Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bedankt, er zit inderdaad véél meer achter. Ik heb dit gevonden en dat toont toch aan dat ze idd de koers dichtbij de nav willen houden maar dat er idd veel meer achter zit:
https://www.morningstar.nl/nl/news/3439 ... ingen.aspx
“Verhandelen tegen korting” kan toch interessant zijn als koper maar toch heel moeilijk in te schatten me dunkt.
Ik heb het nu een tijdje opgevolgd en je hebt inderdaad volledig gelijk. De koers van CSPX (S&P 500) op XETRA volgt "lineair" de future van S&P 500
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Straf dat je dat zomaar raadt.spaarfreakje schreef: ↑23 oktober 2023, 21:45En welke is dan de gelukkige, die gij uitverkoren hebt?EarthNvstr1 schreef: ↑22 oktober 2023, 16:49 ...
Daarom beperk ik mij persoonlijk voorlopig ook gewoon tot 1 ETF op Parijs via Bolero.
Ik gok op IMIE
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even een stom vraagje. Is deze negatieve correctie voor een een korte tijd of is er iets structureel mis?
Op 15 september begonnen met beurs, ETFs en nu al CSPX(S&P 500) en IWDA omstreeks de min 7%.
Niet echt een prettige kennisname met de beurs pfff.
Niet echt een prettige kennisname met de beurs pfff.
Een maand nadat ik ben beginnen beleggen, in juni 2011, brak de eurocrisis uit en stond ik op -20%. Maar dat is terug goed gekomen.
@Timoootjex: de markten moeten wennen aan het idee dat de rente nog lang hoog zal blijven.
De beurs maakt ongeveer jaarlijks een correctie door (-10%). Om de paar jaar diept dit uit tot een beermarkt (-20%). Als belegger zal je waarschijnlijk een of meerdere keren een -50% crash meemaken.
Verzekeren jezelf ervan dat je beleggingsstrategie rekening goidt met bovenstaande feiten en je eigen risicobereidheid; je huidige gevoel kan een indicatie zijn of je teveel risico aan het nemen bent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Oei, ja dat is nog wat anders, bedankt voor de goede perspectieven toch.
Ik heb hier heel veel gelezen voordat ik begon en had uw inzichten al gelezen en rekening mee gehouden.
Dus ik beleef wat nu gebeurt niet als rampzalig en het gebeurt ook met geld dat ik zeker niet nodig heb.
In die zin heb ik hier ook geleerd dat deze situatie ook opportuniteiten kan inhouden, in die zin dat inkopen in een dergelijke situatie wel eens interessant kan zijn. Maar ik vrees een beetje dat het nog meer uit de hand kan lopen als Israël begint met zijn grondaanval.
Maar het is wel de bedoeling dat ik verder periodiek instap in CSPX en IWDA maar wanneer?
Als je "periodiek" belegd is er toch geen vraag?
Vandaag kan je kopen aan de prijzen van april/mei. Je kan het zien als solden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Met periodiek bedoel ikzelf niet strikt periodiek. Bedoeling is in grote lijnen driemaandelijks maar als er zich een opportuniteit voordoet, daar wel op te springen. En inderdaad is het nu solden maar kunnen de solden nog niet beter als Israël echt aanvalt? Of ziet U dat anders?
Het is inderdaad soms lastig, emoties nemen vlugger de bovenhand dan je op voorhand durft denken.
Spreek met jezelf af dat je elke maand/driemaand moet investeren (of zelf een bepaalde dag als je denkt dat je dan nog gaat zitten schipperen) in een gespreide etf. Dit doe je altijd ook al denk je dat de beurzen nog verder dalen. Dat lijkt me op de lange termijn het belangrijkste aangezien beurzen op de lange termijn zeer waarschijnlijk stijgen.
Het lijkt me belangrijk als beginner om een gedeelte te hebben dat gewoon de markt volgt, hoeveel je daarvoor kiest, moet je zelf bepalen. De keuze van sommige van jouw etf's blijken uit andere posts al redelijk specifiek te zijn waardoor het risico ook groter is.
