Holdings
TIP
Re: Holdings
Lul toch niet zo stom, ik heb al die aandelen en het rendement is niet wat IWDA doet.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2023, 18:01Het wetenschappelijke antwoord is eenvoudig te raadplegen op het internet
IWDA heeft een volatiliteit (standaard deviatie) van 14%
Brederode 22%
Sofina 24%
GBL 17%
Men kijkt ook bvb naar de Sharpe ratio. Dat zegt in hoever het extra risico zich vertaalt naar hogere return (hoe hoger hoe beter)
Brederode 0,32
IWDA 0,78
Sofina -0,38
Ageas 0,14
Het is niet waar wat je verkondigd. Op enkele jaren tijd klopt er niks van wat je zegt.
IWDA maakt verlies, net als alle andere ETF's doen.
Het enige wat winst maakt op dit moment zijn de fossiele brandstoffen en alles wat ermee te maken heeft,
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Het probleem hiermee is dat het allemaal historisch is. Net zoals een goede of slechte performance uit het verleden niets zegt over de toekomst, zegt ook een Sharpe ratio niets over de toekomst, maar alleen over het verleden.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2023, 18:01
Het wetenschappelijke antwoord is eenvoudig te raadplegen op het internet
IWDA heeft een volatiliteit (standaard deviatie) van 14%
Brederode 22%
Sofina 24%
GBL 17%
Men kijkt ook bvb naar de Sharpe ratio. Dat zegt in hoever het extra risico zich vertaalt naar hogere return (hoe hoger hoe beter)
Brederode 0,32
IWDA 0,78
Sofina -0,38
Ageas 0,14
Wat jij citeert is de sharpe ratio over het laatste jaar (denk ik)
Over de laatste 5 jaar is het echter:
Brederode 0,53
IWDA 0,59
Sofina, Ageas kon ik niet vinden.
En natuurlijk, zoals arkad zegt, 1 holding vergelijken met een index... dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Je zou 1 holding moeten vergelijken met 1 aandeel, dan krijg je een heel ander beeld.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zijn correcte reflecties, maar als we in objectieve en meetbare termen spreken, kunnen we alleen maar over het verleden spreken.
De toekomst is niet meetbaar te voorspellen. Elke analist (professioneel of niet) heeft zijn model om de toekomst te voorstellen, maar dat vertrekt altijd van het verleden (tot nu) en maakt dan een aantal assumpties (subjectief) en daar komt dan een voorspelling uit.
Ik ben er zeker van dat analisten altijd biased zijn. Ze hebben het idee dat een bedrijf goed of slecht is, en gaan hun assumpties zo aanpassen dat het model bevestigt wat ze denken. Pas als de realiteit hen echt met de neus op de feiten plaatst, passen ze zich aan. Ontelbare keren hebben we dat al gezien met "beurslievelingen".
De Sharpe ratio is maar een van de tientallen ratios, die allemaal maar een klein deel van de waarheid vertellen, maar die toch al veel foute informatie kan weerleggen.
Onlangs was hier iemand die beweerde dat de wapensector het beter doet dan de andere sectoren.
Dat was pertinent onwaar. De MSCI USA deed het in het verleden op 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar beter dan MSCI USA Defense.
Objectieve cijfers, hoe beperkt ze ook zijn, kunnen veel vooroordelen, foute beweringen, ... in bepaalde mate bevestigen of ontkrachten.
Dat is volledig waar.En natuurlijk, zoals arkad zegt, 1 holding vergelijken met een index... dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Je zou 1 holding moeten vergelijken met 1 aandeel, dan krijg je een heel ander beeld.
En de Sharpe ratio kan inderdaad zeer sterk evolueren, zeker bij zeer volatiele beurskoersen.
Luxempart deelt in de klappen door Atenor : het was toch te verwachten ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik vind D'Ieteren en Floridienne beide zwaar onderschat op de beurs. ZIjn er aandeelhouders hier?
- Spagazeuse
- Newbie
- Contacteer:
Wat gaan die aandeelhouders eraan doen dat jij zegt dat ze zwaar onderschat zijn?spaargidsforum schreef: ↑16 november 2023, 13:01 Ik vind D'Ieteren en Floridienne beide zwaar onderschat op de beurs. ZIjn er aandeelhouders hier?
Ik denk dat hij/zij wil discussieren met anderen of die dat ook zo zien.Spagazeuse schreef: ↑16 november 2023, 18:43Wat gaan die aandeelhouders eraan doen dat jij zegt dat ze zwaar onderschat zijn?spaargidsforum schreef: ↑16 november 2023, 13:01 Ik vind D'Ieteren en Floridienne beide zwaar onderschat op de beurs. ZIjn er aandeelhouders hier?
Ik heb wel een beetje D'ieteren, maar geen Floridienne.
Waarom geen Floridienne: Dat is een bollenwinkel waar een kat haar jongen nog niet in terugvindt. Veel te moeilijk (voor mij) om een schatting van een reele waarde te maken.
D'ieteren wel, omdat ik ook denk dat het ondergewaardeerd is. Nu, dat zijn vele holdings op het moment, en D'ieteren blinkt ook niet uit in transparantie, dus wat mij betreft is D'ieteren aardig aantrekkelijk maar nu ook weer niet het koopje van de eeuw. Het hangt ervan af of er een beursgang van Belron komt of niet.
Zit al een 5tal jaren in floridienne en blijf zitten. Hun grootste troef Biobest (bestrijding met natuurlijke vijanden tegen ongedierte en bestuiving met hommels in gesloten serres) . Zelfs de lokale aardbeikweker hier in het dorp werkt ermee. Biobest doet overnames in de rest van de wereld op dit vlak en door de neergang van de biodiversiteit een must in de toekomst volgens mij.spaargidsforum schreef: ↑16 november 2023, 13:01 Ik vind D'Ieteren en Floridienne beide zwaar onderschat op de beurs. ZIjn er aandeelhouders hier?
