S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
tov de slotkoers van vrijdag
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Goud: tracker met ticker SGLD van Invesco
Obligaties: enkel Amerikaanse en Duitse overheidsobligaties, los gekocht, met verschillende looptijden (max is 12 jaar, de helft <4 jaar).
doordat er een transactie plaatsvindtEarthNvstr1 schreef: ↑30 oktober 2023, 17:53Dat was een retorische vraag volgens mij. Hier nog één:
Weet je nog hoe een koers tot stand komt ?
Kijk eens op investing.com
Daar zie je futures en indices.
Futures op S&p 500 en indice s&p500 zijn gelijk (ik zie net dat er vandaag een verschil op zit van <0.1%, hoe dat komt weet ik niet. Normaal zijn ze gelijk). Ook gelijk met de tracker met ticker “SPY” die in dollar noteert en op de Amerikaanse markt.
Dat uw cspx lager staat is omdat de euro enerzijds stijgt tov de dollar én omdat de s&p 500 nog gezakt is na de Europese sluiting vrijdag anderzijds.
Ben serieus aan het twijfelen om CSPX bij te kopen maar op YF vertelt men dat voor Apple donderdag gewoon goede cijfers verwacht worden maar zijn ze pessimistisch over de vooruitzichten.Een beetje dezelfde story als ASML en die dook recht de dieperik in pfff.
Met mijn eerste unaniem slechte ervaringen (ASML, CSPX, IWDA en AI) in deze eerste anderhalve maand, ben ik nu "bang" geworden. Dat is een normaal fenomeen zeker?
Met mijn eerste unaniem slechte ervaringen (ASML, CSPX, IWDA en AI) in deze eerste anderhalve maand, ben ik nu "bang" geworden. Dat is een normaal fenomeen zeker?
Misschien is beleggen in aandelen niet geschikt voor je?
Als je slapeloze nachten krijgt, betekent het dat je te veel risico neemt dan dat je aankan, je welzijn is veel belangrijker dan een paar percent potentieel rendement.
Als je slapeloze nachten krijgt, betekent het dat je te veel risico neemt dan dat je aankan, je welzijn is veel belangrijker dan een paar percent potentieel rendement.
Nee, dat is het zeker niet en ik heb er geen slapeloze nachten door. Zoals reeds gemeld, gebeurt het ook met geld dat ik helemaal niet nodig heb.
Maar ik ben nu zeer(te?) bedachtzaam gekomen om te kopen omdat ik het goed wil doen voor mezelf en eens wat groen wil zien in mijn aangemaakte excel. Uit lectuur hier, heb ik ook goed geleerd dat beleggen een lange termijn gebeuren is, dus kan ik die anderhalve maandervaring wel relativeren.
Je komt nu toch eerder over alsof je impulsgedreven wilt handelen.
Neem het totale bedrag dat je kan missen voor meer dan 10 jaren en wilt beleggen. Maak een verdeling op (bijvoorbeeld x% in wereldwijde tracker, x% in die etf, x% in individuele aandelen,...). Deel je beginbedrag door 3 ofzo en stap viermaandelijks in op een vaste dag. Na een jaar is jouw hoofdsom dan belegd. Je kunt ook de som over een langere periode nog inleggen dan 1 jaar (de kans is groter dat je meer rendement misloopt maar anderzijds is het beter voor de gemoedsrust bij een daling van de beurzen).
Daarna doe je een periodieke inleg en deze blijf je heel jouw leven volhouden.
Neem het totale bedrag dat je kan missen voor meer dan 10 jaren en wilt beleggen. Maak een verdeling op (bijvoorbeeld x% in wereldwijde tracker, x% in die etf, x% in individuele aandelen,...). Deel je beginbedrag door 3 ofzo en stap viermaandelijks in op een vaste dag. Na een jaar is jouw hoofdsom dan belegd. Je kunt ook de som over een langere periode nog inleggen dan 1 jaar (de kans is groter dat je meer rendement misloopt maar anderzijds is het beter voor de gemoedsrust bij een daling van de beurzen).
Daarna doe je een periodieke inleg en deze blijf je heel jouw leven volhouden.
Het komt allemaal goed. Wie weet hoe blij ben je over een jaar dat je nu hebt aangekocht?
Ik was van plan dat te doen, maar ik ga daardoor niet meer "op de top" kopen zoals ik gedaan heb bij mijn eerste inleg.
Ik ga toch proberen aan dip buying te doen. Daardoor zal ik de markt ietwat moeten volgen, maar dat doe ik graag. Voorbeeld uit de analyse van de heatmap van de S&P 500 heb ik al veel geleerd (vb dat er veel meer is dan de magnificent seven en de tech sector).
Maar de bedoeling is wel me te houden aan bepaald aantal aankopen/jaar.
-
- Verbannen Gebruiker
Je belegt omdat je ervan overtuigd bent dat aandelen (in hun geheel genomen) een stijgende trend vertonen.
Dan is het normaal dat je meestal op een "top" koopt (in vergelijking met het verleden). Een lijn die stilletjes omhoogt gaat, komt de ene na de andere top tegen.
Als het niet zo was, zou niemand in aandelen beleggen.
Van zodra je dit begrijpt, begrijp je dat je geen cash aan de kant moet houden, wachtend op een dip. Gewoon beleggen van zodra je een bedrag hebt dat groot genoeg is om de kosten niet te hoog te laten oplopen.
Als je strategie erop gebaseerd is om laag te kopen en hoog te verkopen, dan kun je dat ook doen, maar het is niet te voorspellen of je daarmee een beter rendement zult halen.
Als je belegt in individuele aandelen is het ook anders. Maar of je daardoor een beter rendement zult halen dan een of andere index is ook niet te voorspellen.
Een 6 tal weken geleden deed je een reeks aankopen gebaseerd op een strategie die je opbouwde na een min-of-meer grondige reflectie.CaesarDL schreef: ↑31 oktober 2023, 12:58Ik was van plan dat te doen, maar ik ga daardoor niet meer "op de top" kopen zoals ik gedaan heb bij mijn eerste inleg.
Ik ga toch proberen aan dip buying te doen. Daardoor zal ik de markt ietwat moeten volgen, maar dat doe ik graag. Voorbeeld uit de analyse van de heatmap van de S&P 500 heb ik al veel geleerd (vb dat er veel meer is dan de magnificent seven en de tech sector).
Maar de bedoeling is wel me te houden aan bepaald aantal aankopen/jaar.
Vandaag staan deze belegging zo'n 8-9% goedkoper. Er is niets fundamenteel veranderd. Er is niets exceptioneel aan de toestand vandaag.
Waarom zou die strategie vandaag niet meer goed zijn? Was je kennis nog niet groot genoeg? wat miste je het meest? kennis over de markt? of kennis over je eigen gedrag tov volatiliteit/risico.
Als je een (nieuwe) strategie ontwerpt, schrijf deze dan uit, volledig tot in alle details; zodat je ze dan mechanisch kan uitoefenen, zonder emoties. Dit zal zeker nodig zijn je wenst te kopen tijdens "een dip"; als de markten duidelijk aan het dalen zijn. Vanaf begin 2022 heb ik een reeks buy the dip/correction/bear/crash voorbeeld portefeuilles opgevolgd. Je kan daar zien welk voordeel ze opleverden tov een DCA of een lumpsum portefeuille.
noot: als je niet een "buy the dip" strategie wil bezigen dan is nu het moment, het kan bijna niet meer "dip" zijn; nog even en we zijn al in een correctie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.