Zelf stap ik elke maand in, 50% van mijn geld gaat naar gespreide etf's (wereldwijde index 70% en een Europese 30% en dit voor 50% in ESG) en voor mijn zoontje van een paar maanden is dit 100% in etf's, hij staat nu ook met verlies.
Daarnaast probeer ik zelf nog actief te beleggen maar presteer tot nu van dit jaar duidelijk minder dan de markt, zit met een paar grote dalers, al stond ik een paar maanden geleden nog met een hoger rendement dan de wereldindex. Ik koop niet elke maand in dit actief gedeelte aangezien mijn maandelijkse inleg daarvoor te beperkt is (wil ook niet te veel kosten).
Ik zou zoiets met jezelf afspreken en dit consequent toepassen dus bijvoorbeeld, ik beleg elke 3 maanden op de 10de dag in een gespreide index en hou daarnaast x% aan waar jezelf probeert te timen of actief beheer doet.
Spreek met jezelf af dat je elke maand/driemaand moet investeren (of zelf een bepaalde dag als je denkt dat je dan nog gaat zitten schipperen) in een gespreide etf. Dit doe je altijd ook al denk je dat de beurzen nog verder dalen. Dat lijkt me op de lange termijn het belangrijkste aangezien beurzen op de lange termijn zeer waarschijnlijk stijgen.
Het lijkt me belangrijk als beginner om een gedeelte te hebben dat gewoon de markt volgt, hoeveel je daarvoor kiest, moet je zelf bepalen. De keuze van sommige van jouw etf's blijken uit andere posts al redelijk specifiek te zijn waardoor het risico ook groter is.
Zelf stap ik elke maand in, 50% van mijn geld gaat naar gespreide etf's (wereldwijde index 70% en een Europese 30% en dit voor 50% in ESG) en voor mijn zoontje van een paar maanden is dit 100% in etf's, hij staat nu ook met verlies.
Daarnaast probeer ik zelf nog actief te beleggen maar presteer tot nu van dit jaar duidelijk minder dan de markt, zit met een paar grote dalers, al stond ik een paar maanden geleden nog met een hoger rendement dan de wereldindex. Ik koop niet elke maand in dit actief gedeelte aangezien mijn maandelijkse inleg daarvoor te beperkt is (wil ook niet te veel kosten).
Ik zou zoiets met jezelf afspreken en dit consequent toepassen dus bijvoorbeeld, ik beleg elke 3 maanden op de 10de dag in een gespreide index en hou daarnaast x% aan waar jezelf probeert te timen of actief beheer doet.
Laatst gewijzigd door simonvb op 26 oktober 2023, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
We zijn niet meer in een (veel te lange) stierenmarkt met ultralage rente's, je kan er niet blind vanuit gaan dat indices blijven stijgen...
Het kan nog veel lager dan dit, maar ik denk persoonlijk dat we gewoon lang rond dit niveau gaan blijven hangen.
Tenzij China Taiwan binnenvalt, dan kijk je eerder naar -30 tot -40%. (daar moet je op voorzien zijn, maar je moet er niet van uitgaan)
Het kan nog veel lager dan dit, maar ik denk persoonlijk dat we gewoon lang rond dit niveau gaan blijven hangen.
Tenzij China Taiwan binnenvalt, dan kijk je eerder naar -30 tot -40%. (daar moet je op voorzien zijn, maar je moet er niet van uitgaan)
-
- Hero Member
- Contacteer:
OoTimoootjex schreef: ↑26 oktober 2023, 12:04
Dus eigenlijk als ik nu wat bijkoop doe ik niets mis, het zal toch herstellen. En ik moet niet wachten op nog lager want dat is gokken.
Wie heeft hier gezegd dat het per definitie zal herstellen?
Je gokt dat het zal herstellen
Dat is nu eenmaal beleggen