Voor de rest wat recyclage van batterijen in Frankrijk wat ook wel wat kan worden. De rest zijn kleine participaties in het hogere voedingssegment.
Hebben mijn aandacht getrokken door de LT grafiek (10j en meer), ze zijn een constante groeier in de luwte en gingen gemakkelijk door grote koersdalingen in het verleden. Vermoedelijk door trouwe aandeelhouders en een beperkte free flow op de beurs. Heb getwijfeld om bij te kopen onder de 650 maar blijkbaar is er iemand fors ingestapt of hebben ze zelf bijgekocht. Tip: een limiet zetten bij aankoop.
ps ook sofina is onlangs in biobest gestapt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Kempen123 schreef: ↑17 november 2023, 09:40Ik denk dat hij/zij wil discussieren met anderen of die dat ook zo zien.Spagazeuse schreef: ↑16 november 2023, 18:43
Wat gaan die aandeelhouders eraan doen dat jij zegt dat ze zwaar onderschat zijn?
Ik heb wel een beetje D'ieteren, maar geen Floridienne.
Waarom geen Floridienne: Dat is een bollenwinkel waar een kat haar jongen nog niet in terugvindt. Veel te moeilijk (voor mij) om een schatting van een reele waarde te maken.
D'ieteren wel, omdat ik ook denk dat het ondergewaardeerd is. Nu, dat zijn vele holdings op het moment, en D'ieteren blinkt ook niet uit in transparantie, dus wat mij betreft is D'ieteren aardig aantrekkelijk maar nu ook weer niet het koopje van de eeuw. Het hangt ervan af of er een beursgang van Belron komt of niet.
Inderdaad. Ik wou even polsen op dit forum wat de meningen over deze aandelen zijn. Ik vermoed dat hier een bovengemiddelde kennis en/of onderzoek van holdings is. Ik ga er op letten mijn vragen duidelijker te formuleren om voor geen verwarring te zorgen.
Bedankt voor de feedback !
Sofina ziet omzet van ByteDance, waar het een belang in heeft, met 40% stijgen
Sofina: ByteDance, de niet-beursgenoteerde moedergroep boven TikTok laat zich steeds meer gelden binnen de Chinese techliga, waartoe ook Tencent en Alibaba behoren. De omzet steeg in het tweede kwartaal met dik 40% op jaarbasis tot 29 miljard dollar, dankzij een geleidelijke toename van de reclame-inkomsten. In 2023 haalde het 29 miljard dollar aan inkomsten binnen. ByteDance reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar, maar het is natuurlijk wél erg belangrijk voor Sofina, dat een groot belang in de groep aanhoudt.
Sofina: ByteDance, de niet-beursgenoteerde moedergroep boven TikTok laat zich steeds meer gelden binnen de Chinese techliga, waartoe ook Tencent en Alibaba behoren. De omzet steeg in het tweede kwartaal met dik 40% op jaarbasis tot 29 miljard dollar, dankzij een geleidelijke toename van de reclame-inkomsten. In 2023 haalde het 29 miljard dollar aan inkomsten binnen. ByteDance reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar, maar het is natuurlijk wél erg belangrijk voor Sofina, dat een groot belang in de groep aanhoudt.
Ik zit al zo'n 25 jaar in Floridienne, nooit iets verkocht, dus de combo trouwe aandeelhouders en beperkte free float gaat hier wel op.cyprus schreef: ↑17 november 2023, 11:23Zit al een 5tal jaren in floridienne en blijf zitten. Hun grootste troef Biobest (bestrijding met natuurlijke vijanden tegen ongedierte en bestuiving met hommels in gesloten serres) . Zelfs de lokale aardbeikweker hier in het dorp werkt ermee. Biobest doet overnames in de rest van de wereld op dit vlak en door de neergang van de biodiversiteit een must in de toekomst volgens mij.spaargidsforum schreef: ↑16 november 2023, 13:01 Ik vind D'Ieteren en Floridienne beide zwaar onderschat op de beurs. ZIjn er aandeelhouders hier?
Voor de rest wat recyclage van batterijen in Frankrijk wat ook wel wat kan worden. De rest zijn kleine participaties in het hogere voedingssegment.
Hebben mijn aandacht getrokken door de LT grafiek (10j en meer), ze zijn een constante groeier in de luwte en gingen gemakkelijk door grote koersdalingen in het verleden. Vermoedelijk door trouwe aandeelhouders en een beperkte free flow op de beurs. Heb getwijfeld om bij te kopen onder de 650 maar blijkbaar is er iemand fors ingestapt of hebben ze zelf bijgekocht. Tip: een limiet zetten bij aankoop.
ps ook sofina is onlangs in biobest gestapt.
Als ik de berichten over Biobest lees lijkt het me dat Floridienne aan een recordkoers gewoon de waarde van Biobest weerspiegelt, zonder premie of korting, en dat je de rest er dus gewoon bij krijgt.
Ik ben niet helemaal tevreden met de evolutie van het dividend en de prestaties los van Biobest maar blijf gewoon rustig zitten.
Misschien mooi instapmoment voor SCOTTISH MORTGAGE INVESTMENT FUND of blijft die goeie S&P 500 toch niet te overtreffen zoals Buffet al meermaals aanhaalde ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat er een mooi instapmoment is, weet ik al langer. Maar je moet het kunnen kopen...
Als je bij iedere koersdaling bijkoopt is op den duur al je cash op.
Bedankt voor tip Laeka(Eurazeo)