Waarschuwing voor klanten van DeGiro
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Waarschuwing voor klanten van DeGiro
Een nieuwe Kernselectie en € 1 handlingskosten per transactie voor álle ETFs
Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.
Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.
Moraal van het verhaal, minder ETF's in de kernselectie (dat weten we nog niet zeker, maar je voelt zo al waar het naartoe gaat) en hogere kosten.
Ja klopt maar als het gepaard gaat met betere service vind ik dat niet zo erg. Ze blijven nog steeds pakken goedkoper dan de rest.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
wachten tot 15 mei voor dat we weten welke etfs nog in de kernselectie zitten???
In de nieuwe kernselectie van Degiro zijn vanaf 6 november vrijwel alle obligatie-ETF's verdwenen. Voor zover ik weet blijven enkel de volgende over:
- iShares Treasury 20+
- VANGUARD USDTRBOND
Transactiekosten voor kernselectie-ETF's bedragen €1, voor andere ETF's €3.
- iShares Treasury 20+
- VANGUARD USDTRBOND
Transactiekosten voor kernselectie-ETF's bedragen €1, voor andere ETF's €3.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vraagje ivm dividenden:
Als ik dividend ontvang van enkele aandelen USD bij Degiro, wordt de bronbelasting afgehouden door Degiro. Maar moet ik dan het bedrag van de 30% Belgische voorheffing zelf aangeven in mijn belastingbrief?
Vind ik dat bedrag ergens terug bij Degiro of moet ik dat voor elk aandeel beginnen uittellen?
Ik zou graag een Degiro-account openen specifiek voor USD aandelen omdat dat via Bolero wegens alle kosten duur is, maar heb ook niet veel zin in al die extra administratieve rompslomp.
Als ik dividend ontvang van enkele aandelen USD bij Degiro, wordt de bronbelasting afgehouden door Degiro. Maar moet ik dan het bedrag van de 30% Belgische voorheffing zelf aangeven in mijn belastingbrief?
Vind ik dat bedrag ergens terug bij Degiro of moet ik dat voor elk aandeel beginnen uittellen?
Ik zou graag een Degiro-account openen specifiek voor USD aandelen omdat dat via Bolero wegens alle kosten duur is, maar heb ook niet veel zin in al die extra administratieve rompslomp.
Bolero is zot duur. Dus je moet kiezen tussen ofwel jaarlijks een half uurtje werk of torenhoge transactiekosten.mickeymouse schreef: ↑31 oktober 2023, 18:04 Vraagje ivm dividenden:
DEGIRO houdt de brondbelasting in van Amerikaanse aandelen. Dus je dient enkel nog de 30% RV te betalen. Dit doe je door het netto ontvangen bedrag in te geven in je personenbelasting bij het stukje 'inkomsten waarop nog 30% Belgische roerende voorheffing is verschuldigd'. Let wel, tot 800€ dividenden ben je vrijgesteld van RV. Dus als je hier nog niet aan zit moet je de buitenlandse dividenden niet aangeven.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe pas je de vrijstelling voor gewone dividenduitkerigen van bruto 800 euro toe op buitenlandse dividenden met Nederland?
Voorbeeld:
950 euro bruto-dividend uit NL - 15% bronbelasting van 142,5 euro = 807.5 euro - vrijstelling van 800 euro = 7.5 euro belastbaar in BE
of 950 bruto-dividend uit NL - 800 euro vrijstelling = 150 euro belastbaar in BE.
Iemand?
Voorbeeld:
950 euro bruto-dividend uit NL - 15% bronbelasting van 142,5 euro = 807.5 euro - vrijstelling van 800 euro = 7.5 euro belastbaar in BE
of 950 bruto-dividend uit NL - 800 euro vrijstelling = 150 euro belastbaar in BE.
Iemand?
Brutodividend €900
- > 15% bronbelasting NL
Belastbaar dividend €765
- > 30% roerende voorheffing BE
Netto dividend €535,5
Eerste €800 aan dividend kan je RV recupereren door het afgehouden bedrag (€229,5) in te geven op je belastingbrief onder code 1437/2437.
Je kan dit zelf nakijken door 'vrijstelling dividend' in te tikken op Google en 10min je huiswerk te maken.
- > 15% bronbelasting NL
Belastbaar dividend €765
- > 30% roerende voorheffing BE
Netto dividend €535,5
Eerste €800 aan dividend kan je RV recupereren door het afgehouden bedrag (€229,5) in te geven op je belastingbrief onder code 1437/2437.
Je kan dit zelf nakijken door 'vrijstelling dividend' in te tikken op Google en 10min je huiswerk te maken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik kan u zeggen dat ik hier een brief van een belastingcontrole liggen heb en dat is niet hoe de fiscus redeneert.
Zij zeggen dat de vrijstelling moet worden toegepast op het bruto-bedrag van de dividenden voor bronheffing in het buitenland, zodat de vrijstelling wordt toegepast op andere vrijstelling, waardoor je minder voordeel geniet.
Voorbeeld van 900 euro NL divididend -> als je hier de vrijstelling op toepast betaal je op 100 euro nog 30% belasting
Bronbelasting: 15% = 135 euro
Netto: 765 euro -> als je hier de vrijstelling op toepast betaal je dus geen belasting meer als je die nog niet hebt betaald
30% belasting in BE = 229.5 euro
535.5 euro die overblijft -> als je de vrijstelling op 765 euro mag toepassen hou je dit bedrag over
Ik kan u zeggen dat ik hier een brief van een belastingcontrole liggen heb en dat is niet hoe de fiscus redeneert.
Zij zeggen dat de vrijstelling moet worden toegepast op het bruto-bedrag van de dividenden voor bronheffing in het buitenland, zodat de vrijstelling wordt toegepast op andere vrijstelling, waardoor je minder voordeel geniet.
Voorbeeld van 900 euro NL divididend -> als je hier de vrijstelling op toepast betaal je op 100 euro nog 30% belasting
Bronbelasting: 15% = 135 euro
Netto: 765 euro -> als je hier de vrijstelling op toepast betaal je dus geen belasting meer als je die nog niet hebt betaald
30% belasting in BE = 229.5 euro
535.5 euro die overblijft -> als je de vrijstelling op 765 euro mag toepassen hou je dit bedrag over
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit:pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 17:50 Hoe pas je de vrijstelling voor gewone dividenduitkerigen van bruto 800 euro toe op buitenlandse dividenden met Nederland?
Als dat je enige dividend is.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 17:50 950 euro bruto-dividend uit NL - 15% bronbelasting van 142,5 euro = 807.5 euro - vrijstelling van 800 euro = 7.5 euro belastbaar in BE
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat dacht ik dus ook, maar de fiscus ziet dat blijkbaar anders...EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2023, 18:13
Dit:Als dat je enige dividend is.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 17:50 950 euro bruto-dividend uit NL - 15% bronbelasting van 142,5 euro = 807.5 euro - vrijstelling van 800 euro = 7.5 euro belastbaar in BE
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of ne pippo bij de fiscus.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:16 Dat dacht ik dus ook, maar de fiscus ziet dat blijkbaar anders...
De vrijstelling van RV lijkt me enkel van toepassing te kunnen zijn op verschuldigde RV logischerwijs.
Vraag de relevante wetteksten op.