Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
De uitgifteprijs wordt niet overal expliciet vermeld. Je kan die wel snel achterhalen door ff door de charts te bladeren en de begindatum op te zoeken.
Doe de test eens op de site van Beurs van Frankfurt:
- je komt eerst op overview.
- daarnaast staat het vakje 'charts'.
- daarop klikken en onderaan bij periode, max aanklikken.
- scroll dan naar de openingsdag.
- daar vind je : 103,806 n/a
Dat is de uitgifteprijs.
Doe de test eens op de site van Beurs van Frankfurt:
- je komt eerst op overview.
- daarnaast staat het vakje 'charts'.
- daarop klikken en onderaan bij periode, max aanklikken.
- scroll dan naar de openingsdag.
- daar vind je : 103,806 n/a
Dat is de uitgifteprijs.
Voor Duitse Staatsobligaties "Bobls" kan je de gewogen gemiddelde uitgifteprijs (Weighted average price) en de laagste aanvaarde prijs (Lowest accepted price) van de oorspronkelijke uitgifte hier terugvinden: https://www.bundesbank.de/en/press/pres ... securitiesMaarten003 schreef: ↑20 oktober 2023, 10:05 Ik ben een beginnende belegger (met wel wat spaargeld) en een maand of 2 gestart met een all world etf (DCA in te leggen) voor later.
Nu lijken 0% of bijna 0% bonds een optie om op gerichte jaren terug spaargeld vrij te krijgen en niet zomaar op de spaarboek te laten staan. Is eigenlijk een beetje gericht voor ons zoontje en de schoolkosten ervan (termijnen +-9j/+- 15j/+-18jaar). (Hoogstwaarschijnlijk beleg ik deze terug, maar zou de vrijheid wat in het midden willen laten met een deel van ons spaargeld.)
Ik lees dat er naar de uitgifteprijs moet gekeken worden voor het rendement uit te rekenen en deze is niet altijd 100% dacht ik gezien te hebben. Als ik dan bv de DE0001141802 bekijk, zie ik hier geen vermelding van of zit ik ergens verkeerd in mijn denkwijze?
Er is veel informatie over te vinden, maar heb denk ik een probleem met de bomen en het bos...
Misschien heeft iemand een mooie duidelijk uitleg/ of artikel over hoe het juist in zijn werk gaat/ waar je naar moet kijken?
De uitgifteprijs is de laagste aanvaarde prijs.
Je geeft de ISIN op en zoekt in de resultaten naar het persbericht met in de titel " - Auction results" het dichts bij de uitgiftedatum. Je zoekt dan in het persbericht bij Allotment naar "Lowest accepted price".
Merk op dat deze 5-jarige Bobls DE0001141802 series 180 van 2019 verscheidene keren werd heruitgegeven (Reopening), dat zijn de zogenaamde TAPs. De TAP vormt mogelijk een probleem voor de Belgische fiscus als elke heruitgave een specifiek eigen lot of tranchenummer krijgt. In dat geval bepaalt de uitgifteprijs van dat lot/tranche of er mogelijk meerwaardebelasting is. Als ze fungibel/uitwisselbaar zijn met de oorspronkelijke uitgave dan telt die oorspronkelijke uitgifteprijs voor de meerwaarde.
Voor de Bobls DE0001141802 was dat het persbericht van 3/7/2019 met een uitgifteprijs van 103.58%: https://www.bundesbank.de/resource/blob ... wnload.pdf
Bij de laatste heropening van series 180 op 27/11/2019 was de uitgifteprijs 102.98%, maar toch blijft het voor ons 103,58%. Zie https://www.bundesbank.de/resource/blob ... wnload.pdf
Meestal vind je de uitgifteprijs ook bij "eigenschappen" op Euronext maar niet voor deze obligatie, zie https://live.euronext.com/nl/product/bo ... nformation
Omdat de Bobls door de Bundesbank via een initiële veiling worden toegekend. Volgens hun uitnodiging tot de veiling zijn er feitelijk twee uitgifteprijzen:
Zie persbericht https://www.bundesbank.de/resource/blob ... wnload.pdfThe bids accepted by the issuer will be allotted at the price specified in the bid. Non-competitive bids are filled at the weighted average price of the competitive bids accepted. The right to scale down bids is reserved.
