Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bedankt voor de raad en ja over mijn AI durf ik het zelfs niet hebben.simonvb schreef: ↑26 oktober 2023, 11:52 Het lijkt me belangrijk als beginner om een gedeelte te hebben dat gewoon de markt volgt, hoeveel je daarvoor kiest, moet je zelf bepalen. De keuze van sommige van jouw etf's blijken uit andere posts al redelijk specifiek te zijn waardoor het risico ook groter is.
Hoeveel schat je dan de grondaanval van Israël in met bijhorende mogelijke escalatie? Ik heb 5% in gedachten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit momenteel aan -14,2% REELE NETTOWINST, d.w.z. rekening houdend met kosten en taksen + indexatie vanaf aankoopdatum tot nu (hetgeen niemand eigenlijk consequent doet).
BELANGRIJK is ook dat ik voor bijna 75% in sector ETF's zit (ook al vrij uitzonderlijk )
Mijn (edit) resultaat van de gespreide wereld etf's (zoals IWDA, ACWE en IMIE) bedraagt -1,6% REELE NETTOWINST
Daarmee ben ik begonnen op 1/12/2022
Inderdaad: Israël is Oekraïne niet
en China/Taiwan/US zal pas echt bloeden worden
Bwa nee, 5% is te veel
Maar je kan dat zelfs achteraf niet zeggen, omdat er zo veel dingen zijn die aandelen beïnvloeden, we zouden het nooit weten.
Ik zou eerder gokken op -2% max
Het is vooral de olieprijs die je dan in de gaten moet houden bij een escalatie, en qua olie is er nog wel wat reservecapaciteit in productie. Dus ik verwacht niet te veel effect van een grondoffensief daar.
Hoeveel kans dat iemand hier op dit forum het verloop van een oorlog juist kan voorspellen? < 50 %
Hoeveel kans dat iemand hier op dit forum het verloop van de beurs juist kan voorspellen? < 50 %
Hoeveel kans dat volgend jaar de beurs hoger zal staan dan vandaag? > 50 %
-
- Hero Member
- Contacteer:
PS: ik hou zelfs al rekening met de VERKOOPkosten en -taksen, freakje als ik ben
Ben wat beginnen lezen over technische analyse, nl oa de kaarsgrafiek, steunen en weerstanden en voortschrijdende gemiddelden. Lijkt me allemaal niet zo eenvoudig om dit toe te passen en zeker ook te interpreteren.
Zien jullie daar het nut van in met jullie ervaring? Of ben ik mijn tijd aan het verliezen?
Zien jullie daar het nut van in met jullie ervaring? Of ben ik mijn tijd aan het verliezen?
TA is nogal gecontesteerd op dit forum, maar het is veruit de meest gebruikte methode hier
Ik vind persoonlijk dat er een basis van waarheid in TA zit, maar je moet niet gaan overdrijven met ninjakruisen en wat is het allemaal.
Maar weerstandsniveaus enzo, why not.
en niet op indices of currencies toepassen, alstublieft
Ik vind persoonlijk dat er een basis van waarheid in TA zit, maar je moet niet gaan overdrijven met ninjakruisen en wat is het allemaal.
Maar weerstandsniveaus enzo, why not.
en niet op indices of currencies toepassen, alstublieft
Technische analyse is een pseudo-wetenschap. Een betere term is overigens "visuele analyse", want er is niets technisch aan. Behalve het effect van een self-fulfilling prophecy heeft technische analyse geen voorspellende waarde. Het is te vergelijken met homeopathie, astrologie, handlezen, tarrot kaarten, etc. Je gelooft wat je wilt natuurlijk, maar wetenschap is nu eenmaal hetgeen het onderscheid maakt tussen wat waar is en wat vals is, en de bewijslast is er nu eenmaal.
Voorts zijn de be-oefenaars van technische analyse het onderling oneens over wat technische analyse is, waarvoor het dient etc. Ze verwijten mekaar geen "echte" technische analyse toe te passen.
Mijn advies is om te aanvaarden dat niemand de beurskoers kan voorspellen. Jij niet, ik niet, Warren Buffett niet, niemand. Wees huiverachtig tegenover mensen die het tegendeel beweren en hun methodes.
Voorts zijn de be-oefenaars van technische analyse het onderling oneens over wat technische analyse is, waarvoor het dient etc. Ze verwijten mekaar geen "echte" technische analyse toe te passen.
Mijn advies is om te aanvaarden dat niemand de beurskoers kan voorspellen. Jij niet, ik niet, Warren Buffett niet, niemand. Wees huiverachtig tegenover mensen die het tegendeel beweren en hun methodes.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Of ETF's in het totaal, dat is gewoon totaal bullshit om dat te doen...
TA houdt enkel fysisch steek op individuele aandelen, als je het mij vraagt...
Ik zie dat jullie beiden niet zo enthousiast zijn over TA. Na wat lectuur kan ik erin komen.
