Looptijd 30j ipv 20j
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Looptijd 30j ipv 20j
Beste spaargids’ers,
Wat is jullie mening omtrent de looptijd van en hypothecaire lening?
Ik neem een fictief voorbeeld (ronde getallen) ter verduidelijking van een lopende discussie. (Berekening via spaargids.be)
Lening 200.000€
Intrest 5%, vaste rentevoet
Vervroegd aflossen kan en is gratis (om het niet te complex te maken)
Aflossing op 20j: 1.307€
Intrest 20j: 113.84€
Aflossing op 30j: 1.060€
Intrest 30j: 181.640€
Is het nu beter om de langere looptijd te nemen en periodiek/jaarlijks het verschil, 247€ x 12 = 2.964€, vervroegd af te betalen.
Hoe groot zou die bijkomende aflossing moeten zijn om voor beide simulaties hetzelfde resultaat te krijgen?
Bij een vervroegde afbetaling dan best het aflossingsbedrag laten zakken of de looptijd inkorten?
Is er eventueel een simulator beschikbaar voor deze vraag?
Wat is jullie mening omtrent de looptijd van en hypothecaire lening?
Ik neem een fictief voorbeeld (ronde getallen) ter verduidelijking van een lopende discussie. (Berekening via spaargids.be)
Lening 200.000€
Intrest 5%, vaste rentevoet
Vervroegd aflossen kan en is gratis (om het niet te complex te maken)
Aflossing op 20j: 1.307€
Intrest 20j: 113.84€
Aflossing op 30j: 1.060€
Intrest 30j: 181.640€
Is het nu beter om de langere looptijd te nemen en periodiek/jaarlijks het verschil, 247€ x 12 = 2.964€, vervroegd af te betalen.
Hoe groot zou die bijkomende aflossing moeten zijn om voor beide simulaties hetzelfde resultaat te krijgen?
Bij een vervroegde afbetaling dan best het aflossingsbedrag laten zakken of de looptijd inkorten?
Is er eventueel een simulator beschikbaar voor deze vraag?
Re: Looptijd 30j ipv 20j
Ik snap waarom je deze berekening wenst te maken, maar dan zou je wel een verschillende, reële rentevoet moeten hanteren.
Als de 30-jarige even duur is als de 20-jarige, neem ik de 30-jarige wegens betere cashflow (247/m). Het verschil zou je dan inderdaad jaarlijks kunnen aflossen waardoor of je looptijd inkort (en veel meer richting 23 jaar zou gaan denk ik) of je maandelijks bedrag nog naar beneden brengt maar wel op 30 jaar dan.
Met reële rentevoeten verandert deze berekening.
Als de 30-jarige even duur is als de 20-jarige, neem ik de 30-jarige wegens betere cashflow (247/m). Het verschil zou je dan inderdaad jaarlijks kunnen aflossen waardoor of je looptijd inkort (en veel meer richting 23 jaar zou gaan denk ik) of je maandelijks bedrag nog naar beneden brengt maar wel op 30 jaar dan.
Met reële rentevoeten verandert deze berekening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.