Tip: De details van een obligatie vind je ook steeds op de website van de uitgever terug.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wauw; bedankt voor de uitleg, website en meteen ook obligaties om te bekijken.
Ik ga er zeker mijn tijd nemen om in obligaties te investeren. Het heeft me een half jaar gekost om met een etf te beginnen en gok misschien wel meer voor obligaties.. Ben nog al graag goed geïnformeerd en gewoon nieuwsgierig hoe iets werkt (Hoewel mijn broker keuze (Degiro) niet meteen goed uit de verf komt op het forum.).
Op de website is inderdaad wel duidelijk de uitgifteprijs te zien..
Heb op de beurs website ook wel de grafiek gezien en op max. instelling gezet om te zien waar die start en nu zie ik dat het niet dezelfde waarde is. Ben wel benieuwd waar het verschil vandaan komt en met welke dan rekening te houden?
(Ik heb de link van de website moeten verwijderen omdat ik anders niet kon reageren, simpele oplossing hiervoor?)
Ik ga er zeker mijn tijd nemen om in obligaties te investeren. Het heeft me een half jaar gekost om met een etf te beginnen en gok misschien wel meer voor obligaties.. Ben nog al graag goed geïnformeerd en gewoon nieuwsgierig hoe iets werkt (Hoewel mijn broker keuze (Degiro) niet meteen goed uit de verf komt op het forum.).
Op de website is inderdaad wel duidelijk de uitgifteprijs te zien..
Heb op de beurs website ook wel de grafiek gezien en op max. instelling gezet om te zien waar die start en nu zie ik dat het niet dezelfde waarde is. Ben wel benieuwd waar het verschil vandaan komt en met welke dan rekening te houden?
(Ik heb de link van de website moeten verwijderen omdat ik anders niet kon reageren, simpele oplossing hiervoor?)
Er is maar één zekerheid in het leven, al de rest is bezigheid. You better enjoy it.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wow, oké netjes. Dat jij dit voor mij allemaal hebt opgezocht,super bedankt!Tycoon schreef: ↑20 oktober 2023, 15:05Voor Duitse Staatsobligaties "Bobls" kan je de gewogen gemiddelde uitgifteprijs (Weighted average price) en de laagste aanvaarde prijs (Lowest accepted price) van de oorspronkelijke uitgifte hier terugvinden:Maarten003 schreef: ↑20 oktober 2023, 10:05 Ik ben een beginnende belegger (met wel wat spaargeld) en een maand of 2 gestart met een all world etf (DCA in te leggen) voor later.
Nu lijken 0% of bijna 0% bonds een optie om op gerichte jaren terug spaargeld vrij te krijgen en niet zomaar op de spaarboek te laten staan. Is eigenlijk een beetje gericht voor ons zoontje en de schoolkosten ervan (termijnen +-9j/+- 15j/+-18jaar). (Hoogstwaarschijnlijk beleg ik deze terug, maar zou de vrijheid wat in het midden willen laten met een deel van ons spaargeld.)
Ik lees dat er naar de uitgifteprijs moet gekeken worden voor het rendement uit te rekenen en deze is niet altijd 100% dacht ik gezien te hebben. Als ik dan bv de DE0001141802 bekijk, zie ik hier geen vermelding van of zit ik ergens verkeerd in mijn denkwijze?
Er is veel informatie over te vinden, maar heb denk ik een probleem met de bomen en het bos...
Misschien heeft iemand een mooie duidelijk uitleg/ of artikel over hoe het juist in zijn werk gaat/ waar je naar moet kijken?
De uitgifteprijs is de laagste aanvaarde prijs.
Je geeft de ISIN op en zoekt in de resultaten naar het persbericht met in de titel " - Auction results" het dichts bij de uitgiftedatum. Je zoekt dan in het persbericht bij Allotment naar "Lowest accepted price".
