Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bedankt allen, ik heb weer veel bijgeleerd bij dezer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een nieuwe (mogelijks dezelfde) koers komt tot stand telkens er een transactie plaatsvind.CaesarDL schreef: ↑18 oktober 2023, 12:18 Heb twee ETFs aangekocht op XETRA in EUR op aanraden van hier om de wisselkoersmiserie te vermijden.
Maar het gebeurt soms dat er een gans uur geen nieuwe koers komt. Dat vind ik raar en eigenlijk vervelend.
En wat ik mij afvraag, als je iets ordert tijdens dat uur, wordt dit dan uitgevoerd als aan de voorwaarden voldaan is of is dit enkel ook maar telkens er een nieuwe koers komt?
Wanneer jouw koop- of verkooporder uitgevoerd wordt, vind er een transactie plaats en komt en dus ook een nieuwe (mogelijks dezelfde) koers tot stand, net zoals wanneer anderen hun orders uitgevoerd worden.
(dat is dan de koers op de beurs waar de transactie plaatsvindt uiteraard)
In plaats van de koers bekijk je beter of minstens ook het orderboek.
Ja inderdaad dat orderboek weet ik nu waarvoor het dient, tot voor enkele dagen dacht ik echt dat ik gewoon kocht aan de bestaande koers.
Maar los hiervan vind ik het toch straf dat op een beurs als XETRA het soms 1,5 uur duurt voor er een nieuwe koers is dwz dus een transactie terwijl ik zie dat bvb ASML op AMS er soms drie koersen per minuut zijn. Is dat niet bizar?
Maar los hiervan vind ik het toch straf dat op een beurs als XETRA het soms 1,5 uur duurt voor er een nieuwe koers is dwz dus een transactie terwijl ik zie dat bvb ASML op AMS er soms drie koersen per minuut zijn. Is dat niet bizar?
-
- Verbannen Gebruiker
Er is veel minder handel in obligaties dan in aandelen. En bovendien zijn er veel meer obligaties dan aandelen. Wat ook het aantal transacties in een specifieke obligatie drukt.
Het gaat niet over obligaties maar bvb over een ETF, XMLD in casu een populaire ETF toch met gold op morningstar.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een mini-ETF, er is nog geen 370 miljoen in belegd. Er is heel weinig interesse in. Is dus zeker niet populair. Er is dus ook zeer weinig handel in.
Toevoeging: vrijdag hebben er toch 79 transacties plaatsgevonden op Xetra.
In 2022 waren er 8754 ETFs in de wereld. Iedereen lanceert maar ETFs aan de lopende band. Niet allemaal worden ze een succes.
Ishares heeft meer dan 1250 ETFs uitgebracht. Hoe moet je daar als belegger klaar in zien?
Het zou kunnen zijn dan je inderdaad zijn dat je door het bos de bomen nier meer zou kunnen zien.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 oktober 2023, 15:41 In 2022 waren er 8754 ETFs in de wereld. Iedereen lanceert maar ETFs aan de lopende band. Niet allemaal worden ze een succes. .... Hoe moet je daar als belegger klaar in zien?
Een manier is om een eerst strategie te bepalen, dan tactisch te bepalen welke assetklassen je nodig hebt, en dan operationeel te kijken welke producten je hebt best passen.
Een paar jaar geleden heb ik taktisch beslist dat ik in PE wou beleggen. Dan ben ik gaan zoeken hoe ik dit operationeel het best kan realiseren. Ik kocht IPRV omdat dit fonds het doel realiseert, en aan mijn principes voldeet: index fonds, lage kosten, gediversifieerd, .....
Sindsdien is er ook de accumulerende versie IPRA uitgekomen. Als ik nu moet bijkopen, is het IPRA.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, dat is niet bizar.
Om te beginnen zijn idividuele aandelen iets helemaal anders dan (aandelen)fondsen.
Daarnaast is ook het ene aandeel het andere niet en het ene fonds het andere niet.
Ja inderdaad.
Het deed me wel twijfelen of het wel opportuun is om uit te wijken naar XETRA om de wisselkoersongemakken te vermijden. Ik heb hier toch gelezen dat deze toch serieus negatief kunnen uitdraaien en ook voor bijkomende kosten zorgen.
Een bijkomend nadeel dat ik ondervind is dat er een vertraging is van 15 min op de koersen, maar gelukkig heb ik een site gevonden waar ik maximum drie effecten rechtstreeks kan raadplegen.
Of is het toch opportuun om voor de USD te gaan waar er meer transacties zijn schijnbaar?
Het deed me wel twijfelen of het wel opportuun is om uit te wijken naar XETRA om de wisselkoersongemakken te vermijden. Ik heb hier toch gelezen dat deze toch serieus negatief kunnen uitdraaien en ook voor bijkomende kosten zorgen.
Een bijkomend nadeel dat ik ondervind is dat er een vertraging is van 15 min op de koersen, maar gelukkig heb ik een site gevonden waar ik maximum drie effecten rechtstreeks kan raadplegen.
Of is het toch opportuun om voor de USD te gaan waar er meer transacties zijn schijnbaar?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heel veel ETFs (alsook gewone aandelen trouwens) noteren op Xetra. Xetra is zowat de gootste Europese beurs denk ik.
Het minder courant de ETFs die je wil voor BE/NL/FR zijn, hoe vaker je op Xetra zal uitkomen.
Dat hangt weer van de ETF en je broker af.
Per ETF in detail te bekijken dus als je het onderste uit de kan wil.
Het is ook nogal normaal (maar niet noodzakelijk) dat hoe meer niche je gaat, hoe minder liqiuide de handel is en hoe hoger de kosten.
Daarom beperk ik mij persoonlijk voorlopig ook gewoon tot 1 ETF op Parijs via Bolero.
Zoals reeds vermeld, ben ik een maandje geleden begonnen met CSPX (S&P 500) op AMS.
Ik heb begrepen dat deze ETF nauwgezet de waarde van de index volgt.
De laatste waarde van de S&P 500 werd vastgelegd op vrijdagavond op in casu 4.224,16.
Nu zie ik dat de ETF vandaag al is gevarieerd van 418,366 naar 413,782 EUR dwz een variatie van meer dan 1%, terwijl de S&P 500 uiteraard niet bewogen heeft. Dan kan het toch niet zijn dat de ETF nauwgezet de waarde van de S&P 500 volgt. Of volgt deze misschien de futures van de S&P?
Dit is toch iets "raars", wat toch ook van groot belang kan zijn bij het beslissen van en moment om aan te kopen?
Ik heb begrepen dat deze ETF nauwgezet de waarde van de index volgt.
De laatste waarde van de S&P 500 werd vastgelegd op vrijdagavond op in casu 4.224,16.
Nu zie ik dat de ETF vandaag al is gevarieerd van 418,366 naar 413,782 EUR dwz een variatie van meer dan 1%, terwijl de S&P 500 uiteraard niet bewogen heeft. Dan kan het toch niet zijn dat de ETF nauwgezet de waarde van de S&P 500 volgt. Of volgt deze misschien de futures van de S&P?
Dit is toch iets "raars", wat toch ook van groot belang kan zijn bij het beslissen van en moment om aan te kopen?
De koers van de dollar speelt mee.
En uiteraard wordt ook de futures markt mee in rekening gebracht.
De futures en de dollar inderdaad. En er is nu ook al voorbeurshandel trouwens. Apple staat op -1.2% nu, voor de beursopening.
Op dit moment staat de EUR/USD op +0,15%
Dus toch geen continue vaste koppeling aan de index zelf?
Dus toch geen continue vaste koppeling aan de index zelf?