (BE0000352618)
Deutsche post 20-26 eur 0,375% XS2177122541
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5% XS20247115794
EU 2021-2028 eur 0% EU000A3KWCF4
RWE 2021-2028 eur 0,5% XS2412044567
En deze (rendementen zijn van mei ==> ondertussen veel hoger nu)
XS2322254249, Goldman Sachs, 1%, 2033. Zal ongeveer 4% netto zijn
-XS2327420977, E.ON, 0,6%, 2032, ongeveer 3,3% netto
- DE000A289QR9, Mercedes, 0,75%, 2030, ongeveer 3% netto
- XS2280845145, BMW, 0,2%, 2033, ongeveer 3,2%
Wil je de komende 27 jaar gerust zijn, dan heb je deze
DE000A289LA6, Berlijn, 0,35%, 2050
In dollar deze:
Usa 2020-2023 USD 0,125% ==> deze is deze week terugbetaald
Astrazeneca 2020-2027 usd 0,7%
Alphabet 2020-2027:usd 0,8%
Visa 2020-2027 usd 0,75%
Usa 20-27 usd 0,375%
EUropean Investment Bank 2020-2030 usd 0,75%
International Finance Corp 2030 usd 0,75%
Succes!
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 20 oktober 2023, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.