Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbons 2023
In tijden zoals nu, altijd wat verdelen tussen verschillende banken en in obli's, termijndeposito's, goud, USD's en onroerend goed.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is pas sinds ik je vroeg of je in een parallelle wereld leefde, dat je dit weet. Je bevestigde zopas nog dat de Oostenrijkse rente net zoals de Duitse rente hoger zijn dan de BelgischeGudrun schreef: ↑20 oktober 2023, 15:25Daar is een goeie reden voor.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 oktober 2023, 15:21 En je mag kijken naar die op een week, een maand, 3 maand, 6 maand, 2 jaar, 3 jaar, ... 15 jaar, 20 jaar, ...
Je gaat geen enkel geval vinden waar de Duitse rente hoger is dan de Belgische.
Overigens kijk ik niet naar rente maar naar rendement.
En wat is het verschil tussen de 2, behalve dat het 2e woord de extra letters d,e,m,n bevat?
Niemand zegt dat je de 10-jarige rit moet uitrijden. Als de obligatie binnen 2 jaar een mooie stijging heeft gemaakt, kan je deze met een mooie winst verkopen.
Ik zou nooit een nul-coupon obligatie 10 jaar bijhouden. Je krijgt 10 jaar geen intrest en de regels van het spel kunnen danig gewijzigd worden. Just my 2 cents, die ik ook al in andere topics postte.
Ik zou nooit een nul-coupon obligatie 10 jaar bijhouden. Je krijgt 10 jaar geen intrest en de regels van het spel kunnen danig gewijzigd worden. Just my 2 cents, die ik ook al in andere topics postte.
Als je wat verder naar omhoog scrollt, dan zie je dat de discussie aanvankelijk gestart is als het kopen van een Belgische staatsobligatie bij uitgifte (al dan niet met gehalveerde RV) vs het vinden van alternatieven op de 2de handsmarkt.
Bij het ene krijg je een coupon (i.e. rente), bij het andere een meerwaarde bij verkoop (i.e. rendement). Maar ik geeft toe dat beide begrippen hier door mekaar gebruikt worden. Ik geef eveneens toe niet gekeken te hebben naar rendement van 2de hands Belgisch staatspapier.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 20 oktober 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ja... ALS.
Maar bij het verkopen kunnen de spelregels ook wijzigen. Wat als er plots wel RV op de meerwaarde wordt geheven? Wat als men bij de berekening van de RV naar meer factoren gaan kijken dan enkel de uitgifteprijs? Onderschat nooit de creativiteit van een regering op zoek naar geld.
Ja Gudrun, als.
Als ik obligaties zou hebben met een looptijd van 10 jaar. ( Die ik dus niet heb.)
Als er plots een RV op meerwaarde wordt geheven. ( Waar momenteel nog geen sprake van is.)
Dat zijn geen discussies, hé man.
Als ik obligaties zou hebben met een looptijd van 10 jaar. ( Die ik dus niet heb.)
Als er plots een RV op meerwaarde wordt geheven. ( Waar momenteel nog geen sprake van is.)
Dat zijn geen discussies, hé man.
In deze discussie is dat toch wel relevant. De meerwaarde op een obligatie die na 12 maanden vervalt is gegarandeerd! En voor mij is dat de reden om geen 10-jaarobligaties te kopen. Ik moet er al van uit gaan DAT de rente daalt, wat geen zekerheid is, in het andere geval hang ik vast voor 10 jaar aan een pover rendement. Dat is niet interessant. Het zijn paradoxaal genoeg de kortere termijnen die interessant zijn. Stijgt de rente toch nog dan kan ik misschien goedkoper bijkopen. Daalt de rente, dan stijgen mijn aandelen (hopelijk).
Daarom kopen we beiden geen obligaties met een looptijd van 10 jaar. Mooi!
Met aandelen vallen grote winsten/verliezen te rapen. Dat is jouw dada. Ik zit met rendementen tss de 3,5 tot 5,5% op mijn obli's. Daar moet ik het mee doen en heb geleerd er tevreden mee te zijn.
Als binnen 2 jaar de rendementen op obligaties terug zakken naar 2% of minder, dan blijf ik er gewoon van weg. Zo zijn we terug bij 'als'.
Met aandelen vallen grote winsten/verliezen te rapen. Dat is jouw dada. Ik zit met rendementen tss de 3,5 tot 5,5% op mijn obli's. Daar moet ik het mee doen en heb geleerd er tevreden mee te zijn.
Als binnen 2 jaar de rendementen op obligaties terug zakken naar 2% of minder, dan blijf ik er gewoon van weg. Zo zijn we terug bij 'als'.
Wat het probleem voor de periode nadien alleen maar groter maakt. En trouwens, het gemak waarmee sommigen hun principes verloochenen om ondanks een povere verkiezingsuitslag toch aan de macht te kunnen deelnemen kan tot een erg snelle regeringsvorming leiden.
Er wordt ook wat veel reclame gemaakt voor die nul coupon obligaties lijkt me. Ben inmiddels de laatste tijd al vaker artikels in de kranten hierover tegengekomen. Dat lezen ze bij de roverheid ook wel.
-
- Verbannen Gebruiker
Laat ze maar lezen. Als de fiscaliteit ooit verandert, zie ik wel wat ik doe. Ondertussen ben ik blij met al die fantastische cadeaus. Er zijn maar weinig Belgen die de fiscaliteit van obligaties snappen, en het is nochtans echt niet moeilijk. Als de politici beginnen te morrelen aan de fiscaliteit, gaan ze daarom 1 deur sluiten en gaan ze er 10 andere openzetten.
Bouchez staat trouwens enkel hervorming van de fiscaliteit toe als ook de fraude bij sociale uitkeringen, pensioenen, ziekteverzekering, werkloosheidsverzekering,... wordt aangepakt. PS gaat dat nooit willen.
Trouwens al tientallen jaren wordt er massaal in aandelen belegd. Veel meer dan in obligaties. En nog steeds is de belasting op aandelenwinst 0,0%. Lezen ze dat dan niet?
We betalen belasting op elke aandelen transactie (ongeacht winst of verlies).huisjetuintjefiets schreef: ↑21 oktober 2023, 15:02 Trouwens al tientallen jaren wordt er massaal in aandelen belegd. Veel meer dan in obligaties. En nog steeds is de belasting op aandelenwinst 0,0%. Lezen ze dat dan niet?
Wat is volgens jullie in België de beste online bank/broker voor obligaties en wat voor kosten rekent hij?