iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
TIP
Re: iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
Ik ben niet zeker maar ik denk wel dat de bank dan de RV inhoudt boven het totaal van 980 euro.
Bedankt, ik ga het toch navragen want ik ben in een situatie gekomen dat ik twee spaarrekeningen heb bij één bank.
Je ziet dat vanzelf wel op het einde van het jaar hoor.
Het rendement van die ultrashort bond etf stijgt gestaag, maar traag. Een opbrengst van 0,36% de laatste maand. Als je rekening houdt met transactiekosten, taksen en inhouding van 30% RV bij verkoop kun je evengoed op een spaarrekening sparen. Even veilig maar goedkoper en flexibeler. Brengt op een jaar misschien een fractie minder op maar je kunt altijd aan je geld, zelfs de dag na storting al, zonder dat je er verlies aan doet.
Ja, voor de zeer korte termijn is dit door transactie kosten geen goed product. Wie pakweg een jaar of langer zijn geld kan vastzetten gaat met deze ETF sowieso meer rendement hebben dan een spaarboekje. Vergelijk wel eerlijk, het huidig rendement van spaarboekjes met het huidig rendement van deze ETF. Het bruto rendement van dit fonds over het afgelopen jaar was 3,16%, geen enkel spaarboekje zal dat over het afgelopen jaar opgebracht hebben. Momenteel is het bruto rendement op jaarbasis 0,35*12= 4,2% of minus RV 2,94% netto (voor transactie kosten).
Laatst gewijzigd door vortex op 11 november 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Weighted Average YTM is 4.18% : Bruto: voor kosten en taksen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor vermogende klanten is dit product behoorlijk interessant, mijns inziens:Yaris schreef: ↑11 november 2023, 11:09 Het rendement van die ultrashort bond etf stijgt gestaag, maar traag. Een opbrengst van 0,36% de laatste maand. Als je rekening houdt met transactiekosten, taksen en inhouding van 30% RV bij verkoop kun je evengoed op een spaarrekening sparen. Even veilig maar goedkoper en flexibeler. Brengt op een jaar misschien een fractie minder op maar je kunt altijd aan je geld, zelfs de dag na storting al, zonder dat je er verlies aan doet.
- aankoopkosten/verkoopkosten kunnen gespreid worden over een groot bedrag, en zijn bijgevolg verwaarloosbaar
- nettorendement van rond de 2,90%, hoger dan de 2,40% netto die je op de spaarrekening met het hoogste rendement kunt behalen
- op elk moment opneembaar zonder verlies van rente (in tegenstelling tot de getrouwheidspremie op spaarrekeningen)
Voor dergelijke klanten bestaat de voornaamste concurrentie uit producten met een langere looptijd.
Dit produkt begrijp ik denk ik.
Wat zou nog een hedge kunnen vormen voor een fortefeuille die bvb uit ETF's bestaat die de volledige markt dekken, met dus enkel een risico eigen aan de markt (geen sector eigen risico).
MAW als je niet in obligaties wil gaan (wegens te grote negatieve impact op rendement) , maar toch je portefeuille wil beschermen tegen het marktrisico. Heeft iemand daar ervaring mee, mening over...
dank
Wat zou nog een hedge kunnen vormen voor een fortefeuille die bvb uit ETF's bestaat die de volledige markt dekken, met dus enkel een risico eigen aan de markt (geen sector eigen risico).
MAW als je niet in obligaties wil gaan (wegens te grote negatieve impact op rendement) , maar toch je portefeuille wil beschermen tegen het marktrisico. Heeft iemand daar ervaring mee, mening over...
dank
Je kunt nog een goud-etf toevoegen.