Merk op dat deze 5-jarige Bobls DE0001141802 series 180 van 2019 verscheidene keren werd heruitgegeven (Reopening), dat zijn de zogenaamde TAPs. De TAP vormt mogelijk een probleem voor de Belgische fiscus als elke heruitgave een specifiek eigen lot of tranchenummer krijgt. In dat geval bepaalt de uitgifteprijs van dat lot/tranche of er mogelijk meerwaardebelasting is. Als ze fungibel/uitwisselbaar zijn met de oorspronkelijke uitgave dan telt die oorspronkelijke uitgifteprijs voor de meerwaarde.
Voor de Bobls DE0001141802 was dat het persbericht van 3/7/2019 met een uitgifteprijs van 103.58%:
Bij de laatste heropening van series 180 op 27/11/2019 was de uitgifteprijs 102.98%, maar toch blijft het voor ons 103,58%.
Meestal vind je de uitgifteprijs ook bij "eigenschappen" op Euronext maar niet voor deze obligatie, zie
Omdat de Bobls door de Bundesbank via een initiële veiling worden toegekend. Volgens hun uitnodiging tot de veiling zijn er feitelijk twee uitgifteprijzen:Zie persberichtThe bids accepted by the issuer will be allotted at the price specified in the bid. Non-competitive bids are filled at the weighted average price of the competitive bids accepted. The right to scale down bids is reserved.
Tip: De details van een obligatie vind je ook steeds op de website van de uitgever terug.
Heb bij eerdere reactie al aangegeven dat ik graag dingen begrijp en op deze manier geef je mij de tools om het zelf na te gaan en te leren. Perfect en nog eens bedankt!
Er is maar één zekerheid in het leven, al de rest is bezigheid. You better enjoy it.
Een dik 10 jaar geleden ben ik beginnen beleggen via fondsen. Sinds enkele jaren nu ook ETF (ja, o.a. de bekende IWDA) en enkele maanden geleden een termijnrekening.
Nu was ik aan het zien om ook wat te diversifiëren naar obligaties.
Bij deze reeds bedankt aan de mensen in deze threads, waar ik al wat nuttige info uitgehaald heb.
Ik heb geprobeerd om al door de meeste topics/berichten te gaan en verschillende sites te raadplegen.
Ondertussen ook een 1ste aankoop gedaan via degiro om te testen.
Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Van de duitse staatsobligatie DE0001141802 heb ik er gisteren gekocht aan een koers van € 96.79, voor een totaal bedrag van € 967.90.
Kosten waren €3 voor DeGiro + €1.16 transactie belasting om de Belgische staat te sponseren.
Als ik er verder niks mee doe, krijg ik op eindvervaldag (18/10/2024) er € 1000 voor terug.
Daar er geen coupon en het boven-pari is, betaal ik geen RV.
Klopt dit?
Ondertussen las ik ook dat Degiro misschien niet de ideale broker is? Maar jah, voor de eerste stappen...
Ik zag inderdaad dat het aanbod beperkt is (bijna alle obligaties die hier vernoemd werden, komen er niet voor).
Heeft er iemand tips om ergens een selectie te maken uit het aanbod van degiro?
* Om eerst obligaties te selecteren op bv businessinsider.com of boerse-frankfurt.de of dergelijke en dan merken dat die niet beschikbaar zijn, is wat belachelijk
* Maar om obligaties via degiro te zoeken is ook niet te doen. De info daar is heel beperkt (geen mogelijkheid tot filteren op coupon, uitgifteprijs, resterende duurtijd, rendement, etc). Of zie ik iets over het hoofd?
Tips hieromtrend? ("andere broker kiezen"-reactie hoeft niet, dat kon ik zelf al bedenken
)
Nu was ik aan het zien om ook wat te diversifiëren naar obligaties.
Bij deze reeds bedankt aan de mensen in deze threads, waar ik al wat nuttige info uitgehaald heb.
Ik heb geprobeerd om al door de meeste topics/berichten te gaan en verschillende sites te raadplegen.
Ondertussen ook een 1ste aankoop gedaan via degiro om te testen.
Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Van de duitse staatsobligatie DE0001141802 heb ik er gisteren gekocht aan een koers van € 96.79, voor een totaal bedrag van € 967.90.
