EMIM Koopwaardig ?
TIP
EMIM Koopwaardig ?
Ben zelf allesbehalve een actieve belegger dus eind 2021 enkele ETF's gekocht waaronder EMIM.
Die ETF is sindsdien alleen maar naar beneden gegaan.
Vraag is : wat doet een verstandige belegger hiermee ? Wachten tot het beter wordt of nu, nu het fonds laag staat, bijkopen om zodoende een lagere gemiddelde aankoopprijs te verkrijgen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Die ETF is sindsdien alleen maar naar beneden gegaan.
Vraag is : wat doet een verstandige belegger hiermee ? Wachten tot het beter wordt of nu, nu het fonds laag staat, bijkopen om zodoende een lagere gemiddelde aankoopprijs te verkrijgen.
Alvast bedankt voor de reacties.
-
- Verbannen Gebruiker
Re: EMIM Koopwaardig ?
De meest voor de hand liggende keuze vermeld je niet, nl. nu verkopen. En in iets beters steken, een brede index.
Cut your losses and let your profits run.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat is maar twee jaar... twee slechte jaren dat kan. Hoe lang is je horizon?
Ikzelf geloof wel in de groeilanden. Ik denk dat ze wel een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan een breed gespreide portefeuille.
Vb gecombineerd met een wereldindex (90/10 bijvoorbeeld). Mijn horizon is 30 jaar dus tegen dan zal het wel beteren hoop ik
Euh, dit hoort bij de brede index, als addendum, zoals de small caps.huisjetuintjefiets schreef: ↑3 november 2023, 19:33De meest voor de hand liggende keuze vermeld je niet, nl. nu verkopen. En in iets beters steken, een brede index.
Cut your losses and let your profits run.
Naargelang het gewicht dat het al heeft in uw portefeuille kan je een beetje bijkopen tot pakweg 10% van uw aandelengedeelte. Er zal wel ooit een heropleving komen. Waardering is zeer laag.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is het slechtste deel van de brede index
Ondertussen verlies je elk jaar meerdere percenten rendementEr zal wel ooit een heropleving komen. Waardering is zeer laag.
Verlies van Rusland ben je definitief kwijt.
China, Taiwan, Saoudi Arabie... dictatoriaal geleide landen of andere structurele risico's. Geen economische zekerheden. Er is een reden dat de waarderingen laag zijn.
Vroeger was ik er voorstander van om een deel in de emerging markets te beleggen voor een zo breed mogelijk gespreide portefeuille, maar inderdaad, ze trekken je rendement enkel maar naar beneden.
[/quote]
Naargelang het gewicht dat het al heeft in uw portefeuille kan je een beetje bijkopen tot pakweg 10% van uw aandelengedeelte. Er zal wel ooit een heropleving komen. Waardering is zeer laag.
[/quote]
Emerging markets is veel minder dan 10% van mijn aandelengedeelte. Denk dat ik toch maar wat ga bijkopen en afwachten.
[/quote]
Emerging markets is veel minder dan 10% van mijn aandelengedeelte. Denk dat ik toch maar wat ga bijkopen en afwachten.
Amai, straf toch dat verschillende hier een glazen bol hebben en nu al kunnen voorspellen dat emerging markets het de komende jaren slecht zullen doen.
Emerging markets hebben een hoger risico maar ook kans op een hoger rendement, de waarderingen liggen er veel lager dan in Amerika.
De blootstelling aan Azië is wel zeer groot in dergelijke etf's. Vooral tegenover China is het sentiment zeer negatief vanuit de westerse wereld en Amerika bepaalt momenteel veel.
Het hangt vooral af hoeveel gewicht de ETF in jouw portefeuille is. Zelf zou ik het niet meer dan 20% van de portefeuille laten komen maar dat is een eigen keuze.
Als het een belegging voor de lange termijn is en niet te groot gewicht in de portefeuille, zou ik niets doen.
