De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Neen, maar de man heeft wel een zekere track record. Ik vind het altijd interessant om naar hem te luisteren. Hij is overigens niet de enige. Nick Sleep is een ander voorbeeld.
Beter dan God, want Charlie is echt. Hij kan praten en al.
Nee hoor, voor mij is spreiding niet dat alles gelijk verdeeld is. Zoiets heeft geen zin. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, en in essentie heb je gelijk. Alleen is dan 25 aandelen weer wat te weinig om echt te spreiden.
Ik 3, op voorwaarde dat Berkshire er 1 van mag zijn.
Als je kijkt naar het aandeelspecifieke risico zou je toch richting 25 aandelen moeten gaan om het idiosyncratisch risico relatief ver weg te diversifiëren en rond het systematische risico uit te komen, volgens de handboeken over portfoliotheorie. Uiteraard, als je niets geeft om het risico van je portefeuille en enkel in opbrengst geïnteresseerd bent, kan je een andere strategie toepassen.
Ik snap je redenering overigens niet. Waarom zou een index niet goed gespreid zijn, en als je 15 individuele aandelen kiest wel? Dat je beter kan spreiden door een index met obligaties en grondstoffen te combineren kan ik begrijpen qua diversificatie, maar met 15 aandelen t.o.v. de index?
Ik snap je redenering overigens niet. Waarom zou een index niet goed gespreid zijn, en als je 15 individuele aandelen kiest wel? Dat je beter kan spreiden door een index met obligaties en grondstoffen te combineren kan ik begrijpen qua diversificatie, maar met 15 aandelen t.o.v. de index?
De clue zit hem vooral in het zinnetje "Deze vorm van spreiding betreft niet alleen het aantal aandelen, het betekent ook dat de genomen risico’s weinig onderling verband houden."
Een index is niet gespreid, omdat de risico's onderling verbonden zijn.
Kijk maar naar de rente als voorbeeld: als die stijgt dan daalt de index. Het gewicht van aandelen die stijgen bij stijgende rente is immers te laag in de huidige wereldwijde index.
Spreiding is niet zo maar "hoeveel aandelen heb je?", de vraag is eerder: wat doen ze als groep als X gebeurd?
En die vrijheid heb je wel door het combineren van verschillende producten (ik spreek ook niet per definitie over individuele aandelen, een groep ETF's lijkt me het zelfde resultaat te kunnen bereiken).
Het is trouwens niet per definitie zo dat een index niet gespreid is, maar het zal vaker niet het geval zijn dan wel.
Een index is niet gespreid, omdat de risico's onderling verbonden zijn.
Kijk maar naar de rente als voorbeeld: als die stijgt dan daalt de index. Het gewicht van aandelen die stijgen bij stijgende rente is immers te laag in de huidige wereldwijde index.
Spreiding is niet zo maar "hoeveel aandelen heb je?", de vraag is eerder: wat doen ze als groep als X gebeurd?
En die vrijheid heb je wel door het combineren van verschillende producten (ik spreek ook niet per definitie over individuele aandelen, een groep ETF's lijkt me het zelfde resultaat te kunnen bereiken).
Het is trouwens niet per definitie zo dat een index niet gespreid is, maar het zal vaker niet het geval zijn dan wel.
Kan het zijn dat jij risico gelijkstelt aan volatiliteit?
Nee... heeft weinig met volatiliteit te maken...
Je moet die 25 (of hoeveel je ook wilt) echt zien als een groep aandelen, niet als 25 aparte.
De risico's (en ook opportuniteiten trouwens) voor elk van de componenten zijn anders, waardoor ze elkaar (gedeeltelijk, perfect bestaat enkel in theorie) compenseren.
Je moet die 25 (of hoeveel je ook wilt) echt zien als een groep aandelen, niet als 25 aparte.
De risico's (en ook opportuniteiten trouwens) voor elk van de componenten zijn anders, waardoor ze elkaar (gedeeltelijk, perfect bestaat enkel in theorie) compenseren.
rendement...
- Vincent2018
- Full Member
Draghi Says Euro-Zone Recession Is ‘Almost Sure’ to Happen - Bloomberg https://www.bloomberg.com/news/articles ... -to-happen
Credit-card debt hits record $1.08 trillion as delinquencies tick upward https://marketwatch.com/story/delinquen ... latestnews
Credit-card debt hits record $1.08 trillion as delinquencies tick upward https://marketwatch.com/story/delinquen ... latestnews
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Zegt Draghi er ook bij dat het zijn schuld is? Hij is n.l. met die ellende in de EU begonnen (om zijn landgenoten te helpen....).
Mijn opmerking gaat niet over het feit of de beurs al dan niet gaat zakken de komende weken, maar wel dat niemand de markt kan timen.
Door nu alles buiten te smijten zegt hij indirect dat hij de markt kan timen. Zijn timing is echter de slechtste van de voorbije 2 jaar. Als hij dan toch denkt de markt te kunnen timen, dan had hij minstens 2 weken gewacht.
