Plafond 980€
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Plafond 980€
Dag allemaal,
Vraagje: hoe gaan jullie om met spaargeld dat het plafond van 980€ overstijgt? In totaal zal ik volgend jaar 2,55% (0,90% basisrente en 1,65% getrouwheidspremie) ontvangen.
Ik merk dat ik hiermee vlotjes over de 980€ zal zitten. Hoe kan ik alles wat 980€ overschrijdt, slim besteden om toch dit toch niet te moeten aangeven?
Excuses als ik de bal helemaal mis heb geslagen, maar ik ben hier vrij ‘nieuw’ in.
Dankjewel voor alle tips en raad!
Vraagje: hoe gaan jullie om met spaargeld dat het plafond van 980€ overstijgt? In totaal zal ik volgend jaar 2,55% (0,90% basisrente en 1,65% getrouwheidspremie) ontvangen.
Ik merk dat ik hiermee vlotjes over de 980€ zal zitten. Hoe kan ik alles wat 980€ overschrijdt, slim besteden om toch dit toch niet te moeten aangeven?
Excuses als ik de bal helemaal mis heb geslagen, maar ik ben hier vrij ‘nieuw’ in.
Re: Plafond 980€
Hoe je het surplus van 980€ besteedt verandert niets aan de zaak. Feit is dat je het zult krijgen en moet aangeven. Wat je kunt doen is een deel van je spaargeld beleggen in effecten waar de RV van 30% automatisch wordt afgehouden zoals termijnrekeningen, staatsbons of obligaties.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als de 38432€ of meer op 1 gereglementeerde spaarrekening staat zal de bank automatisch RV afhouden op het verschil boven 980€.
Het plafond van 980€ telt niet voor niet gereglementeerde spaarrekeningen. Daar zal de bank automatisch de 30% RV afhouden.
Het plafond van 980€ telt niet voor niet gereglementeerde spaarrekeningen. Daar zal de bank automatisch de 30% RV afhouden.
Kun je niet met een spaarrekening op 2 namen werken? Of evt. ook nog een rekening voor een kind?
Na een aantal jaren met een marginale opbrengst op de spaarrekeningen zijn de intresten gestegen, en nu duikt er probleem op: met nog geen 40000 euro aan goedgeplaatst spaartegoed ga je al over het plafond. Wie om wat voor reden ook vasthoudt aan een portie spaargeld moet op zoek naar alternatieven. Ik mik op termijnrekening. Of coöperatieve aandelen.
Eenvoudigste één dag voor je de getrouwheidspremie (1,65%) verwerft het bedrag overschrijven naar je zichtrekening. Dan is je probleem opgelost je krijgt dan enkel de basisrente (0,50%). Dan.heb je 196000€ nodig om aan 980€ te komen.Manatee49 schreef: ↑31 oktober 2023, 11:39 Dag allemaal,
Alternatieven waarop je geen 15 maar 30% RV moet betalen …zwembad schreef: ↑31 oktober 2023, 20:21 Na een aantal jaren met een marginale opbrengst op de spaarrekeningen zijn de intresten gestegen, en nu duikt er probleem op: met nog geen 40000 euro aan goedgeplaatst spaartegoed ga je al over het plafond. Wie om wat voor reden ook vasthoudt aan een portie spaargeld moet op zoek naar alternatieven. Ik mik op termijnrekening. Of coöperatieve aandelen.
Ik hoop voor jou dat je dan in alle gevallen rekening houdt met de netto-opbrengst, alsook met een aantal specifieke kenmerken zoals de (on)beschikbaarheid, bescherming enz.
Ca. 5 jaar geleden werd het vrijgesteld bedrag aan intresten op gereglementeerde spaarrekeningen gehalveerd.
Aan de vrijstelling zoals ze vóór 2018 nog van toepassing was zou quasi iedereen met zijn intrestopbrengsten op die spaarrekeningen hier nu nog onder blijven, maar bij de vrijstelling zoals thans geldig (en al jaren niet meer geïndexeerd!) zit quasi iedereen nu boven het vrijgesteld bedrag.
Waar destijds, en tot vorig jaar, vrijwel niemand zich hierover zorgen maakte door de lage rentestand op de gereglementeerde spaarrekeningen (zelfs met de halvering van het vrijgesteld bedrag zat quasi niemand boven de vrijstelling), moet iedereen nu de intresten op de gereglementeerde spaarrekeningen gaan optellen en indien gewenst/nodig de gepaste actie ondernemen.
Zie ook volgend topic hierover destijds:
spaargids-poll-fiscale-vrijstelling-op- ... 23031.html
Aan de vrijstelling zoals ze vóór 2018 nog van toepassing was zou quasi iedereen met zijn intrestopbrengsten op die spaarrekeningen hier nu nog onder blijven, maar bij de vrijstelling zoals thans geldig (en al jaren niet meer geïndexeerd!) zit quasi iedereen nu boven het vrijgesteld bedrag.
Waar destijds, en tot vorig jaar, vrijwel niemand zich hierover zorgen maakte door de lage rentestand op de gereglementeerde spaarrekeningen (zelfs met de halvering van het vrijgesteld bedrag zat quasi niemand boven de vrijstelling), moet iedereen nu de intresten op de gereglementeerde spaarrekeningen gaan optellen en indien gewenst/nodig de gepaste actie ondernemen.
Zie ook volgend topic hierover destijds:
spaargids-poll-fiscale-vrijstelling-op- ... 23031.html