Wat veel mensen zich niet goed realiseren is dat Amerika ongeveer 65% van de wereldindex uitmaakt dus als deze de komende 10 jaren minder presteren, zo ook de wereldwijde index. Langzaam bouwt een wereldwijde index dan wel Amerika af. Voor hetzelfde geld blijft Amerika beter presteren en doet dus ook de wereldindex het zeer goed. Spijtig mis ik deze glazen bol dewelke anderen blijkbaar hebben.
Emerging markets hebben een hoger risico maar ook kans op een hoger rendement, de waarderingen liggen er veel lager dan in Amerika.
De blootstelling aan Azië is wel zeer groot in dergelijke etf's. Vooral tegenover China is het sentiment zeer negatief vanuit de westerse wereld en Amerika bepaalt momenteel veel.
Het hangt vooral af hoeveel gewicht de ETF in jouw portefeuille is. Zelf zou ik het niet meer dan 20% van de portefeuille laten komen maar dat is een eigen keuze.
Als het een belegging voor de lange termijn is en niet te groot gewicht in de portefeuille, zou ik niets doen.
Wat veel mensen zich niet goed realiseren is dat Amerika ongeveer 65% van de wereldindex uitmaakt dus als deze de komende 10 jaren minder presteren, zo ook de wereldwijde index. Langzaam bouwt een wereldwijde index dan wel Amerika af. Voor hetzelfde geld blijft Amerika beter presteren en doet dus ook de wereldindex het zeer goed. Spijtig mis ik deze glazen bol dewelke anderen blijkbaar hebben.
Dat lijkt me verstandig. 10% is ongeveer het gewicht van EM in de wereldindex. Als je dat volgt (en volhoudt) kan je jezelf later weinig verwijten.
Een andere manier zou kunnen zijn om over te stappen naar één ETF waar zowel de ontwikkelde + opkomende regio's inzitten (ie. VWCE, IMIE, ...)
Er zijn hier veel argumenten tegen emerging markets omdat ze het de laatste jaren niet goed gedaan hebben. Dat is beleggersfout nummer 1.
Kopen jullie dan liever iets dat het goed doet en waarvan iedereen denkt dat dat ook in de toekomst het geval zal zijn?
In de periode 2002 tot 2007 zijn emerging markets x6 gegaan. US nog niet x2 over dezelfde periode.
Als je 2000 als startjaar neemt, hebben ze het beter gedaan dan de US tot 2021.
De laatste 10 jaar hebben ze het zeer slecht gedaan. En daar concluderen jullie dan uit dat je er niet moet in beleggen. Dat lijkt me toch een serieuze denkfout. Ik zou er dan juist iets meer in beleggen. Al zou ik niet aanraden om boven de 10% van het aandelengedeelte te gaan.
Voor de Msci world betaal je nu 19.45 keer de winst.
Voor de msci emerging markets is dat 14.12.
Bijna 30% goedkoper. Dividend yield is ook 50% hoger.
Het is terecht he, dat die waardering voorlopig veel lager is. Maar de situatie kan altijd veranderen waardoor de kloof kleiner wordt.
Ik heb het net even nagekeken en in mijn portefeuille hebben ze nu een gewicht van 10.5%.
Kopen jullie dan liever iets dat het goed doet en waarvan iedereen denkt dat dat ook in de toekomst het geval zal zijn?
In de periode 2002 tot 2007 zijn emerging markets x6 gegaan. US nog niet x2 over dezelfde periode.
Als je 2000 als startjaar neemt, hebben ze het beter gedaan dan de US tot 2021.
De laatste 10 jaar hebben ze het zeer slecht gedaan. En daar concluderen jullie dan uit dat je er niet moet in beleggen. Dat lijkt me toch een serieuze denkfout. Ik zou er dan juist iets meer in beleggen. Al zou ik niet aanraden om boven de 10% van het aandelengedeelte te gaan.
Voor de Msci world betaal je nu 19.45 keer de winst.
Voor de msci emerging markets is dat 14.12.
Bijna 30% goedkoper. Dividend yield is ook 50% hoger.
Het is terecht he, dat die waardering voorlopig veel lager is. Maar de situatie kan altijd veranderen waardoor de kloof kleiner wordt.
Ik heb het net even nagekeken en in mijn portefeuille hebben ze nu een gewicht van 10.5%.