Adviseurs die zeggen alles buiten te smijten... Ik heb er mijn vragen bij of die een deftig rendement halen of dat ze vooral hopen gelijk te halen om dan met luide stem te verkondigen dat zij het voorzien hadden.
Voor hetzelfde geld hebben we dit jaar nog een rally om weer een enorme correctie te hebben in Q1 2024.
Sommige data zal hoop bieden, andere data zal dan slecht tot zeer slecht zijn door oa. de aanhoudende hogere rentevoeten.
Benieuwd hoe vastgoed de winterperiode uit gaat komen. Voorlopende indicatoren voorspellen niet veel goed.
Laat de doemdenkers maar denken en verkopen, ik zit op minstens op 15% dit jaar. Heb nog beetje cash opzij moest de correctie komen.
Sommige data zal hoop bieden, andere data zal dan slecht tot zeer slecht zijn door oa. de aanhoudende hogere rentevoeten.
Benieuwd hoe vastgoed de winterperiode uit gaat komen. Voorlopende indicatoren voorspellen niet veel goed.
Laat de doemdenkers maar denken en verkopen, ik zit op minstens op 15% dit jaar. Heb nog beetje cash opzij moest de correctie komen.
Dat beweert hij ook niet...BlueB schreef: ↑9 november 2023, 07:02
Mijn opmerking gaat niet over het feit of de beurs al dan niet gaat zakken de komende weken, maar wel dat niemand de markt kan timen.
Door nu alles buiten te smijten zegt hij indirect dat hij de markt kan timen. Zijn timing is echter de slechtste van de voorbije 2 jaar. Als hij dan toch denkt de markt te kunnen timen, dan had hij minstens 2 weken gewacht.
Adviseurs die zeggen alles buiten te smijten... Ik heb er mijn vragen bij of die een deftig rendement halen of dat ze vooral hopen gelijk te halen om dan met luide stem te verkondigen dat zij het voorzien hadden.
Als morgen de beurs met 50% daalt, dan heeft hij gelijk gehad, los van een mini-stijging de dag ervoor.
Als je alles buiten gooit, dan verwacht je dat er een moment komt dat de beurs lager staat dan het moment waar je dat doet, maar je sluit niet uit dat er tussendoor een stijging is.
De stijging is dan gewoon ruis, net zoals een kleine daling ruis is voor jou.
Trouwens, wat hij zegt is eigenlijk ook de algemene verwachting, hij zegt niets wereldschokkends. (los van de vraag of ik zelf achter die algemene verwachting sta)
Even knippen plakken van een Reddit forum.
Hey, Stefan Willems speaking here.
I heard from some people that there was some discussion about this article on BEFIRE. To be honest, I would not worry too much about it. This Reddit is about FIRE and how to accumulate wealth by the long-term ETF strategy which I'm a big fan of! What I do with my personal portfolio should not have an impact on other people. There are a lot of reasons to sell investments and some are personal. One of the reasons I sold 75% of my investments is because I want to buy an apartment. And as an expat in Bulgaria, the fact is that it is damn hard to get a loan. So I need to use my cash. In combination with that, I had no faith in the markets in the short run, so I decided to sell everything and to put everything in some European government bonds ETF's that give me a yield in euros of 3,5% after taxes. Good enough for me till I find a good apartment or the markets give some nice opportunities. This is in my humble opinion just healthy risk management.
I would encourage you to stick to the plan. If you ask me personally, yes, I think that the IWDA will lose some value in the short run. And yes, I became a bit worried because, in my opinion, the ETF strategy became way too popular which (in my opinion) has as a side effect that you see that the biggest regions, the biggest companies like Apple, and some sectors became way too overvalued. And yes, this is for the short run a risk to the ETF DCA strategy. But it should have no effect on people who already started 10 years ago and already bought at nice levels. DCA'ing ETF's like IWDA and some other ETF's (like emerging markets ETF's and small caps ETF's so you have a better diversification around the world) is still the way to go for most people. So stick to the plan, don't worry about the market, and don't let clickbait make you worry too much.
If you guys have questions, always feel free to ask. I'm not so active on Reddit, but will try to look a bit more today.
Best regards
Stefan Willems/Financefilosoof
Hij maakt wel een grappige grote denkfout
Enkel het mentaal effect zal wel verschillend zijn.
Het effect voor iemand die nu start en 50 jaar geleden start is EXACT even grootBut it should have no effect on people who already started 10 years ago and already bought at nice levels.
Enkel het mentaal effect zal wel verschillend zijn.
Nog geen openingskoers voor Adyen. Orderboekje toont een whopping 56k aandelen aan marktprijs in de bied.
Hoogste biedprijs: €1050
Getipt op dit forum aan €695
Hoogste biedprijs: €1050
Getipt op dit forum aan €695