Waarschuwing voor klanten van DeGiro
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Waarschuwing voor klanten van DeGiro
Ik heb ze al opgezocht en vrees dat ze strikt gezien wel gelijk zullen hebben.
Alleen voorziet het dubbelbelastingverdrag met Nederland dat er al een vrijstelling is, dus dan heeft het federaal parlement een vrijstelling ingevoerd waar er al een vrijstelling was.
Compleet van de pot gerukt.
Alleen voorziet het dubbelbelastingverdrag met Nederland dat er al een vrijstelling is, dus dan heeft het federaal parlement een vrijstelling ingevoerd waar er al een vrijstelling was.
Compleet van de pot gerukt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard kan je geen RV recupereren of vrijstellen als die niet eerst verschuldigd was, als daar de verwarring zit.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:24 Alleen voorziet het dubbelbelastingverdrag met Nederland dat er al een vrijstelling is, dus dan heeft het federaal parlement een vrijstelling ingevoerd waar er al een vrijstelling was.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het gaat er hem meer over dat de vriistelling wordt toegepast op die eerste 135 euro bronheffing die al is ingehouden in Nederland.EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2023, 18:30Uiteraard kan je geen RV recupereren of vrijstellen als die niet eerst verschuldigd was, als daar de verwarring zit.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:24 Alleen voorziet het dubbelbelastingverdrag met Nederland dat er al een vrijstelling is, dus dan heeft het federaal parlement een vrijstelling ingevoerd waar er al een vrijstelling was.
Hierdoor hou je nog maar een vrijstelling in België over van 800-135 euro ipv 800 euro.
Laatst gewijzigd door pieterjan28 op 2 november 2023, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Je snapt het dus niet, het gaat over het dividend dat je krijgt.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:16Dat dacht ik dus ook, maar de fiscus ziet dat blijkbaar anders...
Wat anderen daar op heffen doet er niet toe.
Ergo je moet dus papieren ondertekenen om de dubbele belasting te vermijden, doe je dit niet dan heffen ze veel meer dan nodig.
Belgie heft 30% belasting op het deel dat er over blijft na andere heffingen.
Dus bruto 950 euro, -15% is 807.5 euro, dan komt Belgie -30% is 565,25 euro.
Nu komt het, de eerste 800 euro dat reeds geheven is kan je aftrekken, maar als klant van de Giro is de 30% niet bevrijdend want DeGiro de belasting niet heft.
Ergo, je gaat alles moeten bewijzen. Doe je dit via bv Bolero, dan is de belasting bevrijdend en kan je 800 EURO aftrekken en is er geen probleem.
De aftrek is over HEEL het jaar, maar je moet wel bewijzen dat je het getrokken hebt. Via DeGiro zelf gaat dit net, denk ik, dus wijzen ze het af.
Je moet bewijzen dat je het gehad hebt en 30% afgedragen hebt, daar mag je dan 800 euro aftrekken. Veel plezier
Je moet 800 euro aan 30% bewezen dividend in Belgie krijgen en dan mag je dat aftrekken.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik gebruikte de vrijstelling om 800 euro dividend niet aan te geven in België, komt op hetzelfde neer als zou ik het terugvorderen.
Fiscus zegt: dat mag niet.
Zij zeggen: je moet die 800 euro berekenen op het bedrag VOOR de Nederlandse bronheffing.
Dus 950 euro - 800 euro = 150 euro aangeven in België, en NIET: 950- 142,5 (15% bronheffing in NL) = 807.5 en daarop je aftrek van 800 doen zodat je nog maar 7.5 euro in BE moet aangeven.
Zij zeggen: je moet die 800 euro berekenen op het bedrag VOOR de Nederlandse bronheffing.
Dus 950 euro - 800 euro = 150 euro aangeven in België, en NIET: 950- 142,5 (15% bronheffing in NL) = 807.5 en daarop je aftrek van 800 doen zodat je nog maar 7.5 euro in BE moet aangeven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus ook:pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:39 Ik gebruikte de vrijstelling om 800 euro dividend niet aan te geven in België, komt op hetzelfde neer als zou ik het terugvorderen.
Effectief ontvangen: 2000 - 15% bronbelasting = 1700 euro
Aangeven in België: 2000 - 800 euro vrijstelling = 1200 euro aangeven in België => 360 RV te betalen ?!?
Is er 1 Belgische broker die de RV op die manier afhoudt ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Inderdaad! Dat is de redenering die zij maken!EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2023, 18:48Dus ook:pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:39 Ik gebruikte de vrijstelling om 800 euro dividend niet aan te geven in België, komt op hetzelfde neer als zou ik het terugvorderen.
Aangeven in België: 2000 - 800 euro vrijstelling = 1200 euro aangeven in België => 360 RV te betalen ?!?
Goede vraag wat de banken doen. Ik vraag me ook af of er 1 Degiro klant is die zijn belastingaangifte zo invult.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan beweren ze dus dat je 30% RV op het bruto (dus vóór aftrek van bronbelasting) dividend zou moeten betalen. Dit is toch fout n.m.i.pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:53Inderdaad! Dat is de redenering die zij maken!EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2023, 18:48 Dus ook:
Hier ook zo'n gelijkaardige kemel van de fiscus:
https://pareto.be/nl/de-belasting-op-bu ... tap-terug/
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 november 2023, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Interessant dus eigenlijk kan je nu theoretisch een voordeel doen mocht je nooit automatisch dubbelbelastingverdragen laten toepassen door je broken maar altijd achteraf gaan terugvorderen in het buitenland en hopen dat de fiscus niks ziet. Het is wel gelijkaardig, bedankt.
Misschien dat ze wel de fout in gaan bij mij doordat ze de inkomsten uit het dubbelbelastingverdrag niet vrijstellen vooraleer de Belgische vrijstelling toe te passen bij mij
Misschien dat ze wel de fout in gaan bij mij doordat ze de inkomsten uit het dubbelbelastingverdrag niet vrijstellen vooraleer de Belgische vrijstelling toe te passen bij mij
Nee want klopt aan geen kantenEarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2023, 18:48Dus ook:pieterjan28 schreef: ↑2 november 2023, 18:39 Ik gebruikte de vrijstelling om 800 euro dividend niet aan te geven in België, komt op hetzelfde neer als zou ik het terugvorderen.
Denk eens logisch iemand die belegd via Belfius zou minder RV moeten betalen dan iemand die werkt via buitenlandse broker .
RV bewijzen is nooit geen probleem je krijgt elk jaar een overzicht bij alle brokers is dit zo .