Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Staatsbons 2023
Dit zijn mijn ervaringen:
Je moet in elk geval niet bij de grootbanken zijn. Ze hebben er geen belang bij: ze willen enkel fondsen verkopen waar ze zeer goed aan verdienen. Voor de weinige obligaties die je (misschien) kunt kopen, zijn de kosten zeer hoog.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 mei 2023, 12:08
Ik kan info geven over Belgische banken. Met brokers zoals IB en andere heb ik geen ervaring.
- Bolero: groot aanbod. Je kunt er altijd laten toevoegen als het geen exotische zijn. Goede website. Kosten ongeveer 0,3% als orders voldoende groot zijn.
- DB: groot aanbod (minder dan Bolero), je kunt er ook laten toevoegen. Kosten 0,5% onafh. van grootte order. Website veel minder goed dan Bolero. Je kunt op de website geen orders annuleren of wijzigen: je moet bellen.
- Keytrade: momenteel (sinds recent; ik heb er nog gekocht in maart of april) geen obligaties mogelijk, behalve voor enkele tientallen die zeer oninteressant zijn.
- MeDirect: zeer beperkte keuze
- Saxo: zeer grote keuze, niet duur, goede website. Maar: sinds een jaar kun je geen obligaties kopen. Ze werken nog altijd aan een nieuwe vragenlijst over kennis en ervaring.
Ik gebruik de zoekfunctie van de beurs van Frankfurt, want aanbod aan obligaties is enorm.
Kosten van obligaties: DB rekent 0,5% op transactie bedrag. Bolero 0,3% op nominaal bedrag. Voor obligaties die zwaar onder pari noteren, is Bolero zo even duur als DB.
Bolero en DB rekenen beiden kosten op het aankoopbedrag en niet nominaal bedrag.
DB rekent bewaarkosten per lijn per jaar met max. per jaar. Is duur voor kleine posities. Ik koop daar grotere posities (gespreid over meerdere aankopen want liquiditeit is niet altijd groot).
Succes!
Ondertussen kun je bij Saxo weer obligaties kopen. Ik heb nog geen ervaring daarmee.
Dank voor de uitgebreide uitleg huisjetuintjefiets.
Saxo is de overnemer van Binck maar naar mijn mening en van wat ik hoor erg slecht.
Ik denk dat ik dan maar mijn obli's bij de giro ga kopen.
3 euro of 0,3 tot 0,5% kosten bij grotere bedragen is wel een erg groot verschil.
Saxo is de overnemer van Binck maar naar mijn mening en van wat ik hoor erg slecht.
Ik denk dat ik dan maar mijn obli's bij de giro ga kopen.
3 euro of 0,3 tot 0,5% kosten bij grotere bedragen is wel een erg groot verschil.
Ik ben al jaren klant bij bpostbank, nu dat ze fortis komen zou ik graag mijn staatsbons daar weghalen.
Mijn rekening gaat van een gratis bpostbankrekening naar een van 5,50 euro per maand.
Betaal je bewaarkosten voor staatsbon bij Belfius? of kan ik deze overhevelen naar staatsbonsonline (waar ik er al enkele heb)
Mijn rekening gaat van een gratis bpostbankrekening naar een van 5,50 euro per maand.
Betaal je bewaarkosten voor staatsbon bij Belfius? of kan ik deze overhevelen naar staatsbonsonline (waar ik er al enkele heb)
5,50 euro per maand? Volgens de tarievenlijst van Fortis is hun beleggersrekening gratis.
Ombudsman.
Voor die 5,50 naar de ombudsman???
Jintro, ik zou Belfius maar niet doen. Die pakken erg veel geld voor alles.
Ik heb ondertussen navraag gedaan bij online staatsbon en Keytrade.
Bolero, nooit gedonder en heel goedkoop.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Wat zijn hun aan- of verkoopkosten en bewaarloon dan?
Bij Bolero kun je niet op staatsbons intekenen. Eens de staatsbon uitgegeven is en noteert op de Brusselse beurs, kan je die wel secundair kopen via Bolero. Intekenen op de uitgifte kan enkel via KBC.
Je kan ook staatsbons aankopen via de dienst grootboeken van de overheid.
Dat kost je niets (geen bankkosten en geen beurstaks)
Dat kost je niets (geen bankkosten en geen beurstaks)
OK, maar wat zijn de aankoopkosten op de secundaire markt en wat is het bewaarloon?
Dank je Tissik9, maar ik wil geen Belgische staatsbons i.v.m. met de R.V. en slechtere rating.