Kosten waren €3 voor DeGiro + €1.16 transactie belasting om de Belgische staat te sponseren.
Als ik er verder niks mee doe, krijg ik op eindvervaldag (18/10/2024) er € 1000 voor terug.
Klopt dit?
Ondertussen las ik ook dat Degiro misschien niet de ideale broker is? Maar jah, voor de eerste stappen...
Ik zag inderdaad dat het aanbod beperkt is (bijna alle obligaties die hier vernoemd werden, komen er niet voor).
Heeft er iemand tips om ergens een selectie te maken uit het aanbod van degiro?
* Om eerst obligaties te selecteren op bv businessinsider.com of boerse-frankfurt.de of dergelijke en dan merken dat die niet beschikbaar zijn, is wat belachelijk
* Maar om obligaties via degiro te zoeken is ook niet te doen. De info daar is heel beperkt (geen mogelijkheid tot filteren op coupon, uitgifteprijs, resterende duurtijd, rendement, etc). Of zie ik iets over het hoofd?
Tips hieromtrend? ("andere broker kiezen"-reactie hoeft niet, dat kon ik zelf al bedenken
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Indien de uitgifteprijs lager is dan 100% dan is dat verschil bij terugbetaling onderworpen aan R.V.
-
- Verbannen Gebruiker
De uitgifteprijs was 103,59%. Dus geen RV.KayTee schreef: ↑4 november 2023, 17:59 Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Klopt dit?
Neen ge RV op uitgifteprijs maar vermits u bij terugbetaling v.d. obligatie een laatste cp ontvangt is daar natuurlijk wel R.V. op !huisjetuintjefiets schreef: ↑5 november 2023, 12:57De uitgifteprijs was 103,59%. Dus geen RV.KayTee schreef: ↑4 november 2023, 17:59 Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Klopt dit?
-
- Verbannen Gebruiker
Nog een bijkomende vraag: Na aankoop van DE0001141802 hoef je verder niets te doen? Op de vervaldag verdwijnt deze obligatie uit je overzicht en stort Degiro het bedrag van 1000€ op je flatex rekening? Geen actie nodig van de kant van de klant?KayTee schreef: ↑4 november 2023, 17:59 Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Klopt dit?
I.d.d., alleen maar cashenTomdz79 schreef: ↑6 november 2023, 13:51Nog een bijkomende vraag: Na aankoop van DE0001141802 hoef je verder niets te doen? Op de vervaldag verdwijnt deze obligatie uit je overzicht en stort Degiro het bedrag van 1000€ op je flatex rekening? Geen actie nodig van de kant van de klant?KayTee schreef: ↑4 november 2023, 17:59 Om even te dubbelchecken of ik het goed voorheb:
Klopt dit?
VGP3.5%19MAR2026
Huidige bid staat aan slechts 96,2%
Als je hier €5000 van zou kopen bij Bolero kom je inclusief kosten en RV tegen de einddatum aan een netto rendement van exact 3,96%
Vandaag: -€4910
19 maart: +€122,5
...
19 maart 2026: +€5122,5
Totaal: +€457,5 voor CAGR 3,96%
Huidige bid staat aan slechts 96,2%
Als je hier €5000 van zou kopen bij Bolero kom je inclusief kosten en RV tegen de einddatum aan een netto rendement van exact 3,96%
Vandaag: -€4910
19 maart: +€122,5
...
19 maart 2026: +€5122,5
Totaal: +€457,5 voor CAGR 3,96%
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Een obligatie van VGP vind ik moeilijk te vergelijken met een AAA Duitse staatsobligatie.
Als je naar bedrijfsobligaties gaat kijken kun je nog een stuk hogere rendementen vinden.
Hoe hoger het risico, hoe hoger het rendement.
Ik pas liever voor zoiets.
Als je naar bedrijfsobligaties gaat kijken kun je nog een stuk hogere rendementen vinden.
Hoe hoger het risico, hoe hoger het rendement.
Ik pas liever voor zoiets.
En UCB zal straks 100 à 300 miljoen ophalen voor slechts 3% netto en met een langere looptijd, wat moet je daar dan van vinden?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wat denk je?