Wel per toeval op Bloomberg een analyse gezien van de S&P 500 waar ze toonden dat het 200 daags gemiddelde werd gekruist enz...Bizar voor een index
Iedereen (zeker in Amerika) kijkt naar het 200-daags gemiddelde van de s&p 500. Het zou dom zijn om dat dan ook niet met een half oog in de gaten te houden. De heilige graal? Nee. Maar eventueel te gebruiken voor risk management. De rest van TA zou ik me niet mee bezig houden. Ik heb er vroeger veel te veel tijd in gestoken. Maak die fout ook niet
En dat het complete bullshit is zou ik toch niet durven zeggen. Zoals je zei wordt er in de financiële vakpers ook over geschreven. Philippe Gijsels heeft het er vaak over op vrijdag in Kanaal Z. Da’s geen kwakzalver.
De markt kiest vaak de weg van de minste weerstand en heeft dus de neiging om de trend te volgen.
En dat het complete bullshit is zou ik toch niet durven zeggen. Zoals je zei wordt er in de financiële vakpers ook over geschreven. Philippe Gijsels heeft het er vaak over op vrijdag in Kanaal Z. Da’s geen kwakzalver.
De markt kiest vaak de weg van de minste weerstand en heeft dus de neiging om de trend te volgen.
Ik heb net naar hem gekeken van vrijdag geleden, en ja hij had het over de S&P 500 en dat het onder het 200 daags gemiddelde was gezakt. Ziet er dus niet zo goed uit voor de trotse bezitters onder ons van ETFs S&P 500?
Laat ons zeggen dat de markt voorlopig in het voordeel van de beren beweegt, ja. Da’s slecht voor alle trackers, de s&p 500 bepaalt voor een groot stuk wat de wereldindexen doen. Het kan natuurlijk draaien wanneer de rente mooi onder de 5% blijft of zakt. Maar voorlopig is de trend dus negatief en zou je best enige voorzichtigheid aan de dag leggen. Alle beurscrashes zijn (uiteraard) gebeurd na een daling onder het 200-daags gemiddelde maar niet elke daling tot onder dat gemiddelde zorgt voor een crash natuurlijk. Zo simpel is het niet.
Maandag of dinsdag is er waarschijnlijk een technisch herstel. Dan valt het te bezien of we er weer over gaan. Het zal ook afhangen van wat de FED zegt op woensdag en wat big tech doet (allemaal gezakt na nochtans meer dan deftige earnings, behalve Amazon voorlopig).
Een ander stukje “technische analyse” is dan weer positief. Een daling gebeurt vaak in drie stappen, dwz: we zakken van een top, herstellen, zakken onder de laatste bodem, herstel, en we zakken een laatste keer onder de laatste bodem. Dan geven veel beleggers/traders het op. En dan kunnen we dus weer omhoog. (Zie rechtse afbeelding bovenaan, die hebben we nu juist gehad - https://www.elliottwave.com/investing/h ... tracements)
Maar laat ons zeggen dat het 200-daags gemiddelde belangrijker is om naar te kijken.
Mijn voorspelling: we gaan komende dagen een strijd zien om het 200-daags gemiddelde. Woensdagavond een schijnbeweging na de FED om beleggers op het verkeerde been te zetten. En donderdag/vrijdag gaat de trend duidelijk worden voor de laatste maanden van het jaar. Donderdag nabeurs rapporteert Apple nog.
Maandag of dinsdag is er waarschijnlijk een technisch herstel. Dan valt het te bezien of we er weer over gaan. Het zal ook afhangen van wat de FED zegt op woensdag en wat big tech doet (allemaal gezakt na nochtans meer dan deftige earnings, behalve Amazon voorlopig).
Een ander stukje “technische analyse” is dan weer positief. Een daling gebeurt vaak in drie stappen, dwz: we zakken van een top, herstellen, zakken onder de laatste bodem, herstel, en we zakken een laatste keer onder de laatste bodem. Dan geven veel beleggers/traders het op. En dan kunnen we dus weer omhoog. (Zie rechtse afbeelding bovenaan, die hebben we nu juist gehad - https://www.elliottwave.com/investing/h ... tracements)
Maar laat ons zeggen dat het 200-daags gemiddelde belangrijker is om naar te kijken.
Mijn voorspelling: we gaan komende dagen een strijd zien om het 200-daags gemiddelde. Woensdagavond een schijnbeweging na de FED om beleggers op het verkeerde been te zetten. En donderdag/vrijdag gaat de trend duidelijk worden voor de laatste maanden van het jaar. Donderdag nabeurs rapporteert Apple nog.
Is maar hoe je het bekijkt.
Ik bekijk het positief en zie het als nieuwe aankoopgelegenheden.(blijven gespreid aankopen)
Met voldoende cash aan de zijlijn kan dit geen probleem zijn.
Is twee weken geleden hier nog ter sprake gekomen om positie te nemen in een defensie en farma etf.
Door de dalende koersen wordt het steeds interessanter en staan deze inmiddels 5-6% lager.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.